Poesje sterft van de honger...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rota

Re: Poesje sterft van de honger...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 14:32

Dank.. Afgod

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:34

LoveRico schreef:
JustNanno schreef:
Vlees is goed voor erbij, maar het bestaat grotendeels uit water. Wat wel heel goed is voor extra vocht voor de nieren! Hier krijgen ze dus ook altijd vlees naast de brokjes.

Brokjes kun je gewoon in de dierenwinkel halen, ga dan voor een premiummerk. Is in aanschaf duurder, maar je hebt er minder van nodig zodat het toch een beetje op hetzelfde neerkomt. En dan brokjes gewoon de hele dag door geven, zodat ze permanent beschikbaar zijn. Het kan best dat ze veel brokjes nodig heeft, maar zolang ze niet te dik word, mag ze daarvan eten zoveel ze wil.
Als het echt buiten proporties is, ga dan idd de schildklier even na laten kijken, en het bloed laten onderzoeken...

Ik schaam me dood dat ik dit moet vragen, maar wat is een premiummerk?

Een premiummerk is een A-merk zeg maar. Er zit een veel groter percentage vlees in (meestal 60&, tegenover 4% in de supermarktvoeders), en daarnaast heb je een kleinere kans op blaasgruis. Dit omdat om de goedkope brokjes een laagje zout zit (kristallen dus), en die kristallen veroorzaken blaasgruis. Dat zout zit er om het voer wat smakelijker te maken.
Dit laagje ontbreekt bij de premiummerken.

Verder zit er in goedkope brokjes veel granen en goedkope vullers, wat katten niet of moeizaam verteren. Dat heb je dus ook niet bij de premiummerken.

En zo nog wel meer verschillen Lachen

Wat ik zelf heel fijn vind zijn de brokjes van Prins. Zijn wat goedkoper dan RC, Hills enzo, maar qua kwaliteit doet het er echt niet voor onder Lachen

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:51

marleen_usar schreef:
Ik geef mijn poezen nooit vlees de jongste had altijd erg last van wormen en sinds ze alleen brokken krijgen is dat over.

Goh, dan zou ik toch eerder eens goed gaan ontwormen? Verward

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:34

Ben je inmiddels al wat wijzer geworden?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:40

ook een leukes site waar je zat terug kunt vinden www.kattenpraat.nl een soort bokt voor kattenliefhebbers Lachen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:55

Als je vers vlees wil gaan voren raad ik je sterk aan om je daar eerst heel goed in te verdiepen, een kat is geen kleine hond en heeft hele specefieke voedingsbehoeftes. Ik zie het zo vaak fout gaan met zelf samengesteld voer... Het kan prima hoor maar het is een stuk ingewikkelder dan even naar het slachthuis en een kilootje of 10 aan vlees halen.

Edit: voor een hyperactieve schildklier vind ik je katje wel wat jong, maar je weet natuurlijk maar nooit, dus dat zou je even kunnen laten checken

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:57

onze kat doet dat ook. gwoon niet meer geven!en vooral geen chocola!
daar kunnen katten dood aan gaan. gwoon steeds klein beetje
eten geven.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:58

Ze hoeft toch ook niet perse direct te gaan samenstellen? Er zijn voldoende kant en klare vleesproducten Lachen

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 16:01

Ben heel wat wijzer aan alle super antwoorden van jullie.
Maar ben nog niet op de websites geweest.
Ik heb nl. de hele week gewerkt en savonds naar de paardjes geweest!
Het weekend ben ik vrij, en dan ga ik er voor zitten!
In ieder geval (nogmaals) heel erg bedankt!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:15

Citaat:
Ze hoeft toch ook niet perse direct te gaan samenstellen? Er zijn voldoende kant en klare vleesproducten

Dat zeg ik toch ook niet Verward Ik vind ook juist dat ze beter met kant-en-klaar kan beginnen, maar er zijn genoeg mensen die uit enthousiasme meteen het halve slachthuis leeghalen hoor Haha!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:16

Oh dan begreep ik het verkeerd, sorry Haha!

