En weer een nijntje dood :?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Lys

Re: En weer een nijntje dood :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:34

Wat een probleem konijn Tong uitsteken, soms wordt je er gek van! Hij heeft zeke rniet gezegd dat ik geen hooi mee rmoet geven, want hij heeft ook benadrukt dat het heel erg belangrijk is. Het enigste is dat ik gewoon moet opassen en het wel moet verminderen, 1keer in de 2 dagen ofzo en al krijgt hij wee rwitte dingen nog uets minder en later wee rmeer.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:44

hoe groot is het hok en hoe vaak maak je die schoon?

bij kippen doe ze vaak het kippenhok van binnen wit verven
heb je al minder kans op mijt
iig hok goed schoonhouden !
elke dag vers plukje hooi
niet 1 berg voor de hele week of restant laten liggen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:45

Nathachou schreef:
Voor alle konijneneigenaren waarvan de konijnen vaak diaree hebben: diaree wordt heel vaak veroorzaakt door de korrels, omdat er in de korrels veel bestanddelen zitten die een konijn eigenlijk niet nodig heeft en eigenlijk ook de darmen een beetje kapot maken ... Dus niet te veel ervan geven, je kan beter veel en vooral verschillende soorten groente voeren (niet in combinatie met korrels, anders krijg je gasbuiken en diaree!) en wat vooral heel belangrijk is: hooi, hooi en nog een keer hooi!

Ook zou ik even laten controleren op coccidiose en wormen (ookal hebben de konijnen geen diaree, coccidiose betekent niet altijd gelijk diaree), dit doe je d.m.v. een paar keutels langs brengen bij de dierenarts. Is meestal niet zo heel erg duur.
Gr.
Naatje

Ik vind dat erg knap. Mijn moeder had een konijn die ook vaak aan de diaree was, en waarvan de ontlasting aan haar kont bleef plakken. Dit kwam echter absoluut niet door brokken, in de brokken zitten vitaminus die juist goed zijn voor konijnen. En die ze echt nodig hebben, dus stop aub niet met die brokken is erg belangrijk voor een konijn.

ook hooi is erg belangrijk. Dat moet een konijn ook dagelijks hebben, omdat dit erg belangrijk is voor zijn darmen.

Dan kunnen er veel verschillende soorten oorzaken zijn dat een konijn aan de diaree is.
Virus, erfelijke ziekte, niet goed zijn kont kunnen schoon maken en die nacht zachte vitaminen drollen kunnen eten, olifants tanden hebben, enzv.

Dus de enige remedie is om toch met het konijn naar de DA te gaan. Wij achter onze pc kunnen dit echt niet zien, wat het is, dus ga ff met het konijn naar de DA!

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:51

Ja ben ik al genoeg geweest en de oorzaak blijft en raadsel ik vind me konijn heel lief enzo, maar hij is ook al 7 en om hem dan nog te laten opereren durf ik eerlijk gezegd niet aan. Ik ga gewoon even nieuw hooi proberen en het in de vriezer leggen (dit is echt belangrijk) en dan tpch maar elke dag proberen te geven.
Godlflower: sterkte! en ik hoop dat jij er voor de andere nakomelimngen ook wat aan hebt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:54

wat dacht je van inees veel groente of gras of kool soorten sla daar kunnen ze niet tgen
beetje groenvoer is leuk maar niet te veel ineens en niet kool soorten of sla (dus ook geen spruiten)

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:34

pubelia schreef:
Nathachou schreef:
Voor alle konijneneigenaren waarvan de konijnen vaak diaree hebben: diaree wordt heel vaak veroorzaakt door de korrels, omdat er in de korrels veel bestanddelen zitten die een konijn eigenlijk niet nodig heeft en eigenlijk ook de darmen een beetje kapot maken ... Dus niet te veel ervan geven, je kan beter veel en vooral verschillende soorten groente voeren (niet in combinatie met korrels, anders krijg je gasbuiken en diaree!) en wat vooral heel belangrijk is: hooi, hooi en nog een keer hooi!

Ook zou ik even laten controleren op coccidiose en wormen (ookal hebben de konijnen geen diaree, coccidiose betekent niet altijd gelijk diaree), dit doe je d.m.v. een paar keutels langs brengen bij de dierenarts. Is meestal niet zo heel erg duur.
Gr.
Naatje

Ik vind dat erg knap. Mijn moeder had een konijn die ook vaak aan de diaree was, en waarvan de ontlasting aan haar kont bleef plakken. Dit kwam echter absoluut niet door brokken, in de brokken zitten vitaminus die juist goed zijn voor konijnen. En die ze echt nodig hebben, dus stop aub niet met die brokken is erg belangrijk voor een konijn.

ook hooi is erg belangrijk. Dat moet een konijn ook dagelijks hebben, omdat dit erg belangrijk is voor zijn darmen.

Dan kunnen er veel verschillende soorten oorzaken zijn dat een konijn aan de diaree is.
Virus, erfelijke ziekte, niet goed zijn kont kunnen schoon maken en die nacht zachte vitaminen drollen kunnen eten, olifants tanden hebben, enzv.

Dus de enige remedie is om toch met het konijn naar de DA te gaan. Wij achter onze pc kunnen dit echt niet zien, wat het is, dus ga ff met het konijn naar de DA!

Als een konijn zijn kont niet goed schoon kan maken heeft het er meestal mee te maken dat het diertje te dik is, en een konijn wordt nou eenmaal te dik wanneer hij teveel biks krijgt Knipoog. Dus ook die vitaminedrollen kan hij niet opeten wanneer ie te dik is. Olfiantstanden komen deels door doorfokkerijen (te ronde kop bijvoorbeeld bij dwergen waardoor de tanden niet meer recht op elkaar staan) en daardoor dat ze niet genoeg te eten krijgen.

