Leeftijd poes naar buiten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Re: Leeftijd poes naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:14

JustNanno schreef:
De pil is absoluut onbetrouwbaar, en zorgt bovendien voor veel lichamelijke ellende. Dan beter wachten tot de kat geholpen is. Dat is toch niet teveel gevraagd?

Afgelopen zomer stonden er maar liefst 6000!!! nestjes met kittens op marktplaats. Ik doe een wilde gok,dat zullen dus ongeveer 24.000 kittens geweest zijn. Hoeveel denk je dat daarvan nu nog in leven zijn? Hoeveel denk je dat er hun 1ste verjaardag halen?

Get a life, een ongeholpen poes/kater laat je niet naar buiten.

Oordeel niet over anderen als je verhaal niet weet en hou je mond erover!!!!!

Get zelf een Life!!!!
Alle twee de katten die wij hebben zijn opgevangen omdat ze zijn komen aanlopen!
Naast de vele anderen die we zo hebben gehad!

En laat me 1 ding vertellen, die kan je niet zomaar ineens 24 uur per dag binnen houden!
En de ene was te jong om te sterilliseren en tja, dan maar oplossing in de pil!

Anders had ze inderdaad jongen gehad ondertussen als we dat niet hadden gedaan want binnen houden is en was geen optie!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:16

JustNanno schreef:
Dat heeft wrsch meer met regelmaat te maken.Katten zijn gewoon heel ver weg van huis. Ook al beweer je van niet. Je houdt ze vast niet 24 uur per dag in de gaten.

laten nou net mijn ouders hele dagen wel thuis zijn en meestal buiten bezig en laat ze net altijd in de buurt zijn of altijd komen wanneer je roept Knipoog

En in de nacht zitten ze nu wel binnen in de schuur.

Dus ja vrijwel 24 uur weten we waar ze zijn Knipoog

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:17

Die kan je prima binnen laten wennen hoor, alleen was het waarschijnlijk makkelijker zo voor jou Knipoog

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:20

JustNanno schreef:
Die kan je prima binnen laten wennen hoor, alleen was het waarschijnlijk makkelijker zo voor jou Knipoog

banketstaaf niet zo uit je nek omdat jij je gelijk wil halen!

Als ik voor het makkelijke ga dan laat ik ze namelijk lekker lopen ongesterriliseerd, wat niet ziet wat niet weet wat niet deert.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:20

En graag weer ontopic, dit is ook niet leuk voor topicstarter Lachen

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:21

Ik wil mijn gelijk niet halen, ik spreek uit ervaring, dus ik weet dat het kan. Het kost alleen wat tijd, moeite en geduld.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:23

JustNanno schreef:
Ik wil mijn gelijk niet halen, ik spreek uit ervaring, dus ik weet dat het kan. Het kost alleen wat tijd, moeite en geduld.

Whatever! Laten we nou meer weer ontopic gaan lopen!
Jij jou mening, ik mijn mening!

En weet ik volgende keer weer waar ik de aangelopen kat / hond kan brengen die hier aan de deur staat!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:24

Dit gaat over hettopic, namelijk een open poes naar buiten laten.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:31

JustNanno schreef:
Dit gaat over hettopic, namelijk een open poes naar buiten laten.

Nee topic is vanaf welke leeftijd Clown

Ik heb mijn mening gegeven en that's it, verder niets meer te melden
en voor jou geruststelling misschien; onze kat is inmiddels gesterriliseerd.

Jij blij, wij blij, kat blij, katers uit buurt niet blij Haha!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:34

Maar als ik het goed begrijp woon je buitenaf? Dan vind ik het serieus een ander verhaal. Dan zou zelfs ik er misschien over nadenken. Alleen, woon je gewoon in een wijk/voorstad/stad vind ik het echt not-done.

TS gaf zelf al aan dat de kat al buiten was geweest. En dat is dus echt NIET slim.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:39

JustNanno schreef:
Maar als ik het goed begrijp woon je buitenaf? Dan vind ik het serieus een ander verhaal. Dan zou zelfs ik er misschien over nadenken. Alleen, woon je gewoon in een wijk/voorstad/stad vind ik het echt not-done.

TS gaf zelf al aan dat de kat al buiten was geweest. En dat is dus echt NIET slim.

Zijn we het toch meer eens dan we denken Haha! Clown
We denken even teveel vanuit onze eigen situatie.

Ik woon nu aan rand van het dorp met buren veraf en ze kunnen wel richting dorp maar we zitten ook aan begin van polder, dus die kant gaan ze op en daar hebben ze duidelijk jachtgebied waarin ze toch bepert territorium hebben. Je ziet ze altijd in bepaalde straal en ene heeft duidelijk ander jachtgebied dan de ander.

