Dikke hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kipje39

Re: Dikke hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:16

ktink schreef:
Hee Lachen

Ik heb een heeeel leuk hondje Tong uitsteken..
Alleen er is 1 probleem.. ze is (heel veel) te dik..
Wat raden jullie aan om te doen?
Het is een beagle.. dus een vrij klein hondje..
Hoeveel voer moet ze ongeveer hebben?

wij hebben ook een beagle zo dik als een varken, heeft dieeten gehad alles, niets werkte het is gekomen door de sterilisatie

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:00

Wij hebben 3 weken geleden een hond uit het asiel gehaald.
Wij kregen als advies om 2 tot 3 weken sperziebonen te geven.
Ze was ook veel te dik.
Nu ze is afgevallen is het een compleet andere hond geworden.Eerst was ze al moe na 1 keer achter de bal aan te rennen en nu houd ze het al veel langer vol.En inderdaad veel gaan wandelen met je hondje.
Probeer dat steeds iets langer op te bouwen.
Onze hond is van lui en veel slapen naar een hond gegaan die met der balletje aan komt om lekker te ravotten.
Ze krijgt nog wel lekker een hondenkoekje tussendoor maar dat word weer gecompenseerd met lekker wandelen en spelen.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:27

Het dik worden komt niet door de sterilisatie, maar door de eigenaar die evenveel blijft voeren na de sterilisatie als daarvoor!

Na een sterilisatie heeft een hond meer aanleg om dik te worden, daarom wordt aangeraden minder te voeren daarna. Als je dat niet doet, dan wordt je hond inderdaad dik. Maar dat komt dus niet door de sterilisatie, maar door jezelf!

Een koekje mag best, maar inderdaad, dan meer bewegen of minder brok in de bak savonds! Dikke honden bestaan niet, die worden gemaakt door de mens!

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:40

Inderdaad.
Onze hond is ook gesterriliseerd dus moet er altijd op gelet worden hoeveel ze te eten krijgen en voldoende beweging uiteraard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:45

Daarom laat ik mijn hond compleet maar soms heb je geen keus.

Miss_Cally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:39

let ook op wat voor soort brokken je geeft. want soms ligt het niet aan het hoeveelheid brokken, maar het soort.. en geen tussen doortjes alleen koekje als beloning (anders kunnen ze ook gana kwijlen) Knipoog

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:47

marleen_usar schreef:
Daarom laat ik mijn hond compleet maar soms heb je geen keus.

Is onzin.
Honden (en katten) worden niet te dik door castratie/sterilisatie an sich, maar wel doordat ze na die operatie te veel eten krijgen. Ze hebben namelijk veel minder voedsel nodig, de spijsvertering wordt efficienter dus er is een betere opname van voedingsstoffen.
Als je de hoeveelheid voer sterk vermindert na de operatie wordt de hond (of kat) in principe helemaal niet te dik. Kwaliteit van het voer en hoeveelheid beweging spelen ook een rol.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 22:39

OK, dik worden is een nadeel van sterilisatie/castratie. Maar het weegt niet op tegen de voordelen:
minder kans op: tumoren aan de melkklieren, suikerziekte en baarmoederontsteking en prostaatkanker. En als je oplet wat en hoeveel je voert wordt je hond ook niet dik!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:16

Clovertje schreef:
Het dik worden komt niet door de sterilisatie, maar door de eigenaar die evenveel blijft voeren na de sterilisatie als daarvoor!

Na een sterilisatie heeft een hond meer aanleg om dik te worden, daarom wordt aangeraden minder te voeren daarna. Als je dat niet doet, dan wordt je hond inderdaad dik. Maar dat komt dus niet door de sterilisatie, maar door jezelf!

Een koekje mag best, maar inderdaad, dan meer bewegen of minder brok in de bak savonds! Dikke honden bestaan niet, die worden gemaakt door de mens!

onze hond krijgt 1 bakje brokjes en 's avonds krijgt ze een bord sperzibonen met brood... dus niets om dik van te worden hoor Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:00

10 - 15 gram brokjes per kilo GEWENST lichaamsgewicht
20 - 30 gram compleet versvlees per kilo GEWENST lichaamsgewicht.

Bovenstaande is een globale onderhoudsdosering. Als je de hond af wil laten vallen moet hij dus wat minder hebben.

Het is voor iedereen misschien wel leuk om het voer van de hond eens te wegen en met het lichaamsgewicht te vergelijken? Ik weet dat ik toen ik dat voor het eerst deed de voerhoeveelheden bijna kon halveren.....

