ik word gek van mijn degoe's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

Re: ik word gek van mijn degoe's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:57

Maar nou wil ik wel graag weer een ander dier. Om meerdere redenen.

- mijn katten vinden het leuk

Welk dier kunnen jullie mij aanraden? Rat of chinchilla ofzo? een dier dat niet alleen maar de hele dag knaagt maar ook af en toe slaapt en die ik kan oppakken enz.[/quote]

Dit vind ik persoonlijk een rare redenatie voor het nemen van knaagdieren. Ik ben zelf groot degoe liefhebber en heb inderdaad ook dat geknaag gehad, het is bij mijn degoe's vanzelf overgegaan. Ik heb een traliekooi van 1.50m hoog en 80 cm breed en diep. Ik varier regelmatig met plankjes en stokken en zandbadjes. Verder geef ik snippers van krant en keukenpapier zodat ze zelf hun eigen holletje kunnen inrichten hiermee (wat overigens erg leuk is om naar te kijken want jaaa ook degoes kunnen kibbelen over de inrichting van hun huis, de een legt het erin en de ander brengt het weer naar buiten... hilarisch gewoon!) Ook 'verstop' ik hun dagelijkse hooi bv in een lege wc rol/ keukenrol.
Verder heb ik mijn degoe's behoorlijk handtam gemaakt met knaagdiersnoepjes en stukjes brood, het zijn namelijk erg nieuwschierige beestjes die zich erg snel vervelen dus is het helemaal niet moeilijk om ze dit, met wat geduld, te leren.
suc6 ermee!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:04

rissa schreef:
Maar nou wil ik wel graag weer een ander dier. Om meerdere redenen.

- mijn katten vinden het leuk

Welk dier kunnen jullie mij aanraden? Rat of chinchilla ofzo? een dier dat niet alleen maar de hele dag knaagt maar ook af en toe slaapt en die ik kan oppakken enz.

Dit vind ik persoonlijk een rare redenatie voor het nemen van knaagdieren. Ik ben zelf groot degoe liefhebber en heb inderdaad ook dat geknaag gehad, het is bij mijn degoe's vanzelf overgegaan. Ik heb een traliekooi van 1.50m hoog en 80 cm breed en diep. Ik varier regelmatig met plankjes en stokken en zandbadjes. Verder geef ik snippers van krant en keukenpapier zodat ze zelf hun eigen holletje kunnen inrichten hiermee (wat overigens erg leuk is om naar te kijken want jaaa ook degoes kunnen kibbelen over de inrichting van hun huis, de een legt het erin en de ander brengt het weer naar buiten... hilarisch gewoon!) Ook 'verstop' ik hun dagelijkse hooi bv in een lege wc rol/ keukenrol.
Verder heb ik mijn degoe's behoorlijk handtam gemaakt met knaagdiersnoepjes en stukjes brood, het zijn namelijk erg nieuwschierige beestjes die zich erg snel vervelen dus is het helemaal niet moeilijk om ze dit, met wat geduld, te leren.
suc6 ermee!

Tipje
scheur eerst de wcrol of keukenrol open dan voorkom je dat ze klem komen te zitten met alle nare gevolgen van dien. Bij mij is het altijd goed gegaan maar sinds ik een aantal verhalen heb gehoord over degoe's die klem kwamen te zitten en het niet overleefd hebben ben ik ze toch maar open gaan scheuren.

En inderdaad veel afwisseling maar dat is ook leuk om te doen vind ik!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:43

ik bedenk ook wel vanalles om ze vermaken, alleen laten ze de meeste dingen liggen. wc/keuken rollen doen ze niks mee. maar die negerzoen dozen zijn echt binnen een kwartier weg. pringelsbus gaan ze nog wel eens in maar verder niet echt. zal mijn vader eens opdact geven wat peren en pruimentaken mee te nemen misschien vinden ze die leuk. heb er nou andere takken in.maar doen ze niks mee. weet even niet meer van welke boom die komen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:53

paardje2005 schreef:
ik bedenk ook wel vanalles om ze vermaken, alleen laten ze de meeste dingen liggen. wc/keuken rollen doen ze niks mee. maar die negerzoen dozen zijn echt binnen een kwartier weg. pringelsbus gaan ze nog wel eens in maar verder niet echt. zal mijn vader eens opdact geven wat peren en pruimentaken mee te nemen misschien vinden ze die leuk. heb er nou andere takken in.maar doen ze niks mee. weet even niet meer van welke boom die komen.