Maar dat is idd niet handig, vooral omdat wanneer ze de smaak te pakken hebben ze meer moeite doen om naar buiten te kunnen / ontsnappen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:44

kekaro schreef:
mijn kleintjes zijn naar buiten sinds ze 8 weken zijn, eerst alleen in de tuin maar inmiddels lopen ze overal om het huis, ze zijn altijd in de buurt trouwens! (niks kilometers van huis ! )
als ik thuis kom met boodschappen komen ze altijd weer terug binnen en elke avond als ik de lampen uit doe in de kamer kan ik de deur open doen om ze binnen te laten!

Hoe jonger naar buiten, hoe verder weg ze gaan. Tenminste dat heeft mijn dierenarts gezegd. Dus misschien gaan ze nog niet ver weg, maar dat komt wellicht nog wel.
Vorig jaar heb ik een kat verloren, doodgereden, en dat is echt niet voor het huis gebeurd. Ongeveer, hemelsbreed 750 m bij ons huis vandaan. We hadden toen gelijk zoiets van "wat moest hij daar nu helemaal", maar dat schijnt heel normaal te zijn.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:47

Haha! Ik woon in de stad, wel in een wijk een beetje van de stad afgelegen, maar het is hier wel druk. Ontzettend veel katten lopen hier buiten, ik vermoed ook erg veel zwerfkatten. Ik denk dat Vlinder qua karakter ook prima een muizevanger had kunnen zijn, alleen is ze daar niet aan gewend en vermaakt ze zich prima. Misschien als ik ooit ga verhuizen naar een boerderij ofzo dat ik de situatie eens opnieuw ga bekijken.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:57

JustNanno schreef:

Je spreekt uit ervaring? Ook door schade en schande wijs geworden neem ik aan, net zoals een ieder van ons!

Is heel moeilijk een poes in heat binnen te houden, neem dat van mij aan! En al let ik nog zo goed op, er wonen meerdere mensen hier in huis die er niet altijd erg in hebben, zoals mijn tienerdochter met haar hoofd bij "belangrijkere" dingen, en dan is de poes zo gevlogen!

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:02

just my humble opinion:

Katers/poezen NOOIT buitenlaten als ze niet geholpen zijn of aan de poezenpil zijn. Er zijn veel te veel nestjes in grachten/tegen muren of in asiels beland en dat is niet nodig ECHT niet.

Geen geld voor operatie/pil? Geen huisdier aanschaffen!

Hoe oud buiten?
Hangt van woonomgeving af.
Onze poes (gesteriliseerd met 7 maanden oud) is de 1e 3 jaar van haar leven alleen onder toezicht even buiten geweest. We woonden in een niet zo heel kat vriendelijke buurt. Better safe than sorry.
Verhuisd ook daar eerste jaar niet zonder toezicht naar buiten en nu mag ze als wij thuis zijn naar buiten, als we weg zijn mag ze alle kamers in het huis onveilig maken.

Resultaat: Een kat die heerlijk buiten kan spelen maar als het ietsje regent ook binnen geniet en die braaf de kattebak opzoekt voor toilet bezoek (ze heeft dat immers de 1e 4 jaar van haar leven niet anders gekent) en minder prettig, als ze moet Misselijk rent ze ook eerst naar binnen.

katten Haha!

oh en edit: even off topic wat betreft de wel niet sterilisatie en of pil: een vriendin van mij heeft een poesje gekregen en alles helemaal super natuurlijk tot ze har op 8 maanden wilden later steriliseren. katje is tijdens operatie 2 keer gereanimeerd en toen had de arts er genoeg van en heeft de operatie afgeblazen met als advies: pil. dus poes braaf aan pil. Ja in die situatie zeg ik ook dan maar pil!
Laatst bijgewerkt door Kayila op 11-10-06 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:04

Er staat ook nergens in dat het makkelijk is!

Wat bedoel je met een poes in heat?

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:05

JustNanno schreef:
Er staat ook nergens in dat het makkelijk is!

Wat bedoel je met een poes in heat?

een krolse poes... op zoek naar een vent..
Laatst bijgewerkt door Raveltje op 11-10-06 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:06

Tja,dan moet je die laten helpen misschien? Probleem opgelost.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:09

JustNanno schreef:

Echter vanaf wanneer laat jij je kat helpen? Ik vond dik een half jaar echt te jong voor onze kat en dat was toch echt toen hij zijn eerste krolsheid kreeg.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:13

Het komt inderdaad voor dat poezen de operatie niet aankunnen door bijv. aangeboren hartafwijkingen. Dat heeft een vriendin van mij ook gehad. Die is verplicht aan de poezenpil geweest. Een poesje van mijn zus is tijdens de operatie overleden.
Maar als ze gewoon een operatie aankunnen is die manier het meest zeker.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:14

JustNanno schreef:

Idd.. en ze is al een jaar geleden geholpen dus probleem is nu opgelost..

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:16

Skipper schreef:
JustNanno schreef:

Echter vanaf wanneer laat jij je kat helpen? Ik vond dik een half jaar echt te jong voor onze kat en dat was toch echt toen hij zijn eerste krolsheid kreeg.

Ja vind ik ook te jong, tot nu toe waren mijn poezen rond de 9 a 10 maanden toen ik ze liet steriliseren..