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:26

Nou, mijn kat krijgt én blikvoer én de restjes van tafel én onbeperkt brokken (ivm kattendieven die z'n eetbak komen plunderen Knipoog ). Doordat hij eigenlijk continu buiten is en enorm actief, eet hij zich verloren, omdat hij al z'n eten, dat omgezet wordt in energie, buiten op loopt. Dus onze kat moet vaak gevoederd worden Lachen (Zelfs de buren voederen mee... ) Maar om nou direct vers vlees te gaan geven, of premiummerken... Mijn kat is ook kieskeurig en lust niet alles van kant-en-klaarmaaltijdjes, maar ook omdat hij zoveel eet krijgt hij niet het duurste merk. Hoeft ook niet, toch? Als hij het maar 'lekker' vindt.

Jouw katje eet blijkbaar wel erg veel, zou kunnen dat hij met lintworm zit (best laten controleren, lintwormen zorgen ervoor dat je geen voedsel opslaat en dus geen energiereserves hebt) of z'n schildklier eens laten controleren. Bij een gewone controle ziet een DA ook niet alles, dus zou'm het probleem gewoon eens voorleggen... Of je katje mankeert iets, of ze heeft gewoon een reuzenhonger Haha! Voor de rest zie ik dat er al aardig wat ideetjes gegeven zijn...

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:17

je zult zien, dat als je kat een premiummerk krijgt, hij er veel beter uit zal zien en een stuk minder nodig zal hebben Waarom denk je anders dat het voer duurder is...Dde premiumvoeders zijn stukken beter van kwaliteit dan die huismerken (en ja ook whiskas is GEEN premiummerk) die slechts 4% vlees bevatten.

Dus Djeenie, ik zou je er maar eens een beetje in gaan verdiepen voordat je anderen advies gaat geven.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:32

Hoho Lachen Ik heb niks tegen de premiummerken, maar mij zijn ze te duur. Het kan best zijn dat m'n kat dat liever eet of, zoals jij beweert, er dan beter uit gaat zien, maar hij is kern gezond nu en ziet er goed uit. Ga je ieder die advies vraagt direct zeggen: neem het duurste, das het beste? Neen toch? Het kan zijn dat het goed is, maar met gewoon voeder gaat het net zo. Ik ga toch ook niet gezonder worden door de beste merken hoor...

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:43

Ja, de dure merken zijn absoluut beter. Ze gaan er niet alleen beter uitzien, maar het is ook nog zoveel beter voor de gezondheid! Aangezien er in premiumbrok 60% vlees zit en in die goedkope troep veelal 4%, en de rest aangevuld met goedkope vulmiddelen...Als je dat met menseneten zou vergelijken, zou het er op neer komen dat je kat leeft op Mac Donalds eten.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:58

Maar mijn kat krijgt ook nog brok en vlees van tafel. Als het premiumvoer zo'n geweldig groot verschil zou maken, waarom zegt niemand dat dan. Mijn DA zegt niks, andere DA's zeggen niks... Enkel dat ze Hill's het meest aanbevelen, tja, omdat dat idd een goed merk is. Maar mijn kat eet niet enkel 'Mc-Donalds'. En wat is die overige 96% dan in het andere kattenvoer? M'n kat moet het toch lusten, want hij eet het... Hij is bovendien vaker ziek van het piswater en de (zieke?) muizen en vogels die hij opeet. Heb ooit eens een proefzakje Hills meegekregen van de DA, het waren mini-korreltjes, die hij liet liggen omdat hij er niet op kon knabbelen. Tja, daar sta je dan ook met je lekker voer, niet dat ze daar mss geen grotere brokken in hebben, maar dat proefzakje ging dus niet voor hem. Het enige dat m'n DA afraadde, was hem melk te geven. Hij is grootgebracht met melk, maar nu drinkt hij dus water. En kattenvoer en brok en vlees Lachen Ik geef de TS MIJN advies, jij hebt het recht om JOUW advies te geven, maar ik MOET jouw advies niet het mijne noemen, toch? Lachen

edit: Nu ik er zo over denk, krijgt zowat 75% vd katten 'McDonalds' toegevoerd? Nagelbijten / Gniffelen

