[Foto] Mijn nieuwe konijntje (nog een vraagje)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathachou

Re: [Foto] Mijn nieuwe konijntje (nog een vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:24

Rosita schreef:
10 tot 15 euro voor een enting. Eénmaal per leven enten lijkt mij wel verstandig. Tuurlijk liever 2 konijntjes dan eentje maar alleen. Misschien in de bijkeuken knuffelen in de winter?

Veel plezier met je Pooltje!

De entingen moeten jaarlijks herhaald worden, die tegen myxomatose eigenlijk per half jaar.

Als een konijn doodgevroren is, ligt het waarschijnlijk daaraan dat het konijn niet genoeg ruimte had om zich warm te lopen, geen partner bij wie hij zich op kon warmen en geen goed geïsoleerd hok. Konijnen kunnen over het algemeen beter tegen kou dan tegen hitte, maar moet wel in goede condities verkeren!
Gr.
Naatje

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:54

Nathachou schreef:
Rosita schreef:
10 tot 15 euro voor een enting. Eénmaal per leven enten lijkt mij wel verstandig. Tuurlijk liever 2 konijntjes dan eentje maar alleen. Misschien in de bijkeuken knuffelen in de winter?

Veel plezier met je Pooltje!

De entingen moeten jaarlijks herhaald worden, die tegen myxomatose eigenlijk per half jaar.

Ben ik niet met je eens Naatje

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:53

waarom ben je het niet eens met naatje??? de enting tegen myxomatose is een half jaar geldig, meestal wordt het 1 keer per jaar gedaan omdat je in september niet veel vliegen meer hebt maar nu met de temp. van tegenwoordig is het verstandig om het wel elk half jaar te doen. dit vanwege de vliegen die myxo. overbrengen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 01:51

Frederika schreef:
waarom ben je het niet eens met naatje??? de enting tegen myxomatose is een half jaar geldig, meestal wordt het 1 keer per jaar gedaan omdat je in september niet veel vliegen meer hebt maar nu met de temp. van tegenwoordig is het verstandig om het wel elk half jaar te doen. dit vanwege de vliegen die myxo. overbrengen.

Zeggen de dierendokters;-).

Volgens mij, en weer andere dierendokters met mij, is het zo dat een dier immuniteit opbouwt na 1 enting. Die immuniteit blijft vele jaren en waarschijnlijk zelfs levenslang bestaan. Helemaal niet enten ben ik dus geen voorstander van maar 1-malig op een moment dat het dier hoogstwaarschijnlijk (da's het enige wat een beetje tricky kan zijn) die immuniteit opbouwt is volgens mij voldoende.

http://www.naturalanimalconsulting.nl/m ... onschu.htm

is wel interessant om eens door te kijken.

Inmiddels is het zo dat entstoffenmaker Intervet een enting voor honden op de markt heeft gebracht die 3 jaar 'geldig' is. (Tussen geldig en werkzaam zit vaak een groot verschil) Da's een teken dat ook zíj bezig zijn met de gedachte dat minder misschien toch beter is?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:02

Mjah, aangezien je nooit zeker weet of het beestje die immuniteit opgebouwd heeft of niet, blijf ik mijn konijntjes jaarlijks enten Knipoog ...
Gr.
Naatje

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:00

mijn idee naatje, ik durf het risico niet te nemen. ben veelste blij met mijn nijntjes

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:02

En als vaccins zo slecht zijn voor honden, waarom worden ze nog steeds gebruikt? En waarom ook bij mensen? Ik denk als je het op de goede manier doet, kan het niet veel kwaad.
Bij konijnen kan het zowiezo niet zo heel veel kwaad.
Bovendien kan je een hond nou niet bepaald met een konijn vergelijken, aangezien deze anders in elkaar zitten dan honden, maar daar leren dierenartsen op de universiteit niks over. Aanstaande dierenartsen leren nog meer over de samenstelling van leverworst dan het lichaam van konijnen, daarom weten de meeste dierenartsen ook niks van konijnen af.
Maar goed, deze vaccin wordt dus op een gegeven moment door het lichaam weer afgebroken, omdat ze het op een gegeven moment niet meer nodig hebben of gewoon niet gebruikt worden.
Gr.
Naatje

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:38

Naatje, je hoeft je echt niet te rechtvaardigen. Gewoon je een beetje in de achtergronden verdiepen is toch ook goed? Google eens wat rond en bepaal je eigen mening, da's altijd het beste.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:45

Wat konijnen betreft verdiep ik me in de achtergronden Lachen dat het bij honden anders is dan bij konijnen is kan ik me best voorstellen, maar bij een konijnenenting kan er niet zo heel veel verkeerd gaan. Trouwens, die ziektes waar je tegen ent is absoluut dodelijk (behalve myxomatose als je een lichte vorm hebt). Een konijn is niet levenslang immuun tegen een van deze ziektes, tenzij ze myxomatose in een lichte vorm hebben gehad.
Bij honden liggen de entingen een beetje anders, want bij honden wordt tegen van alles geënt wat niet perse nodig is imo.
Gr.
Naatje

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:48

Nogmaals, als jij tevreden bent met jouw manier van doen dan moet je dat zo houden. Ik zie het anders en hou dat ook zo.

