Bodembedekking Cavia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Re: Bodembedekking Cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:41

Stro.. Knipoog

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 01:22

Needje schreef:
Zaagsel schijnt helemaal niet zo goed te zijn voor knaagdieren!
Ik heb m'n knaagdieren op een soort papier gehad, en daarna op een soort kleine houtsnippers. Die snippers worden iig van andere bomen gemaakt als zaagsel.

Zaagsel is inderdaad niet goed om cavia's op te houden, heb zelfs gehoord dat het giftig kan zijn.
(wordt van bepaald naaldhout gemaakt?)
Als je alleen al ziet wat een stofwolk er vrij komt wanneer je een blokje zaagsel uit de verpakking haalt vind ik het ook niet zo gek dat het afgeraden wordt (iig door 2 dierenartsen die ik ken.)
Dat stof ademen de beestjes natuurlijk ook in. In de DSZ waar ik kom hangt er ook een briefje dat het niet geschikt is.

Ik gebruik gewoon een onderlaagje van zacht stro met daar bovenop een dikke laag hooi, hooi is sowiso onmisbaar voor cavia's en konijnen Lachen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:53

ik heb die van mij op vlas, ik vind zaagsel te stoffig...
en een laag hooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:09

hooi moet je in een hooiruif doen, want als je het op de grond gooit gaan ze er in plassen en poepen, en om het dan nog op te eten is ook niet goed voor ze ( ook van een da ) Haha!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:39

Cinnepin schreef:
hooi moet je in een hooiruif doen, want als je het op de grond gooit gaan ze er in plassen en poepen, en om het dan nog op te eten is ook niet goed voor ze ( ook van een da ) Haha!

Nog nooit gehoord, en daarnaast poepen die van mij uit zichzelf al in hun etensbakje en blijven daar ook vrolijk uit vreten, (maak het ding natuurlijk wel elke dag schoon, maargoed.)
Van mij blijven ze een lekkere dikke laag hooi krijgen, kunnen ze ook lekker in rennen! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:55

die van mij rennen door het huis Haha! vinden ze veel leuker Haha!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:58

Cinnepin schreef:
die van mij rennen door het huis Haha! vinden ze veel leuker Haha!

Dat mogen mijne ook af en toe Cool als de katten naar buiten zijn..maar het blijft wel oppassen met die beestjes, je kijkt dr zo overheen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:13

ja klopt :p en ik heb er 5 dusja vooral goed om je heen kijken Haha!

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:14

Ik gebruik zaagsel maar nu ik hier lees dat dit niet goed schijnt te zijn voor die beesies denk ik dat ik dan maar snel op wat anders overschakkel!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 19:58

Ik heb in een boekje over cavia's gelezen dat zaagsel van de dierenwinkel geen kwaad kan qua giftigheid maar ja het is en blijft stoffig. maar stro, dan trekken ze alle kranten er onder weg. en hooi . tja dat vreten ze zo op Tong uitsteken ik was een keer de kooi aan het schoon maken n zet de bak op de tafel met cavias(zonder tralies deksel ding er op) springt ons katje (kitten) er zo bij in Tong uitsteken maar verder doen ze er (nog) niks mee

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 00:09

Mijn cavia's zitten op beukensnippers. Ze krijgen onbeperkt hooi.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:21

Wij hadden ook altijd zaagsel, maar onze cavia is een langhaar, dus dat bleef daar altijd in zitten, toen deden wel alleen hooi maar dat at hij binnen 1 dag op. En nu we een konijntje erbij hebben hebben we extra fijn stro, want een cavia mag eigenlijk geen stro (i.v.m met ogen )

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:14

Ik denk dat ze wel blij zijn want als ze fluiten hebben ze het meestal naar hun zin. Zelf gebruik ik zaagsel en soms een laagje stro erbij.

P.S. Vergeet nooit hooi in de kooi te leggen!! Haha!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 12:47

Okee ! Lachen Ik ging vanmorgen voer voor ze in het bakje doen en fluiten!:P Ze worden nu wat ouder ofzo en nu fluiten ze in eenkeer vet veel, wel heel schattig Lachen

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:01

dwaallicht schreef:
Needje schreef:
Zaagsel schijnt helemaal niet zo goed te zijn voor knaagdieren!
Ik heb m'n knaagdieren op een soort papier gehad, en daarna op een soort kleine houtsnippers. Die snippers worden iig van andere bomen gemaakt als zaagsel.

Zaagsel is inderdaad niet goed om cavia's op te houden, heb zelfs gehoord dat het giftig kan zijn.
(wordt van bepaald naaldhout gemaakt?)
Als je alleen al ziet wat een stofwolk er vrij komt wanneer je een blokje zaagsel uit de verpakking haalt vind ik het ook niet zo gek dat het afgeraden wordt (iig door 2 dierenartsen die ik ken.)
Dat stof ademen de beestjes natuurlijk ook in. In de DSZ waar ik kom hangt er ook een briefje dat het niet geschikt is.

Ik gebruik gewoon een onderlaagje van zacht stro met daar bovenop een dikke laag hooi, hooi is sowiso onmisbaar voor cavia's en konijnen Lachen

Dit kreeg ik vorige week ook te horen van de dierenarts. Enige andere wat ze hier in de dierenwinkel hebben is beukensnippers, dus die ga ik nu dan maar proberen. Maar ik denk niet dat dat dé oplossing is Scheve mond