[Foto]Konijnenparadijs de Vredinghe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Re: [Foto]Konijnenparadijs de Vredinghe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 18:13

kabouter_ schreef:
Oops.. keek dan verkeerd mijn ram is zwart bont.. (ben weer lekker wakker vandaag!)
Weet je al wat voor kleur ram je erop wil hebben?

Mijn ram mag ook aan het werk als we inderdaad lid zijn van zo'n vereniging... Toch denk ik soms dat ze al wat gedaan hebben lopen af entoe al bij elkaar in het hok! Vork gaten graven zijn ze super goed in!! Ik heb ook al wat plukjes haar gevonden in het hok maar niet een heel nestje... dus hopen dt het gewoon een stel haren zijn..... Knipoog Maar even in de gaten houden he! Clown

Haha ja ik dacht al in je profiel Haha!
Een zwartbonte of een blauwe komt er op.
Het is dat je ver weg woont anders kwam ik misschien wel keer langs... ze gaat nu onder een ram in Emmeloord. Ik ga me eerst nog even aanmelden bij kleindiervereniging zodat ik de jongen wel kan laten tatoueeren tzt.

Hoelang geleden is het dan dat hij bij de dames heeft gezeten?

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:37

Ik weet het niet precies (best wel stom van me.. ) maar dik 2-4 weken geleden.. denk ik..

Maar mijn ram snapte het nog niet echt helemaal.. inplaats dat ie achterop sprong als ie de kans kreeg sprong ie voorop Clown En geloof me ik heb in een deuk gelegen Pling
Maar dat was toen ik ze dan zag.. ik weet niet of ze net bij elkaar waren of een paar uur Tong uitsteken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 19:55

Jongen kunnen in 5 seconden gemaakt worden bij konijnen. Bijna alle rammen zijn trouwens zo blond om voorop te springen ipv achterop zelfs ervaren rammen.
Konijnen dragen 4 week dus er is kans.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:58

Maar ik hoop het in ieder geval niet! Ik vind ze nog te jong ze zijn van mei 2006.. Oke misschien doen ze het in de natuur dan ook wel maar dat vind ik toch wel even wat anders..

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:05

Ik zal maar eens gelijk zeggen wat ik van jullie "fokkerijen" vind ... Onverantwoordelijk! Het zal wel aan mij liggen, maar ik denk niet dat jullie ook maar echt verstand hebben van genetiek, letale factoren en dat soort dingen.
Bovendien snap ik van kabouter niet dat ze een ram bij haar 2 dames laat, terwijl ze haar zelf nog te jong vind ... Die 2 zijn idd veels te jong om jonkies te krijgen, dus je zet het leven van je konijnen op het spel.
Ook ben ik nogal teleurgesteld in jou faniek, ik dacht dat je niet zou fokken, heb het nog met je erover gehad en al ...
Maar eerlijk is eerlijk, jullie zijn onverantwoord bezig!

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:18

Nathachou schreef:
Ik zal maar eens gelijk zeggen wat ik van jullie "fokkerijen" vind ... Onverantwoordelijk! Het zal wel aan mij liggen, maar ik denk niet dat jullie ook maar echt verstand hebben van genetiek, letale factoren en dat soort dingen.
Bovendien snap ik van kabouter niet dat ze een ram bij haar 2 dames laat, terwijl ze haar zelf nog te jong vind ... Die 2 zijn idd veels te jong om jonkies te krijgen, dus je zet het leven van je konijnen op het spel.
Ook ben ik nogal teleurgesteld in jou faniek, ik dacht dat je niet zou fokken, heb het nog met je erover gehad en al ...
Maar eerlijk is eerlijk, jullie zijn onverantwoord bezig!

