Hond valt aan!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lottejulia

Re: Hond valt aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 17:21

Ik snap echt niet waarom mijn hond volgens jullie meteen NIET OPGEVOED is als hij zich opeens zo raar gedraagt. Jullie zeggen zelf dat het een andere reden kan hebben en dan heeft dat dus niks met de opvoeding te maken. Okee hij is dan misschien niet geweldig opgevoed, dat gaf ik eerder ook al toe, maar het is toch zielig om je hond niet een beetje vrijheid te gunnen. Ik kende mensen waarbij de hond meteen een rot klap kreeg als hij te dicht bij het hok van de cavia kwam, en wat denk je, op een dag bijt die hond de cavia dood. Goed opgevoed zeg je?

Hij doet het ook als hij met m'n vader (of moeder) loopt. Aangezien het nooit gebeurd als hij los loopt, denk ik nog steeds dat hij echt aanvalt uit bescherming. En dat ik de enige ben geweest die hem heeft opgevoed komt doordat het MIJN hond is. Ik heb er altijd voor moeten zorgen en nog steeds laat ik hem (bijna) altijd uit, geef hem te eten, borstel hem, slaapt hij bij mij, enzovoort. Het is een leuke, vrolijke hond geworden en hij heeft 't echt wel goed bij ons (veel beter dan vroeger, aangezien hij is verwaarloost bij vroegere eigenaren).

Maar goed, nogmaals ik heb maatregelen getroffen en ga d'r aan werken. Jammer dat niemand echt een goed advies heeft gegeven maar toch bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:23

Geen goed advies? Ik heb ander nog steeds geen antwoord op mijn vragen over zijn lichaamshouding!

Maar blijkbaar heb je zelf al de oorzaak in je hoofd en wil je niks anders weten.. Erg jammer.
Honden zijn gecompliceerde dieren.

Eetje_WallY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:25

Mijn hond heeft ook een een poosje zoiets gehad (maar het is wel een vrouwtje!) maar het was later weer zo ineens over...

pubeliaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:25

Wuis schreef:
*Vandaag net les gehad van een hondengedragstherapeut*

Hoe gedraagt de hond zich precies? Hoe staan zijn oren? Naar voren of plat naar achteren? Kun je al zijn kiezen zien? Gromt hij hierbij? Wat voor lichaamshouding neemt hij aan?
Wat doet hij met z'n staart?

zelfde vragen!!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:26

Een hond die aanvalt zonder dat jij dat wilt of niet reageert als je dat gedrag probeert af te remmen ben jij niet de baas. Simpel zat. En dan kan je hem nog zo goed hebben opgevoed, er is wel iets mis in de verhouding tussen jullie waardoor hij je niet als baas ziet.
Je kan het wel bagatelliseren, maar het is zeer ongewenst gedrag als ie mensen aanvalt. Ongeacht of ie er volgens jou een reden voor heeft of niet. En het kan je ook grote problemen opleveren als mensen aangifte doen.
Dus een stuk training/heropvoeding lijkt mij zeker noodzakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:33

_Lotjuh_ schreef:
Ik snap echt niet waarom mijn hond volgens jullie meteen NIET OPGEVOED is als hij zich opeens zo raar gedraagt.

En hier maak je dus een denkfout, er zijn zeer waarschijnlijk al vele signalen aan vooraf gegaan die jij gewoon gemist hebt.
Een hond veranderd niet in 1 dag maar bouwt zijn gedrag uit, beginnen met trekken aan de riem, niet direct reageren als jij roept, net niet helemaal doen wat jij wilt, etc....
Op deze manier werkt hij zich omhoog in de rangorde om zo een betere plek in de "roedel"te bemachtigen, dit is gewoon natuurlijk hondengedrag.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 17:39

Wuis schreef:
Geen goed advies? Ik heb ander nog steeds geen antwoord op mijn vragen over zijn lichaamshouding!
Ik had gezegt dat ik op je vragen antwoord zou geven als het weer voorgevallen was, maar dat is niet zo. Hij doet het echt niet bij iedereen en elke keer uitlaten.

pubeliaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:41

Ik ben het hier met een paar dingen niet eens. Ten eerste dit heeft absoluut niks te maken met de opvoeding van de hond. De hond laat nu ander gedrag zien als normaal, dus dat heeft niks te maken met de opvoeding van de hond. Dit kan iedereen gebeuren.