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:50

Hai Pascal,

als je hond zo dik is als een varken, zoals je zelf zegt, dan is dan ene bakje brok en een bord sperziebonen met brood (van brood worden ze overigens WEL dik) nog steeds te veel en/of krijgt ze te weinig beweging. Dik worden/zijn komt echt niet door de sterilisatie hoor, maar door de eigenaar zelf! Knipoog

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 19:48

Clovertje schreef:
OK, dik worden is een nadeel van sterilisatie/castratie. Maar het weegt niet op tegen de voordelen:
minder kans op: tumoren aan de melkklieren, suikerziekte en baarmoederontsteking en prostaatkanker. En als je oplet wat en hoeveel je voert wordt je hond ook niet dik!

Dus een gecastreerde reu heeft volgens jou minder kans op prostaatkanker dan een niet gecastreerde reu? Mag ik vragen waar je deze info vandaan hebt? Er is mij namelijk altijd het tegenovergestelde verteld, namelijk dat gecastreerde reuen juist méér kans op prostaatkanker hebben dan intacte reuen. Niet dat prostaatkanker erg veel voorkomt bij honden, maar bij mijn ras, de bouvier, komt prostaatkanker wel vaker voor dan bij andere rassen. En om die reden hebben verschillende dierenartsen mij altijd afgeraden een bouvier te laten castreren.
Nu was ik dat toch al niet van plan, want ik werk er mee. Knipoog

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:39

Sorry hoor, dat heb ik ook alleen maar van horen zeggen.....
Succes met je reu

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:49

en castraatreuen 'werken' niet?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 22:01

Rosita schreef:
en castraatreuen 'werken' niet?

Nee, om deel te mogen nemen aan africhtingsexamens en -wedstrijden moet ie z'n ballen nog hebben. Heb ik ook niet verzonnen, maar het is wel zo. Bloos

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:05

Clovertje schreef:
Hai Pascal,

als je hond zo dik is als een varken, zoals je zelf zegt, dan is dan ene bakje brok en een bord sperziebonen met brood (van brood worden ze overigens WEL dik) nog steeds te veel en/of krijgt ze te weinig beweging. Dik worden/zijn komt echt niet door de sterilisatie hoor, maar door de eigenaar zelf! Knipoog

ze krijgt de hoeveelheid wat de dierenarts heeft voorgeschreven, en beweging rkijgt ze oko genoeg.
veklaar u nader...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:53

Ik gebruik zo,n plastic bekertje om het voer in af te wegen, en die ene boterham kan al te veel zijn. Ik weet niet of je haar wel eens naast de fiets hebt laten lopen?

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:18

Pascal schreef:
Clovertje schreef:
Hai Pascal,

ze krijgt de hoeveelheid wat de dierenarts heeft voorgeschreven, en beweging rkijgt ze oko genoeg.
veklaar u nader...

Dik wordt je niet van lucht. Dik wordt je van te veel voedingsstoffen t.o.v. de beweging die je krijgt. En bij een gecastreerde reu/teef is dat minder dan bij een niet gecastreerde hond. De dierenarts kan wel iets voorschrijven, net als een verpakking dat kan doen maar dat is altijd een RICHTlijn. Voeren doe je op het oog Knipoog

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:20

Je hoeft geen u te zeggen hoor Pascal! Bloos
Dat de dierenarts de hoeveelheid heeft voorgeschreven hoeft niet per definitie in te houden dat dat de juiste hoeveelheid is. DA zijn ook mensen, ook die maken wel eens foutjes. Hoelang is het geleden dat jou DA dat heeft voorgechreven? Waarschijnlijk ook gewoon de richtlijn op de verpakking gebruikt? Vaak is dat teveel en kan je rustig minder geven, zeker als je merkt dat je hond nog steeds te dik is. Voeren doe je met het oog. Misschien is het verstandig het eens aan hem/haar voor te leggen waarom je hond nog steeds te dik is.

En wat noem jij genoeg beweging? Als je hond te dik is en blijft dan geef je teveel voer ten opzichte van de beweging (of te weinig beweging ten opzichte van het voer natuurlijk)
Als het goed is heeft de dierenarts met jou overlegd hoeveel beweging je hond krijgt en daar de hoeveelheid voer op afgewogen. Soms is dat moelijk in te schatten en krijgt je hond toch minder beweging dan je zelf denkt. Houdt het maar eens nauwkeurig bij hoe laat je van huis gaat en hoe laat je weer terug bent.
En de hoeveelheid voer; weeg je die echt af, of doe je een gooi in de richting? Zeker als je hond op dieet staat is het handig om elke keer dat je voert, de hoeveelheid af te wegen op de weegschaal. Zeker kleine hondjes hoeven maar heel weinig en al snel ga je dan als eigenaar ongemerkt toch elke keer wat meer geven.

Succes er mee. Knipoog