Oma van 90 jaar wil een hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winkie

Re: Oma van 90 jaar wil een hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 12:26

Desiree schreef:
Winkie schreef:
Zie ik niet echt zitten want dan ga ik mij alleen maar aan zo'n beesje ergeren dan dat je em een goede oude dag bezorgd.

Tsja, als je zo in elkaar zit moet je het niet doen nee. Voor mij is ergeren aan een oude hond ondenkbaar, dus het kwam niet in mij op dat andere mensen zich zouden kunnen ergeren aan een hond omdat deze oud is.

Maar goed dat ik niet aan kinderen begin want wat heb je er aan, de egoïsten.

Dus ik ben egoïstisch omdat ik vind dat mijn oma van 90 niet meer aan een hond moet beginnen? Dat vind ik dus echt nergens op slaan he..

Ik sta elke dag op om 6 uur om lekker lang met mijn honden te lopen, mijn vader is parttime gaan werken voor de honden. Ik durf hardop te zeggen dat mijn honden een ontzettend leuk leven hebben en dat ze het eigenlijk niet beter voor elkaar kunnen hebben. Ik zie het alleen niet zitten om een oud, klein hondje bij twee grote honden te plaatsen waar het uiteindelijk op uit gaat draaien. Zo’n hondje heeft net een paar jaar bij een oud vrouwtje gewoond waar ie alle aandacht krijgt en dan wordt opeens bij twee grote jonge honden neergezet. Niet helemaal eerlijk voor het hondje zou ik zeggen?
Zo’n hondje kan waarschijnlijk niet meer goed meelopen en zal dus apart uitgelaten moeten worden. Ben ik dan egoïstisch omdat ik niet om half 6 m’n bed uit wil om zo’n hond te verzorgen? Ik kan me heel goed voorstellen dat ik me dan ga ergeren. Juist omdat ik vooruit denk en een dierenliefhebber ben denk ik dat het niet verstandig is. Egoïstisch is het pas als je een hond neemt voor jezelf waarvan je weet dat em geen leuk leven te wachten staat.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat ze heel eenzaam is. Daarom zeg ik ook: er zitten twee kanten aan het verhaal. Ze woont op 4 hoog in een flat dus een tuin heeft ze niet. Een kat wil ze niet meer. Ze wil perse een hondje.

Citaat:
Als je voor een klein, ouder en gezond hondje gaat...

De meeste oude hondje worden toch op een gegeven moment meestal minder gezond toch?

Citaat:
Overigens zeg je eerst dat je geen hondje voor haar wilt omdat ze maar zo weinig bewegen kan... en daarna zeg je dat je er niet voor wilt zorgen omdat jullie te veel bewegen?

Er is een tussenweg tussen op een vier hoogflat wonen en amper bewegen en wonen op het platteland en een paar uur per dag achter een paar jonge honden aan rennen Knipoog

Citaat:
Het idee dat je er later zelf voor moet zorgen omdat oma dat niet meer kan en dat niet leuk vind, vind ik nogal raarb en egoistisch. Je kan 'm altijd nog een ander huisje aanbieden......
Ik vind het juist een super idee!!!
Harstikke goed voor oma! En een ouder hondje uit het asiel doe je er ook een plezier mee!

Het idee dat je er later zelf voor moet zorgen omdat oma dat niet meer kan en dat niet leuk vind, vind ik nogal raarb en egoistisch. Je kan 'm altijd nog een ander huisje aanbieden......

Zoals ik al zei: ik vind dit helemaal niet egoistisch. Als ik een beest niet een optimaal leven kan bezorgen begin ik er gewoon niet aan. En zoals ik ook al zei: Volgens mij is het niet zo makkelijk om een heel oud hondje ergens te plaatsen.

De kat leeft nog hoor. De dierenarts wilde em geen spuitje geven en hij is herplaatst. Haha! Een vogel heeft ze ook al gehad maar ook dit wil ze niet meer.

En ik vroeg om advies. Iemand uitmaken voor egoist is niet echt een advies. Ik denk er juist goed over na wat de juiste beslissing is. Wat veel meer mensen zouden moeten doen voordat ze een dier aanschaffen!!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:32