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:23

Ze lusten het door de kunstmatige toevoegingen...niet omdat er zoveel lekkers inzit. Vlees van tafel zou ik niet doen, geef het liever rauw. Is veel gezonder! Behalve varkensvlees, dat mogen ze niet hebben.
En ohja, DA weten vaak erg weinig van de voeding van katten...

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:24

Ohja, je mag best een advies geven, maar geef dan een goed advies. Jouw advies is in dit geval zeker niet goed....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:22

niet te moeilijk doen, gewoon overgaan op harde knabbelbrokjes en dat hoeft echt niet het duurste van het duurste te zijn. ik vind het geen wonder dat ze zo hebberig is, als ze alleen maar vleesbrokjes krijgt Lachen

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:29

Maar het punt is dat wij niet weten wat een kat lekker vindt. Dat ze gewoon vlees echt smullen vinden, is wel duidelijk. Maar ik beschouw een kat niet als een mens en geef hem dus aangepaste voeding. Hij eet de smaakmakers op, waarom zou hij ook niet? Weet hij veel dat het nep is. Gewoon kattenvoer is niet slecht, de meeste mensen geven het hun katten al jaren, je kat gaat er niet van dood, krijgt er geen kwaaltjes van etc. Je kan wel zeggen dat mijn advies niet goed is, waarom dan niet? Omdat het niet het beste is? Kom zeg Lachen Niet wedijveren over kwaliteit... Ik eet ook niet het allerbeste... In de natuur eten ze ook maar wat er te rapen valt. Katten zitten daar echt niet mee. Ik zou de TS ook aanraden om de kat eens te laten nakijken, want het kan zijn dat het helemaal niet met de voeding te maken heeft.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:43

je moet eens kijken naar bijv eukanoba katten voer. is wel duur voer maar zit alles in wat een kat/kitten nodig heeft. Eigelijk hoeven ze dan geen blikvoer. En ik blikvoer zit veel vocht in. Dus weinig voedingmiddelen,

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:58

Djeenie schreef:
Maar ik beschouw een kat niet als een mens en geef hem dus aangepaste voeding.

Juist, een kat is geen mens en heeft dus niet dezelfde (etens)behoeftes zoals een mens heeft, een kat is een carnivoor en hoort dus vooral vlees te eten. Geen granen, geen groentes, maar vooral vlees (met bot).

Djeenie schreef:
Gewoon kattenvoer is niet slecht, de meeste mensen geven het hun katten al jaren, je kat gaat er niet van dood, krijgt er geen kwaaltjes van etc.

Onee? Verdiep je er eerst eens even een beetje in voordat je met zulke uitspraken komt...
Sommige katten en honden gaan door een hel omdat de eigenaars brokken (hebben ge)geven.

Het gaat er trouwens niet om dat door de geur-kleur-smaak-en houdbaarheidsstoffen (ala de smaakmakers waar je het over hebt) het product 'nep' is, maar dat die stoffen ongezond zijn.
Wat betreft wat ze in de natuur eten, dat is misschien nog wel eens gezonder dan wat ze in huis krijgen.
In brokken zit zooi, in blikvlees nog meer, op tafelresten zout en kruiden.
En de prijs van een product bepaald lang niet alles, er zijn zat dure producten (voor mens en dier) die niet goed zijn, maar daar in tegendeel nog meer goedkopere producten.

