Cavia wassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Re: Cavia wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:40

ik was mijn cavia ongeveer 2x per jaar. hij vind het heerlijk

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:50

Yannuh schreef:
LoveCharly schreef:
Ik was mijn cavias ook regelmatig maar heb er geen problemen mee gehad ooit..

Benodigdheden
*Babyshampoo
*Handoeken
*(ik doe ze altijd in de wasbak)
*Genoeg warmte
*Veel tijd (helemaal droog maken)

Zorg dat ze bijna helemaal droog zijn als je klaar bent met wassen. Meestal vervolgt er bij mij een knipbeurt na. Goed uitkijken dat zen iet weglopen.

Sterkte, x LoveCharly

Wat knip je dan allemaal?
Ik heb mijn cavia nog nooit gewassen, dus heb ook geen tips. Ga het misschien wel eens doen.

Ik knipte zijn 'poepharen' en de rest een beetje, de haren werden echt veels te lang....

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 14:52

Kan je hem ook gewoon op zijn pootjes laten staan in zo`n teiltje met lauw water?

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:46

Werkt dat ook zo met konijnen?

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:41

Ik was ze hier regelmatig. Alleen als het nodig is dan (als ze bijvoorbeeld naar een show moeten). Heel simpel is het hoor.. Je maakt je cavia nat met lauw water (liever iets warmer dan kouder, want dan zijn ze meer ontspannender... ook vooral niet te heet!!!). Niet het hoofd nat maken. Ik doe het wel heel zelden. Alleen als het vies is van de groente en ze naar de show moeten, maar ik weet dan ook wel hoe ik het moet doen.. Wat shampoo erover (babyshampoo, hondenshampoo of speciale shampoo voor kleine huisdieren zoals konijnen, cavia's, etc.). FF goed door de haren wrijven. Weer water erover om alle shampoo eruit te spoelen (goed spoelen!). Zoveel mogelijk water uit de vacht halen (ff met 1 hand zeg maar over je cavia). FF wrijven in een handdoek en tot slot droog föhnen of in een drogere handdoek laten drogen en klaarrr.

Als je alleen de kont moet doen: Kont in wat water dompelen. Shampoo. Goed uitspoelen. Drogen. Klaar. Knipoog

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:45

Ik heb op mijn opleiding geleerd dat je Cavia's wel degelijk moet wassen, in een badje, met handwarm water (dus warm-lauw) met niet te veel water, je Cavia moet er niet in kunnen verzuipen, dus gewoon een klein bodempje met water. Dan met Beau Beau dat is Shampoo van de dierenwinkel, voor honden maar kan ook voor Cavia's gebruikt worden. De shelty Cavia moet zeker gewassen worden, en niet alleen gekampt worden. Als je je cavia gewassen hebt, drogen met een handdoek, en daarna met de föhn, maar niet heet, maar gewoon op de normale stand, wat handwarm dus. Na dat je je cavia hebt gewassen moet je hem niet kammem, kammen moet je ervoor doen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:46

wassen is wel slim als zijn kont vies is. haren knippen is ook mijn advies. Natuurlijk wel uitzoeken waarom zijn kont vies is, dat is niet zomaar zo!

Wassen met warm water en bv babyshampoo. Of speciale dierenschampoo als je geld over hebt. goed uitspoelen, hou hem desnoods onder een zachtstromende lauwwarme kraan.
Verder fohnen wij de cavia's op de lage stand droog. En natuurlijk kammen als ie lang haar heeft! De hoofdjes wassen wij nooit.

Succes!

ps: ik ben docent dierverzorging en zo heb ik het geleerd.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:47

en ja, met konijnen kan het ook. maar zeker naar de dierenarts als hij een poepkont heeft! Konijnen zijn wat krachtiger met de achterpoten dus wat lastiger om te wassen dan een cavia.
De cavia in een platte bak met een laagje water zetten doen we ook altijd.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 18:02

Bedankt voor alle tips..! Haha!
Ik heb hem net in een teiltje met lauw/warm water gedaan. En ik had hem op zijn voetjes gezet, en ik deed met een haswandje zijn rug nat maken.
Wel zonder shampoo, want we hadden niet meer van die shampoo.
1 foto:
Afbeelding
Hij vond t wel lekker, maar nog wel spannend.. Tong uitsteken