Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:15

Wuis schreef:
Shiloh schreef:
overigens zijn goedkope brokken net zo goed als de dure hoor Knipoog ... het voelt alleen beter he Knipoog ... iets geven dat duurder is! terwijl er toch echt precies hetzelfde inzit hoor!

Ahum? Dat is echt complete onzin. Verward Ik weet niet wie jou wat leert op school maar ik vind het maar vreemd...?

en waarom is het onzin dan?

kwa materialen wordt er voor katten en honden voer, praktisch hetzelfde gebruikt als voor het varken en de koe... alleen in andere doseringen... typisch dat honden en katten voer toch een factor 20 duurder is, terwijl ze praktisch op dezelfde wijze gemaakt worden...

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:17

Mijn kat krijgt alleen brokjes. Dit omdat dit goed is voor het gebit. De kat kauwt de brokjes en daarmee reinigd hij meteen zijn gebit.

Dat vers vlees het allerbeste is voor de tanden is niet waar. Blaasgruis heeft overigs niks te maken met de tanden (misschien bedoelde je met tanden; nieren? )
Weinig kattenvoer is samengesteld met daarin kristallen. Dit omdat de kans op blaasgruis daardoor inderdaad verhoogd.
Alle Waltham, Prins en Royal Canin voer voor katten is kristalloos (hierbij heb ik het over de brokken). Nu noem ik 3 voorbeelden waarvan ik dat zeker weet, er zullen er vast wel meer zijn...

Dat blik bijgeven goed is voor de nieren is overigs ook niet waar. Een goede vochtopneming is goed voor de nieren, maar dit kan de kat ook d.m.v. water drinken, dus blikvoer staat niet nauw inverband met de nierproblemen van katten.

Mijn kat heeft zelf kristallen van Struviet (de boosdoeners!) in zijn blaas (gehad). Hij heeft eerst een periode op dierenartsvoer, Trovet ASD, Struviet-oplossend, gezeten, en doet het nu op Royal Canin Urinary SO. De struviet is geheel verdwenen, maar het kan altijd terugkomen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:18

Wuis schreef:
Ik lees trouwens dat niemand hier het diepvries vlees van prins geeft? Het is hartstikke gezond en er zit geen rommel in, zoals bij blikvlees.

alsof er in brokken geen rommel zit... zoals ik al eerder heb uitgelegd... een kat doet niks met koolhydraten en de brokjes zitten er vol mee... niet mee eens? dan moet je toch de term rommel even beter definiëren

onder rommel versta ik overigens alles wat de kat niet nodig heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:20

Blikvlees is meer dan 80 procent water. Dat noem ik rommel ja.

En over de brokken, de ingredienten zijn misschien bijna hetzelfde, maar de samenstelling compléét anders!

Citaat:
Weinig kattenvoer is samengesteld met daarin kristallen. Dit omdat de kans op blaasgruis daardoor inderdaad verhoogd.
Alle Waltham, Prins en Royal Canin voer voor katten is kristalloos (hierbij heb ik het over de brokken). Nu noem ik 3 voorbeelden waarvan ik dat zeker weet, er zullen er vast wel meer zijn...

Nog een verschil dus.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-06 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:21

Brokken is gewoon beter, beter voor het gebit, wat voor een kat best belangrijk is...
Onze 1ne poes krijgt blikvoer omdat die op dieet moet via die manier van de dierenarts..
De ander krijgt gewoon lekker brokken, en eet af en toe wel een klein hapje van het blikvoer als ze er zin in heeft..
En wat betreft het merk..
Tuurlijk betaal je voor het merk wat meer, en voelt het beter..maar het is ook wel iets beter hoor..
Alleen het is niet van belang voor leven en dood.. het heeft gewoon meer dingen die extra zijn wat in het goedkope voer niet zit...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:22

Wuis schreef:

En over de brokken, de ingredienten zijn misschien bijna hetzelfde, maar de samenstelling compléét anders!

maar door een andere samenstelling hoeft het toch niet 20 keer duurder te zijn? je betaald voor je emotie, en niet voor de kostprijs, want die is echt neit heel erg veel meer!... die ligt stukken en stukken lager... en het is ook niet per definitie zo, dat de dure brokken een goede samenstelling hebben en de goedkope een slechte... sterker nog, vaak is het niet zo... je betaald voor de naam en voor je emotie, en voor de reputatie van het merk, thats it...

en die koolhydraten zijn dan toch ook rommel Knipoog
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-10-06 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:24

