waarom willen mensen geen oudere katten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jimbo

Re: waarom willen mensen geen oudere katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:31

Mij vriend en ik hebben een aantal jaren als vrijwilliger gewerkt op een dierenasiel. toen dat asiel ging sluiten hadden we al 2 katten maar er was nog een kat die geen kans had op een plekje. die kat hebben wij toen maar in huis gehaald. Hij is datzelfde jaar nog overleden maar hij had in ieder geval nog een fijn laatste halfjaar.
ja, hij haalde af en toe uit, maar dan had hij gewoon genoeg van al dat geknuffel, daar is het een kat voor. en hij was in het asiel gewoon gefrustreerd omdat hij nooit naar buiten kon. hij was gewoon zelfstandig.

verder hebben wij ook wel katten als kitten in huis gehaald, van kennissen die een ongelukje met hun poes hadden gehad bijvoorbeeld, en die kreeg dan weer een speelkameraadje... het zijn prachtige katten geworden en we zijn er erg trots op. bij zulke katten heb je weer wat meer vreugde van hun leven. bij oudere katten (we hebben er een die is al 13, als kitten in huis gehaald) heb je zomaar dat er iets mis gaat.
daarom hebben we altijd twijfels bij oudere katten en nemen we eigenlijk alleen oudere katten in huis die we al ergens van kennen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:40

Wij hebben twee assiel katten gehad, twee zusjes van 7 jaar oud. Ik was toen 8 jaar en ik vond het helemaal niet leuk dat we oude katten namen, want die gaan zo snel dood. Het waren echt super leuke lieve katten. De een kreeg kanker en is overleden toen ze 15 was, de andere hebben we in laten slapen toen ze bijna 22! was.
Sinds dat oudje dood is heb ik geen kat meer gehad. Ik zit erover te denken om weer 2 katten te nemen. En uit principe haal ik die het liefst uit het asiel, maar als ik op de website van het asiel hier kijk kunnen al die katten niet in een flat en/of niet met honden. Ja, dan wordt je bijna gedwongen om toch maar 2 kittens te nemen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:52

tsja.. jonkies zien er liever uit enzo.. maar als ik een kat mag ( Haha! ) dan neem ik er 1 uit ut asiel Lachen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 19:22

Mijn laatste nieuwe aanwinsten zijn 18 en 17 jaar Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:17

Het is hetzelfde als met oudere honden. Die willen mensen ook niet.
- jong dier is aandoenlijker
- ouder dier gaat vaker gepaard met veterinaire kosten
- jong dier kunnen ze nog vormen, is flexibeler

Maar het is wel erg dat de oudere dieren blijven zitten. Ik zou best een oude hond willen adopteren voor mezelf maar omwille van Bobbes heb ik een jonge hond gekozen, daar kan ze mee spelen.

Aan de andere kant, ik heb ook veel verdriet als er een hond dood gaat. Hoe ouders, hoe sneller hij dood gaat.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:35

Ik heb twee oudere kattendames van ongeveer 8 en 12 jaar meegenomen van de pensionstal, toen de boel daar ging sluiten. Eentje had toen al een chronische oorontsteking en er zijn, met name in het begin, best wat dierenartskosten aan geweest, maar ik ben nog steeds hartstikke blij met mijn twee mormels Lovers . Hiervoor had ik ook een oudere poezendame die aan was komen lopen, op die kat was ik ook helemaal gek.

Het grote voordeel van oudere katten vind ik absoluut dat ze stukken rustiger zijn. Die twee van mij zijn heel speels, maar ze slopen niet meer alles, rausen niet meer zo rond. Ik heb nu ook twee jonge ex-katers (ca. 3 jaar) van mijn zus in huis, en hoe lief ze ook zijn, ik word af en toe knettergestoord van die mannen *LOL* . Vooral de grootste van de twee, da's een deugniet eerste klas Ja . Laatst was hij weer eens keihard door het huis aan het scheuren, overal op en af springend en vanalles omgooiend, en ineens was daar heel hard glasgerinkel... Jawel, daar ging mijn grote kamerspiegel Huilen . Wil natuurlijk niet zeggen dat oudere katten nooit was slopen Knipoog , maar over het algemeen toch wat minder.