Ik heb mijn ram zeker NIET bij mijn 2 dames lopen! Ik heb ze in een aparte ren.. met gaas ertussen zodat ze niet bij elkaar zouden komen.. dacht ik dan..
Ik had het gaas 20 cm in de grond gedaan gegraven zodat ik dan dacht dat ze der niet zo snel zouden zijn met graven. Maar helaas Blauw oog de eerste weken ging het super goed en ineens vond ik ze bij elkaar, erg geschrokken natuurlijk want ze zijn tenslotte nog veel te jong. Als ik ooit 1 nestje wilde zou ik dat pas volgend jaar in iedergeval doen na de maand mei dan vond ik wel dat ze een mooie leeftijd hadden 1 jaar en dan het eerste nestje mja info voor die tijd vragen bij de vereniging maar het is dus heel anders gegaan wat ik nooit verwacht had. dit zijn mijn ''eerste'' voedsters dus was wel wennen en je weet niet 100 procent hoe dit gaat tot dat je het uitprobeert...(LEES: niet expres bij elkaar zetten natuurlijk!) Dit is dus een beetje uit de hand gelopen...

Maar weet niet zeker of ze kinders krijgen maar hoop het natuurlijk niet..

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:49

Mooie foto's!
wat een leuke en lieve konijntjes zitten ertussen Lovers

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:59

@ Faniek: je kunt beter niet bont x bont fokken, anders wordt het te bont. Op een blauw-bonte kun je het beste een blauwe zetten, maar dan zit je wel met de verdunningsfactor bij de blauwe. Er zullen dus niet zulke goede blauwe uit komen (daarvoor kun je het beste blauw x blauw doen) maar blauw-bonte wel.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:35

Kabouter: In je andere post klonk het heel anders, vandaar Knipoog ... Onverantwoordelijk vind ik het alsnog, ik denk gewoon niet dat mensen van 15 jaar niet echt met fokken kunnen beginnen, eerlijk is eerlijk ...

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:04

Ik vind ook dat je fokken van konijnen door mensen moet laten doen die daar verstand van hebben en niet alleen het leuk vinden van die kleine konijntjes te hebben. Want er zijn al genoeg konijnen in het land die een baasje zoeken. Als je echt fokt om het ras te verbeteren vind ik het iets anders, daar let je op welke konijnen je bij elkaar zet zodat je geen gebreken erin fokt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 00:19

@ Sjen
Heb ik ondertussen al met een andere fokker over gesproken. Ze gaat onder een blauwe ram.

@ Nathachou
Vind niet dat je even zomaar uitspraak hierover kan gaan doen. Wie zegt dat ik zomaar wat fok. Ik ga met Franse Hangoren fokken, via de kleindiervereniging, getatoueerd en ga er mee naar shows. En ik heb wel degelijk verstand van genetiek, lethale factoren etc. ik heb niet even contact met zomaar iemand van een ram, maar nee ook met een ervaren fokker. Het spijt me hoor, maar ik ben 19 geen minderjarig kind meer. Ik fok inderdaad niet met rasloze huistuin en keukenkonijntjes daar ben ik ook tegen dat heb ik ook duidelijk gezegt.
Voordat je weer zo'n uitspraak doet denk even 2 keer na.
Idem geld voor Boris94.

@ Kabouter_
Ik denk dat je prima als je via kleindiervereniging gaat fokken en ook netjes laat tatoueeren eerst me de voedster en ram naar shows gaat dat je prima kan fokken. Ze is bijna 16.. er zijn speciale jeugdafdelingen, want juist de fokkers willen ook dat er jonge fokkers zijn. Ik snap die reactie echt niet eerlijk gezegt zitten die reacties vol met voorordelen.
Al is inderdaad een FH van mei te jong om nu al jongen te hebben ze moeten inderdaad wel min. een jaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Faniek op 06-11-06 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:25

omg Nagelbijten / Gniffelen Nathachou jij hebt zeker nog nooit Faniek der konijnen familie gezien he Clown Dan zou je oordeel wel anders zijn!!!

Als er IEMAND voorzichtig en verantwoordelijk is, dan is het Faniek wel, bovendien hebben haar dieren een PRACHT leven!!

Dus oordeel ajb niet voordat je álle info en ins en outs weet...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:47

mooie konijnen en geweldige namen gewoon Haha!

