Hulp gevraagd aan konijnenkenners

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathachou

Re: Hulp gevraagd aan konijnenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:15

Bij cocciodose is het beter om zo weinig hoe mogelijk biks te geven, aangezien biks heel voedzaam is voor de cocciodose en zich daardoor snel "voortplant". Bij hooi is dit niet het geval, hooi heeft ook een beetje een reinigende werking op de konijnenmaag, waardoor de bacterie in hun maag/darmen. Dus ik zou heel veel hooi geven, biks maar een beetje, zodat ie toch nog genoeg energie binnen krijgt om te genezen.

Ik denk ook gewoon dat het cocciodose is, maar ook omdat konijnen vaak veels te vroeg van hun moeder gescheiden worden. Daardoor dat ze te vroeg van hun moeder worden gescheiden, krijgen ze geen mel meer (duh), maar kunnen ze daardoor ook geen goed immuunsysteem opbouwen. Die melk is dus super belangrijk hun eerste 8 a 10 levensweken (net zoals bij mensenkinderen eigenlijk).
Probleem is, zover ik weet kan je kleine konijntjes nog niet met medicijnen tegen cocciodose behandelen, dat kan hun maag nog niet aan. Dus bij kleintjes kan je cocciodose eigenlijk alleen weg krijgen door alleen hooi te voeren.

Maar goed, ik wens jullie veel succes ... En ik zou eigenlijk voorlopig ook geen konijntjes meer verkopen, anders blijf je dat houden dat er konijnen overlijden.
Gr.
Naatje

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:20

Nog even terugkomend op dat stoomreinigings apparaat? Is dit te huur? Hoe zit het met de kit randjes in de hokken? Kan de bacterie daar in blijven zitten?

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:24

Is coccidiose niet vast te stellen aan de hand van de ontlasting? Andres neem ik van elk konijn gewoon een monster mee naar de DA en laat ik het onderzoeken..

Is het trouwens ook schadelijk voor knaagdieren zoals cavia's e.d.?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:32

Die bacterie is via de ontlasting vast te stellen, dus je kan een monster naar de dierenarts brengen om dat vast te stellen.
Cocciodose is niet schadelijk voor andere knaagdieren, enkel konijnen kippen kunnen daar last van krijgen ...

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:36

Zijn de konijntjes die er nu zitten ook besmet dan? En als er niks uit het ontlasting onderzoek komt, betekend dit dan dat de coccidiose bacterie ook niet in onze hokken zit?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:43

Het zou best kunnen dat de beestjes die er nu in zitten ook besmet zijn, zeker weten kan je dat alleen door een monster naar de DA te brengen ...
En ik zou niet te snel hoera roepen wanneer er niks in de ontlasting zit, want er zit nog altijd kans in dat ze het hebben of dat ze het nog krijgen, vooral als er andere konijnen ook aan overleden zijn.
Maar ik denk dat het merendeels ook gewoon daaraan ligt dat de beestjes veels te jong verkocht worden en geen goed immuunsysteem daarom hebben kunnen ontwikkelen. Dus als je dit goed aan wilt pakken, kan je het beste een andere fokker zoeken die zijn dieren tot minstens 8 weken bij hun moeder laat of wat eigenlijk nog veel beter is ... Helemaal geen beestjes verkopen Knipoog ...
Trouwens, cocciodose uit zich niet altijd door diaree, soms merk je er vrij weinig van.
Gr.
Naatje

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 21:55

De discussie wel of geen dieren verkopen in een winkel is hier niet aan de orde Knipoog

We hebben sinds een tijdje net een andere fokker, omdat die andere gewoon niet goed met zijn dieren om ging. Ik zal hem iig nog eens duidelijk maken dat ik ze niet jonger als 8 week wil hebben..

