Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sindbad schreef:Zoals je al weet had ik dit voorjaar zelf ook een konijntje bij jullie uit de zaak en na 1,5 week al dood. Maar dat was al een tijdje terug. Ik zelf vermoed dat het coccidiose is.Citaat:Coccidiose
Cocciden zijn eencelligen, die het darmstelsel en de lever van konijnen zowel als andere dierenleven . Cocciden zijn de meest voorkomende parasieten in het darmstelsel van een konijn en een veel voorkomende oorzaak van ziekte van jonge konijnen.
De symptomen van coccidiose treden meestal op tijdens of vlak na stress, bijvoorbeeld door weersveranderingen, omgevingsveranderingen, een lange autorit, een zeer vieze kooi of bij koorts. In het algemeen wordt het darmkanaal het eerst aangetast, wat soms resulteert in diarree. In ernstige gevallen is de ontlasting waterig, met stukjes ontlasting en kan er zelfs bloed in de ontlasting voorkomen. Het konijn droogt hierdoor snel uit, verliest gewicht, wordt lusteloos en wil niet meer eten en/of drinken.
Alle konijnen-cocciden zijn leden van dezelfde familie, de Eimeria. Er zijn 12 soorten konijnen-cocciden gesignaleerd, maar slechts een paar hiervan zijn belangrijk genoeg om een konijn ziek te maken en verder moet de weerstand van het konijn verminderd zijn, of er moeten twee of meer verschillende cocciden aanwezig zijn om ziekte te veroorzaken.
Daarom is de precieze rol van de verschillende soorten cocciden in het veroorzaken van een ziekte niet helemaal bekend. Intussen hoeft bij de aanwezigheid van slechts een paar coccide oocysten (het stadium dat de cocciden zich in de uitwerpselen van het konijn genesteld hebben) bij een parasitair onderzoek van de keutels niet perse de diagnose coccidiose gesteld te worden.
Eimeria stiedae
Slechts een soort, Eimeria stiedae, die in de lever parasiteert, wordt buiten het darmstelsel gevonden. Eimeria stiedae kan in elke grote groep konijnen gevonden worden, van fokkerij tot opvangcentrum.
Er kunnen lichte infecties zijn zonder symptomen, of er kan lichte of vertraagde groei van de cocciden zijn, maar de ziekte kan fataal verlopen, vooral bij jonge konijnen. Bij baby-konijntjes kan de leveraantasting zo snel gaan, dat ze van het ene op het andere moment dood omvallen! Zwaar geinfecteerde konijnen vertonen tekenen die wijzen in de richting van storing van de leverfunctie en blokkering van de galwegen. Deze konijnen stoppen met eten en verzwakken: op het laatst van de ziekte hebben ze diarree of verstopping. Soms is de (onder)buik vergroot en de huid kan een gelige kleur krijgen. Rontgenfoto’s kunnen uitwijzen dat de lever vergroot is en dat er veel vocht in de buik zit.
Als medicijn zijn sulfamiden het meest geschikt gebleken.
http://www.knuffelkonijn.konijnen.be/ziekten.htm
Nathachou schreef:Op de andere kant, als je ze laat enten zijn ze zekers oud genoeg om van de moeder weg te gaan(konijnen kunnen rond hun 12e week geent worden) en wanneer je de prijzen verhoogt, heb je minder kans op spontane aankopen, dus minder kans op mensen die na een jaar alweer uitgekeken zijn op hun huisdier. Mensen zullen er beter over na denken over wat ze aanschaffen etc
.
Dus op zich, de prijzen verhogen zou niet eens zo slecht zijn, denk ik zo dan.
Gr.
Naatje
tessyke schreef:Nathachou schreef:Op de andere kant, als je ze laat enten zijn ze zekers oud genoeg om van de moeder weg te gaan(konijnen kunnen rond hun 12e week geent worden) en wanneer je de prijzen verhoogt, heb je minder kans op spontane aankopen, dus minder kans op mensen die na een jaar alweer uitgekeken zijn op hun huisdier. Mensen zullen er beter over na denken over wat ze aanschaffen etc
.
Dus op zich, de prijzen verhogen zou niet eens zo slecht zijn, denk ik zo dan.
Gr.
Naatje
bwa, als ik in een winkel een mooi konijn zie voor 25euro vind ik dit enorm jammer
Citaat:Dit is één van de bekendste protozoaire aandoeningen, voor van belang bij pluimvee, konijnen, schapen en duiven.
De symptomen van coccidiose kunnen zijn: slappere mest, ernstige diaree met bloedbijmening, vermageren en tot slot sterfte.
Vooral jonge dieren zijn gevoelig voor coccidiose. De aandoening is gastheerspecifiek. Dat wil zeggen dat iedere diersoort zijn eigen coccidiasoort heeft. Dat betekent dus dat een kip niet een konijn kan besmetten.
De cyclus van coccidiose kan als model dienen voor de cyclus van de meeste protozoën.
Via een geslachtelijke voortplanting ontstaat een bevrucht eitje; ook wel zygote of oöcyste genoemd. Deze wordt uitgescheiden via de mest van de vogel, het konijn of het schaap en zal pas infectieus worden in de buitenwereld (mest, strooisel). De infectieuze oöcyste bevat nu sporozoïten. Opgenomen door het dier ontwikkelt de sporozoït zich snel in de slijmvlies cellen van de darm via ongeslachtelijke voortplanting. Hierbij gaan veel darmslijmvliescellen kapot.
Er is altijd sprake van een rijping in de buitenwereld of in een tussengastheer; Pas als de oöcyste gerijpt is, is zij infectieus.
kaliefje schreef:In mijn schoolboeken staat het volgende over coccidiose:
Misschien heb je er wat aan...
Ik raad je aan een dierenarts te bellen om te vragen wat je kan doen om het kwijt te raken.. Veel reacties komen niet echt met elkaar overeen dus ik zal als ik jou was gewoon vertrouwen op een dierenarts, die heeft er meer verstand van
Heel veel succes!