pup perse op puppyvoer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Re: pup perse op puppyvoer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 19:31

Lysette schreef:
Ik heb een maand puppyvoer gegeven maar mijn hond poepte er echt ongelofelijk veel van. Nu staat ze op versvlees van Rodi, zij hebben ook geen puppy variant, je voert alleen meer. Ze poept veel minder dan eerst en groeit nog steeds goed!

Veel soorten brokken (en vooral dus eukanuba) staan er om bekent dat er gigantisch veel rotzooi in zit zoals kleur/geur/smaakstoffen en troep om de brok lang houdbaar te houden. veel zooi dat een hond niet nodig heeft en dus zo weer uitschijt.
versvlees zoals rodi heeft dit niet en bijna alles wordt dus ook verteerd en opgenomen dus weinig ontlasting.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:35

Tieme schreef:
Lysette schreef:
Ik heb een maand puppyvoer gegeven maar mijn hond poepte er echt ongelofelijk veel van. Nu staat ze op versvlees van Rodi, zij hebben ook geen puppy variant, je voert alleen meer. Ze poept veel minder dan eerst en groeit nog steeds goed!

Veel soorten brokken (en vooral dus eukanuba) staan er om bekent dat er gigantisch veel rotzooi in zit zoals kleur/geur/smaakstoffen en troep om de brok lang houdbaar te houden. veel zooi dat een hond niet nodig heeft en dus zo weer uitschijt.
versvlees zoals rodi heeft dit niet en bijna alles wordt dus ook verteerd en opgenomen dus weinig ontlasting.

brokken zoals cavom en Farmfood hebben dat dus ook niet, zijn idd minder lang houdbaar omdat er gebruik word gemaakt van natuurlijke anti oxidanten , en geen kunstmatige zoals BHT en BHA .
ik wil die rotzooi ook niet in het voer van mijn honden

en ach 6 mnd houdbaar is toch lang zat? tegenover de soms 2 jaar van andere merken, puur door chemische nonsens

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 19:35

baroen schreef:
mijn puppen krijgen vanaf 4 weken vers en Farmfood ( 1 soort brok, alleen de maat verschilt voor pups en kleine hondjes)

En kregen jouw puppen de brokken van farmfood goed weg?? Hoe deed jij de combinatie van vers met farmfood???
Ik denk er namelijk over om m'n pup bijv. 4-5 dagen farmfood te geven en 2 versvlees dagen. (dus rodi/energique). volgens farmfood schijnt dit erg goed te zijn.
wat zou ik het beste kunnen doen? de pup eerst een week op versvlees zetten en dan over gaan op brokken en 2 dagen vlees of eerst de brokken??

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:48

Tieme schreef:
baroen schreef:
mijn puppen krijgen vanaf 4 weken vers en Farmfood ( 1 soort brok, alleen de maat verschilt voor pups en kleine hondjes)

En kregen jouw puppen de brokken van farmfood goed weg?? Hoe deed jij de combinatie van vers met farmfood???
Ik denk er namelijk over om m'n pup bijv. 4-5 dagen farmfood te geven en 2 versvlees dagen. (dus rodi/energique). volgens farmfood schijnt dit erg goed te zijn.
wat zou ik het beste kunnen doen? de pup eerst een week op versvlees zetten en dan over gaan op brokken en 2 dagen vlees of eerst de brokken??

met 4 weken aten ze meer versvlees dan brok , maar omdat de meeste pupkopers toch brok willen voeren, wil ik wel dat de pups er aan wennen, en ja ze kregen d brokjes goed weg ( maatje pup en kleine hond dus he, ik heb jack russell terriers Haha! )

ik voer nu bij de honden die ik zelf heb, nog steeds FF en vers, ik heb een aantal hele vers dagen, dus helemaal geen brok, maar bv s'ochends alleen vuile pens ( of een kippevleugel of vis) en s'avonds een schijf rodi, energique, bibi, enz,( ligt er aan wat ik op dat moment heb, dat wisselt dus wel)

maar dus ook dagen van alleen FF, en dus dagen van s'ochtend vers en s'avonds wat FF brok.

bij mij ligt het dus ook een beetje aan hoe de week eruit ziet, en het is dus niet elke week hetzelfde schema.

maar FF en vers is idd goed te combineren. ( met wel voldoende uren ertussen)

ja, ik zou de pup eerst een week, of 4 /5 dagen vers voeren, dan daarna ook een maaltijd brokken erbij, en in het begin de brokken nog wat minder, dat langzaam opbouwen en dan dus de verhouding tussen de vers maalttijden en de brokken op elkaar afstemmen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:50