Kijk eens op de link die ik gegeven heb daar staat veel info en tips Ja

en wat jij beschrijft dat zijn echt degoe's zo is hun karakter nou eenmaal.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:12

paardje2005 schreef:

Waarschijnlijk ben jij gewoon niet de juiste baas voor Degoe's. Knagen zullen ze altijd doen als er hout in de buurt is.
Van de dieren die je in de openingspost noemt zitten er tussen die nog meer lawaai en overlast bezorgen, dus denk alsjeblieft heel goed na voordat je weer een dier neemt.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:46

Het zijn inderdaad beestjes die erg druk zijn en graag aandacht krijgen. Het moet je echt "liggen" om degoe's en andere kleinere (knaag) dieren te houden.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:41

ik blijf er bij dat je het had kunnen weten...
Ik hoop dat je er toch beter overna denkt. En ik zou zeker ook geen chincilla of rat kopen... wat dacht je van een extra kat als die zo graag n "maatje" willen?
succes.....* zoek alsjeblieft wel alle informatie op die er te vinden is over het dier dat je nu gaat aanschaffen*

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 18:03

roylinde schreef:
Ik hoop dat je er toch beter overna denkt. En ik zou zeker ook geen chincilla of rat kopen... wat dacht je van een extra kat als die zo graag n "maatje" willen?
succes.....* zoek alsjeblieft wel alle informatie op die er te vinden is over het dier dat je nu gaat aanschaffen*

nogmaals. ik heb mij wel verdiept in degoe's voor ik ze nam. en ging er ook van uit dat ze knagen. maar niet dat ze dat 23/7 zouden doen.

een andere kat kan niet. ik heb er al 2 en mijn huis is niet groot genoeg voor 3. en daarbij gaat het tussen mijn 2 katten al niet geweldig. ze vinden het leuk om naar de degoe's te kijken net als naar vogeltjes.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:06

paardje2005 schreef:
roylinde schreef:

nogmaals. ik heb mij wel verdiept in degoe's voor ik ze nam. en ging er ook van uit dat ze knagen. maar niet dat ze dat 23/7 zouden doen.

een andere kat kan niet. ik heb er al 2 en mijn huis is niet groot genoeg voor 3. en daarbij gaat het tussen mijn 2 katten al niet geweldig. ze vinden het leuk om naar de degoe's te kijken net als naar vogeltjes.

Oke.... tja dan licht het mischien aan de "slechte" voorlichting.
Maar dan zou ik gewoon het lekker bij twee katten houden... en kijken of je n ander baasje kunt vinden voor de degoe's.
succes...........

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 19:39

ik had dat degoe boekje gelezen. de enige die er is. en wat site's bekeken. maar nergens staat dat ze de hele dag knagen. ik heb misschien een ander aqarium gevonden. die ga ik helemaal volbouwen met takken en als dat niet wil dan ga ik ze terug brengen

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:04

Ik zou geen beestjes nemen omdat je katten er graag naar kijken... Kan een hoop stress geven bij die beestjes. Trouwens mijn katten laten mijn degoe's kompleet met rust, maar tijdens het langs de kooi wandelen heeft een degoe een gaatje in het oor van mijn kat geknipt. Suc6 met je nieuwe degoe onderkomen.

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:49

Faniek schreef:
libra schreef:
ken dat, ik heb een chincilla zitten en die knaagt ook de hele dag door aan de tralies. terwijl er takken en een knaagsteen in de kooi ligt.

Een chinchilla alleen? Lijkt me niet zo best.

