Katten kunnen WEL door hun baas bijgehouden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

orri

Re: Katten kunnen WEL door hun baas bijgehouden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:50

Een kat reageerd ook heel positief op clicker training, of andere manier met beloning. Mijn poezen komen als ze geroepen worden, kunnen op commando zitten, poot optillen, op (ergens op springen dat je aanwijst), staan (op de achterpoten) en de een kan ook het commando volg, (volgen van de hand) de ander nog niet Lachen En nee dit zijn geen kittens Knipoog het komen als ze geroepen worden kenden ze al, verwacht ik namelijk van al mijn dieren, en vroeger kon mijn rooie ook apporteren. Ze zijn nu 10 jaar oud en pikken het aardig snel op de nieuwe commando's.

Om dit uit te breiden qua ideetjes etc. heb ik er een boek bij gekocht dat ik ergens tegen kwam, "Train Uw Kat" in 10 minuten per dag - Miriam Fields-Babineau.

Katten zijn wel sociale dieren en leven wel degelijk in groepen. Zelfstandiger maakt ze niet direct solitair. Een kat zal geen eten krijgen zien als straf.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 16:51

orri schreef:
Een kat zal geen eten krijgen zien als straf.

Kan hij die link leggen ja? Want ik dacht dat geen een dier dat kon. Omdat ze ook geen gevolgen kunnen trekken uit hun acties.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:55

Ik heb een aantal kattenboeken Haha! Het is niet zo zeer de link leggen. Katten adopteer je, zodra je ze in huis haalt en ze niet buiten ergens in het dorp gaan lopen en alleen binnen komen om te eten, zijn het eigenlijk geen volwaardige volwassen katten *LOL*
Je bent dus de 'ouder' van de kat, het schijnt dus ook zo te zijn dat ze geen eten krijgen zien als straf maar ze zullen niet weten waarvoor gok ik Haha!

Eigenlijk heb ik dus 2 oude vrijsters hier die nooit zullen huwen en altijd op moeders zak zullen teren *LOL*

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 16:57

DAt is alweer een heel andere insteek van een katteneigenaar!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:04

Mijn kat loopt ook de hele dag buiten te stropen, overigens niemand die er last van heeft, op de schattige muisjes na Nagelbijten / Gniffelen.
Hij komt wel áltijd als ik hem roep, hij is heel sociaal Lachen. Volgt me overal waar ik loop (en soms struikel je over hem heen Haha! ). Aan een riempje lopen heb ik ooit geprobeerd, maar poging mislukt. Ik zie dat hij het heerlijk vindt om los buiten te struinen en in de schuur op stroopjacht te gaan, dus dat laat ik hem gewoon doen. Nu wonen wij alleen niet in een dichtbevolkte buurt, dus dat scheelt een hoop Lachen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:11

Och, zo kunnen we ook wel doorgaan dat de hond het meest egoistische dier op aarde is, genoeg theorieen over, ze zijn heus niet 'hondstrouw' zoals de meeste mensen denken.
Dus de hond is de betere mens.. nee...

Wij hebben ook een kat hier, genoeg katten in de buurt, en goh nou af en to een kat in de tuin. Daar word je echt woedend over hoor.
Ik word ook ziek van alle hondenstront op straat, wij ruimen het op van onze honden, ik wou dat meer mensen dat eens gingen doen. Dus over stront kun je ook nog wel een discussie starten. (genoeg kattenstront hier hoor, maarja, kwestie van

Ik snap niet zo goed waarom je nou telkens zo fel doet tegen katten, omdat ze je tuin in lopen? Sluit het maar luchtdicht af voor elk beestje, miertje, slakje dat je tuin maar in komt. Ik vind het een beetje mierenneuken.
Oh mijn god, een kat.

En dan kun je zelf je hondenpoep opruimen, maarja, dat doet ook niet iedereen. Dus elk beestje heeft wel een nadeel. Kan ik ook zeggen dat alle honden vieze beesten zijn blah blah..

Hier komt waarschijnlijk een woedende reactie op, maar zo denk ik erover. Cool

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:14

Desiree schreef:
Als dat nu zo keihard gesteld wordt, is een kat dan eigenlijk wel geschikt als huisdier? WAnt volgens jou wil hij zich niet aanpassen, waar vaak omwonenden dan de dupe van zijn.