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:30

Ik zeg alleen dat ik het niet slim vind om te fokken met konijnen als je er geen verstand van hebt en als je dat wel hebt dan heb ik er niks op tegen. Maar je zou eens moeten weten hoeveel mensen voor de lol een nestje nemen en daar ben ik gewoon niet voor.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 10:37

Ik weet heel goed hoeveel mensen er voor de lol een nestje nemen en ik zal zeggen dat ik daar ook zwaar op tegen ben. Meestal ligt ik die mensen gewoon goed voor en zeg waarom dat niet te doen. Ik was ook gewoon op de open dag van bunnybin en ben er gewoon ook zwaar op tegen zomaar wat in de rond te fokken zonder er bij na te denken. Dat is ook geen fokken dat is vermeerdering Knipoog

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:35

Ja precies, dat bedoel ik. Het was ook niet meteen tegen jou gericht maar meer in het algemeen. Maar veel suc6 met het fokken.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:18

Ik snap harstikke goed dat mijn dames nog veel te jong zijn dat heb ik ook duidelijk vermeld vind ik in de berichtjes.. Ik ben inderdaad nog ''maar'' 15(16 nov 16.) ik wil zeker niet nu al een nestje van ze.

1. Ze zijn nog te jong
2. Wil eerst meer info over het fokken en hoe of wat
3. Wil lid zijn van het kleindiervereniging waren we al mee bezig maar hadden we een beetje uitgesteld want we hadden het zo ontzettend druk vanwegen de verhuizig.
4. De showbisnes hoe en wat en ook gaan bekijken/zelf heen gaan
5. Kijken of mijn ram wel geschikt is voor de verdere nakomelingen
6. Ander info over kleuren, genen enderest.

dus je leest^.. Ik heb dit zeker niet expres gedaan.

Mijn moeder helpt me als het nodig is met de FH, dus ik doe dit niet in mijn eentje.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:22

Boris94 schreef:
Ik zeg alleen dat ik het niet slim vind om te fokken met konijnen als je er geen verstand van hebt en als je dat wel hebt dan heb ik er niks op tegen. Maar je zou eens moeten weten hoeveel mensen voor de lol een nestje nemen en daar ben ik gewoon niet voor.

Met deze uitspraak ben ik het inderdaad met je eens. En dan vooral met kruisingen maar wij hebben over het 'fokken' ooit met Frans hangoor X Frans hangoor en dan ook nog lid zijn van de kleindiervereniging zodat ze hun oornummertjes krijgen.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:08

Ik juich het idd alleen maar toe dat jonge mensen serieus konijnen willen fokken. Deze generatie is gelukkig weer heel geinteresseerd in het konijnen fokken, maar de vorige generatie niet en daardoor zijn bepaalde rassen gewoon verdwenen.
Verder hebben sommige mensen met 16 jaar meer verantwoordelijkheidsgevoel dan oudere; vooral de oude opaatjes die je veel vindt in de fokkerij die de dieren soms een dag overslaan....

Realiseer jullie wel dat het lid worden van een kleindierenvereniging niet alleen inhoudt dat je dieren kan laten tattoeren. De mensen die je dieren tattoeren zijn nl. ook maar vrijwilligers en maken dus tijd voor jou vrij, dus het wordt ook op prijs gesteld als je naar de vergaderingen gaat en mee helpt op de shows van je vereniging. Verder is het grootste belang dat je hebt in het lid worden in mijn ogen dat je contacten krijgt met andere fokkers. Hier leer je heel veel van en is erg gezellig.
Wat ik zeker kan aanraden is het schrijven bij de keurmeester op een show. Je kunt dan het beste wel vragen of je de eerste keer mag schrijven bij het ras dat je fokt. Je leert dan heel veel over de raskenmerken en wanneer je een dier beter niet kunt insturen naar een show (en geloof me, je leert na jaren nog steeds bij, een ras is ook dynamisch natuurlijk).
Ook krijg je dan vaak meer aanspraak en dus ook meer hulp.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:36

cranberry schreef:
omg Nagelbijten / Gniffelen Nathachou jij hebt zeker nog nooit Faniek der konijnen familie gezien he Clown Dan zou je oordeel wel anders zijn!!!