Dat jij je kat brokken geeft, dat moet je helemaal zelf weten, maar kom niet met onwaarheden aan.
Daarom is je advies niet goed, niet om wat nou beter of slechter is, maar omdat er onwaarheden in je verhaal zitten.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:11

Voordat dit topic weer verzandt in een discussie waarin BARF-ers voor geitenwollensokken-figuren die hun dieren deficient voeren worden uitgemaakt en iedereen die brokken voert een dumbass is.. Iedereen doet wat ie zelf het beste vindt, de hoogleraar voeding bij ons voert zijn hond alles van goedkoop voer tot vers net wat hij kan krijgen. Ik ben dat veroordeel over en weer behoorlijk zat en ik denk niet dat Ts daar iets mee op schiet.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:34

als je katje werkelijk constant honger lijkt te hebben, is het misschien aan te raden om een voer te kopen waar een hoger percentage koolhydraten of zetmeel inzit. dit gaat namelijk beter vullen en je kat heeft vlugger een voldaan gevoel.
Maar als je echt zeker wil zijn, ga er mee naar de dierenarts. Er kan zo veel mislopen vanbinnen in een dier, van wormen tot een genetisch mankement waardoor de darmen onderontwikkeld zijn. En voor hetzelfste geld kan er ook niets aan de hand zijn met je beestje en kan de dierenarts je het juiste voer aanraden.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur ook uit naar de iets duurdere merken zoals Royal Canin. Mijn jongste (die eigenlijk ooit van de buren was, maar die kijken er niet meer naar om) krijgt ook een duur merk voorgeschoteld. 3 huizen verder kreeg hij gewoon goedkope brokken. Aangezien wij alle DA kosten betalen voor het dier en het dier geregeld met haarballen en dergelijke zit + een doffe vacht heeft, heb ik die andere mensen (van 3 huizen verder, niet de buren van wie hij ooit was) aangeraden om over te stappen op een duurder voer voor het welzijn van men kat. Ik moet eerlijk toegeven: een paar weken nadat ik die mensen had aangesproken op hun voerkeuze is men kat er zienderogen op vooruit gegaan. zijn vachtje blinkt, hij verliest veel minder haar, zijn huid is soepeler en je ziet gewoon dat het dier zich beter voelt. Voor mij zijn die paar extra euro's het dan ook wel waard... mijn beesten krijgen nooit meer een goedkoop "laten-we-er-veel-goedkope-rommel-indraaien" voer. Nope... de mijne krijgen RC, aangepast aan hun persoonlijke eisen, en nu en dan een overschotje vers vlees.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 10:45

Chrystal-gek schreef:
Onee? Verdiep je er eerst eens even een beetje in voordat je met zulke uitspraken komt...
Sommige katten en honden gaan door een hel omdat de eigenaars brokken (hebben ge)geven.

Hier spreek je over 'sommigen'. 'Sommige' katten en honden verdragen het kwaliteitsvoeder ook niet, omdat er stoffen inzitten die ze nou eenmaal niet kunnen verdragen. Hill's (om nou een voorbeeld te geven) bevat ook niet alleen vlees in z'n brokken.

Chrystal-gek schreef:
Dat jij je kat brokken geeft, dat moet je helemaal zelf weten, maar kom niet met onwaarheden aan.
Daarom is je advies niet goed, niet om wat nou beter of slechter is, maar omdat er onwaarheden in je verhaal zitten.

Welke onwaarheden? Lachen Dat jij je kat geen brokken geeft, ook goed. Veel DA's bevelen nogthans alleen brokvoeder aan. Van waar zouden ze't halen, hé? Ik geef m'n kat gewoon merk, brok en blik, en ze ziet er gezond uit. Dat jij je kat merkproducten van hoge kwaliteit geeft, ok. Ik zie dus echt niet in waarom mijn advies niet goed is. Moet iedereen nou de merkproductenzooi gaan kopen omdat dat absoluut het beste is? Tuurlijk is het beste het beste! Maar ze overleven best ook zonder het beste.