Ik denk dat je katten wel degelijk dingen aan kunt leren. DAT heb ik ooit gezien in een show in Seaworld in Florida. De honden en katten die ze toonden kwamen uit het asiel en die katten konden toch allerlei kunstjes. Springen door een hoepel op commando en zo. Het gaat dus WEL.

En dat solitaire van een kat is ook maar betrekkelijk hoor.

Tuurlijk is een kat geschikt als huisdier, maar het zal er altijd eentje blijven met een eigen wil die gaat en staat waar hij wil. En dit is meestal wat katte-eigenaren aantrekt tot katten. Het zelfstandige dat uitgaat van die dieren.

En ik geef je ook gelijk dat katten te trainen zijn, zie mijn eerste post. Mijn kat zit, volgt, springt op stoelen, tafel of welk voorwerp dan ook, miauwt, geeft een kusje en apporteert kleine propjes papier. Maar als ik dit ooit zou durven eisen van mijn kat, in plaats van vragen, geloof me, dan zie ik gauw twee achterpootjes en een opgegeven staart van me weg huppelen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:15

Katten zijn ontzettend slim, je kan ze een hoop leren.

Ik vraag me echter af; waarom zou je dat willen? Zoals het verhaal met het lijntje.. ik ga mijn kat echt niet dwingen om aan een stukje touw mee te lopen, dat zit voor mij niet in de aard van het beestje.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 17:18

Lees de kranten maar Roane en stuur je klacht maar over de hondenpoep naar de krant. Het is al een veelbesproken onderwerp dus.....
Misschien zal het je verbazen maar ik kon me ook kapot ergeren aan poep op de stoep toen ik nog in de stad woonde.

Misschien is jouw hond ook niet erg trouw aan jou, dat weet ik niet. KAn misschien ook wel aan jou liggen. MIjn honden zijn super trouw. Maar daar gaat het niet over.

Het gaat om de dingen die katten kunnen aanrichten in andermans tuin. Dat is alles.

Aan de lijn lopen ligt OOK niet in de aard van de hond. HOnden zijn energiek, willen vaak rennen. Het is niet voor niets ook dat mensen vaak het trekken aan de riem van een hond af moeten leren.
WAarom leren een kat aan de riem te lopen?
Nou, omdat hij anders niet buiten kan komen (omdat je op een apartement woont) of omdat hij niet in je eigen tuin blijft bijvoorbeeld. Eigenlijk hetzelfde als met honden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:26

Desiree schreef:
Lees de kranten maar Roane en stuur je klacht maar over de hondenpoep naar de krant. Het is al een veelbesproken onderwerp dus.....
Misschien zal het je verbazen maar ik kon me ook kapot ergeren aan poep op de stoep toen ik nog in de stad woonde.

Misschien is jouw hond ook niet erg trouw aan jou, dat weet ik niet. KAn misschien ook wel aan jou liggen. MIjn honden zijn super trouw. Maar daar gaat het niet over.

Het gaat om de dingen die katten kunnen aanrichten in andermans tuin. Dat is alles.

Aan de lijn lopen ligt OOK niet in de aard van de hond. HOnden zijn energiek, willen vaak rennen. Het is niet voor niets ook dat mensen vaak het trekken aan de riem van een hond af moeten leren.
WAarom leren een kat aan de riem te lopen?
Nou, omdat hij anders niet buiten kan komen (omdat je op een apartement woont) of omdat hij niet in je eigen tuin blijft bijvoorbeeld. Eigenlijk hetzelfde als met honden.

Er zijn nog altijd de mensen die hun kat niet binnen kunnen houden.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:36

Nou geloof me die van mij wil je niet binnen houden hoor Haha!
Hij komt van de straat af en reken maar dat we hebben geprobeerd er een binnenkat van te maken.
Hij krabt alle deuren kaal, mauwt heel de boel bij mekaar, zo hard dat zelfs de buren het kunnen horen. En hij zou helemaal weg kwijnen aangezien ie gewoon naar buiten moet.
En ook mijn kat heb ik dingen geleerd, zoals zitten, dingen met zn pootje pakken en noem maar op maar binnen houden..dit gaat me nooit lukken Clown

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 17:44

xx_Horsiex schreef:

Kan ik niet is op het kerkhof. Haha!

