Kat in wildklem in Lelystad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Kat in wildklem in Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 17:24

superwoman schreef:

Helemaal mee eens!

Mijn poes heeft een paar maanden geleden in een mollenklem gezeten en het resultaat is ook een poot eraf. En ze heeft mazzel dat ik de D.A kon betalen ën dat ik haar op tijd vond, anders had ze door uitdroging gestorven. Als ik zeker weet van wie die val was/is, zou ik 'm wat aan dioen!
Die val is verkeerd neergezet, die horen onder de grond.

Misschien heeft jouw kat zitten graven. Mensen zetten namelijk mollenklemmen nooit boven de grond want dan krijgen ze ze nooit en het is al heel moeilijk om een mol te pakken te krijgen. Ik denk niet dat die persoon er bij stil heeft gestaan dat een kat in die klem terecht zou komen. Dat is zijn verantwoordelijkheid ook neit als hij zelf geen katten heeft. Dus...... je zit zelf te flauwekullen. Je schuift je verantwoordelijkheid voor je eigen dier af op anderen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:25

JustNanno schreef:
Sorry mensen, maar dat is het risico van katten buiten laten lopen!! Niet achteraf gaan mekkeren dat ze wat overkomt, want je weet van te voren wat de gevaren kunnen zijn!!

Als jij een ongeluk krijgt of ziekte oploopt, zal ik er ook zo over denken .... Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:26

Ik ben het gedeeltelijk met je eens Desiree. (Even tussendoor, mijn kat komt trouwens wel buiten maar alleen bij ons in de tuin, verder gaat ze niet, is wel een voordeel van een poes t.o.v. een kater vind ik.)
Ik kan begrijpen dat je zegt van ja, dan moeten die mensen amar zorgen dat hun kat niet bij een ander in de tuin komt. Maar als je een kat hebt die gewend is om naar buiten te gaan (bijv. een asielkat) dan maak je hem echt gillend gek als je hem de hele dagen binnen houdt. Je zou dan al een binnenkat moeten nemen of een jong katje nemen en die nooit buiten laten. Want wat ze niet weten kunnen ze ook niet missen. Toch gaat het compleet tegen mijn gevoel en verstand in om een kat altijd binnen te houden. Mocht mijn kat ooit dood gaan (ze is 16 en zal helaas niet het eeuwige leven hebben) en ik neem een nieuwe kat dan denk ik niet dat die weer zo gemakkelijk is als haar. Het wordt dan ook druk nadenken over wat je nu eigenlijk wil.. Ik denk dat dit punt altijd een discussie zal blijven. Ja

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:28

superwoman schreef:
JustNanno schreef:
Sorry mensen, maar dat is het risico van katten buiten laten lopen!! Niet achteraf gaan mekkeren dat ze wat overkomt, want je weet van te voren wat de gevaren kunnen zijn!!

Als jij een ongeluk krijgt of ziekte oploopt, zal ik er ook zo over denken .... Gestoord

Ik ben verantwoordelijk voor de gezondheid van mijn katten. En die verantwoordelijkheid kan ik op niemand anders afschuiven. Een kat kan niet redeneren, die ziet geen gevaren. Dus graag in het vervolg zulke vergelijkingen voor je houden.

@Wuis, ook buitenkatten kan je heel goed wennen aan een leven in huis met een afgezet balkon of een afgezette tuin. Mensen roepen vaak dat dat niet kan omdat ze te lui zijn om er moeite voor te doen. In het begin zal de kat iid naar buiten willen, maar dat gaat vanzelf over zodra je m binnen genoeg lekker bezighoudt.

Anoniem

superwoman schreef:
JustNanno schreef:

Daar vind ik dan ook wel weer wat in zitten. Bijvoorbeeld als jouw kind aangereden wordt door een auto, waarom mag je dan niet zeggen, moet je ze maar niet buiten laten spelen?
Ik ben iemand die dieren gelijkstelt aan mensen dus ik zie hier geen verschil tussen. Knipoog

superwoman

Desiree schreef:

Misschien heeft jouw kat zitten graven. Mensen zetten namelijk mollenklemmen nooit boven de grond want dan krijgen ze ze nooit en het is al heel moeilijk om een mol te pakken te krijgen. Ik denk niet dat die persoon er bij stil heeft gestaan dat een kat in die klem terecht zou komen. Dat is zijn verantwoordelijkheid ook neit als hij zelf geen katten heeft. Dus...... je zit zelf te flauwekullen. Je schuift je verantwoordelijkheid voor je eigen dier af op anderen.

Niks misschien!
ik heb haar gevonden, die klem stond niet goed! Ik heb mijn kat toch geholpen, dus verantwoordelijk genoeg!!!