Shiloh schreef:
Wuis schreef:

maar door een andere samenstelling hoeft het toch niet 20 keer duurder te zijn? je betaald voor je emotie, en niet voor de kostprijs, want die is echt neit heel erg veel meer!... die ligt stukken en stukken lager... en het is ook niet per definitie zo, dat de dure brokken een goede samenstelling hebben en de goedkope een slechte... sterker nog, vaak is het het tegenovergestelde...

en die koolhydraten zijn dan toch ook rommel Knipoog

Nou ik zal je vertellen, als mijn kat een goedkoop merk krigt ziet ze eruit alsof ze al in staat van ontbinding is. Met RC niet, ze ziet er prachtig uit.
Zal toch wel ergens een verschilletje zitten he. Knipoog

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:25

typisch toch dat heel veel andere katten die dat goedkope voedsel krijgen er ook PRIMA uitzien...

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:25

Shiloh schreef:
en het is ook niet per definitie zo, dat de dure brokken een goede samenstelling hebben en de goedkope een slechte...

En dit kan ik onderstrepen met de samenstelling van een ander voer, namelijk Care+ van Beaphar (voor knaagdieren). Dit voer is ontwikkeld voor dieren die ziek (zijn geweest) of herstellende zijn, maar wordt aangeboden als gewoon voer. Er zitten van bepaalde stoffen te hoge gehaltes in voor gezonde dieren.
Het is knètterduur spul, dik 2x zo duur als ander voer. Maar beter? Niet dus!!

Mijn kat krijgt overigens goedkope brokken, en ziet er perfect uit. Kerngezond, nooit problemen gehad in dr hele leventje niet en van iedereen complimentjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:27

Dat kan, maar of ze er goed uitzien of niet is ook gedeeltelijk genetisch bepaald. Misschien doen jouw katten het goed op goedkoop voer maar de mijne niet. En dat geeft toch wel aan dat er een groot verschil is tussen goedkoop en duur voer.
Maar het maakt mij niet uit wat jij gelooft hoor. Ik weet gewoon dat er weldegelijk verschil in zit, om o.a. bovengenoemde redenen. Knipoog

Als jij jouw kat goedkoop voer wilt geven en ze doen het er prima op, waarom niet? Ik geef je groot gelijk. Ik heb het hier ook niet over wat je wel en niet moet voeren, maar ga gewoon even in op het feit dat jij zegt dat er geen verschil is tussen duur en goedkoop voer, want dat is gewoon onzin. Lachen

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:28

bij ons krijgen ze s'avonds laat 'nat'-voer en af en toe brokjes. De rest van de dag zijn ze toch aan het jagen in het land Knipoog
ze krijgen blikvoer van de Welkoop en brokjes van de C1000

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:29

Wuis schreef:
Als jij jouw kat goedkoop voer wilt geven en ze doen het er prima op, waarom niet? Ik geef je groot gelijk. Ik heb het hier ook niet over wat je wel en niet moet voeren, maar ga gewoon even in op het feit dat jij zegt dat er geen verschil is tussen duur en goedkoop voer, want dat is gewoon onzin. Lachen

Ik zeg dat duur niet per definitie beter is dan goedkoop... dit is er alleen ingegroeid in onze zeer commerciele samenleving...
en ik blijf erbij dat er 9 van de 10 keer toch echt precies hetzelfde inzit...
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-10-06 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:31

Veel goedkoop voer word in dezelfde fabrieken geproduceerd als duur voer. Zelfde als bij A- en B merken mensenvoer Knipoog

Zelfde spul, andere verpakking en prijs.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:32

Elke kat reageert anders op voer. De één doet het prima op 'goedkoop' voer, de ander niet en vergt wat meer onderhoud uit het voer. Dus wat extra's.
Als ik mijn kat op normaal 'goedkoop' voer (wat hij dus eerst kreeg) verder liet leven, kon ik 'm na een paar maanden opereren of afschrijven. Dit is dus de reden waarom ik 'duur' voer gebruik voor mijn kat... en zo heeft iedereen zijn eigen redenen.
Maar duur voer hoeft dus niet beter te zijn dan goedkoop voer, want elke kat reageert anders op het voer. Oftewel, het ligt niet aan het voer, het ligt aan de kat Knipoog

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:32

mirre schreef:
Onze kat krijgt brokken en blikvoer, blikvoer is zeker niet nodig en alleen maar extra. Het bestaat voor 90 procent uit water, dus eigenlijk koop je duur water Haha!
Brokken zijn ook beter voor het gebit en er zit alles in wat ze nodig hebben. Je kunt dus wel blik voeren, maar dat is puur voor de afwisseling.