En of er andere dieren aan overleden zijn, tja, dat is nu de grote vraag. Sectie laten doen kost 50 tot 100 euro, dat is geen optie.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:03

Ik wilde daar ook geen discussie over starten, ik haalde dat alleen als mogelijkheid erbij Knipoog Lachen.
Sectie doen is inderdaad duur en het is nogal logisch dat een dierenwinkel dat niet doet, had ik ook niet verwacht Knipoog. Ik denk dat je het beste gewoon een paar monsters naar de dierenarts moet brengen, zodat je meer kans van "slagen" hebt.

Mooi dat je ze niet jonger dan 8 weken wil gaan verkopen, ik denk dat dat ook wel wat uit zal maken. Eigenlijk is de beste leeftijd om kleintjes van hun moeder te scheiden 10 weken, dan hebben ze sociale vaardigheden geleerd, een goed immuunsysteem en al, maar ik snap dat jullie ze dan minder snel zullen verkopen ...
Gr.
Naatje

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 22:06

Voor ons gaat het vooral om de 'kwaliteit' van de konijntjes. Ik verkoop ze liever met 10 week dan dat ze om de haverklap dood neervallen. Gelukkig zijn mijn collega's het hier helemaal mee eens! En als je het op deze manier overbrengt aan je klanten begrijpen ze het ook.

Maar goed, ons probleem is nog niet opgelost! Hoe komen we er af?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:35

ze zijn vast wel te huur, misschien wel bij boels. Maar je kan ze tegenwoordig ook van de tv kopen. Tel sell verkoop zulke aparaten ook. Is misschien handig om zo iets aan te schaffen ipv te huren. Zo kun je na elke konijnen verkoop weer opnieuw de hokken desinfecteren. Wat ze kosten weet ik niet meer, maar echt niet vreselijk veel hoor.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:58

Het kan ook dikke buiken ziekte zijn als de buiken soms gezwollen zijn.
Ik ken ook wel dierenwinkels die de konijnen zelf fokken, dan weet je precies hoe oud het konijn is etc. Ik denk dat de manier van vervoeren door de handelaar ook veel stress oplevert. Sommige konijntjes gaan ook eerst met 5/6 weken naar de markt, worden ze daar niet verkocht dan gan ze naar de dierenwinkel. Dus voor het konijn bij jullie is kan er al van alles mee gebeurd zijn

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:22

sindbad schreef:
Zoals je al weet had ik dit voorjaar zelf ook een konijntje bij jullie uit de zaak en na 1,5 week al dood. Maar dat was al een tijdje terug. Ik zelf vermoed dat het coccidiose is.

Citaat:
Coccidiose
Cocciden zijn eencelligen, die het darmstelsel en de lever van konijnen zowel als andere dierenleven . Cocciden zijn de meest voorkomende parasieten in het darmstelsel van een konijn en een veel voorkomende oorzaak van ziekte van jonge konijnen.
De symptomen van coccidiose treden meestal op tijdens of vlak na stress, bijvoorbeeld door weersveranderingen, omgevingsveranderingen, een lange autorit, een zeer vieze kooi of bij koorts. In het algemeen wordt het darmkanaal het eerst aangetast, wat soms resulteert in diarree. In ernstige gevallen is de ontlasting waterig, met stukjes ontlasting en kan er zelfs bloed in de ontlasting voorkomen. Het konijn droogt hierdoor snel uit, verliest gewicht, wordt lusteloos en wil niet meer eten en/of drinken.
Alle konijnen-cocciden zijn leden van dezelfde familie, de Eimeria. Er zijn 12 soorten konijnen-cocciden gesignaleerd, maar slechts een paar hiervan zijn belangrijk genoeg om een konijn ziek te maken en verder moet de weerstand van het konijn verminderd zijn, of er moeten twee of meer verschillende cocciden aanwezig zijn om ziekte te veroorzaken.
Daarom is de precieze rol van de verschillende soorten cocciden in het veroorzaken van een ziekte niet helemaal bekend. Intussen hoeft bij de aanwezigheid van slechts een paar coccide oocysten (het stadium dat de cocciden zich in de uitwerpselen van het konijn genesteld hebben) bij een parasitair onderzoek van de keutels niet perse de diagnose coccidiose gesteld te worden.
Eimeria stiedae
Slechts een soort, Eimeria stiedae, die in de lever parasiteert, wordt buiten het darmstelsel gevonden. Eimeria stiedae kan in elke grote groep konijnen gevonden worden, van fokkerij tot opvangcentrum.
Er kunnen lichte infecties zijn zonder symptomen, of er kan lichte of vertraagde groei van de cocciden zijn, maar de ziekte kan fataal verlopen, vooral bij jonge konijnen. Bij baby-konijntjes kan de leveraantasting zo snel gaan, dat ze van het ene op het andere moment dood omvallen! Zwaar geinfecteerde konijnen vertonen tekenen die wijzen in de richting van storing van de leverfunctie en blokkering van de galwegen. Deze konijnen stoppen met eten en verzwakken: op het laatst van de ziekte hebben ze diarree of verstopping. Soms is de (onder)buik vergroot en de huid kan een gelige kleur krijgen. Rontgenfoto’s kunnen uitwijzen dat de lever vergroot is en dat er veel vocht in de buik zit.
Als medicijn zijn sulfamiden het meest geschikt gebleken.