Tellie

Desiree schreef:

Wat is binnen? VOor mij is binnen op eigen terrein. TEnzij je je kat onder jouw toezicht buiten je terrein kunt laten maar dan moet hij wel komen als hij roept. MAar dat is niet iets van katten, dus dan blijft op eigen terrein over.

Mijn kat kwam wel als je haar riep hoor? Scheve mond

Desiree schreef:
Hee, nu ben je inconsequent! Je zegt dat katten recht hebben om los te lopen maar honden mogen het niet! En dan nog lopen honden die los zijn doorgaans ONDER TOEZICHT van de baas. Dan kan hij ingrijpen als de hond op de een of andere manier anderen lastig valt. Honden zijn ook heel energiek, die hebben ook beweging nodig.

Pff. Ik heb genoeg hondeneigenaren gehad die hun hond hadden loslopen, maar als die hond met mijn hond in ze bek rondliep bleven ze op een afstandje staan kijken. Mijn hond loopt nu ook rond met 3 gaten in z'n rug, omdat een of andere eigenaar niet ingreep en stiekem wegrende nadat haar hond onze hond had losgelaten. En zo heb ik nog meer van die honden en eigenaren hier in de buurt.

En ik noemde het een voorbeeld. Dat je over bijna alles kan zeggen dat het overlast is. Mijn hond loopt ook weleens los. Dan wel alleen op plaatsen waar het is toegestaan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:30

Desiree nu weten we wel dat jij vind dat katten in hun eigen tuin horen, erg fijn maar wij hebben hier bijna een hectare land en ja onze katten lopen ook weleens van ons terrein af.

Moet ik nu een hectare kat veilig gaan afschermen omdat een of andere idioot een wildklem kan gaan zetten omdat hij een hekel heeft aan katten??

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:30

Wuis schreef:
[Daar vind ik dan ook wel weer wat in zitten. Bijvoorbeeld als jouw kind aangereden wordt door een auto, waarom mag je dan niet zeggen, moet je ze maar niet buiten laten spelen?
Ik ben iemand die dieren gelijkstelt aan mensen dus ik zie hier geen verschil tussen. Knipoog

oh hallo zeg, een kat kan je niet zeggen dat ie moet oppassen voor auto's. Kon je dat zelf niet even bedenken?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:31

JustNanno schreef:
oh hallo zeg, een kat kan je niet zeggen dat ie moet oppassen voor auto's. Kon je dat zelf niet even bedenken?

Tegen een hond wel dan? Die kunnen ook ontsnappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:32

Tellie schreef:

Wat is binnen? VOor mij is binnen op eigen terrein. TEnzij je je kat onder jouw toezicht buiten je terrein kunt laten maar dan moet hij wel komen als hij roept. MAar dat is niet iets van katten, dus dan blijft op eigen terrein over.

Citaat:
Mijn kat kwam wel als je haar riep hoor? Scheve mond

Mijn kat ook. Ik vind dit weldegelijk iets kat-eigens. Het ligt er maar net aan of je ze dat geleerd hebt of niet.

@JustNanno je hoeft niet zo kleinerend te gaan praten hoor, ik ben niet achterlijk. Natuurlijk kon ik dat zelf wel bedenken, maar kinderen luisteren heus niet altijd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:32

Dit is toch een stomme reden van deze discussie. Ziek
Die arme kat is gelukkig gered!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:33

Tellie schreef:
Ok. Scheve mond

Katten alleen maar in huis houden of in een ren buiten stoppen.
Sorry hoor. Maar dat vind ik echt niet kunnen.
Katten hebben ook net zoveel recht om buiten te zijn als ieder ander beest.

Oh ja? Mogen mijn honden dan ook in jouw tuin komen schijten? Nee natuurlijk niet, want die hebben dat recht niet, en dat is ook nogal logisch. Waarom is het dan wel logisch je kat in andermans tuin te laten?
Even een voorbeeld, wij hebben hier al een hele tijd last van een loslopende hond, dat beest wordt ook door zijn eigenaars los op straat gelaten (en nee, wel wonen niet aan een rustig landweggetje, maar aan een behoorlijk drukke dijk), en schijt bij ons voor het huis telkens in de voortuin op het grind. Ook normaal? Nee dus, en daar zal nagenoeg iedereen het mee eens zijn. Waarom mag een kat dat dan wel? Bovendien loopt die hond het gevaar aangereden te worden op de dijk hier, wat ook al eens gebeurt is, en wat voor weggebruikers ook nog eens gevaarlijke situaties oplevert. Hartstikke zielig natuurlijk, en ook dom van de eigenaren. Maar voor katten geldt hetzelfde om een of andere reden niet?
Citaat:
En dat jij zo'n pesthekel hebt aan loslopende katten, dan hoeft het nog niet zo te zijn dat er dadelijk meer van die gekken rondlopen met zulke vallen. En als dat wel zo is zal er wel een verbod komen op die vallen, want zoiets valt onder dierenmishandelijk lijkt mij.

