Kittens: op welke leeftijd weg uit het nest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Re: Kittens: op welke leeftijd weg uit het nest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 14:02

En waar blijven nu al die mensen die best vinden dat kittens op 7 weken weg mogen Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:07

ik heb ook nestjes gehad van 2 verschillende moederpoezen (ongelukje, katten waren ontsnapt via het klepraampje) maar die zijn ook met 8 a 9 weken weggegaan. Bij het ene nestje omdat mams er geen aandacht meer aan gaf, en het andere nestje omdat mams ze de ogen uitsloeg en het huis te klein was.
Ook heb ik kittens met mams van het asiel opgevangen en die kon ik terugbrengen met 9 weken...

Ik denk dat het per nest en moederpoes verschillend is. In het wild verlaat moederpoes ook haar kittens als zij vindt dat ze zelfstandig genoeg zijn... Bij mij in huis was dat dus duidelijk het geval...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:16

Mijn vorige kat was 7 weken oud toen die bij moeders wegmoest en ik hem opgehaald heb , de 2 poezels die ik nu heb waren 8 weken.

Die van 7 weken vond ik wel de limiet hoor , dat is nog wel te doen.
Bij 6 weken heb ik wel een beetje een rotgevoel.
Maarja als de mensen van het nestje afwillen dan zijn de kittens sowieso elders beter af Pling

Deze van 8 weken vond ik een mooie leeftijd Ja

Een kitten van 3 maanden of zelfs langer is al een stuk minder leuk ,
die hebben al meer geschiedenis elders. Het is juist fijn als je ze van pluizebolletje af aan hebt zodat ze helemaal "erin groeien" , je ze zelf op kan voeden als ze er nog het meest ontvankelijk van zijn. Met zo'n baby heb je toch meer binding dan als je ze pas als kleuter krijgt...

Die van mij zijn nu tegen de 14 weken en het zijn al hele katten vergeleken met 6 weken geleden.
Zijn al helemaal MIJN katten , horen er helemaal bij , hebben het prima naar hun zin en kunnen zich misschien niet eens meer herinneren dat ze hiervoor ergens anders gezeten hebben. Dit is hun plekje en nergens anders , dat is wel fijner dan als je ze pas met deze leeftijd krijgt en een hele cultuur-schok ondergaan omdat ze ineens uit het leventje dat ze zo gewend zijn geplukt worden... zo kunje het ook zien.

Dat fokkers ze pas na 3 maanden wegdoen is omdat ze met 3 maanden de 2e enting krijgen ,
en ze een kant-en-klare kat af willen leveren , en natuurlijk zelf ook het liefst de pluizebolletjes zo lang mogelijk houden , net als die mensen die een wat jonger kitten willen Knipoog

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 14:36

Kittens uit zulke nesten zou ik niet eens willen hebben. Weg met 6/7 weken betekend dat mensen of er geen verstand van hebben, of ze geen moeite willen doen om de kittens een goede basis te geven. Dan moet je je nog maar afvragen of ze zelfs wel eens ontwormd zijn.

Weg met 14 weken en inge-ent, dan geef je een kitten pas de goede basis voor een goed zelfstandig leventje. Ze zijn zeker niet meer in shock als kittens van 6/7 weken, behalve dat ze zich veel makkelijker aan zullen passen, je zeker weet dat ze geen ziektes onder de leden hebben omdat ze ge-ent zijn, en ze hebben een goede opvoeding gehad van mams en broertjes en zusjes.

Dat moeders er niet meer naar omkijkt is ook een smoes, dan hebben de kittens alsnog vreselijk veel aan elkaar, en leren nog heelv eel van elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:17

Dat je er dan meer een band mee krijgt is ook echt onzin. Voor zover ik jouw bericht lees, pmarena, wil jij kittens te vroeg hebben puur uit eigenbelang?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:50

Wat dacht je van een half jaar Tong uitsteken
Mijn 'kitten' loopt nog steeds bij mams en drinkt ook nog steeds bij haar...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:56

Die van mij werden met ong 7 weken door de kamer geslagen door moederpoes.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:25

Mijn zus had 2 katten met 7/8 weken bij de moeder meegenomen. Door verhuizing zaten ze na een jaar een tijdje bij mij, maar ze waren toen nog niet zindelijk! Dus ik heb ze naar mijn ouders gebracht, daar lopen ze lekker buiten, kunnen ze zelf weten waar ze hun behoefte doen. In de tussentijd hadden ze een 'ongelukje' een tijdje geleden. Mijn ouders kwamen niet van de jonge poesjes af dus heb ik er maar 1 genomen, de andere blijft bij hun. Die van mij was denk ik 11 weken, en gelijk zindelijk btw.

Ze wilden ze trouwens niet op Marktplaats oid zetten want het verhaal gaat dat er mensen met slangen zijn die graag jonge poesjes voor niets ophalen om ze te voeren, weten jullie daar iets van?

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:57

ik vind 8 wk nog steeds niet te vroeg.

Ik heb mijn kater ook voor gratis en voor niets opgehaald.
Gelijk prikje en ontworming gehad. En niets meer.

Maar 6/7 wk is inderdaad nog te vroeg. wacht dan een week langer. helemaal gelijk in.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 12:59

En waarom vind je 8 weken niet te vroeg?

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:54

Ik heb nog nooit gehoord dat er jonge katjes aan slangen worden gevoerd.... Maar ja, het zal misschien best gebeuren. Naar mijn idee gebruiken ze daar meer konijnen, cavia's, ratten, muizen en dat soort dieren voor