http://www.knuffelkonijn.konijnen.be/ziekten.htm

mijn hond had dit een tijdje geleden
en omdat het dodelijk voor onze fretten was moesten we elke dag al onze dieren medicamenten geven (heel veel dus)
je zou met uitwerpselen naar de DA moeten gaan Ja

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:21

Het gebeurt heel vaak bij dieren in winkels, honden uit winkels gaan ook snel dood.
Maar wat je het beste kunt doen is er een tijdje (3 a 4 maanden) er mee stoppen en dan alles desinfecteren.
Begin daarna met kleine aantallen overnieuw en laat ze controleren en inenten door de dierenarts.

Het komt vaak voor dat mensen bij andere mensen of winkels of soms bij hunzelf de dieren aaien terwijl ze besmet zijn met een ziekte, en daarna de konijnen enzo bij jou in de winkel aaien jah zo krijgen zij het ook.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 20:35

Is coccidiose dan overdraagbaar via mensen? Ik weet dat myxamitose alleen overdraagbaar is via direct contact en via vliegen e.d.

@Sjen, ik heb idd over deze ziekte gehoord van iemand die konijnen fokt. Maar dit is toch vooral een ziekte die ontstaat door te veel inteelt?

@Kritegirl: Dat idee van 3-4 maanden is wel goed, alleen blijft de kans op besmetting natuurlijk erg groot ale je elke 2 week nieuwe dieren krijgt. De diertjes worden bij ons niet ingeent. Die keuze laten we aan de klant. Ze zijn ook te jong om te laten enten als ze bij ons komen. Mochten we hier toch voor kiezen, dan moet de prijs ook weer omhoog. We hoeven er echt niet veel aan te verdienen, als de kosten er maar een beetje uit zijn, maar we kunnen er ook niet op inleveren.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:56

Op de andere kant, als je ze laat enten zijn ze zekers oud genoeg om van de moeder weg te gaan Knipoog (konijnen kunnen rond hun 12e week geent worden) en wanneer je de prijzen verhoogt, heb je minder kans op spontane aankopen, dus minder kans op mensen die na een jaar alweer uitgekeken zijn op hun huisdier. Mensen zullen er beter over na denken over wat ze aanschaffen etc Lachen.
Dus op zich, de prijzen verhogen zou niet eens zo slecht zijn, denk ik zo dan Lachen.
Gr.
Naatje

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:08

Mijn konijn heeft ook coccidiose gehad, dit kon de DA vaststellen via de ontlasting. Ik moest toen beide konijnen behandelen omdat het zo besmettelijk is. Maar mijn nijn was al 6,5 maand, dus dan komen ze er wel overheen, maar bij die kleintjes is het vaak dodelijk. Krijgen ze ook anti-coccidiose biks?? Ik zou zeker eens wat ontlasting mee nemen naar de DA en dat laten onderzoeken dan heb je tenminste wat uitsluitsel.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 03:56