Als er IEMAND voorzichtig en verantwoordelijk is, dan is het Faniek wel, bovendien hebben haar dieren een PRACHT leven!!

Dus oordeel ajb niet voordat je álle info en ins en outs weet...

Ik heb dr konijnenfamilie nog niet real-life gezien nee Knipoog, maar juist omdat ze zo'n goed leven hebben vind ik het raar dat er alsnog gefokt wordt ... Ookal is het geen huis-tuin-keuken-konijn wat ze wil gaan fokken. Ik denk dat er genoeg fokkers zijn, die ook onverantwoordelijk zijn en die moeten we eerst aanpakken voordat de serieuze fokkers aan de slag kunnen.
Maar goed, dat is mijn mening. Iedereen moet doen wat ie zelf wilt, ik vind het alleen onnodig om die beesten als broedmachines te gebruiken.
Gr.
Naatje

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 22:16

@ Sjen
Wist ik ondertussen ook allemaal toch bedankt heb al heel veel reserach gedaan.

@ Nathachou
Beter fokkers waar de konijnen af en toe een nestje krijgen kleinschalig met alle aandacht en dat ze niet altijd alleen zitten dan fokkers waar ze in konijnenflats allemaal apart zitten. Ik snap jou reactie echt niet en ga er niet verder op in.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:15

Boris94 schreef:

Slim is het inderdaad ook niet, mijn hangoor is ook zo bij de ram ingesprongen zonder dat ik het in de gaten had en ja ik kijk een keer achterom en het is al gebeurd, ik heb nu konijntjes met grote oren die recht op staat nee niet echt mooi voor de konijnen mensen Knipoog, ik ben er nu 2 kwijt en nee ze zijn niet moeders mooiste maar ze zijn echt ontzettend lief.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 00:22

Wat jij wilt Faniek Knipoog je hoeft er ook niet op in te gaan Lachen ... Ik vind het alsnog nogal overbodig, maar ieder ze eigen mening.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:12

Lief hoor, je konijntjes. Ze zien er lief uit. Ik vind, dat je hen een goed leven biedt. Dat hebben ze nodig.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:34

Leuk hoor, heerlijk voor de nijns dat ze zo de ruimte hebben!

Wat betreft het fokken. Ik ben daarmee begonnen op mijn 12e of 13e onder begeleiding van de club. Op tentoonstellingen kreeg ik alles uitgelegt van de keurmeesters en andere fokkers hielpen mij met het uitzoeken van een goede ram. Zo zijn wij er steeds meer ingerolt en mijn vader heeft uiteindelijk na een aantal jaar de fokkerij overgenomen en uitgebreid. Ik denk dat je er niet zo over moet oordelen als je (misschien) niet eens weet wat een vereniging voor je kan betekenen. Faniek zal wel weten hoe ze het wil, maar kan haar vooral wel aanraden om gewoon een ervaren fokker van de FH te vragen haar te helpen, want slechte jongen raak je onder de fokkers niet kwijt.

En trouwens dan kan ik er ook wel bij zeggen dat ik met de hulp die ik kreeg echt hele goede konijnen heb gefokt, door het uitwisselen van dekrammen die goed zijn en al dat soort dingen hebben wij hier thuis toen een heel goed "konijnen-bestand" opgebouwd.

Gewoon op tentoonstellingen wat (goede) fokkers aanspreken en hun vragen wat zij vinden.

Ervaring met een drachtig konijn heb ik dan ook opgedaan met een ervaren drachtige voedster van een andere fokker, die heb ik toen thuis na de dekking gekregen en kon dus helemaal meemaken hoe het moest. Omdat ik zelf konijnen had die nog nooit eerder jongen hadden gehad.