Kijk eens naar katten in het asiel. Als die uit het asiel komen hebben voor bepaalde periode in een klein hokje beleefd. En dan zijn er mensen die beweren dat je zo'n beest niet binnen kunt houden. Kan wel hoor! STug volhouden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:47

Desiree schreef:
xx_Horsiex schreef:

Kijk eens naar katten in het asiel. Als die uit het asiel komen hebben voor bepaalde periode in een klein hokje beleefd. En dan zijn er mensen die beweren dat je zo'n beest niet binnen kunt houden. Kan wel hoor! STug volhouden.

wat wil je nou eindelijk met dit topic bereiken? Verward

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:48

Desiree schreef:
xx_Horsiex schreef:

die katten worden in een asiel gehouden onder minimaal toegelaten omstandigheden. Net hetzelfde: een rat mag je volgens de wet houden in een kooi van 30x60x30, maar geloof me, die beesten voelen zich veel beter in een kooi die wat groter is. Met een kat in het asiel is het net hetzelfde. Ze gaan er niet aan kapot van in zo'n kooi te zitten, maar hun levensomstandigheden kunnen beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:52

Desiree schreef:

Dit vind ik een hele gedurfde uitspraak. En ben het er trouwens absoluut niet mee eens. Heb jij wel eens (langdurig) katten meegemaakt in de quarantaines van een asiel, waar ze in hokjes zitten? Nou ik kan je vertellen, dat vinden ze absoluut NIET prettig!! Om het zacht uit te drukken..

Maar een kat binnenshuis houden is natuurlijk anders dan in een klein hokje. Maargoed deze uitspraak raakte mij toch wel en wilde er toch even op reageren, gezien ik nu dagelijks omga met katten in het asiel...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 17:52

Ashkerlon schreef:
Tuurlijk is een kat geschikt als huisdier, maar het zal er altijd eentje blijven met een eigen wil die gaat en staat waar hij wil. En dit is meestal wat katte-eigenaren aantrekt tot katten. Het zelfstandige dat uitgaat van die dieren.

Onderschat bepaalde hondenrassen niet zoals TEKKELS! DAt zijn eigenwijze donders! En owee als je die aanpakt, dan zijn ze beledigd! Ik ken een stel tekkels waarvan het vrouwtje beledigd was omdat ze gestrafd was door haar vrouwtje. Ze zijn samen vertrokken en zijn 's andersdaags aangetroffen in het asiel omdat ze gevonden waren ver van waar ze woonden.

Het is te cliche om te zeggen katten zijn zus en honden zijn zo. DAardoor worden de dieren te standaard aangepakt en vaak ook tekort gedaan.

Wuis schreef:
Dit vind ik een hele gedurfde uitspraak. En ben het er trouwens absoluut niet mee eens. Heb jij wel eens (langdurig) katten meegemaakt in de quarantaines van een asiel, waar ze in hokjes zitten? Nou ik kan je vertellen, dat vinden ze absoluut NIET prettig!! Om het zacht uit te drukken..

Maar een kat binnenshuis houden is natuurlijk anders dan in een klein hokje. Maargoed deze uitspraak raakte mij toch wel en wilde er toch even op reageren, gezien ik nu dagelijks omga met katten in het asiel...

Natuurlijk is dat zo en hoort een dier, ook een kat niet in een klein rothokje thuis. Maar ik wil maar aangeven dat een huis enorm groot is qua ruimte voor een dier uit een klein hokje. WAarom moet dan gelijk alles mogelijk zijn ten koste van?

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:54

Desiree, bedoel je nou dat wij onze katten moeten binnen houden, ofzo?
want echt waar, wat wil je anders bereiken in dit topic? Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 17:55

whisperramse schreef:
Desiree, bedoel je nou dat wij onze katten moeten binnen houden, ofzo?
want echt waar, wat wil je anders bereiken in dit topic? Haha!

Niet BINNEN houden maar BIJ je houden op plaatsen waar dat nodig is, zoals dichtbevolkte buurten. DAar zijn de tuintjes vaak nog klein ook, die heb je zo afgemaakt met gaas/schutting met stroomdraadje er over, zodat je kat toch buiten kan komen maar op je eigen terrein blijft.