Nathachou schreef:
Op de andere kant, als je ze laat enten zijn ze zekers oud genoeg om van de moeder weg te gaan Knipoog (konijnen kunnen rond hun 12e week geent worden) en wanneer je de prijzen verhoogt, heb je minder kans op spontane aankopen, dus minder kans op mensen die na een jaar alweer uitgekeken zijn op hun huisdier. Mensen zullen er beter over na denken over wat ze aanschaffen etc Lachen.
Dus op zich, de prijzen verhogen zou niet eens zo slecht zijn, denk ik zo dan Lachen.
Gr.
Naatje

bwa, als ik in een winkel een mooi konijn zie voor 25euro vind ik dit enorm jammer

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:29

@ Leo_American: dat lijkt me een bakerpraatje.

Van de site: http://www.club.konijnen.be/menuziekten ... iekte.htm.

Sinds begin 1997 woedt er door heel Europa een nieuwe ziekte met de naam 'enterocolitis' of 'dikke buiken ziekte'. Heel wat onderzoek werd tot nog toe verricht maar de kiem die de ziekte veroorzaakt is nog steeds niet gekend.
Volgende symptomen zijn typerend voor de ziekte:

1.Uitwendig zichtbare symptomen:

• Leeftijdsgevoelige klasse: vanaf 1 week na spenen tot 4 weken na spenen.
• Plotse sterfte tot 80% na spenen.
• Gezwollen buik vlak voor de dood samengaand met een sterk verminderde voederopname
• Uitwendig zichtbare diarree wordt dikwijls vastgesteld maar niet altijd

2.Symptomen zichtbaar bij autopsie.

• Sterk gezwollen maag gevuld met een waterige inhoud
• Opgezette dunne darm met waterige en/of gasvormige inhoud
• Abnormale blinde darminhoud. vaak waterig, soms sterk ingedroogd en verhard
• Abnormale dunne en dikke darminhoud, vaak gevuld met een gelatineus slijm
• Organen zoals de lever, longen, nieren en milt vertonen geen zichtbare aantasting

Heel wat onderzoekswerk is er op gericht om de besmettingswegen te achterhalen om zo door hygiënemaatregelen de insleep van de ziekte in de stal te kunnen voorkomen.

Volgende elementen spelen een zeer belangrijke rol:

1. rechtstreeks contact tussen dieren
2. contact met besmette kooien, voederbakken, nestbakken, zelfs indien zorgvuldig gereinigd maar niet ontsmet!
3. contact met mest van besmette dieren
4. opname van voeder uit voederbakken van besmette dieren Tijdens de besmettingsproeven stelde men vast dat de sterfte van de dieren na besmetting evenredig verloopt met de algemene infectiedruk in de stal. Dit wil zeggen dat naarmate er meer ziektekiemen in de konijnenstapel aanwezig zijn, er zich een hogere uitval voordoet.

CONCLUSIE:
Het komt er op aan de algemene infectiedruk zo laag mogelijk te houden. Dit kan men bewerkstelligen op twee manieren:
· zorgvuldig reinigingen en ontsmetten van kooien, voederbakken, drinkwatervoorzieningen. .
· bij uitbraak gebruik van specifieke antibiotica, die de aanwezige ziektekiemen kunnen onderdrukken. Raadpleeg hiervoor uw dierenarts.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:56

tessyke schreef:
Nathachou schreef:
Gr.
Naatje

bwa, als ik in een winkel een mooi konijn zie voor 25euro vind ik dit enorm jammer

Tsjah, das dan jammer voor ons, maar ik zou het er wel voor over hebben! Al haal ik uit principe geen dieren uit winkels Knipoog ... Ik betaal liever meer voor een konijn, wetend dat ie geënt is en oud genoeg. Het is ook gewoon beter voor de beestjes, want nou denken we behoorlijk egoistisch "Ik vind 25 euro teveel voor een konijn ...", we denken alleen aan ons geld en niet aan het konijn zelf. Betaal jij dan ook geen hoge rekening bij de dierenarts wanneer die ziek is?

