wie ook saarlooswolfhonden fan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EmEm

Re: wie ook saarlooswolfhonden fan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:54

Wat een droppies Ietepiet!
De ene is wat donkerder getekend, of lijkt dat maar? Hoe heten ze eigenlijk? Ging dat eigenlijk goed met 2 pups tegelijk?

De puppycursus was bij ons geen succes. Was hij veel te terughoudend. Gelukkig hadden we een begeleider die het ras kende en ook niks forceerde. Tegenwoordig gaat het al een stuk beter. Als mensen bij ons thuis komen is hij er redelijk snel aan gewend. En als iemand alleen komt durft hij vaak zelfs al even te gaan snuffelen. Op mensen die hij vaker ziet reageert hij ook minder gereserveerd. Eerst was hij met wandelen door het dorp ook altijd gestressed (tja, daar lopen nu eenmaal mensen), maar nu niet echt meer en herstelt hij zich ook sneller als hij nog wel ergens van gestressed raakt. Voorheen wilde hij dan de hele weg alleen maar heel snel naar huis. In het bos wandelen vindt hij geweldig! Dan is hij helemaal in zijn element. Wij laten hem wel los, als we tenminste niet dicht bij een weg in de buurt zijn (toch oppassen met het vluchtgedrag, net een paard). Los lopen gaat in principe goed, hij houdt ons goed in de gaten. Als er mensen voorbij komen loopt hij een stukje het bos in en wacht tot ze voorbij zijn. En dan wil hij er nog wel eens stoer achteraan lopen. Mensen met honden zijn wel een probleem, want dan loopt hij er meteen naar toe en heeft hij geen oren meer. Dan sta ik echt tegen de bomen te roepen, want Luthor hoort of ziet me niet meer. Hij is gewoon heel enthousiast naar andere honden. Dus daar moeten we nog wel iets op verzinnen. Saarloozen staan er om bekend dat ze eten geweldig vinden, alleen hebben wij er een die dat minder heeft. Dat betekent ook dat we hem niet zo goed dingen kunnen leren met voer. Ja, dat gaat wel zolang er geen afleiding is, maar in het bos werkt dat niet meer. Ach ja, je moet als baasje gewoon een beetje als wolf leren denken, dan gaat alles goed Haha!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 00:12

zou zelf niet voor dit ras kiezen,maar vind het wel schitterende honden.
ik ben helemaal gek van de cane corso

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 00:24

hee EmEm,
lief he zijn ze....
er is inderdaad eentje wat donkerder getekend, deze is ook wat forser gebouwd. en ook de baas van hun twee.
ze heten Luna en Roos. Luna is de forse hond.

eigenlijk is het wel wat minder handig voor de opvoeding dat ze samen zijn volgens mij. ze hangen ook echt aan elkaar! Roos is erg bang dat ze overblijft en vreselijk jaloers en ze zal alles doen om bij je te blijven. als ze stout is en ik roep haar , dan komt ze als een soort van smeagel op me af sluipen...
terwijl luna zich nergens wat van aan trekt, dat is echt een hond op zich en haar gedrag veranderd niet of haar zusje er nou bij is of niet.

we hebben ze vanaf het begin losgelaten op het erf, maar ze hebben toen een paar keer konijnen uit de hokken van de buurtjes gehaald. dus toen was het over.
nu hebben we een kennel gemaakt van bouwhekken.

in het bos waren ze ook altijd los, maar op een gegeven moment gingen ze ook achter wild aan! toch zijn deze wel te paaien voor wat kaas of worst, dus dat scheelt.
binnenkort gaan we weer proberen om ze toch lekker los te doen weer in het bos, ze zijn nu natuurlijk ook beter te zien dan in volle zomer.
en ook vind ik dat ze na hun 1e loopsheid erg veranderd zijn! ten positieve! dus ik geef het wel een goeie kans.

en inderdaad het vluchtgedrag... dat is echt iets om goed voor op te letten.
grappig wat je beschrijft, dat Luthor wanneer er iemand aan komt even in het bos verwdijnt maar echt in de buurt blijft en wanneer degene dan voorbij is, nog even stoer er achteraan snuffelen.
ik heb wel eens van iemand gehoord die hadzijn saarloos ook los in het bos, toen er een groep mountainbikers aan kwam. de hond is op de vlucht geslagen en onder een auto belandt! erg he.

heb je Luthor los in huis als je er niet bent of snachts?
Luna en Roos slapen elk in een bench nog. en als ik weg ban gaan ze er ook in. ze slopen toch wel flink. wel heb ik ze steeds wat langer even alleen los en het gaat wel beter.

eet Luthor goed? of is ie net zoals die van ons verzot op 1 ding en als het er niet bij zit dan maar niks?
sinds ik met de pens begonnen ben, willen ze niks anders meer! en al helemaal geen droge brokken. daar moet dan wat pens doorheen....verwend he.

