Wat kan ik nu nog doen? Problemen met hond..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Re: Wat kan ik nu nog doen? Problemen met hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:41

onze hond rende ook achter fietsers, hardlopers, brommers en verzin het maar, aan. we hebben iemand op een fiets gezet en een groot waterpistool (zo'n super soaker ofzo) gegeven en de hond nat laten spuiten als ze achter de fiets aan ging. hierna nooit meer gedaan...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:08

Ik zou gewoon met die hond eens op een bankje gaan zitten redelijk ver van een baan met fietsers en auto's, en hem gewoon laten kijken. Belonen als hij niets doet. Negeren als hij wel uitvalt of wil rennen. Laat hem gewoon eens doen, en observeer hem, kan je veel uit leren.

Probleem met de gentle leader is dat de hond eigenlijk gedwongen wordt om naar jou te kijken, hij doet het niet uit eigen wil. Hiervan wordt je weer afhanklijk. Zou het niet lukken door zijn naam te roepen en een brokje te geven? Dan doet hij de beweging wel uit eigen wil, en hij leert bovendien dat het leuk is, want hij krijgt een beloning. Dat heb je met de gentle leader niet. Met die andere methode zal het eens zo snel gaan als hij gewoon los loopt zonder gentle leader. Vanaf de hond gecoorigeert wordt met deze leiband, leert hij een negatieve associatie te leggen met bvb fietsers, renners... En dat wordt moeilijk om zonder lijn er nog controle over te hebben dan. De hond moet gewoon leren aandacht voor jou te hebben op de momenten dat je het vraagt. Dat is je doel.

Voor dat meevolgen kan je anders proberen, ook te werken met brokjes als beloning voor naast lopen, ze moet het gewoon leuk vinden om naast je te lopen. Als een hond naast je loopt uit angst voor straf en een ruk aan de leiband is dat niet zo goed. Probeer de meevolgen oefening ook in huis te doen, en dat uit te bouwen naar kleine stukjes buiten met meer en meer prikkels.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 18:25

We boeken vooruitgang Go jij! Go jij!

Gisteravond moesten we 2 keer langs een andere hond die losliep... echt er vlaklangs, zij wel 2x kijken, maar 2x kreeg ik haar aandacht weer terug zonder dat ze dus was uitgevallen! Haha!

Ze heeft nu echt aandacht voor eten, en dat vind ik voorlopig niet erg dat ze het dan voor het brokje doet...

In het bos maar 2x een stukje weggerent maar ook weer terug gekomen, denk dat ik dit voorlopig maar even vol ga houden Haha!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 01:01

Super dat het beter gaat.
Als je wil kun je ook een contact met mijn vriend opnemen, die heeft behoorlijk wat ervaring inmiddels.
Je kan me een pb-tje sturen voor ons telefoonnummer.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:11

Leuk om te lezen dat ze aandacht krijgt voor je, goed belonen he! Lachen

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:29

super super!! ik vind clickeren echt een goede methode, ik clicker ook met mijn hond, als ze het eenmaal goed doorhebben, leren ze echt heel snel!
succes!!

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:09

Veel trainen en niet teveel verwachten want het is nog een jonge hond die veel aandacht heeft voor de omgeving (denk aan jonge kinderen. Die kunnen ook niet lange tijd aandachtig luisteren). En daarnaast heeft ze natuurlijk een nare ervaring meegemaakt en dat duurt heel lang voordat dat grotendeels genezen is.

En mechelse herder zijn energieke honden. Fiets je wel eens met haar/hem??

En voor hardlopers heb ik altijd het advies gekregen om zelf eens hard te gaan lopen met je hond. (je hoeft niet hele bossen door te rennen maar kleine stukjes kan ook.).

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 17:28

Hoi,

Ja ze gaat ook weleens naast de fiets mee.. En elke dag in het bos waar ze al haar energie kwijt kan, en ook geestelijk nog eens. Dus dat zit op zich wel goed. Ik blijf gewoon lekker doortrainen met dr:)