Ik geloof totaal niet dat Desiree het eens is met het plaatsen van die vallen (wat ze zelf ook al aangeeft). Ook al irriteer je je rot aan loslopende katten, dan nog is het not done om zoiets te doen. Maar er zijn mensen die daar niet zoveel problemen mee hebben helaas, en dat soort gekken gaan wél dat soort acties uithalen. Hebben ze geen katten in hun tuin dan zullen ze dat ook niet doen. Wat niet wil zeggen dat het dan maar geoorloofd is om klemmen te zetten, maar het 1 heft het ander niet op.
Citaat:
En trouwens, over dierenoverlast gesproken. Wat vind jij van al die blaffende honden waar niets aan wordt gedaan. Dat is ook overlast lijkt mij. Ik vind van wel in ieder geval. Moeten we daar dan ook maar de stembanden van doorsnijden omdat het overlast is?

De pot verwijt de ketel dat 'ie zwart ziet...... Dus omdat er blaffende honden zijn waar jij last van hebt mogen katten ook overlast veroorzaken Verward Het is BEIDE overlast. Dat jij last hebt van andermans dieren wil niet zeggen dat jouw dieren dan ook maar overlast mogen veroorzaken. Wat nou als de eigenaar van die blaffende hond denkt 'laat anderen er maar last van hebben, hun katten schijten ook in mijn tuin'? Dat zou toch precies hetzelfde zijn er zo zal er voor beide problemen nooit een oplossing komen.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:34

En die kan dus ook onder de auto komen. Eigen schuld dat je hond onder een auto komt, die ontsnapt in 99% van de gevallen doordat mensen iets niet goed dicht hebben gedaan of simpelweg de riem loslaten. Heel iets anders dus dan katten die de hele dag vogelvrij buitengelaten worden. En als ze dan iets overkomt is het ALTIJD de schuld van een ander!!

@Wuis. Kinderen kun je inde gaten houden. Gaat nogal moeilijk met een kat die kolimeters ver weg kan zijn nietwaar??
Dieren zijn nu eenmaal niet met mensen te vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:35

Dan verschillen wij daarover van mening.

Btw, een kind kan net zo goed ver van huis weg aan het spelen zijn, daar sta je toch ook niet altijd bij? Maar dat even terzijde

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:37

Als kinderen verder weg van huis aan het spelen zijn, zijn ze over het algemeen al wat ouder en snappen ze wat gevaarlijk is??

Hierover valt gewoon niet van mening te verschillen, want katten zijn geen mensen. Hun denkwijze is compleet anders, en zo kunnen ze ook geen gevaren inzien wbt bijv. auto's/vallen/gif.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:39

Wuis schreef:
Daar vind ik dan ook wel weer wat in zitten. Bijvoorbeeld als jouw kind aangereden wordt door een auto, waarom mag je dan niet zeggen, moet je ze maar niet buiten laten spelen?

Hier wil ik even op inhaken.
Afhankelijk van waar het kind wordt aangereden, mag je je als ouder zijnde best een keer achter de oren krabben.
Kinderen horen op de stoep, in het park of in de speeltuin. Niet op de weg of een plek waar auto's rijden.
Een kat daarin tegen hoort bij de eigenaar en niet in andermans tuin.
Ik ben blij dat de kat het overleeft heeft, maar daarin tegen kan ik de plaatser van die klem een beetje "begrijpen"...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:41

@ Supertje

Ik bedoel ook niet te zeggen dan Desiree voor die vallen is? Als het zo over komt mijn excuses daarvoor.

Ik vind alleen dat wanneer iemand zegt ‘het binnen houden van katten’ dan neem ik aan binnenshuis.