Luna en Roos zijn ook gek als ze een andere hond zien. ze vergeten dan alles om hun heen.

grappig jah, je moet echt denken zoals in een roedel, en dan kan het nog wel eens zo zijn dat je als mens een flinke flater slaat! hihi, dan denk ik weleens zo van: oh ja! dat was wel verwarrend van me of jee, dat ik dat niet eerder heb gezien. nou we blijven ons best doen! Haha!

nou veel knuffels voor je prachtige hond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:30

Hé Iet, heb je bokt ook eindelijk ontdekt! Was je nog niet tegengekomen. Er is een topic in de huiskamer voor mensen met gelderse paarden, ik stuur je de link wel een keer kun je Tessa voorstellen.
Je hebt geweldig mooie honden, eh wolven?! Misschien tot morgen, kletsen we bij!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:52

Ik kan me voorstellen dat het niet zo handig is om 2 pups te hebben. Van de rasvereniging krijg je volgens mij al nooit 2 pups tegelijk. Omdat ze weten dat de Saarloos vaak toch een vrij heftig pupje is. En zoals je al zegt hecht een hond zich dan vaak ook meer aan de andere hond dan aan de baas.

Die van ons is ook een vrij flinke hond. Hij woog met 9 weken al 10 kilo. En dat schijnt wel fors te zijn. Hij wordt volgens mij ook vrij groot (is hij nu eigenlijk al). De fokker had nog nooit een nest gezien met zoveel grote honden. De vader is dan ook erg groot. Maar ik vind dat wel mooi. Heb je de ouders van jullie pups ook gezien?

Dat vluchtgedrag is echt iets waar je altijd op moet blijven letten en wat veel mensen die het ras niet kennen ook niet zo goed begrijpen. Wat een verschrikkelijk verhaal van die hond die zo voor de auto vluchtte. Ik heb dat ook al een keer gehoord maar dan met wielrenners op de weg. Die man had zijn hond gewoon vast, maar schrok zo van de groep wielrenners dat hij zich losrukte en zo de weg op vluchtte. Dat lijkt me echt verschrikkelijk. Ik probeer dan ook altijd een situatie vantevoren in te schatten. Wat dat betreft is het wel een voordeel dat we ervaring met paarden hebben. Een paard vertoont immers ook vluchtgedrag.

Wij hebben met Luthor eigenlijk relatief weinig problemen. Alleen bijt hij echt heel veel. Nog steeds. Ik dacht dat dat na een paar maanden wel over zou zijn, maar nee. Maar ach ja, de Saarloozen schijnen lang onvolwassen te blijven, dus ik heb goed hoop dat dat wel verminderd. En als we thuis komen als hij alleen is geweest dan gaat hij helemaal door het lint. Dan springt hij en bijt hij, dus onze kleren zijn niet echt veilig. Hij doet dat dan echt uit enthousiasme, maar fijn is het niet. Doen die van jullie dat ook?

Maar hij kan los in huis blijven 's nachts en als we er niet zijn. Dat doet hij eigenlijk super. Hij heeft heel lang boven geslapen in de bench 's nachts. Maar we merkten dat hij eigenlijk liever beneden bleef. Dat had toen ook met de warmte te maken. Dus dat hebben we toen gewoon geprobeerd zonder bench. En ook alleen blijven gaat heel goed. Hij blijft dan in de huiskamer en kan in de hal. Soms versleept hij een kussen van de bank, maar daar blijft het dan ook bij. We hebben wel een brievenbus moeten maken, want papier wat door de deur naar binnen werd gegooid was niet veilig. We hebben ook een tijdje geprobeerd hem buiten te laten als we weg gingen, maar dat vond hij verre van grappig. Hoewel hij dan ook gewoon in de schuur kon. Maar hij voelt zich binnen gewoon veel veiliger. Nu is hij nooit heel veel alleen. Ik ben 1 dag door de week altijd thuis, mijn vriend werkt 2 dagen thuis en dan gaat hij nog eens 2 dagen mee naar het werk van mijn vriend (dat gaat teruggebracht worden naar 1 dag per week). Maar hij blijft nu al wel periodes van een uur of 7 alleen. Gelukkig is het niet zo'n sloper (op mijn planten in de tuin na dan Haha! ).