Elk dier heeft frisse lucht nodig in de longen. Katten dus ook.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:57

Desiree schreef:
Ashkerlon schreef:

Onderschat bepaalde hondenrassen niet zoals TEKKELS! DAt zijn eigenwijze donders! En owee als je die aanpakt, dan zijn ze beledigd! Ik ken een stel tekkels waarvan het vrouwtje beledigd was omdat ze gestrafd was door haar vrouwtje. Ze zijn samen vertrokken en zijn 's andersdaags aangetroffen in het asiel omdat ze gevonden waren ver van waar ze woonden.

Het is te cliche om te zeggen katten zijn zus en honden zijn zo. DAardoor worden de dieren te standaard aangepakt en vaak ook tekort gedaan.

Ik zeg niet dat er geen honden zijn die eigenwijs en zelfstandig zijn, maar die vormen niet de meerderheid. Bij katten daarintegen is het wel de meerderheid die eigenwijs en zelfstandig is, en de uitzondering die braaf en volgzaam is, zoals bijvoorbeeld de Ragdoll.
En ik beweer ook niet dat het karakter de enige aantrekkingskracht van katten is. Er zijn ontelbaar veel redenen waardoor ik een voorkeur heb voor katten en niet voor honden. En aangezien ik niet beide dieren kan houden, is mijn keuze vlug gemaakt en kies ik voor mijn persoonlijke favoriet. En dit is nu toevallig de kat.

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:02

katten horen binnen,paarden in een stal,honden in een hondenhok,vogels in een kooitje,en vissen in een aquarium..

tja das wel de makkelijkste oplossing voor alle problemen maar ook de juiste?
mijn katten kunnen hier helaas niet naar buiten(of ze moeten weer eens achter een duif aanspringen en dan van 3 hoog naar benede kletteren).
toen ik nog bij mijn moeder woonde hadden we 5 katten en die liepen meest van de tijd buiten als het niet te slecht weer was.
waarom?omdat ze dat wouden.
mijn katten zijn koning in huis.mogen overal komen,behalve op het aanrecht.als ze honger hebben krijgen ze eten en als ze willen knuffelen krijgen ze een aai.
ik vind het prachtig om een defitge kat in het zonnetje op de stoep te zien zitten.
en van mij mag het zo blijven.dan schijten ze maar ergens waar ze willen,moeten de mensen die daar last van hebben maar de tuin goed afschermen of een emmer water over de kat heen gooien.
altidj dat gezeik over katten die in tuinen schijten maar nooit hoor je eens iets over vogels die je hele terras onderschijten

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:02

tjah, mijn kat valt nu immers niemand lastig, ik woon in een buurt met in een straal van 3 km 2 buren Haha!
ik krijg geen boze buren aan de deur, maar ik denk dat het af en toe wel ambetant is om bijvb ongewenste katten in je vers geplante azalea's te zien sch*jten Haha!
Ik denk dat het toch wel niet zo makkelijk is om katten die het gewoon zijn van het rondzwerven het hen af te leren.
het zal een hele klus zijn, dan ben je beter af met te gaan wandelen.
maar wat met de honden die de muren en de stoep vol pissen/ schijten?
ik heb er zelf ook 3 hoor, dus neem me niks kwalijk, maar ik denk dat dat een even groot probleem is.
alles hangt gwn af van de laksheid van de eigenaar

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:03

Daar gaan we weer dacht ik toen ik de eerste post las. En jawel. Desiree, wat is het nut om nu alweer zo'n topic te openen???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 18:04

Over vogels die je terras volscheiten: vergeet niet dat de mens het leefgebied van vogels en andere dieren in pikt met dit tot gevolg he.

Voor jouw katten zou wandelen aan een lijntje dus een goede optie zijn. Lees dat verhaal nog maar eens goed.

Daffene, je mag wegblijven hoor. Niemand dwingt jou om hier mee te lezen en te posten.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:05

Desiree schreef:
Over vogels die je terras volscheiten: vergeet niet dat de mens het leefgebied van vogels en andere dieren in pikt met dit tot gevolg he.

geld dit ook voor de sportduiven van de buren?

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:05

Dat zou ik kunnen doen ja, maar volgens mij heb jij het probleem dat je mensen jouw mening wil opdringen en als dat in het ene topic niet lukt, open je gewoon weer een andere.