Sorry, waarom maak jij je druk om de toekomst van die hond? Misschien wordt je Oma wel 100 en overleefd ze die hond, moet je haar daarom het geluk van een hond nog gaan ontzeggen? Je begint nu al allerlei scenarios te verzinnen dat die hond bij jullie in huis komt, misschien gebeurt dat wel helemaal niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat voor je Oma die hond nou net dat zetje is om wat vaker naar buiten te gaan, om weer contact te maken met mensen, om iets de hebben waar ze tegenaan kan praten en iets dat haar liefde teruggeeft. Dat ze die kat niet aankon, betekend niet dat ze een hond niet aankan. Mensen kunnen zich optrekken aan een dier, kunnen weer levensvreugde krijgen door een dier...en je kunt nooit voorspellen hoe het allemaal gaat lopen. Dan kun je net zogoed nu al achter de geraniums kruipen, en ik kan me voorstellen dat je Oma dat nu net niet wil.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:39

Ik ken een vrouw die ook op leeftijd is en kortademig en die heeft haar 2 hondjes aan een nichtje van haar gegeven, ze konden alleen in de tuin lopen omdat ze zelf niet meer kon uitlaten.Bij problemen met 1 van de honden moest ze altijd hulp in schakelen.Ja en ik vind als je zelf er voor kiest een beest te nemen moet je hem of haar wel zelf verzorgen, of je regeld iets in overleg met iemand.Maar dan ben je altijd afhankelijk van een ander.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:41

er schijnen huisartsen te zijn die oude mensen aanraden een hond te nemen...
waarom dan moeten ze verplicht eruit, dan maak je contacten enz.
een oude nicht van mn moeder die ook wat gezondheidsproblemen heeft, heeft sinds een jaar ook een hond met mensen achter de hand voor noodgevallen en hoe die ervan opleeft.. huisdieren zijn zeker gezond...

en wat is het probleem als je oma overlijd.. dan zitten jullie met een kleine hond die 4 keer per dag een paar meter moet lopen.. en gewoon de rest kan gelijk met de andere honden.
ik geef je moeder en oma gelijk... zoek gewoon een leuke oudere gemakkelijke hond uit.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:44

Overigens, als jij je zorgen maakt over het niet mee kunnen komen van de hond op het moment dat je Oma echt niet meer kan, kun je er ook nog een ander ouder baasje voor hem of haar zoeken. Je moet je zeker voorbereiden op een dier, en er nooit zomaar aan beginnen, maar je hoeft ook niet alle problemen die er op kunnen duiken zelf op te lossen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-09-06 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:44

Een hond heeft wel recht op voldoende beweging en dan is 100 meter per keer wel erg weinig,je hebt nou eenmaal van die honden die niet zo snel hun behoefte doen.En dan zeg je ja sorry hoor maar het baasje kan niet meer lopen hou het nog maar even op.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 12:47

Waarschijnlijk heeft m'n oma niet erg lang meer te leven. Haar hart is erg slecht en ze heeft het hierdoor erg benouwd. Binnen een paar jaar zal d'r hart het waarschijnlijk begeven en daarom verwacht ik niet dat ze 100 wordt of nog 10 jaar voor een hond kan zorgen.

Waarom ik me druk maak om de toekomst voor de hond? Een hond nemen vind ik een hele verantwoordlijkheid waarvan ik bijna zeker weet dat deze bij ons komt te liggen. Want: of oma kan niet meer voor de hond zorgen vanwege d'r eigen gezondheid of oma kan niet meer voor de hond zorgen omdat de hond ziek wordt -> zie verhaal van de kat.

Maar misschien verzin ik indd wel teveel doem scenarioos. Haha! Het is ook zeker nog een optie om wel een hond te nemen maar snap ook dat ik er niet om sta te springen Clown

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:49

Mijn opa kreeg ooit een hond van een tante van mij die gingen naar Brunei, het arme best is dood gevoerd en we hadden opa meerdere malen gewaarschuwd.Hij behandelde de hond ook niet als hond maar dat kan ook niet als je op leeftijd ben.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:51

Weet je wat je mischien ook kan doen.
Ik weet niet of het bij alle dieren asiel kan.
Maar bij ons hebben we ooit eens gehad dat er ook een oud vrouwtje graag een hond wilde.
Maar eigelijk niet helemaal meer in staat was voor het diertje te zorgen.
Toen hadden we haar een leen hondje gegeven.
Dagen dat ze zich goed kon redden ging die hond daar neem op de dagen dat ze het heel moelijk had ging het hondje weer terug naar het asiel.
Verder kwam er elke dag iemand lang om te kijken hoe het hondje ging en werd de hond even wat langer uit gelaten.
Het is mischien wel een idee.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:52

Er zitten zeker 2 kanten aan het verhaal. Aan de ene kant de bezorgdheid om de hond en hoe het met de hond moet als je oma komt te overlijden. Zeker belangrijk om daar over na te denken. Aan de andere kant de gezondheid van je oma. Als jouw oma opleeft doordat ze een hondje heeft en zich minder eenzaam en minder nutteloos voelt is dat natuurlijk prachtig, en zeker iets om moeite voor te doen. Wellicht overleeft je oma het hondje wel. Alle scenario's zijn mogelijk. Ik zou het -als ik jouw oma was- niet prettig vinden als beslissingen die mij aangaan genomen worden met de gedachte dat ik over een jaar in mijn graf lig (EDIT: Sorry voor de grove manier van zeggen, doe ik niet om je te kwetsen!)... Maar zoals gezegd, er zijn 2 kanten, een dilemma dus.

Ergens wordt geopperd of ze niet kan oppassen op een hond van werkende mensen in de buurt. Ik vind dat een heel goed idee. Zo wint iedereen er iets bij, je oma, de hond in kwestie en de mensen van de hond is! Zou zeker kijken of je daar iets me kan doen. Suk6!

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 13:04

Bedankt voor de reacties!

@Ir111, ik zeg dit allemaal natuurlijk niet zo letterlijk tegen m'n oma. En van mij mag ze ook nog heel lang leven alleen volgens de doktoren zal dit helaas niet het geval zijn. En als ik mijn oma zie als ze 100 meter gelopen heeft weet ik gewoon dat het gewoon echt niet meer goed gaat. Helaas.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:13

Misschien heeft ze een goede vriendin/vriend waarmee ze een hondje kan 'delen'... ik denk dat dat sowieso bespreekbaar moet zijn, want mocht oma in het ziekenhuis terecht komen dan moet er een direct nood adres zijn en als de hond al gewend zou zijn aan een tweede dametje/heer dan zou dat enorm schelen. Daarbij krijgt de hond dan ook wat extra beweging. Als je 4 hoog woont vind ik het eigenlijk niet echt een super idee om een hond in huis te nemen, maar het kan erger, een buurvrouw van mijn oma van 82 had een labrador pup in huis gehaald... na 10 weken is de pup weg gedaan omdat hij 'vals' zou zijn. Niet 'vals' maar tanden kwamen door en behoorlijk niet-opgevoed, die combinatie werkte gewoon niet.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:17

Misschien oma overhalen voor een andere huisdier of iemand zoeken die de hond (oudere hond uit alsiel) van oma uit wil laten?

Misschien is zon robot hond voor oma iets? Tegenwoordig verzint men van alles.Knipoog

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:19

Winkie schreef:
Ik zal even uitleggen waarom ik het absoluut geen goed idee vind. Mijn oma is niet meer echt gezond. Ze is heel kortademig en kan niet meer dan 100 meter lopen. Nu heeft ze een scootmobiel dus zo erg is dat opzich weer niet. Maar een aantal maanden geleden was haar kat erg ziek en zij kon niet meer z'n haarballen opruimen dus heeft ze em naar de dierenarts gebracht voor een spuitje. Daar heeft de dierenarts gezegd dat er eigenlijk niks mis met de kat was behalve een beetje ziek en daarna hebben wij er voor gezorgd dat de kat naar een van de buren ging omdat zij er gewoon niet voor kon zorgen.
Nu zegt mijn oma dat ze toen gewoon niet zo lekker was en dat het nu veel beter gaat maar echt overtuigd ben ik daar niet van.

Ik vind jou verstandiger dan je oma en je moeder bij elkaar! Het is een uitermate slecht idee, en het kan natuurlijk zomaar gebeuren dat een ouder hondje extra zorg nodig heeft en uit jouw verhaal begrijp ik dat je oma dat niet aankan. Het zou hooguit kunnen als jullie vlakbij oma wonen en dagelijks een oogje in het zeil kunnen houden èn het hondje in huis op kunnen nemen als hij langer leeft dan oma.

En een oud hondje nòg een keer naar het asiel brengen of een ander adres zoeken dat kun je zo'n beestje gewoon niet aan doen. Daarnaast zal een beetje asiel geen hond meegeven aan iemand die lichamelijk niet in staat is om ervoor te zorgen.

Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik het vraag, maar is je oma misschien al heel lichtjes aan het dementeren? Want als ze diep in haar hart kijkt dan begrijpt ze wel dat een hond (of elk ander dier) niet geschikt voor haar is gezien haar gezondheid.

Misschien is een furbie een beter idee.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:24

Winkie schreef:
Dus ik ben egoïstisch omdat ik vind dat mijn oma van 90 niet meer aan een hond moet beginnen? Dat vind ik dus echt nergens op slaan he..

volgens mij bedoelt Desiree dat niet zo Winkie maar geeft ze jou juist gelijk (als ik ernaast zit hoor ik het wel Knipoog )

Ben het helemaal met je eens dat je ook (juist) aan de toekomst van de hond moet denken. Er zijn hier al voorbeelden gegeven van leenhonden e.d. en misschien kunnen jullie oma af en toe meenemen naar het asiel om met de honden te wandelen? Ziet ze gelijk of het wel of niet lukt om zelf met een hond op sjouw te gaan.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:26

een hondje uit het asiel dat al wat ouder is zal ook niet zo heel erg druk zijn. maar ja zoals ellenlouise al zegt kan het natuurlijk altijd gebeuren dat hij extra zorg nodig heeft maar als jullie het hondje zouden kunnen opvangen en een beetje in de buurt woont moet het lijkt mij wel kunnen

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:26

Cassidy schreef:
Sorry, waarom maak jij je druk om de toekomst van die hond?

Rare opmerking Cassidy. Natuurlijk weet je nooit hoe dingen lopen maar aan de hand van het verhaal dat Winkie hier schetst weet je toch voldoende? En dan is het in mijn ogen wèl egoïstisch om een hond te nemen. Of je moet het welzijn van de hond totaal onderschikt vinden.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:27

pluklief schreef:
een hondje uit het asiel dat al wat ouder is zal ook niet zo heel erg druk zijn. maar ja zoals ellenlouise al zegt kan het natuurlijk altijd gebeuren dat hij extra zorg nodig heeft maar als jullie het hondje zouden kunnen opvangen en een beetje in de buurt woont moet het lijkt mij wel kunnen

Ik begrijp uit het verhaal dat het hondje niet bij Winkie haar ouders kan blijven, dan lijkt het mij einde verhaal.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:36

Ik vind dat iedereen wel heel makkelijk zegt dat het maar niet moet gebeuren omdat de oma in kwestie wellicht later niet meer voor het hondje kan zorgen. Ik kan niet inschatten hoe deze situatie is maar over het algemeen leven oude mensen heel erg op van een levend wezen om zich heen. Iemand om voor te zorgen, waardoor je minder eenzaam bent en je je minder nutteloos voelt. Wij staan midden in het leven en kunnen ons slecht voorstellen hoe het is om oud te zijn, je vrienden en familie die om heen eerder de aarde verlaat dan jijzelf. Hoe het is om eigenlijk geen levensdoel meer te hebben. Als je in zo'n situatie zit kan een hondje zo'n enorm verschil maken!

Let wel, ik zeg niet dat het ten koste van het dier moet gaan. Maar het lijkt me niet goed om dan maar gelijk te zeggen dat het niet kan. Zoals ik al zei, een oppashond misschien. Of zien of er een opvanghuis te vinden is voor het hondje als het niet goed gaat met oma. Ik denk echt dat zo'n hondje iemand heel gelukkig kan maken, al zijn het 'maar de laatst jaren van iemands leven'.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:43

ik zou dan voor een ouder hondje uit het asiel gaan!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:45

pubelia schreef:
ik zou dan voor een ouder hondje uit het asiel gaan!

volgens mij moet jij nog eventjes goed lezen Knipoog

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 13:49

@ ellenlouise; M'n oma is wel heel licht aan het dementeren maar dit valt nog reuze mee. Je moet alleen niet een afspraak maken een paar maanden van te voren Haha!

@Ir111; Daarom is het ook een moeilijke beslissing Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:50

Winkie schreef:
@Ir111; Daarom is het ook een moeilijke beslissing Knipoog

Nee, ja, dat snap ik. Het gaat mij er meer om dat hier anderen mensen wel heel makkelijk zeggen, niet doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:35

Misschien een raar antwoord maar kan ze dan niet beter een kanarie nemen?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:48

marleen_usar schreef:
Een hond heeft wel recht op voldoende beweging en dan is 100 meter per keer wel erg weinig,je hebt nou eenmaal van die honden die niet zo snel hun behoefte doen.En dan zeg je ja sorry hoor maar het baasje kan niet meer lopen hou het nog maar even op.

als je een oudere kleine hond neemt, zijn lange wandelingen ook sneu... zoek dus wel een beestje wat niet al te veel eisend is qua lichaamsbeweging ect.... maar 1 die met een kort blokje om per keer ruim voldoende heeft...

en zijn er eventueel ook andere familieleden/vrienden die het kunne opvangen als t even wat minder gaat met je oma... als er een mogelijkheid inzit, je moeder bereid is om te helpen waar nodig.... dan zou ik er geen probleem van maken... regel alleen wel alles van te voren.... en gun je oma de vreugde van een huisdier (waar je door t uitlaten ook weer sociale contacten opdoet in de zin van korte gesprekjes met andere hondenbezitters Knipoog ).