Luthor is niet zo'n geweldige eter. Van het begin af aan al niet. Wel eens van brok gewisseld, maar ook dat hielp niet. We voeren hem Cavom (2 x per dag) en bij 1 maaltijd krijgt hij een schijf Duck. En dat gaat er natuurlijk wel in! Maar hij doet het er verder goed op, dus hij krijgt in ieder geval voldoende binnen. Wat voor pens voer je dan? Diepvries?

Tja, kan uren praten over deze speciale beesten Haha!

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:03

Hoi,

wij hebben er ook altijd twee gehad Haha! Larskin was een bosbruine en Tiborh een wolfsgrauwe.
We hebben er jaren plezier van gehad en het zijn schitterende honden die zeker voor hun roedel staan.

Ik moet ook zeggen dat het honden zijn waarvan hun karakter niet voor iedereen geschikt is om mee om te gaan. Als je deze hond aanschaft moet je heel goed weten wat je in huis haalt maar voor het gezin zijn het ''super'' honden. Ook onze reuen hebben gedekt en twee van hun zonen wonen hier in de buurt Knipoog Dus dat is wel heel leuk.

In de toekomst willen wij zeker ooit nog een keer een saarloos erbij maar op dit moment laat dat het gewoon niet toe.

Groetjes pammie Knipoog

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:34

ik heb eigenlijk maar een ding te zeggen Kwijl

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:27

Ik vind het echt prachtige dieren!
Zou het zo overwegen er een te nemen, zeker mijn type hond.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:35

IK heb zelf geen Saarloos maar er wel boeken over gelezen. Over wat de heer Saarloos beoogde met het ras. Dit is niet gelukt. Volgens mij wilde hij er bijvoorbeeld een goede blinde geleidehond van maken maar doordat ze te angstig zijn is dit niet gelukt. Hij heeft ook behoorlijk geselecteerd dus werden de echt bange pupjes afgemaakt. Hier in de buurt is sinds kort ook een SW maar dat is nog een beetje ongeleid projectiel met nu denk ik 6 maanden. Blijft ook aan de lijn. Ik vind het hele mooie honden maar je moet een goeie niet te strenge maar consequente baas zijn om ze een prettig leven te bezorgen, denk ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:50

ik, vind het echt superhonden, maar je vind ze niet echt makkelijk.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:54

Ik zal ook nog eens kijken of ik losse foto's kan vinden die ik kan inscannen van ze Ja

Ze zijn echt uiterlijk prachtig, vooral in de winter met een mooie kraag erop. Wat me wel opviel dat het allemaal grijze zijn, wij hebben altijd meestal blonde gehad.

De honden die wij hadden waren niet bepaald bangig aangelegd pas de laatste had dit in extreme mate.
De eerdere ware uitstekende waakhonden, binnenshuis te houden.
Soms gingen ze wel op strooptocht, we wonen op boederij, maar dit was gelukkig maar heel zelden. Maar als er maar 1 wegging, kreeg hij van de anderen zijn straf voor het verlaten van 'de roedel'.

Maar nu heb ik nog weing honden meegemaakt die luisteren als er haas voor hun neus oversteekt en ze er eenmaal achteraan zitten Haha! Haha! Clown

Consequentheid hebben alle honden en alle dieren nodig. Alleen de juiste consequentheid en accent ligt net iets anders dan bij gewone honden. Gewone honden zijn toch meer op hun baas gefocust dan SW's heb ik het idee.

En misschien accepteert ander ras makkelijker keer inconsequentie en laat zich makkelijker herstellen terwijl de SW misschien kans ziet om misschien plaatjes op te schuiven in de roedel???

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:33

Ben benieuwd naar de foto's Skipper!

De meeste Saarloosjes zijn toch wolfsgrauw. De vader van die van ons is bosbruin, maar geen van de pups heeft deze kleur meegekregen. Hoewel sommigen toch meer bruinpigment door het grijze hebben dan anderen.

Ik denk dat een Saarloos wel erg op zijn baas is gefocussed, maar minder 'will to please' heeft. Hij vind het wel belangrijk om bij zijn 'roedel' te zijn, maar zal niet zomaar doen wat de baas zegt alleen maar omdat de baas dat wil.