Een konijn zou best zonder die biks kunnen, maar omdat de meeste mensen te lui zijn om zich in de konijnenvoeding te verdiepen. Of te lui zijn om een uitgebalanceerde voeding voor ze samen te stellen. Als je een konijn een uitgebalanceerde voeding geeft, heb je geen biks meer nodig. Biks geef je uit gemakzucht, maar er zitten zekers geen vitamines in die ze perse nodig zijn. Als je op de verpakking kijkt zul je zien dat het grootste gedeelte uit granen bestaat. Eten konijnen in het wild granen? Nee.
Laten we even terug gaan in de geschiedenis toen konijnen 'huisdieren' werden. Waarvoor werden konijnen oorspronkelijk als huisdieren gehouden? Voor de slacht. Wil je een konijn slachten, moet ie natuurlijk vet gemest worden, en dat doe je met granen. Wat de granen met de maag van een konijn doet boeide ze toen niet, want ze hadden geen lange levensduur. Het enige waar konijnen voor dienden was vooral voeding en misschien ook de vacht, zelden als "echt" huisdier. Maar het graan maakt de maag van een konijn kapot. Het maakt het zodanig kapot dat ze alleen nog maar diaree hebben en nergens meer tegen kunnen.
Zoals ik dus al zei, konijnen in het wild eten geen graan. Daar eten ze vooral gras, kruiden, bosjes, blaadjes, af en toe groente van de boer (;)). Als je alsnog beweert dat konijnen graan eten zou ik zeggen, verdiep je in de levenswijze van de wilde konijntjes, daar zul je zien dat ze vrijwel geen graan eten. Een konijnenmaag is het dus niet gewend om te verteren. Graan is goedkoop en maakt dik, precies goed voor een slacht konijn en fokkers met veel dieren, het is immers goedkoper dan tonnen groente kopen.
Ik hoop dat jullie wat aan mijn uitleg hebben, sorry als het een beetje aanvallend over komt, is niet mijn bedoeling ...
Gr.
Naatje

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:24

helemaal eens met bovenstaand maar als konijn niet gewent is aan groenvoer en inene veel krijgt (of wat veel mensen doen sla geven bv ) gaat t niet goed

langzaam opbouwen dus !

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:37

Ik heb ook nooit gezegd dat je thet allemaal in een keer moet geven, maar langzaam op en af moet bouwen, telkens met kleine stukjes beginnen en iedere week iets meer geven.
Sla kan je beter niet geven omdat er te veel calcium in zit ...

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 23:28

Ok ik was ook wel van plan om heel langzaam ietsjes af te bouwen van de bix,en heel langzaam iets op te voeren van de groente.
Nog 1 vraagje welke groete rade jullie mij aan om mee te beginnen of fruit ,,en welke absoluut niet!!!

Iig allemaal thnx voor t medeleven en voor de duidelijke uitleg Lachen
Oh nog 1 ding zit er nou veel verschil tussen paardenbix en konijnenbix ???

groetjes Natas Doei!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 01:45

paarden biks is aangepast aan de behoefte van een paard
en kippen biks aan de behoefte van kippen
koeien biks aan de behoefte van koeien
eenden biks aan de behoefte van eenden
pony biks aan de behoefte van ponys
en konijnen biks aan de behoefte van konijnen

andere formule van vitaminen en mineralen etc etc

bloemkool is een vrij onschuldige groente , twijgje van de wilg , stukje appel , peentje (echt gewoon peentje geen kilos zit ook veel wter in wat weer niet zo goed is ) handje gras
witlof resten

kijk wat jullie eten en dan eigenlijk alles behalve kool soorten (spruiten zijn ook kolen) en aardappel schillen
sla nie ivm zouten en water , komkommer niet idem reden

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:43

nickyu schreef:
paarden biks is aangepast aan de behoefte van een paard
en kippen biks aan de behoefte van kippen
koeien biks aan de behoefte van koeien
eenden biks aan de behoefte van eenden
pony biks aan de behoefte van ponys
en konijnen biks aan de behoefte van konijnen

andere formule van vitaminen en mineralen etc etc

bloemkool is een vrij onschuldige groente , twijgje van de wilg , stukje appel , peentje (echt gewoon peentje geen kilos zit ook veel wter in wat weer niet zo goed is ) handje gras
witlof resten

kijk wat jullie eten en dan eigenlijk alles behalve kool soorten (spruiten zijn ook kolen) en aardappel schillen
sla nie ivm zouten en water , komkommer niet idem reden

Over het biks ben ik het niet mee eens, aangezien konijnen geen biks nodig hebben Knipoog ...
Sla niet, want er is teveel risico op gasbuik en er zit ook teveel calcium in. Komkommer maar daarintegen wel, maar gewoon met mate! Er zit veel water in, klopt, maar water is niet slecht voor een konijn! Als een konijn veel groente krijgt met water, zal het uiteindelijk ook minder drinken, want zijn behoefte aan water is al gevuld door het water in de groente.
Verder kan je gewoon stukjes peen, stukje appel, af en toe een stukje peer, komkommer, venkel, witlof, chinakool, schillen van bloemkool, andijvie en nog veel meer geven. Wel oppassen met de combinatie groente en biks, nooit tegelijkertijd voeren, anders heb je kans op gasbuik. En ook nooit teveel op een keer, je kan beter meerdere kleine porties voeren dan grote hoeveelheden in een keer. En alles langzaam opbouwen, dus met een klein stukje beginnen en dan langzaam steeds meer ...

gr.
Naatje

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 14:08

Ok ik weet weer genoeg Knipoog