Ik vind nu dus ook niet dat je die hond moet straffen, ik zal uit leggen waarom. Als een hond dit uit dominatie zal doen dan moet je idd straffen. Allen dan zou het helpen. Maar omdat dit gedrag waarschijnlijk (als ik alles terug lees) vanuit angst is, mag je juist een hond niet ervoor straffen, want dat verergerd juist dit probleem. Ga dus na van waar uit de hond dat doet.

Dan wil ik nog uit leggen dat reuen, tegen paaltjes aanplassen voor hun geur = dus hun territorium (is overgens nooit bewezen) afbakenen. Je kan pas zeggen dat een hond dominant is als hij iemand of iets tegen over zich heeft staan. Dus een kat, of een hond, of een mens, iets wat ademhaalt wat beweegd dus. Ik heb echter nog nooit een paal of een boom zien bewegen, dat leeft dus met betrekking van dit dus niet, dus kan je niet zeggen dat dat gedrag is dat dominant is. Dit is dus een zelfverzekerde hond, wat echter dus niks inverband met dominatie heeft te maken.

Waarom ik dit er neer zet is omdat dit dus echter niks te maken heeft met het bijten van een persoon. dat wel leeft, wel beweegt en wel ademd. dit is geen verband wat je kan leggen.
Er zijn ook zoveel dingen te maken waarom die hond het doet, dat ik denk dat als het niet meer te achter halen is waarom die hond het doet, dus moet je het anders aan pakken. het is dus ook belangrijk dat je kijkt hoe de hond reageert mbt op lichaam staart oren mond, het geluid, wat voor een geluid maakt die erbij, maakt die er geluid bij?

Als je het overgens vervelend vind dat de hond bij iedere paaltje plast dan moet je gewoon zorgen dat de hond 2 keer heeft mogen plassen en daarna gewoon weg trekken en door wandelen!

mvg pubelia

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:49

Ilindra schreef:
_Lotjuh_ schreef:
Ik snap echt niet waarom mijn hond volgens jullie meteen NIET OPGEVOED is als hij zich opeens zo raar gedraagt.

En hier maak je dus een denkfout, er zijn zeer waarschijnlijk al vele signalen aan vooraf gegaan die jij gewoon gemist hebt.
Een hond veranderd niet in 1 dag maar bouwt zijn gedrag uit, beginnen met trekken aan de riem, niet direct reageren als jij roept, net niet helemaal doen wat jij wilt, etc....
Op deze manier werkt hij zich omhoog in de rangorde om zo een betere plek in de "roedel"te bemachtigen, dit is gewoon natuurlijk hondengedrag.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Bij Onze hond is dit echt in 1 klap veranderd. Hij is altijd al dominant geweest en moeilijk met andere honden. Daarom trainen we ook met hem. Hij was altijd gek met andere mensen en liep als een kwispelende schoothond over straat. Dat hij nu bij mijn schoonmoeder is uitgevallen naar een man is echt nieuw. Dit is niet mijn eerste hond, ik ben geen leek. Maar ik heb echt geen signalen van hem opgevangen. Thuis staat hij ook echt onder aan de roedel. Sinds hij is uitgevallen dinsdag. Ben ik ook expres met hem door de winkelstraten gaan lopen. Hij doet niks maar is wel erg alert. Dit was hij nooit! Dus waardoor het komt weet ik niet. Volgende week heb ik een afspraak met een gedragstherapeut.

Lotjuh: Je zegt dat je geen goede adviezen krijgt, er is al meerdere keren gezegd dat je een proffesional in moet schakelen. dat lijkt me in dit geval erg verstandig. Je kunt erop wachten tot er wel iets gebeurd.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 20:27

freaky schreef:
Je zegt dat je geen goede adviezen krijgt, er is al meerdere keren gezegd dat je een proffesional in moet schakelen. dat lijkt me in dit geval erg verstandig. Je kunt erop wachten tot er wel iets gebeurd.
Ik ga het eerst nog even proberen zelf op te lossen (met korthouden + slipketting + eventueel muilkorf) mocht dit niet helpen dan maar bellen naar een hondenschool ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:35