Isa heeft er ook wel eens een dagje vers tussen zitten en dat gaat prima, maar ze is dan ook al wat ouder. Trouwens ze krijgt t vooral omdat ik het zo'n prachtig gezicht vind hoe ze het eet en er van geniet, en niet omdat ik denk dat brok niet goed voor dr is.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:53

Ellebel schreef:
Isa heeft er ook wel eens een dagje vers tussen zitten en dat gaat prima, maar ze is dan ook al wat ouder. Trouwens ze krijgt t vooral omdat ik het zo'n prachtig gezicht vind hoe ze het eet en er van geniet, en niet omdat ik denk dat brok niet goed voor dr is.

ik ben dus niet anti brok hoor, voer het zelf ook, alleen ben wel tegen de chemische troep in sommige brokken, en dus het commerciele, waar dierenartsen en dierenspeciaal zaken zo handig mee om springen, hoe draai je mensen een rad voor de ogen Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:59

Onze puppen krijgen altijd puppyvoer. Het is er niks voor niks, en zeker de groote honden. Puppyvoer zorgt er voor dat ze niet te snel groeien waardoor ze sterke botten houden. Zeker bij grote honden is dat belangrijk. Die krijgen tot een jaar pupbrok en dan een jaar jongehondenbrok.

Sinds kort voeren wij een ander soort brok aan onze honden. Volkome natuurlijk er zit geen troep in. Geen enkele hond is er alergisch voor. Bovendien is het goedkoper dan het meeste voer.

Ze hoeven er maar heel weinig van. Onze groote hond krijgt op een dag 350 gram. Het is trouwens geen voer dat door dierenarts word aangeraden. Meestal adviseren die A-merken. Een van onze honden is allergisch voor rund. In het meeste voor zit rund. Ook krijgen de 200 honden in het pension het B-merk van dezelfde fabrikant te eten. Geen een die er verkeerd op reageert.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:04

Citaat:
k ben dus niet anti brok hoor, voer het zelf ook, alleen ben wel tegen de chemische troep in sommige brokken, en dus het commerciele, waar dierenartsen en dierenspeciaal zaken zo handig mee om springen, hoe draai je mensen een rad voor de ogen

Haha! mij zie je mensen geen afvaldieten en zulke oliebol aansmeren hoor,maar heel vaak willen ze dat zelf. Nierdieten en dergelijke vind ik geen commerciele onzin, ben erg van de fosforbeperking. Leeft het beestje vaak toch langer van. Maar dat is misschien wel weer te commercieel gedacht, hoe langer ze leven. hoe meer er aan te verdienen is Haha! Pling

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:08

Tieme schreef:
Vende schreef:
Als je een groot ras hebt die snel groeien, en veel kans hebben op heupdysplasie, is het veel beter om puppyvoer te kopen voor dat ras. Het zorgt ervoor dat je hond minder snel groeit, dus minder kan op aandoeningen.

juist niet. Er wordt bij grote rassen en kans op afwijkingen juist geadviseerd eerder op volwassen voer over te gaan. vandaar dat de fokker van mijn hond me ook heeft geadviseerd met 4 maanden al over te gaan op volwassen voer. dit omdat de pup nu al uit de kluiten gewassen is en om zo de kans op gewrichtsproblemen te voorkomen.
Vende schreef:
En ik vraag me toch af, waarom er dan puppyvoer is, als je ook volwassen voer kan geven volgens sommige mensen.
Puppyvoer heet niet voor niks puppyvoer Knipoog

Dat vroeg ik me in eerste instantie nu ook af maar blijkbaar is het allemaal een beetje onzin. er staat zowel op de site van prins (die een aantal soorten puppenvoer heeft) als op de site van farmfood dat apart puppievoer dus eigenlijk niet nodig is. samenstelling is (nagenoeg) hetzelfde als volwassen voer alleen puppenbrok is wat kleiner. puppen eten naar verhouding meer dan volwassen honden dus die zouden met volwassen voeding ruim aan hun voedingsstoffen komen.

Ik kom ook terug op m'n post. Ben net terug van de dierenarts wegens een wrat op de lip van m'n hond, en toch gelijk eens gevraagd over dat voer.

De DA zei dat het inderdaad beter is om na zoveel maanden over te gaan op volwassen voer.
In puppyvoer zitten teveel eiwitten. Ik heb dit gelijk gevraagd omdat mijn hond teveel ontlasting had, wat ook nog eens niet goed was. Dus het advies was overgaan op volwassen voer.
En daarbij 1 keer per week een pens-dag houden, dus een dag niks anders dan pens.

Ook heb ik gelijk gevraagd over dat lam en rijst spul, mijn DA zei dat het nu modeverschijnsel
is, en dat het b*llshit is (oke zo zei m'n DA het niet Haha! ).

En wat ik me dan ook afvroeg, welk merk voeren jullie nu?
Ik wil nu overstappen op Royal Canin Boxer, nadat m'n hond volgende week onder het mes is geweest.
*Spannend Haha!