Oké?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:52

Mij best Knipoog ...
Maar ik wil gewoon niet dat mensen op verkeerde gedachtes gebracht worden, ze die nijntjes dus maar een keer enten en ze daarna doodgaan omdat ze niet meer geënt werden ...
Ik denk dat het geen geval is van meningen, maar van feiten Knipoog ...
Maar goed, jij mag vinden wat jij mag vinden Lachen.
Gr.
Naatje

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 03:34

Nathachou schreef:
Mij best Knipoog ...
Maar ik wil gewoon niet dat mensen op verkeerde gedachtes gebracht worden, ze die nijntjes dus maar een keer enten en ze daarna doodgaan omdat ze niet meer geënt werden ...
Ik denk dat het geen geval is van meningen, maar van feiten Knipoog ...
Maar goed, jij mag vinden wat jij mag vinden Lachen.
Gr.
Naatje

eh, eh, dan mag jij nu met de feiten komen... graag uitleg over immuniteit en memorycellen en waarom dat niet bestaat. Als jij zo stellig kunt beweren dan kun je het vast wel onderbouwen ook.

Verwijzingen naar onderzoeken erbij graag en geen websites van dierenartsen (dat die 2x per jaar enten promoten snapt iedereen Vork )

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:45

Als je me even geeft zal ik eens een goede site opzoeken Knipoog ...
Maar zit nu op school, dus je krijgt je uitleg als ik thuis zit!
Gr.
Naatje

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:26

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:11

Naatje, over immuniteit en memorycellen toch? En de werking van inentingen. Hoe die ziektes in elkaar steken weten we wel. We hebben het over de reden waarom jij 2x per jaar ent en ik 1x per leven.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:10

Zoals ik net al zei, verdere informatie komt nog Knipoog ik zit nog steeds op school!
Bovendien wacht ik nog op antwoord van een student biologie die zelf ook konijnen heeft en zelf ook 2 x per jaar ent!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:38

Wat een leuk konijntje!! Haha!

wel oppassen met die temperatuursverschillen ja. Ik zal ze ook zeker niet van buiten naar binnen 'slepen'

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:36

Zo, jullie dachten vast dat ik het alweer vergeten was, maar helaas Knipoog ... Ik heb er veel over nagedacht, heb naar sites gezocht maar helaas geen informatie kunnen vinden, aangezien er geen onderzoeken naar gedaan worden bij konijnen Knipoog.

Nou goed ...
Konijnen kunnen wel dergelijk Memorycellen aanmaken, maar deze worden op een gegeven moment ook gewoon weer afgebroken wanneer ze niet "gebruikt" worden. Dit is bij mensen ook zo.
Wanneer dit is? Dat verschilt per konijn. Wanneer deze memorycellen gebruikt worden omdat het lichaam tegen een van de ziektes moet vechten, zullen deze langer bestaan dan bij een konijn die niet hoeft te 'vechten' Knipoog ... Hoe bepaal je zoiets? Je kan een bloedtest laten doen en kijken of de stoffen nog steeds in het bloed zitten. Maar een bloedtest kost een stuk meer dan een enting.
Dus zover het punt niet bekend is, wanneer de memorycellen weer afgebroken worden, is het veiliger om je konijn elk jaar in te laten enten, want dan weet je het zeker.
Bovendien is het besmettingsgevaar een stuk hoger bij konijnen dan bij honden, aangezien er in Nederland veel wilde konijnen zitten en ook veel mensen die hun konijnen niet enten, waardoor deze ziektes zich veel sneller verspreiden dan bij honden bijvoorbeeld, aangezien vrijwel elke hondeneigenaar zijn hond laat enten.

Dus, wil je niet dat je konijn doodgaat door een van deze ziektes, kan je het beter in laten enten zoals het voorgeschreven staat. Tenzij je om de zoveel tijd een bloedtest wil laten doen om te controleren of je konijn nog memorycellen heeft.
Gr.
Naatje

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:54

Top!

Het mag dan niet de redenatie zijn die ik aanhang maar ook jij hebt nu tenminste een fundament waardoor je kunt zeggen, dáárom ent ik 2x per jaar.

Die memorycellen zijn zelfs helemaal niet te meten dus we kunnen ook niet weten of die er zijn. Wat wel via een bloedtest te meten is is de zogenaamde titer. Je meet dan hoeveel afweerstoffen het dier (of de mens) heeft tegen een bepaalde ziekte. Die titer staat los van de memorycellen. Memorycellen triggeren lichaamscellen om afweerstoffen aan te maken die ze ooit ook aanmaakten (veroorzaakt door het enten bijvoorbeeld).

Volgens mij, en vele anderen, is een enting voor een konijn net zo belastend als voor een hond, kat, mens, paard. Je spuit gewoonweg 'rare' niet lichaamseigen stoffen in die ook nog in een oplosmiddel zitten waar het lichaam al helemaal weinig mee kan. Hierom ent ik mijn dieren 1 of 2 maal en laat daarna enige keren die titerbepaling doen om te kijken of die afweer nog goed is.

Kijk, om het geld moet je het natuurlijk allemaal niet laten, dat is een slecht argument Knipoog

Bedankt voor je uitzoekerij Naatje!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:25

Heeey!
Ok, dan had ik een verwisseling met die memorycellen, mijn excuses daarvoor Knipoog.
Kijk, ik heb het geld wel over voor mijn dieren, maar ik weer gewoon nu al dat veel mensen dat er niet voor over hebben, aangezien ze het vaak al niet nodig vinden om te enten of voor nieserij naar de dierenarts te rennen, dus zullen ze al helemaal geen titerbepaling doen Lachen.
Maar goed, aangezien ik dus niet weet wanneer mijn dieren nog bestand zijn tegen die ziektes, laat ik ze liever enten Lachen.
Gr.
Naatje