Ik vind het persoonlijk niet verstandig dat een 14-jairge zoiets alleen wil gaan oplossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:36

freaky schreef:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Hoeft ook niet hoor, ik zit nog maar 36 jaar tussen de knpv/politiehonden en het valt mij gewoon op dat maar heel weinig mensen hun hond echt kunnen lezen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:56

Hoe is die hond thuis? Ligt ie lekker tussen jullie in op de bank of heeft ie zijn eigen plaats? Wat "mag" ie thuis eigenlijk allemaal?
Als mijn dochter een hond wil en ze wil hem ook zelf opvoeden, dan mag dat, maar moet ze er wel mee naar de hondencursus. De beginnerscursus EN de vervolgcursus.
Het voordeel is dat je, als je de cursus met goed gevolg afgelegd hebt (en consequent blijft oefenen) jij je hond niet steeds kort hoeft te houden want zodra er dan iemand aangelopen komt, roep je hem simpelweg bij je. Als je naar een goede hondenschool gaat, besteden die ook aandacht aan jouw probleem en oefen je zulk soort situatie's met jouw hond. Zo leer jij ook hoe je er het best mee om kunt gaan. Je leert je hond te corrigeren op het JUISTE moment want timing bij het "straffen" van je hond is erg belangrijk. En belonen op het juiste moment is misschien nog wel belangrijker.
Ik zou, als ik jou was dus niet langer hiermee "doortobben".

Overigens is je hond nu wel op een leeftijd dat ie zich wat meer bewust is van zichzelf denk ik, mijn hond had ook ineens de behoefte om iedereen uit mijn buurt te houden toen ie 3 was. Als we dan in het bos liepen en er kwamen mensen aan, dan ging ie met opgeheven staart en de haren overeind een meter voor me staan, wijdbeens en luid blaffend. Ik kan dus rustig alleen met hem door het bos wandelen HAHA. Maar als ik zeg dat het goed is, dan loopt ie gewoon weer door en hij heeft nooit iemand proberen te bijten...

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 21:05

Ja hij mag op de bank, maar hij weet ook heel goed dat 'Af' er af gaan betekend. Hij heeft wel een mand gehad maar daar maakte die nooit gebruik van (ging hij nog liever op de grond liggen) en sloopte dat ding helemaal. Toen 'ie bij ons kwam sloopte hij trouwens alles wat maar los en vast zat en kon hij niet alleen thuis blijven, maar dit heb ik hem ook af geleerd. Toen ik hem kreeg wou ik graag op cursus maar dat is er nooit meer van gekomen doordat we geen auto hebben en we dus niet naar zo'n cursus toekonden (hij kon toen immers nog niet aan de fiets mee lopen). Misschien is het wel een idee dit toch te gaan doen, ik zal het er eens met m'n ouders over hebben.

Wuis schreef:
Ik vind het persoonlijk niet verstandig dat een 14-jairge zoiets alleen wil gaan oplossen
Okee, kan je vinden, maar ik begrijp niet zo goed wat mijn leeftijd daar mee te maken heeft? Ik ga het niet alleen doen wat ik heb er met m'n ouders over gehad dat we hier iets aan moeten doen en hun duidelijk gemaakt dat we strenger voor de hond moeten zijn.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:05

_Lotjuh_ schreef:
freaky schreef:
Je zegt dat je geen goede adviezen krijgt, er is al meerdere keren gezegd dat je een proffesional in moet schakelen. dat lijkt me in dit geval erg verstandig. Je kunt erop wachten tot er wel iets gebeurd.
Ik ga het eerst nog even proberen zelf op te lossen (met korthouden + slipketting + eventueel muilkorf) mocht dit niet helpen dan maar bellen naar een hondenschool ofzo.