Maar goed over de degoes... denk dat het inderdaad beter is als je ze terug naar de opvang hebt, hebben ze wat meer de ruimte. Als je dan echt een beestje wil ook geen chinchilla, maar doe dan bijv. een rat die passen zich wat makkelijker aan.

M'n chincilla heeft eerst samen gezeten maar die andere is overleden en me vader wil geen andere meer erbij (ook doen ze samen zat de ze al knagen aan de tralies)

Degoes staan er ook om bekend dat ze knagen is eigenlijk weinig aan te doen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 07:33

Ik heb nu 10 chinchilla's en nog wat kleintjes op komst.

Een chinchilla kan je echt niet alleen laten, dat is echt wreed. In het wild leven deze dieren in hele grote groepen samen. Het zijn samendieren. Je moet er echt minstens twee nemen.

En chinchilla's neem je niet zomaar even. Daar moet je echt goed overna denken en veel van weten! Kijk eens op www.vida-nueva.nl

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 11:24

kijk eens op marktplaats en speurders voor 2e hands kooien, zullen toch niet zo duur zijn !

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:25

k heb al een paar x aan gegeven bij me vader dat die Puk(chincilla) niet alleen moet laten zitten. maar hij wil er absolut geen bij. In het begin zat ze ook alleen en toen heb ik er een mannetje bij gekocht als k het nu weer doe heb ik de grootste ruzie thuis en hij brengt het gelijk terug en dat wil k niet anders had ik er al lang weer 1 bij gekocht.
hoe kan k er voor zorgen dat er een chincilla bij komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:33

Als ik jou was zou ik een goed tehuis zoeken voor de degoes en geen ander dier ervoor terug nemen, in ieder geval geen knaagdier.

Het eerste dat in mij opkam was 'een kat', maar gezien je al katten hebt, lijkt het me weinig nut hebben om er een extra kat bij te zoeken. Zelf heb ik ook katten en ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om een knaagdier in huis te halen. Knaagdieren zijn sowieso al vrij stressgevoelig en als de katten er dan ook nog met hun neus bovenop gaan staan, voelen ze zich denk ik niet zo fijn.

Ik heb zelf geen verstand van degoes, maar wat misschien ook nog een optie kan zijn is een mooie buitenren + hok maken voor die beesten? Dan kunnen ze zich naar hartelust uitleven, zonder dat jij gek van ze wordt. Of zijn degoes niet koubestendig?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:13

Chinchilla
Moet je met zn 2en houden, zijn leuke dieren om naar te kijken maar wel snel gestresst.
Vinden het heerlijk om los te kunnen lopen, zijn echter niet echt dieren die echt bij je blijven zitten.

Ratten
Moeten ook met minimaal twee gehouden worden. Kunnen ook echte tralieknagers zijn. Kunnen fantastische knuffeldieren zijn, maar gaan meestal op een vervelende manier dood. (luchtwegklachten, tumoren)

Fretten
Leuke, altijd enthousiaste dieren. ZIjn goed tam te maken, maar hebben wel heel veel beweging nodig.

Hamsters
Moeten alleen gehouden worden, behalve Robrovski's die wel met meerdere gehouden kunnen worden. Zijn nachtdieren die snachts behoorlijk lawaai kunnen maken met rondrennen in hun rad en jaja tralieknagen.

Gerbils
Ook niet echt knuffelaars en echte knagers. Moeten ook met meerdere gehouden worden. Koppel ze jong want volwassen dieren hebben vaak veel moeite met aan elkaar wennen.

Cavia's
Is dat niet wat voor je? Leuke makkelijke dieren. Moeten ook met meerdere gehouden worden. Let er op dat ze voldoende hooi krijgen ivm het doorgroeien van de kiezen. Geef ze speciaal caviavoer zodat ze voldoende vit c binnen krijgen.

Konijnen
Het (huis)dier in Nederland dat mijns inziens het meest mishandeld wordt. Al die arme beestjes die in hun eentje in een minikooi gehouden worden. Boos! Bereid je goed voor als je aan konijnen begint. Ze moeten met meerdere gehouden worden, het zijn eigenlijk geen knuffeldieren, hou ze niet samen met cavia's enz.