Bedekking in een konijnenhok

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_bloempje_

Re: Bedekking in een konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:12

Mijn een laagje zaagsel en daarover heen stro en natuurlik hooi.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:57

Een laagje oude kranten, een klein laagje zaagsel en dan hooi en stro. Lachen
Ook voor de cavia. Lachen

_Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:58

In hun buitenhok wat van hout is doe ik altijd eerst een flinke laag kranten met daarop stro Lachen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:02

Ik vind Vlas ideaal. Ik heb er mijn paarden nu ook op staan en een paar van mijn konijnen ook. HEt absorbeert meer vocht dus ook geurtjes. Natuurlijk moet je er hooi naast geven, dat kan een konijn namelijk eten, vlas niet. Geldt hetzelfde voor paarden.

De meeste van mijn konijnen zitten echter op zand omdat ze buiten in de ren zitten.
Vlas is hooguit even duur als zaagsel, maar is veel beter.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:06

Ik deed altijd (m'n konijn is er niet meer) eerst een laag kranten, dan een klein laagje zaagsel en dan veel stro, met een beetje hooi Lachen

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:10

Ze hebben bij ons een flinke laag zaagsel in het gewone gedeelte. In het andere gedeelte, soort van slaaphok zegmaar, ligt zaagsel en stro.

Hooi wordt gewoon bijgevoerd. Lachen

Kranten hebben we geprobeerd, heel makkelijk, als het konijn ze niet verscheurt of versnipperd. Nagelbijten / Gniffelen

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:13

Ik doe zaagsel op de plekken waar ze poepen en plassen, en daar overheen doe ik stro Lachen

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:53

Zaagsel, daaroverheen stro.
En ze krijgen elke dag hooi Lachen

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:24

goldflower schreef:
lightmorebh schreef:
zoon en moeder lees ik dat nou goed een nest jongen gekregen. das inteelt

Bedoel je bij mij????
Bij mij iig niet,moeder en vader waren geen familie en toen kregen ze nestje.
Toen paps gecastreerd ,toen weer bij zn vrouwtje gezet ,toen vrouwtje dood gegaan ,en nu zitten zn dochters bij hem ,maar hij kan niets omdat hij gecastreerd is Lachen
en de broertjes zitten apart die moet ik nog laten helpen Knipoog

okee nu snap ik hem sorry.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:39

Is goed hoor ,stond er ook een beetje onduidelijk Lachen

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 16:42

Ja je hoort inderdaad dat kranten wel goed zijn, en dat zaagsel eigenlijk helemaal niet goed is voor het konijne :s

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:50

eerst kranten, die nemen het vocht goed op dus de urine, dan een laag stro voor de warmte en waar ie lekker in kan spelen Knipoog

Macha876

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:56

De mijne staat op vlas
heel handig spul en nog niet eens zo duur.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:58

In het ene deel van het hok een laag zaagsel. Alleen omdat ze daar altijd plassen en poepen.
In het andere deel van het hok ligt een laag stro en wat hooi.

Wat is er niet goed aan zaagsel dan? Die konijnen van mij die eten juist die kranten op. Lijkt me ook niet verstandig.
En nee ze hoeven geen honger te lijden ze hebben altijd voer en drinken in het hok. Vork

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 21:03

Volgens mij doordat ze het opeten sommige konijnen, maar ik kan het niet precies vinden of het internet.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:12

Mijne leven over het algemeen veel buiten, ze hebben wel een hok maar daar willen ze alleen in als het sneeuwt. Meestal heb ik vlas met een laagje stro. Als ik dat even niet op voorraad heb krijgen ze onbedrukte papiersnippers. Eigenlijk ook erg fijn en best voordelig. Natuurlijk hebben ze onbeperkt hooi, gras en krijgen ze elke dag vers water, brokjes en van september tot mei iedere dag 1 wortel.

Daarnaast krijgen ze soms tussendoortjes zoals geroosterd brood en afvalrestjes groente van wat wij hebben gegeten Knipoog

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:21

Meissie17 schreef:
Volgens mij doordat ze het opeten sommige konijnen, maar ik kan het niet precies vinden of het internet.

De mijne eten het niet op dat weet ik wel.
Ik vind het fijner dan al die drolletjes tussen het stro weghalen en zaagsel absobeert stukken beter.
Ik ga even googlen. Clown

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 09:42

Juultj schreef:
Wat is er niet goed aan zaagsel dan?

dit stond er op de site van dierennieuws.nl
Zaagsel bevat zo veel schadelijke stoffen dat het totaal ongeschikt is als bodembedekker voor knaagdieren en konijnen. Maar ook hun verzorgers lopen gezondheidsrisico. Paarden eten in wisselende hoeveelheden zaagsel / houtsnippers en de schadelijk werking van abietinezuur op paarden staat ter discussie.

Inleiding

Zaagsel (houtsnippers, houtkrullen) wordt in Europa grotendeels gemaakt van naaldbomenhout (sparren en dennen) dat vele giftige stoffen bevat, waaronder de kankerverwekkende aromatische koolwaterstoffen (fenolen) en abietinezuur. Het intensieve contact van knaagdieren en konijnen met hun bodembedekker heeft grote gevolgen voor hun gezondheid en welzijn. Diverse typen zaagsel (houtsnippers, houtkrullen) die in Nederland worden gebruikt en in de winkel liggen zijn recentelijk onderzocht op de concentratie van abietinezuur in Wageningen en de resultaten waren ronduit schokkend (tabel 2). Al het onderzochte zaagsel was afkomstig van naaldbomen,sparren en dennen, (tabel 1) en bevatte wisselende, maar substantiële concentraties van het abietinezuur. Deze schadelijke stof geeft kans op leverfunctiestoornissen en leverziekten, klachten aan de luchtwegen (pneumonie) en vergroot de kans op kanker voor konijnen en knaagdieren die op dit zaagsel leven.

Ook voor paarden is nader onderzoek nodig om de schadelijkheid van zaagsel door eten en door inademen van houtdeeltjes op basis van dennen en sparren.

Welke schadelijke stoffen in zaagsel?

Zaagsel wordt al jaren door veel eigenaren van knaagdieren, konijnen en paarden met volle tevredenheid gebruikt als bodembedekking en strooisel. Het is goedkoop, ruikt vaak lekker en heeft natuurlijke insectenwerende en desinfecterende eigenschappen door de aromatische verbindingen (fenolen) die in het hout zitten, met name uit naaldbomen. Maar een ¨natuurlijk product¨ betekent niet altijd dat het onschadelijk is voor de dieren die er op en in leven, integendeel. De toxische stoffen in de houtkrullen zijn schadelijk voor de gezondheid van het knaagdier en konijn. Eén van de meest giftige stoffen in het zaagsel is abietinezuur, wat in bijna alle soorten naaldbomen in wisselende hoeveelheid voorkomt. De knaagdieren en konijnen leven in nauw contact met de bodembedekking en daarom heeft het strooisel grote invloed op de gezondheid en welzijn van deze dieren.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 17:24

bedankt voor deze info.

want kunje dan eigenlijk als beste gebruiken

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:50

Bedankt voor de bovenstaande informatie. Lachen
Bij ons staan de paarden ook op zaagsel. Ik zal de stalhouder dit artikel eens laten lezen. Vlas is misschien wel een goed idee dan. Persoonlijk vind ik stro in de stal 10x niks.

Nog een vraagje: Hoevaak in de week maken jullie het konijnenhok schoon? Ik haal eens per dag alle drolletjes eruit en 1 keer in de week het hele hok leeg. Wat vinden jullie hiervan? Ben benieuwd. Ja

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:40

Ik heb een laag zaagsel, maar niet van dat echte zaagsel.. veel grover. Weet even niet hoe het heet..
Daarover nog een laag stro. Ik maak het hok 1x per week schoon, tussendoor strooi ik het de hele tijd op en haal ik z'n konijnenwc leeg. Lachen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:41

Paula schreef:
Ik heb een laag zaagsel, maar niet van dat echte zaagsel.. veel grover. Weet even niet hoe het heet..
Daarover nog een laag stro. Ik maak het hok 1x per week schoon, tussendoor strooi ik het de hele tijd op en haal ik z'n konijnenwc leeg. Lachen

Krullen bedoel je? Of weer iets anders? Haha!

Maja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:50

Een laagje vlas heb ik en daaroverheen een dikke laag stro en hooi krijgen ze elke dag naast hun voer om op te knabbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:53

Op mijn stage gebruikte ik voor de konijnen no-smell met daarover een dikke laag stro.

Voor mijn hamster heb ik hennepvezel. Is wel vrij duur en ik weet ook niet of men dit eigenlijk wel voor konijnen gebruikt.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 13:15

Ik maak 1x in de 2 weken het hok schoon, want mijn konijnen hebben een wc en die maak ik wel elke dag schoon want verder poepen ze nergens in het hok, zeer netjes dus.

Maar ze lopen bijna ook de hele dag buiten.

als het kan van sochtends tot savonds