En dat van die honden was een voorbeeld. Natuurlijk vind ik het niet kunnen dat honden in tuinen scheiten en andersom. Het ging mij om het feit dat Desiree steeds het slechte van de kat ziet en volgens mij niet inziet dat honden ook niet heilig zijn. Zo komt het in ieder geval om mij over.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:42

Wat een gezeur zeg over loslopende katten. Ik heb zelf 4honden en een kat. Als er een ongewenste kat in mijn tuin komt laat ik de honden los, dan zijn ze zo weg en komen nooit meer terug. Mijn eigen kat loopt ook lekker buiten.
Als ze er last van hebben mogen ze hem op veel manieren weg jagen maar om zo'n beestje pijn te doen, te vergifitigen of te doden dat is belachelijk. Zo'n beestje vraagt daar ook niet om.
En wat de honden poep betreft:
Doet mijn hond het op het gras of in de bosjes ruim ik het niet op! Ik betaal belasting aan de gemeente dus daar kunnen ze mooi extra de tuintjes van schoon houden. Ligt het op de stoep of in de zomer op het strand vind ik het een ander verhaal, dan is t gewoon stom om het te laten liggen, kleine moeite om het dan even op te ruimen.
De tolerantie in NL is tegenwoordig erg achteruit gegaan, jammer, dat is ook een van de redenen dat ik sinds kort op een boerderij in Duitsland ben gaan wonen. De mensen in deze omgeving zijn veel relaxter en vriendelijker, omdat er gewoonweg de ruimte is en niet zoveel ergernissen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:43

Ylana schreef:
Wuis schreef:

Hier wil ik even op inhaken.
Afhankelijk van waar het kind wordt aangereden, mag je je als ouder zijnde best een keer achter de oren krabben.
Kinderen horen op de stoep, in het park of in de speeltuin. Niet op de weg of een plek waar auto's rijden.
Een kat daarin tegen hoort bij de eigenaar en niet in andermans tuin.
Ik ben blij dat de kat het overleeft heeft, maar daarin tegen kan ik de plaatser van die klem een beetje "begrijpen"...

Dus jij hebt je terrein ook helemaal omheind zodat je katten er niet uitkunnen (ik weet niet of je katten hebt hoor) ?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:43

JustNanno schreef:
Als kinderen verder weg van huis aan het spelen zijn, zijn ze over het algemeen al wat ouder en snappen ze wat gevaarlijk is??

Hierover valt gewoon niet van mening te verschillen, want katten zijn geen mensen. Hun denkwijze is compleet anders, en zo kunnen ze ook geen gevaren inzien wbt bijv. auto's/vallen/gif.

Nou. Dat is ook niet altijd het geval hoor.
Wij wonen dan wel in een doodlopen stuk, maar er komen hier genoeg auto's langsrijden en we hebben een stuk of 10/15 kindjes hier altijd in de straat aan het spelen. Die kinderen kijken ook echt niet uit hun doppen hoor. Auto's, fietsers, alles moet voor hun oppassen, en andersom hó maar. Leefdtijden zijn trouwens van een jaar of 3 tot 13. En ze kijken allemaal niet uit hun doppen. Hoevaak die ouders het ook zeggen. Soms zitten de ouders er niet eens bij.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:48

Wat ik van Desiree lees, ook in andere berichten, komt ze op mij niet over als kattenhaatster, volgens mij is Desiree juist erg begaan met het lot van alle dieren.

En ik heb zo het idee dat Desiree niet zozeer het slechte van de kat ziet, maar dat van de eigenaar Knipoog En wat dat betreft zit ik aardig met Desiree op 1 lijn. Die kat kan zelf niet bepalen dat het niet bepaald netjes is om een drol in andermans tuin neer te leggen, de eigenaar daarintegen wel.....

Ik snap best dat dat van die honden een voorbeeld is, maar leg dan eens uit waarom katten dat wel mogen? Daarop lees ik nooit een antwoord.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:48

Charos, zoals wij wonen is het natuurlijk héél anders dan "normale mensen" wonen.
Toen ik nog in Raamsdonksveer woonde, in een rijtjes huis, kwamen mijn 5(!) katten niet buiten.
Ook in Den Haag, op 3 hoog kwamen onze katten niet buiten. We wilden niet dat ónze katten voor overlast zorgde.
Zodra je op het platteland woont is het heel anders. Daar hebben katten meer ruimte en is de kans dat ze in andermans tuin scheiten, tegen andermans deur aan pissen of kattenkwaad uithalen kleiner.
Maar mochten één van mijn buren naar mij toe komen met de mededeling dat ze last van mijn katten hebben, neem ik daar maatregelen tegen.

*Edit*
Daarin tegen heb ik wel een buurman die last had van één van mijn konijnen...
Die had zich in zijn groentenkas verschranst Nagelbijten / Gniffelen

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:50

Ik heb niet gezegt dat die katten in andersmans tuin mogen scheiten? Ik heb alleen gezegt dat ik vind dat ze wel buiten mogen lopen.

En ze komt op mij nou eenmaal wel over als een kattenhaatster. Tsja. Daar kan ik verder ook niets aan doen? Clown

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:52

En jij denk zodra je katten nodig moeten poepen ze terug naar huis komen om op de kattenbak te gaan Clown