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:08

Mijn hondje heeft altijd 3 keer op een dag als pup eten gekregen.
Dat bestond uit: 1 x meegekregen voer (voor pups dus) en 2x een warme bambix-maaltijd. Uiteindelijk hebben we de bambix steeds minder gevoert en het voer tot 2x daags gevoert. Na een half jaar zijn we overgestapt op voer voor een half jaar (logisch Tong uitsteken) en na een jaar op juniorvoer.
Onze hond at niet goed, dus we hadden maar bepaalt voer wat hij goed at, dat maakte overgangen extra lastig Knipoog.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:12

Banbix is weer nieuw voor mij.... waarom kreeg je pup dat?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:18

baroen schreef:
Lysette schreef:

Citaat:
Dat ie veel van het vaste voer poepte ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van het voer: duur voer = betere/constante kwaliteit en hier poepen ze vaak tot 50% (!) minder van.
Ik zou d'r wel leren om brokken te eten ivm tandsteen problemen e.d.

Citaat:

Ze kreeg Eukanuba, geen prutmerk dus.
Mijn vorige hond heb ik trouwens juist op versvlees gezet omdat ze erg veel last had van tandsteen. Het is toen veel minder geworden Knipoog

nee geen goedkoop voer, maar of het geen prutmerk is? daar zijn de meningen dus over verdeeld Haha!

eukanuba staat niet echt bekent als Clown nja

wij verkopen het niet omdat het gewoon niet goed is.
Eukanuba is in amerika begonnen als een merk dat je in da aldi kan kopen.
Toen woude ze naar Europa trekken, wat doen ze prijs verhogen pakking veranderen en hup stellen het voor als een topmerk.
Ook hebben ze er paar schandalen op maar das al lang geleden, dus maakt eigelijk niet veel uit.

ik zal het in ieder geval niet echt aanraden Knipoog

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:38

Ellebel schreef:
Citaat:
k ben dus niet anti brok hoor, voer het zelf ook, alleen ben wel tegen de chemische troep in sommige brokken, en dus het commerciele, waar dierenartsen en dierenspeciaal zaken zo handig mee om springen, hoe draai je mensen een rad voor de ogen

Haha! mij zie je mensen geen afvaldieten en zulke oliebol aansmeren hoor,maar heel vaak willen ze dat zelf. Nierdieten en dergelijke vind ik geen commerciele onzin, ben erg van de fosforbeperking. Leeft het beestje vaak toch langer van. Maar dat is misschien wel weer te commercieel gedacht, hoe langer ze leven. hoe meer er aan te verdienen is Haha! Pling

tuurlijk, als een dier een aandoening heeft, tijdelijk of niet, gelden er andere normen, hoewel ik zelf een hond heb , die een tijdje blaasgruisdieet moest en volgens de DA daar ook niet vanaf kon, omdat het een gevoelig punt zou blijven, en die hond staat al weer ruim een jaar op vers en FF, maar voornamelijk vers, en niks noppes problemen meer, dit hoor ik dus vaker, niet alleen met blaasgruis, maar ook met bepaalde allergieen, intollerantie enz, waar een Da ja toch vaak een commercieel, duur voer voor aan wil smeren

ik denk dat het ook een stuk onwetendheid, niet in willen verdiepen en het maar aannemen van mensen waarvan ze denken dat die het wel zullen weten ( en een Da is gewoon niet perse een voedingsdeskundige, en een dierenspeciaal medewerker of eigenaar al helemaal niet) dat vind ik wel eens jammer.

ik zie hier ook meerdere malen staan "ja het voer is er toch niet voor niks? " uh nee niet voor niks nee, het is er voor de centen en het schijnt dat mensen ineens meer vertrouwen hebben wanneer er keuze is,wanneer er een assortiment is ( gevoel van ik kies het zelf ofzo)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:54

Wat vind jij dan een echte voedingsdeskundige? Niet aanvallend bedoeld hoor maar ik ben wel benieuwd. Ik vind mijn prof voeding wel een deskundige, daar neem ik dingen van aan. Maar als ik ga lopen verkondigen wat die man tijdens colleges vertelt word ik voor commercieel of voor gek versleten (weet niet wat erger is trouwens Haha! ). Terwijl mensen soms wel vanalles aannemen uit een boek waarbij de wetenschappelijke onderbouwing vaak ver te zoeken is (kijk maar naar alle mensen-dieet-boeken). Dat snap ik dan weer niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:58