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 08:18

ja maar sara was ook nog maar 1 jaar oud toen ze kwam, maar voor mensen van buitenaf is dat al weer te oud,en als ze gelijk een nieuw huis had gehad, was ze net zo lief voor hun als dat ze nu voor ons is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:51

Bij mij in het asiel willen de emeste mensen ook geen oudere kat. Ik snap niet waarom niet. Mijn kat is nu 16, ze is altijd al extreme lief geweest, maar nu ze ouder wordt wordt ze nóg liever. Voor mij geen jonge katten hoor, ik zweer bij de oudjes.
Zie ook mijn verhaal hier op BB. Oude katten zijn geweldig.

Van een kitten weet je nooit precies hoe hij qua karakter zal gaan worden. En dat zit je met zo'n diertje die qua karakter totaal niet bij je past. En een dier wegdoen komt niet voor in mijn woordenboek.

Overigens, vind ik een kat van 8 jaar nog jong. Oud noem ik ze pas vanaf een jaar of 15. En dan nog kunnen ze nog best een tijdje mee.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:30

geen idee, omdat veel mensen kittens schattig vinden denk ik. Ik ging persoonlijk een kat uit het asiel geadopteerd hebben, maar aangezien wij een 3jarige hond hebben die voordien nog geen katten gewoon was, hebben we toch gekozen voor een kitten (gewoon van bij mensen). Dit gaat heel goed, maar ik vrees dat dit met een oudere kat niet gelukt was;

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:41

Ik heb zelf ook een oudere kat genomen echt een schat van een dier, onze kater komt niet uit het asiel, waren we wel van plan maar hoorde van een vriendin dat ze nog wel een kater wist die een huisje zocht.

Ik ben weesten kijken en was gelijk verkocht hij was zo lief, de volgende keer zou ik zeker weer voor een oudere kat uit het asiel gaan er zitten zoveel leuke en lieve katten die op een goed huisje zitten te wachten. Ook mijn konijnen heb ik uit een opvang genomen en niet als jong dier gekocht.

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:42

die jonge diertjes zijn toch wel heel leuk. Je kan ze helemaal op jouw manier opvoeden en je weet vaak hun hele achtergrond.

Vind het ook vreselijk dat er zoveel oudere katten blijven zitten terwijl die kittens worden verkocht alsof ze voor niets zijn. De kat bij ons op stal is ook aankomen lopen die is zo ontzettend lief. Loopt je telkens achter na...Wil altijd knuffelen en is een super goede moeder voor haar kleintjes ( krijgt af en toe een nestje ) De dochter van de staleigenaar heeft ook een kat uit het asiel. Die is echt zo lief. Als ik dan daar moet oppassen en op de bank ga liggen komt ze regelmatig bij me liggen enzo. Echt heel lief.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:47

Het voordeel van volwassen dieren is dat je het karakter goed kunt zien en dat ze al opgevoed zijn. Ik had geen zin in een in de gordijnen klauterende kat en hebben toen twee 2-jarige poezen van iemand overgenomen. Zeer lieve dieren die gek met onze hond zijn.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 00:01

Wij hebben 2 oudere katten uit het asiel gehaald, helaas waren ze allebei al na een paar maanden dood. De ene had kattenaids, we konden niets anders doen dan hem in laten slapen.
Onze andere kat begon een paar weken later spontaan van de bank te vallen en bleek hersenvliesontsteking te hebben. Deze lieverd was binnen een paar uur bijna helemaal verlamd en dat kon ook niet meer goedkomen. Zodoende ook een heel treurig einde voor de andere kat.
Dat de dieren uit het asiel kwamen, staat hier waarschijnlijk helemaal los van. Ik kan alleen maar concluderen dat we er weinig geluk mee hebben gehad.

Ondertussen had ik een jong zwervertje geadopteerd en ik wilde er nog wel een maatje bij nemen.
Het vriendje was een oudere asielkat, maar dat wilde totaal niet klikken.
Na anderhalve maand vlogen de bloempotten nog steeds door het huis, ze konden totaal niet met elkaar overweg. Deze kat hebben we helaas terug moeten brengen, het wilde gewoon niet. Ze hebben gelukkig nog een heel goed tehuis voor hem gevonden en dat verdiende hij ook, 't was echt een ontzettende lieverd Lachen
Daarna nog iets soortgelijks meegemaakt met een andere kat, ook dat boterde totaal niet.