Niet doen! Juist dit werkt spanningsverhogend en dat werkt in beide gevallen (dominantie agressie of angstagressie) averechts.
Schakel een professional in die de hond kan beoordelen en jullie kan helpen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:07

Als je hond naast je op de bank zit, dan komt ie waarschijnlijk met zijn kop boven jouw hoofd uit. Op dat moment is hij letterlijk en figuurlijk hoger in de roedel dan jij bent. Dit soort dingen moet je dus heel erg op letten. Je zou het niet zeggen, maar het zijn deze kleine dingetjes waardoor een hond zich steeds een stukje meer voelt worden. Daarom vroeg ik dat ook aan jou. Je moet er als eerste op letten dat je ten alle tijde letterlijk BOVEN hem staat. Nu luistert hij nog als je hem weg stuurt, misschien begint ie over een tijdje wel te grommen als je hem weg wilt sturen omdat ie voortaan vind dat dat zijn plaats is. Kan echt vervelende situatie's opleveren, zeker als er visite komt en hij moet opeens plaats maken. Dan komt er een dag dat ie dat niet meer pikt.
Lees ook eens wat internetsite's over het omgaan met honden en hoe zij denken, daarvoor hoef je de deur niet uit en kun je misschien al wat bruikbare tips vanaf halen. En ik hoop voor jou dat die cursus er komt, is buiten nuttig ook echt hartstikke leuk. En je bouwt echt een leuke band op met je hond. Is het niet te regelen dat je door iemand in je familie-vrienden- burenkring gebracht kan worden? Of heb je niemand in je omgeving die ook een hond heeft en dat je samen gaat? En misschien is het een idee om een cursus voor je verjaardag te vragen ofzo, want ja, het kost wel geld.
Succes en veel plezier verder met je hond.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 22:23

Nee hij komt niet boven mij uit hoor. Ik ben zelf niet erg groot (ongeveer 1.66) maar mijn hond is beste een ukkie. Hij is denk ik zo'n 60 centimeter groot. We hebben expres een kleinere hond genomen.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:10

Ilindra schreef:
freaky schreef:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Hoeft ook niet hoor, ik zit nog maar 36 jaar tussen de knpv/politiehonden en het valt mij gewoon op dat maar heel weinig mensen hun hond echt kunnen lezen.

Niet meteen zo sarcastisch.........Ik geef alleen aan dat ik het er niet mee eens ben. Als je dan zegt hoeft ook niet hoor...Hoeft de toevoeging er niet achter.

Overigens ben ik het wel met je eens dat niet veel mensen hun hond goed kunnen lezen. Ik geloof dat ik mijn hond wel kan lezen. Ik train fanatiek met hem en verdiep me ook in het gedrag van de hond. Ik vind het leuk om met mijn hond te werken. Wel ben ik wat naiief geweest bij het kopen van Tyson terwijl ik de karakterbeschrijving kende. Ik vind het schitterende honden en dacht ach, als je hem goed opvoed heb je er geen problemen mee. Nu weet ik dat de karakterbeschrijving er niet voor niet is.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:17

Ik zou tot ie een cursus met goed gevolg heeft afgerond zo'n muilbandje om doen. Ziet er niet eng uit en de hond heeft er ook geen last van tenzij hij zelf wordt aangevallen. Misschien dat castreren nog een optie is. Praat er eens met de DA over.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 08:54

flicka schreef:
Ik zou tot ie een cursus met goed gevolg heeft afgerond zo'n muilbandje om doen. Ziet er niet eng uit en de hond heeft er ook geen last van tenzij hij zelf wordt aangevallen. Misschien dat castreren nog een optie is. Praat er eens met de DA over.

Als een hond ouder is en dit gedrag al een tijdje heeft is castreren geen optie. Dan is het gedrag niet op basis van hormonen, dan is het aangeleerd gedrag. Castreren helpt daar echt niet tegen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:05

tja als een van mijn honden uit het niets iemand aan zouden vallen zonder enige aanwijsbare reden.........

ben ik waarschijnlijk wat harder in.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:23

KiWiKo schreef:
tja als een van mijn honden uit het niets iemand aan zouden vallen zonder enige aanwijsbare reden.........

ben ik waarschijnlijk wat harder in.

Hoe zou jij het aanpakken dan?

Ik wist van te voren dat ik een waakhond in huis haalde. Zijn gedrag is dus niet heel erg vreemd.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:26

Aandacht zien af te leiden voor ie uitvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:32

Kiwiko liet het iig niet aan haar dochtertje over........

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:44

Ilindra schreef:
Kiwiko liet het iig niet aan haar dochtertje over........

Hard, maar je hebt hier wel gelijk in. Deze hond moet duidelijk zeer rechtlijnig aangepakt worden en hele duidelijke regels krijgen. Hiervoor is een volwassene nodig, die hoort het initiatief te nemen in het corrigeren van dit zeer ongewenste gedrag.