Precies mijn antwoord Haha!
Die van mij krijgen af en toe blikvoer voor de afwisseling en het lekkere, maar eten voornamelijk brokken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:34

trouwens... is toch niet gek dat vlees uit blik voor zoveel uit water bestaat...

het zijn vlees! eters... mensen bestaan toch ook voor 70% uit water ow weet ik vele hoeveel precies..., net zoals heeeeeeeel veel andere dieren...
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-10-06 17:35, in het totaal 2 keer bewerkt

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:34

Shiloh schreef:
typisch toch dat heel veel andere katten die dat goedkope voedsel krijgen er ook PRIMA uitzien...

Katten zijn vleeseters. In die goedkope troep zit slechts 4% vlees. In de premiummerken zit 60%.
In de goedkope troep zitten goedkope vullers, zoals granen.
Om de goedkope troep zit een zoutlaagje, zodat katten die meuk lekker vinden. Zout = kristallen = blaasgruis. Dat zoutlaagje ontbreekt bij de premiummerken.

Die goedkope meuk is te vergelijken met Mc Donalds voor mensen. Niet goed dus.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:35

pro plan droogvoer Ja en heel af en toe krijgen ze wiskas vlees uit zakje Lachen

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:36

Amina_ schreef:
Wij geven onze katten droog voer, naar het schijnt is het beter voor hun tanden!
Als verwennerijtje geven we soms wel eens een potje natvoer, maar hun 'basis'eten is droog.

Als je echt goed wilt zijn voor de tanden en voor de kat in het algemeen ga je versvlees voeren.

ohja, het versvlees dat ik voer is idd ook van Prins.

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:37

Mijun katten krijgen purina one droogvoer en een paar keer per week een whiskas maaltijdzakje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:38

Shiloh schreef:
trouwens... is toch niet gek dat vlees uit blik voor zoveel uit water bestaat...

het zijn vlees! eters... mensen bestaan toch ook voor 70% uit water ow weet ik vele hoeveel precies..., net zoals heeeeeeeel veel andere dieren...

Het is ook overdreven veel maar ik denk dat jij nog nooit op de verpakking hebt gekeken want zoveel wat er zit er weldegelijk in. Knipoog

@Justnanno, I agree. Er zitten dezelfde ingredienten in maar met een compleet andere samenstelling zoals ik al eerder zei.
Je hebt trouwens ook nog soms kleurstoffen in goedkope brokken zitten (zodat ze mooi rood, geel en groen worden Rolleyes ). Zelfde als pedigree pall, nou honden die dat krigjen scheiten echt alle kleuren van de regeboog. Maargoed het gaat hier nu om katten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-06 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:39

als je het puur wilt bazeren dat katten vlees eters zijn Knipoog dan moet je ze ook geen kattenbrokken meer geven.. zoals ik al uitgelegd heb, bestaan katten brokken voor een HEEL groot gedeelte uit koolhydraten... over troep gesproken Tong uitsteken

en vraag me zeer af of je het over alle merken hebt, of 2 voorbeelden hebt gepakt... aangezien veel goedkope en dure merken uit precies dezelfde fabriek van dezelfde fabricant en uit dezelfde machines... alleen de ene gaan in de saaie goedkope zak en de andere in de leuke dure zak...

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:40

Pedrigee Pall is idd ook rotzooi, net zoals Whiskas en al die andere supermarktvoeders. Dat geld voor honden EN voor katten.

Bovendien hebben ze veel meer ontlasting (vanwege die goedkope vullers waar katten geen kant mee opkunnen), en stinkt de ontlasting ook veel meer.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:40

Shiloh schreef:
als je het puur wilt bazeren dat katten vlees eters zijn Knipoog dan moet je ze ook geen kattenbrokken meer geven.. zoals ik al uitgelegd heb, bestaan katten brokken voor een HEEL groot gedeelte uit koolhydraten... over troep gesproken Tong uitsteken

en vraag me zeer af of je het over alle merken hebt, of 2 voorbeelden hebt gepakt... aangezien veel goedkope en dure merken uit precies dezelfde fabriek van dezelfde fabricant en uit dezelfde machines... alleen de ene gaan in de saaie goedkope zak en de andere in de leuke dure zak...

Ik zette ALLE goedkope voerders tegenover de premiummerken. Als je niet zo eigenwijs zou zijn zou je misschien de ingredientelijst eens tegenover elkaar kunnen zetten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 17:41

zoals ik al eerder zei, de ingrediënten voor katten en honden en voor varkens en koeien zijn exact hetzelfde hoor... de stoffen die ze ervoor gebruiken...

raar toch dat het voer voor varkens en koeien toch een factor 20 goedkoper is... terwijl de productie (en dan met name de kosten) amper verschilt!
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-10-06 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt