Angst voor staffordshire, terecht of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Angst voor staffordshire, terecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:42

Ik ben al gebeten door labradors, maar ga heel vaak om met staffs en daar ben ik nog nooit 'mis' door behandeld. opende mijn oogjes en ging overal op zoek.
Staffs zoals ik ze ken zijn enorme mensenvrienden, maar helaas zijn sommige nog steeds 'game' en dat maakt ze soms onbetrouwbaar met andere honden, hoewel ze het bijna nooit slecht menen. Dat zit gewoon in het game-zijn.
Labradors hebben een zachte beet, maar mijn ervaring is dat ze wel veel sneller bijten.

Dit ligt niet aan het ras maar wel aan de fok! (buiten, natuurlijk, aan de opvoeding!) Doordat de labrador zo populair is geworden is er veel inteelt gebeurd en foute fok, waardoor er onbetrouwbaarheid is gekweekt. Denk maar aan de vele mensen die zo'n lieve labrador uit een 'winkel' halen. Dit heb je met alle populaire rassen.

Het game zijn van rassen als pittbull, sommige staffs,... zorgt ervoor dat ze de naam krijgen agressief te zijn. Dat is alles, en een groot misverstand.

Een consequente opvoeding is altijd belangrijk, maar bij sommige rassen word je harder afgerekend op je fouten dan bij andere. Dobermanns ed hebben een zéér consequente opvoeding nodig. Als ik bij mij hondje nu (een Cavalier op dit moment) een fout maak, heeft dat geen gevolgen. Zelfs grote fouten niet. Die hond trekt het zich niet aan en luistert de volgende keer evengoed. (daar helpt vaak de basisopvoeding wel mee).

Elk individu is anders, en toch hetzelfde. Ook elk ras heeft zijn verschillen. Maar die mag je niet negeren. Er is wel degelijk een karakterverschil tussen vele rassen. Bij de een moet je je anders opstellen dan bij de ander.

Als je die en andere regels respecteert, is er niets aan de hand Lachen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:10

Ik ben het er helemaal mee eens dat de honden perfecte huishonden kunnen zijn, in de juiste handen- wat geldt voor elke hond. Helaas komen echter vaak de verkeerde lieden af op Staffords, die zg stoere lui Boos! die het dan weer voor de rest (en vooral het ras) verpesten.

In Belgie worden ze eigenlijk standaard ingeslapen, behalve in het asiel in Wommelgem (zie www.dierenasiels.com )

Het is nu eenmaal zo dat een Stafford met zijn bijtkracht veel meer schade aanricht dan een labrador. Ze komen ook vaak via de politie binnen (ofwel dat ze inbeslaggenomen zijn omdat ze gebeten hebben, of dat baasje een tijdje kost en inwoning krijgt voor redenen die niets met de hond zelf te maken heeft)

zoals ik in het andere topic al vertelde, onlangs hebben 2 inbeslaggenomen staffords een asielhondje door de tralies getrokken en verscheurd. Maar een paar jaar geleden is ook een vrijwilligster aangevallen door een stafford (niet elke vrijwilliger mag in de hokken van dergelijke honden komen of mee wandelen, alleen zeer ervaren hondenmensen) zonder enige aanleiding- haar gezicht en hals zijn voorgoed verminkt. En zo kan ik nog 10 verhalen vertellen(helaas)

Afgelopen dinsdag ging ik mijn auto wegbrengen voor een grote beurt, deze man heeft 2 staffords, hij liet mij op de oprit en terwijl we stonden te kletsen vroeg hij "ben je bang van honden ?" toen ik nee zei liet hij zijn honden weer los. Dus ik vroeg hem, "zeker een reu en een teef he ?" terwijl ze bezig waren mijn gezicht af te likken Haha! Hij was schijnbaar verbaast en vroeg "hoezo ?'" waarop ik antwoordde dat 2 reuen of 2 teven bij staffords meestal geen goed idee is.
Hij was dus verrast dat ik niet bang van ze was- terwijl ik wist dat het staffords waren, en dat is eigenlijk heel triest!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:01

Maar is deze discussie de laatste tijd al niet heel vaak langsgekomen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:26

Mist schreef:
In Belgie worden ze eigenlijk standaard ingeslapen, behalve in het asiel in Wommelgem (zie www.dierenasiels.com )

Dit klopt helemaal niet hoor Lachen In alle asiels waar ik kom houden ze hen evenlang als andere honden, en de meeste zijn ontzettend lief en blijven soms nog een eindje langer. In Zwevegem wordt er geen enkele hond ingeslapen, ook de staffords niet. Soms zitten ze er jaren, maar dan komen ze toch nog wel bij iemand terecht. Dus even nakijken voor je zoiets zegt.. Ik ken meer dan een asiel, en in geen enkel worden ze anders behandeld, en zeker niet ingeslapen.

Bijtincidenten met staffords heb ik nog nooit meegemaakt, tenzij ze inderdaad in de verkeerde handen zijn terechtgekomen. Precies hetzelfde karakter als andere honden, maar game... En als je dat op mensen richt, krijg je ferme problemen.

Die discussie is inderdaad al vaak langsgekomen dwaallicht Lachen En steeds komt het op hetzelfde neer: een klein deel erfelijke aanleg (zoals bij sommige labbies en andere populaire honden) maar vooral OPVOEDING, altijd Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:36

niet bang zijn voor een bepaald ras maar kijk de iegnaar eerst aan of je daar bang voor moet zijn. Vaak zegt t meer wie er aan t lijntje zit of t een betrouwbare hond is. Staffords zijn hele leuke vriendelijke honden. Zoals elk soort hond dienen ze opgevoed te worden... en ja dan kom je weer uit bij de eigenaar Haha!

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:43

ik vindStaffords echt geweldige honden,super uitsraling,mooie houding en loyaal aan zijn baas.
Wij hebben dus zelf een duitsestaande langhaar en een beagle(heel wat anders ja)en die duitsestaande is een keer gepakt door twee Staffs,maar dit heeft mijn kijk op dat res niet veranderd toen ik zag hoe de eigenaar was echt zon een van kijk mij en mijn stoere hond en ondertussen geen controle derover hebben,erg jammer want zo krijgt het ras de naam.
Ik vind dat voor elke hond gelt dat ze een goeie eigenaar nodig hebben die ze netje's opvoed.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:44

een staffordshire is in principe niets "gevaarlijker" dan welk ander ras ook.
alles staat of valt met de opvoeding!
ik ben zelf dan ook een groot voorstander van verplichte hondencursus voor elk ras!
ik ben zelf de trotse eigenaresse van twee engelse staffordshire bullterriers, met beide honden heb ik zowel de puppycursus als de vervolgopleiding gedaan.
ook al denk je zelf nog zoveel verstand van honden te hebben, je leert er heel veel, vooral over het karakter van je eigen hondje.....hoe hij reageert op comando's, hoe het gedrag naar andere honden is, welke manier van opvoeden het best bij je hondje past.......
mijn honden heb ik perfect onder controle, toch zal ik ze nooit los laten lopen....en waarom niet? wel, omdat het staffords zijn! en mocht er ook maar iets gebeuren, dan zijn het toch mijn honden die de schuld krijgen.
juist omdat het staffs zijn.
( voorkomen is altijd nog beter dan genezen)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:22

Van elke hond is een agressief dier te maken, of het een labrador is of een stafford maakt dan niet uit.

Als het dier een goede opvoeding heeft gehad is er niks aan de hand.
Wel snap ik dat je toch liever aan de andere kant van de straat loopt,
dat doen wel meer mensen.

Als ik met onze rottweiler loop dan lopen de mensen ook vaak met een boog om me heen,
hoewel hij helemaal niet agressief of eng is.

Het ligt allemaal gewoon geheel aan de opvoeding van de hond!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:18

Ik zou bijna met een boog om golden retrievers heen lopen, die kunnen wel eens dat golden-syndroom hebben (wegens ongelovelijke onbegrijpelijke doorgefokte broodfok.......) Die zijn dan nog linker dan de gemiddelde stafford.

En dat hoeft dus niets met eigenaar en opvoeding te maken te hebben... persoonlijk ga ik liever een blokkie om als ik een herder tegen kom, daar heb ik negatieve ervaringen mee... zo heeft ieder wel wat.

Maar ik zou geen boog om een stafford heen maken, maar als je je daar prettiger bij voelt (met een 20 jarig '' stoer'' jochie aan de andere kant van de lijn zou ik dat misschien ook wel doen) moet je dat gewoon doen!
beter voorkomen dan genezen toch

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:51

Mijn naam is Jaap Tuinenga.Heb altijd pitjes ea gehad, vanaf begin jaren 80 en nog nooit een foute! Ben vanaf 92'tot 2003 voorzitter geweest van een
vereniging speciaal voor sportieve bulldog types, het BulldogSyndikaat.
Heb in al die tijd nog nooit een foute hond gezien, wel heel veel foute eigenaren.....
Geloof me, ik heb in die tijd op keuringen e.d. duizenden van deze honden in mijn handen gehad in binnen en buitenland, en er is nog niet eens naar me gegromd!
De aanleg tot agressie in deze honden naar andere honden , is er door mensen ingefokt, het komt er alleen uit als je dit aanwakkert.
Naar mensen zijn het de liefste, verdraagzaamste honden, die je je voor kunt stellen, een echte is vaak niet eens waaks.
Dat kaakklem verhaal is een telegraafterm,die nergens op stoelt.Echter door de schedelbouw en karakter van de hond kunnen ze zeer goed vast
houden, ze kunnen echter ook prima loslaten, indien de hond opgevoed is!
Dit geld echter voor de meeste honden met een bijtschedel, van Borderterrier tot engelse Mastiff.De Pitbull is gewoon de werkende Bulldog in zijn pure werkende vorm.Hij daardoor mede de stamvader van vele sociaal
geaccepteerde rassen en vaak niet eens de onbekendste.
American en Engelse Stafford,Boxer,Dogo,en eigenlijk alle rassen met bulldog bloedvoering, zelfs de Greyhound! en ook vele jachthondenrassen.
Zelfs de politiehonden, zoals de(WERKENDE) Mechelaar zijn verbeterd met zijn bloed(20 a 25 jaar geleden)
De pitbullwet in de volksmond, oftewel de regeling aggresieve dieren is een raamwet mensen! Dit houd in dat elke op dit type hond gelijkende, er ook onder valt(dit is wat een hoop mensen niet beseffen!) en anders kunnen ze de wet binnen een dag zo aanpassen dat uw Lab er ook ondervalt! om maar even een willekeurig voorbeeld te geven...Nog steeds zo blij met die wet?!.....

---------

en wist je dat heel veel mensen dit niet eens weten.
maar goed ik hoop dat er wat aan die wet word gedaan... Nagelbijten / Gniffelen (ben bang van niet)
maar als stafford eigenaar word je soms heel verdrietig van al die cowboy verhalen.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:36

Dizzy, ben je van geslacht veranderd, Ach gut ?? Volgens mij ben jij Marije K.??

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:43

haha nee hoor.......Eigenares...

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:27

Ohhh, ik snap 'm...... Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:54

mooi Dizzy, en o zo waar Lachen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:04

We zijn het er met z'n allen over eens dat de honden er niets aan kunnen doen....en toch blijven we met een probleem zitten: de honden die WEL verpest zijn door slechte eigenaren, daar bestaan helaas maar weinig oplossingen voor Verdrietig

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:59

*zucht* discussie nr.101 en toch kan ik het niet laten te reageren.
gelukkig hebben meerderen voor mij al benadrukt dat het aan het baasje ligt,en niet aan de hond.
ik word furieus als ik weer eens een bericht in de krant lees,over een onschuldig dier wat word ingeslapen,alleen maar om wat hij/zij is.
en dat door een stel mensen die het niet kan laten deze honden te misbruiken voor hun uiterlijk,en om er dingen mee te doen die het daglicht niet verdragen,je leest ook alleen maar slechte dingen.
waarom ik zo fel reageer?ik heb zelf een pitbull teefje gehad,de meest bijzondere,lieve hond die ooit bestaan heeft voor mij,en het is gewoon zo'n vooroordeel dat je er bang voor moet zijn........

mijn neef en een oom hebben beiden een staf reu,echt ontzettend lieve vrolijke honden.
beschermend naar hun baasje toe,maar dat zijn veel honden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:05

wij hebben zelf een staffordxboxer (zie profiel) en het is een schat van een beest, ook hebben we een labrador x herder, en als het er op aan komt, denk ik dat deze sneller bijt dan de staf, hij is ook shagarijniger dan de staf, hoef er verder geen commentaar over dat wij zo'n hond hebben, maar ga puppiecursus met er doen, en ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor een staf, ze worden idd niet vals geboren maar vals gemaakt, onze hond is in die 8 maanden van haar leven al 9x verhuisd en nog is het een poppie Lachen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:25

dees_daan schreef:
wij hebben zelf een staffordxboxer (zie profiel) en het is een schat van een beest, ook hebben we een labrador x herder, en als het er op aan komt, denk ik dat deze sneller bijt dan de staf, hij is ook shagarijniger dan de staf, hoef er verder geen commentaar over dat wij zo'n hond hebben, maar ga puppiecursus met er doen, en ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor een staf, ze worden idd niet vals geboren maar vals gemaakt, onze hond is in die 8 maanden van haar leven al 9x verhuisd en nog is het een poppie Lachen

Weet je wel dat een kruising met een stafford verboden is in Nederland?? Hij heeft ook nog veel kenmerken van een stafford. Of is het een hond die al beoordeeld is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 22:28

imaudy schreef:
dees_daan schreef:

Weet je wel dat een kruising met een stafford verboden is in Nederland?? Hij heeft ook nog veel kenmerken van een stafford. Of is het een hond die al beoordeeld is??

ja dat weet ik, we nemen haar niet mee de stad in oid, alleen het bos dat vlakbij is en de deikjes, heb hier al veel gezeur over gehad, en toen wij haar kochten hadden we nog nooit van de wet gehoord, maar ze is er nu, en ik geniet er enorm van, als ze wegloopt oid, bellen we de da, en die helpt, ze is gechipt enz, gaan op puppiecursus zodat ze luisters, en zijn gewoon voorzichtig Knipoog