Staffs zoals ik ze ken zijn enorme mensenvrienden, maar helaas zijn sommige nog steeds 'game' en dat maakt ze soms onbetrouwbaar met andere honden, hoewel ze het bijna nooit slecht menen. Dat zit gewoon in het game-zijn.
Labradors hebben een zachte beet, maar mijn ervaring is dat ze wel veel sneller bijten.
Dit ligt niet aan het ras maar wel aan de fok! (buiten, natuurlijk, aan de opvoeding!) Doordat de labrador zo populair is geworden is er veel inteelt gebeurd en foute fok, waardoor er onbetrouwbaarheid is gekweekt. Denk maar aan de vele mensen die zo'n lieve labrador uit een 'winkel' halen. Dit heb je met alle populaire rassen.
Het game zijn van rassen als pittbull, sommige staffs,... zorgt ervoor dat ze de naam krijgen agressief te zijn. Dat is alles, en een groot misverstand.
Een consequente opvoeding is altijd belangrijk, maar bij sommige rassen word je harder afgerekend op je fouten dan bij andere. Dobermanns ed hebben een zéér consequente opvoeding nodig. Als ik bij mij hondje nu (een Cavalier op dit moment) een fout maak, heeft dat geen gevolgen. Zelfs grote fouten niet. Die hond trekt het zich niet aan en luistert de volgende keer evengoed. (daar helpt vaak de basisopvoeding wel mee).
Elk individu is anders, en toch hetzelfde. Ook elk ras heeft zijn verschillen. Maar die mag je niet negeren. Er is wel degelijk een karakterverschil tussen vele rassen. Bij de een moet je je anders opstellen dan bij de ander.
Als je die en andere regels respecteert, is er niets aan de hand