Die van ons is ook echt Oostindisch doof als hij leuke dingen in het bos ziet. Maar echt gejaagd op wild heeft hij nog niet gedaan. Wel op andere honden (zie foto) Haha! (afgelopen weekend gemaakt, de andere hond is een Ridgeback vriendinnetje).

Afbeelding

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:45

Ik vind ze geweldig. Heb me er ook in verdiept en toen ook besloten geen Saarloos te nemen. Ik voor mij wil geen hond die een grote aanleg voor angst heeft. Daarom ben ik voor de husky gegaan, ik val nou eenmaal op het uiterlijk van "wolfachtige" honden maar wil ook dat de hond een karakter heeft wat bij mij past.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:46

ietje !!!! jij ook op bokt ????
leuk Haha!

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 14:24

hee EmEm,

wat is ie ook leuk zeg, die luthor! echt mooi.
met die van ons gaat het nog steeds goed. ze worden echt steeds makkelijker! en kunnen al wat langer los alleen in de kamer. en gister zelfs de hele tijd met de kamerdeur los!
het zijn echte snoepies. lekker steeds kroelen, en mooi voor de kachel liggen met een bot.
hmmmmmmmmmmmmmm heerlijk!!
dit weekekdn krijgen we bouwhekken erbij, en nu kunnen we hun kennel groter maken, dat is ook leuk voor ze.

nou de groetjes!! en ik kijk ook uit naar je foto's skipper!
doei!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:37

vind dat echt schitterende honden!

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 18:04

als een saarloos een f*ckvinger had....nou dan...
hahaha, boefjes

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:30

Ik vind ze zoooo mooi. In het hondenpension waar ik stage liep kwam er wel es 1, Lupus. Erg orginele naam Haha!
Die was totaal niet bang en heel erg sociaal en blij. Kwam altijd tegen je aan staan voor knuffels Ach gut

Maar ik zou ze zelf niet nemen omdat hun karakter niet zo goed bij mij past.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:46

waanzinnig mooie honden, echt ontzettend gaaf...

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:50

Mooie honden! Ik denk wel dat je echt veel ervaring moet hebben om deze honden te kunnen houden.

Als ik zo'n hond in het bos zou zien rondlopen, zou ik niet direct aan een hond denken.. Haha!

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 20:07

foto's van vanmiddag, we zijn wezen wandelen in de kale duinen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:13

en deze:

dit is roos:
Afbeelding

en dit luna:
Afbeelding

kijk ze eens genieten!

en een mooie lichtval:
Afbeelding

en mijn lieve vent met ze:
Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:53

Ha Ietepiet,

Prachtige foto's zeg! Echt super mooie honden! Flinke dames zijn het ook. Nu zie je ook dat Luna wat breder is.
Hoe ben je eigenlijk in Finland terecht gekomen voor de honden?

Gaat het alweer wat beter met het alleen laten van de honden?

Groeten van EmEm

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 11:42

hoi EmEM,
leuk he, dat je echt verschil in ze hebt, dat is dus ook in karakter zo!ik lach me rot om ze.
roos is echt de atleet, een zorgekindje en aansteller en de allergrootste knuffelkont!
luna is een beetje stoer, de sterkste, en heeft iets 'wijs' over haar heen. ze laat zich nu steeds meer knuffelen en komt ook al steeds een knuffel halen.
ik was aan het rondsurfen op internet en kwam op deze site:
www.wolfsirius.com dat zag er goed uit en er was 'toevallig'net een nestje met een paar over! en we hadden geen zin om te wachten op pups van de rasvereniging... en dan allerlei vragen naar ons geslingerd te krijgen en bemoeienissen...
erg he, we zijn nogal eigenwijs volgens mij!
maar het was een gok natuurlijk, en volgens mij is die goed uitgepakt! we hebben tot nu toe helemaal geen klachten bij ze gehad.
we zijn eigenlijk wel benieuwd wat de rasvereniging vindt van onze honden. de ene kant denk ik dat ze het niet leuk vinden omdat ze niet uit de vereniging komen. maar ach, we gaan niet met ze fokken dus dan maakt het toch ook niet uit!
heb jij kontact met de vereniging?
groetjes!!

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:04

Hoihoi, werd getipt door ietepiet dat er een topic over de saarlooswolfhonden liep dus hier ben ik dan Haha!

Wat leuk om al die foto´s te zien! En die koppies Haha! Ze kunnen er zo stoer en tegelijk sullig uit zien!!

Zelf heb ik een 5 jarige saarlooswolfhond, een echte vent Haha! Zal kijken of ik hier wat foto´s neer kan zetten!