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:23

Skipper schreef:
JustNanno schreef:

Dat is mogelijk vanaf 12/14 weken. Met een half jaar kan prima hoor. Volgende maand is mijn poes aan de beurt. Het kon al veel eerder, alleen heb ik ervoor gekozen om dat later te doen, gezien haar verleden. Als ze maar boven de 2kg wegen dan is het voor de meeste DA al ruim voldoende.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:46

De leeftijd waarop je een poes naar buiten kunt doen is minimaal 6 weken na de aanschaf. Niet eerder omdat je dan het risico loopt dat, als de kat van huis is, het zijn eigen huis niet meer herkent en 'verdwaald'. Op die manier kun je je kat ook kwijt raken.

Het komt overigs nog wel voor dat zelfs oude katten 'verdwalen'. Ik woon zelf net buiten een klein dorpje, en naast ons is een boerderij met ongeveer 8 vreemde katten. De poezen van die boerderij worden allemaal gesterilliseerd want anders komen er té veel katten. Ook wij hebben wel eens een kat voor het raam zitten die waarschijnlijk zijn eigen huis kwijt is. Deze vang ik dan en kijk wat zijn geslacht is. Is het een ongesteriliseerde poes, dan gaan we ermee naar de dierenarts. Natuurlijk kijken we eerst wie er in de buurt zijn kat kwijt is...
Elke kat kan 'verdwalen' als het al een poos ver van zijn eigen huis weg is.

De poezenpil is slecht voor elke poes. Waarom? Omdat de pil de hele binnenkant van de baarmoeder 'verminkt'.
Bovendien krijgt de kat een veel grotere kans op tumoren in het lichaam. Vooral mama-tumoren (borstkanker) en baarmoederontsteking. Baarmoederontsteking komt nog het meest voor.
Als je kat dit heeft, en de dierenarts wil haar steriliseren, dan kan de dierenarts niets meer doen als die, bij het openen van de buik, erachter komt dat er een baarmoederontsteking is. Dan moet de poes helaas geëuthanaseerd worden.

Sterilisatie is simpelweg het beste voor de gezondheid van je kat. Op leeftijd van 6 tot 9 maanden zijn poezen geslachtsrijp en worden zij voor de eerste keer ‘krols’ en zeer aantrekkelijk voor katers die op het liefdespad zijn. Zij kennen geen ‘safe sex’ en zelfs kortstondige ontmoetingen leiden tot een vaak onverwachte gezinsuitbreiding 58-63 dagen later.

Een poes van een half jaar oud is echt niet te jong om te steriliseren. Op deze leeftijd (van 6 tot 9 maanden) komen juist de meeste sterilisaties voor.

Sommige mensen denken dat het voor een poes beter zou zijn eerst een nestje te krijgen. Dit is helaas een hardnekkig fabeltje.
Ook is het zo dat de kat iedere 3 weken krols kan worden. (dit verschilt per kat) Maar dit is voor de kat niet erg plezierig, maar voor de baas ook niet!

Hoe ik aan deze informatie kom? Nou ik kan spreken uit eigen ervaring Cool Leer voor dierenartsassistent en heb al tal sterilisaties van katten (en honden) meegemaakt.

Het is echt raar hoeveel verschil er kan zitten tussen een baarmoeder van een poes aan de pil en een baarmoeder van een poes die nooit aan de pil is geweest. Ook is de ingreep van de operatie meestal groter bij een poes die aan de pil is geweest. Omdat, de baarmoeder die zo 'verminkt' is, er helemaal uit gehaald moet worden (dan spreek je van een castratie).
Bij gezonde baarmoeders hoeven, bij een sterilisatie, alleen de eierstokken maar verwijderd te worden. Deze ingreep is dus kleiner en heeft minder invloed op de rest van de gezondheid van de poes.

Sorry voor dit lange verhaal. Misschien niet helemaal on-topic (behalve het bovendste stukje dan).
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. En laat ik maar zo zeggen: veel succes met jullie katten!
Ik heb maar een luie Britse korthaar ex-kater thuis zitten... Knipoog

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:05

@ zidaantje: WOW kijk eens een hele duidelijke en goed te volgen uitleg thnx.
Ik heb ook aan DA gevraagd toen ik de kitten kreeg meteen bij 1e checkup hoe oud mag ze gesteriliseerd worden? Die zij ook ergens tussen 6 en 9 maand en dus hebben we toen ook meteen afspraak gemaakt. Voor die tijd geen kat de deur uit!

Helaas ging het met Nicky van mijn vriendin dus niet zo goed.
Die is dus nu verplicht aan de pil, wist trouwens niet dat dat zoveel schade kon aanrichten als ik dat wist had ik haar ge-adviseert poes binnen te houden ipv aan de pil.

Haar DA vertelde haar wel dat ze als poes ouder wordt ze het nog wel eens wilden proberen....is er dan ook een aandoening waar ze mischien overheen groeien? dat ze dan wel beter tegen de operatie kunnen?