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:30

Het is niet zo dat alle konijnen pas met 12 weken geent mogen worden, dit geldt alleen voor dwergkonijnen. De middenslag en grote rassen mogen vanaf ongeveer 8 weken geent worden.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:42

Ok, dit wist ik dan weer niet Lachen hoe komt dat zo?

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:57

In mijn schoolboeken staat het volgende over coccidiose:

Citaat:
Dit is één van de bekendste protozoaire aandoeningen, voor van belang bij pluimvee, konijnen, schapen en duiven.
De symptomen van coccidiose kunnen zijn: slappere mest, ernstige diaree met bloedbijmening, vermageren en tot slot sterfte.
Vooral jonge dieren zijn gevoelig voor coccidiose. De aandoening is gastheerspecifiek. Dat wil zeggen dat iedere diersoort zijn eigen coccidiasoort heeft. Dat betekent dus dat een kip niet een konijn kan besmetten.

De cyclus van coccidiose kan als model dienen voor de cyclus van de meeste protozoën.

Via een geslachtelijke voortplanting ontstaat een bevrucht eitje; ook wel zygote of oöcyste genoemd. Deze wordt uitgescheiden via de mest van de vogel, het konijn of het schaap en zal pas infectieus worden in de buitenwereld (mest, strooisel). De infectieuze oöcyste bevat nu sporozoïten. Opgenomen door het dier ontwikkelt de sporozoït zich snel in de slijmvlies cellen van de darm via ongeslachtelijke voortplanting. Hierbij gaan veel darmslijmvliescellen kapot.

Er is altijd sprake van een rijping in de buitenwereld of in een tussengastheer; Pas als de oöcyste gerijpt is, is zij infectieus.

Misschien heb je er wat aan...
Ik raad je aan een dierenarts te bellen om te vragen wat je kan doen om het kwijt te raken.. Veel reacties komen niet echt met elkaar overeen dus ik zal als ik jou was gewoon vertrouwen op een dierenarts, die heeft er meer verstand van Lachen
Heel veel succes! Lachen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:25

kaliefje schreef:
In mijn schoolboeken staat het volgende over coccidiose:

Misschien heb je er wat aan...
Ik raad je aan een dierenarts te bellen om te vragen wat je kan doen om het kwijt te raken.. Veel reacties komen niet echt met elkaar overeen dus ik zal als ik jou was gewoon vertrouwen op een dierenarts, die heeft er meer verstand van Lachen
Heel veel succes! Lachen

Dat zou ik niet te hard zeggen dat dierenartsen er meer verstand van hebben Knipoog. Ik durf eerlijk te wedden dat ik meer weet dan menige dierenartsen, al kan ik niet opereren en zo Knipoog ...
Ik heb zelf verschillende dierenartsen gesproken en die zeggen zelf ook dat je vrijwel niks of maar heel weinig over konijnen te weten krijgt op de universiteit. Wil je je specialiseren, moet je cursussen volgen en dat doen maar heel weinig dierenartsen. Ze behandelen ze verder wel helaas, want ja, leuk zakcentje voor erbij Knipoog.
Dus met dat soort uitspraken zou ik voorzichtig zijn ...
Gr.
Naatje

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:08

Er is een lijst van konijnkundige-dierenartsen bekent die dus wel veel weten over konijnen. Die lijst staat op de website: www.konijnen.nl. Daar kun je kijken waar in de buurt een goede dierenarts zit. Er zijn namelijk al veel konijnen dood gegaan aan onjuiste behandeling van de dierenarts omdat deze medicijnen gaf waar konijnen niet tegen kunnen.

Tetris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:15

Jah dat weet ik ook. Maar aangezien coccidiose geen ziekte is die alleen bij konijnen voor komt, en het een veel voorkomende ziekte is, weten veel dierenartsen toch wel wat je er aan moet doen?
En inderdaad wat boris zegt Lachen

Maar je hebt inderdaad gelijk dat veel dierenartsen niet veel van konijnen weten.... Scheve mond