't Is jammer dat er zoveel oudere dieren in het asiel blijven zitten, ze verdienen echt een kans.
Als onze Oscar (het bovenstaande dominante geval Knipoog ) niet meer is, dan ga ik zeker weer naar het asiel om een andere kat te halen. Maar zolang onze Ozzie leeft, durf ik er geen andere kat meer bij te nemen

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 15:56

zij was in t begin echt net een wilde kat, en wij vangen al 10 jaar katten op, maar zo 1 had ik er nog nooit gezien, en dan met heel veel geduld veranderde ze in een lief klein hoopje kat, waar wij nu als baasjes heel veel liefde van krijgen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:17

OneDesire schreef:
Zo'n 13 jaar geleden hebben mijn man en ik een 8 jaar oude kater uit het asiel gehaald. Hartstikke lief beest. Na een jaar hebben we hem echter in moeten laten slapen, omdat hij FIP bleek te hebben. Aangezien hij bij ons altijd binnen bleef, moet hij dat dus opgelopen hebben in het asiel, of op straat, voordat hij in het asiel terecht gekomen was.

Verder werd tegen ons gezegd, dat als de eigenaar ooit nog op kwam dagen, wij de kat dan alsnog terug moesten geven (ook al kwam de vorige baas pas na 5 jaar opdagen of zoiets).En er stond in het contract dat we het dier in bruikleen hadden, en dat het asiel altijd eigenaar zou blijven. Al met al niet echt een prettige ervaring met een oudere kat. Een jaar na zijn overlijden, hebben we 2 kittens genomen van iemand die thuis een nestje had.

Volgens mij kan dit helemaal niet.
Ik heb ook bij een zwerfkatten opvang gewerkt, en daar hadden ze een soort wachttijd van, geloof, 2 weken. Kwam na die 2 weken de eigenaar nog opdagen dan was het niet zijn/haar kat meer.
En dat je de kat in bruikleen hebt, is bij heel veel asiels zo.
Zo voorkomen ze dat ze de kat uit het oog verliezen en het beest misschien verkeerd terecht komt.
Mocht het zo zijn dat je een goed ander baasje voor de kat hebt, dan kun je meestal gewoon overleggen met het asiel en vinden ze dat vaak goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:07

Dat klopt. Als zij twee weken voor het dierne gezorgd hebben in het asiel (bij ons zitten ze eerst twee weken in quarantaine) dan zijn ze wettelijk gezien de eigenaar en mogen ze het dier dus verkopen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:32

Ik heb 4 katten waarvan bewust een oudere uit het asiel. Ze is 13, heeft staar en een hartruis. Maar dat beessie heeft toch ook recht op een eigen huisje?
Ik heb al meerdere asielkatten gehad die niet heel lang bij me zijn gebleven maar ik heb nooit een seconde spijt gehad.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:23

-Tja, mensen worden verliefd op zo'n klein wurmpje.
- Daarbij zijn ze misschien bang dat ze er niet lang van kunnen genieten.
- Opgescheept worden met de problemen van een ander.
- Bang dat zo'n dier misschien eerder medisch iets gaat mankeren, oudere dieren gaan wel eerder wat mankeren als jonge.
Er zijn genoeg redenen te bedenken, waarom mensen voor een kitten kiezen.
Maar aan de andere kant zijn er ook genoeg redenen te bedenken waarom je voor een ouder dier zou kiezen.
Zo te lezen kiezen er toch een ook boel mensen voor oudere dieren.
Ook ik heb pas voor een 12 jarige heer gekozen. Super lief, nog hardstikke speels, kerngezond en keurig opgevoed......kortom....ideaal!!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:57

Wij hebben ook 2 'oudere' katten in de opvang zitten. Een kruising Bengaal met Britse korthaar van 1,5 en een Europese Korthaar van 2. Beide katers, laatste is ook gecastreerd en gechipt, andere niet.
Beide schatten van beesten!
Heb pas wel een kat van 9 herplaatst, een witte Pers, met blaasgruis. Gelukkig zijn er dus wel mensen die een oudere kat willen! Lang leve deze man!