Ellebel schreef:
Wat vind jij dan een echte voedingsdeskundige? Niet aanvallend bedoeld hoor maar ik ben wel benieuwd. Ik vind mijn prof voeding wel een deskundige, daar neem ik dingen van aan. Maar als ik ga lopen verkondigen wat die man tijdens colleges vertelt word ik voor commercieel of voor gek versleten (weet niet wat erger is trouwens Haha! ). Terwijl mensen soms wel vanalles aannemen uit een boek waarbij de wetenschappelijke onderbouwing vaak ver te zoeken is (kijk maar naar alle mensen-dieet-boeken). Dat snap ik dan weer niet.

ik heb me "nutritional advisor" da was zo een cursus.
maar door wie denk je dat was gegeven Hills dus echt zonder bijbedoelingen was het niet. Clown
weet je de ene zegt dit is goed, de andere zegt das kei slecht.
denk dat zowa een discussie is zonder einde zelfde met dieeten.

ik weet nie wa ik van puppy voeding moet denken de helft roept commercieel de andere helft het is er voor niet.
ik zou je prof geloven mens die heeft voor niks zo lang gestudeerd Haha!

ik krijg ook maar men info door men studie heb al vaak gezien dat sommige dingen echt niet juist waren, maar dat was dan ook geen unief Haha!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:04

Ik reken tegenwoordig echt alles zelf na, vertrouw geen enkel merk meer. Er zijn heel veel brokken voor volwassen honden die veel te veel calcium bevatten voor een jonge hond, maar bijvoorbeeld de Hills speciaal voor pups van grote rassen bevat op basis van calorien evenveel calcium als een goedkoop merk voor volwassen honden van de intratuin. Dat geeft toch wel te denken.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:04

Ellebel schreef:

nou , dat vind ik een moeilijke vraag, ik denk dat het deels persoonlijk is of je iemand deskundig kan noemen, ik schrijf ook, een DA id niet perse een voedingsdeskundige, puur omdat hij of zij Da is, daar kijken mensen nog wel eens overheen. ik ken Da's doe nog nooit van cavom, bibi, FF enz hebben gehoord, of nog steeds beweren dat kippebotjes levensgevaarlijk zijn voor een hond, zonder daar dus de nuancering bij te geven, dat dat gaat om gekookt , verhit, gebakken bot.

zo'n Da noem ik dus niet deskundig, ik noem iemand deskundig als hij of zij objectief naar alle (of iig zoveel mogelijk) soorten en manieren heeft gekeken en ook onderbouwt een advies of statement kan maken.

dus ook iemand die uiteindelijk wel uitkomt op "pup, senior enz is perfect" kan ik best deskundig noemen, alleen verschillen we dan van mening en kan ik, of probeer ik mijn mening te onder bouwen, ook op basis van eigen ervaring ( van jaren dus) en ik merk, dat vaak de mensen die wel voor dure commerciele brokken zijn, feitelijk geen ervaring hebben met vers voeren , vrij vaak zeggen "uh ja het is er niet voor niks", "een pup heeft meer nodig dan een volwassen hond" en daar blijft het bij, als je dan vraagt, maar hoe dan? en weet je eigenlijk wel wat je precies aan de hond geeft? ( niet alles staat nl op de verpakking, dat hoeft nl niet Knipoog )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:07

Ellebel schreef:
Ik reken tegenwoordig echt alles zelf na, vertrouw geen enkel merk meer. Er zijn heel veel brokken voor volwassen honden die veel te veel calcium bevatten voor een jonge hond, maar bijvoorbeeld de Hills speciaal voor pups van grote rassen bevat op basis van calorien evenveel calcium als een goedkoop merk voor volwassen honden van de intratuin. Dat geeft toch wel te denken.

is het ook niet waar dat je voeding lamsvoeding mag noemen, bij 10 procent lam of minder weet het niemeer Bloos

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:11

De e-nummers wel en die vind iedereen dan weer heel eng Haha! En niet iedereen weet waarom. Ik vraag me dan af wat een echte "hype" op voedingsgebied nou heeft, wat nou maakt dat mensen die informatie wel aannemen en andere weer niet. Maar ik ben een tikje geobsedeerd, vind voeding heel leuk en rekenen ook dus tsja.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:14

Citaat:
is het ook niet waar dat je voeding lamsvoeding mag noemen, bij 10 procent lam of minder weet het niemee

Je mag op zich vanalles claimen op verpakkingen, zolang het maar geen al te misleidende info is. Echte gezondheidsclaims mogen volgens mij niet meer. Je mag dus wel zeggen dat een voer lam bevat (al is het maar 10%), maar niet dat het lam bevat en dus vachtproblemen tegengaat, da's dan weer een stapje te ver. Maar er zijn veel voerfabrikanten die bijvoorbeeld claimen dat hun voer laag in fosfor is, maar ze zeggen niet ten opzichte waarvan, en dan blijkt het soms alsnog knallend hoog te zijn. En dat mag dus gewoon en dat voeren mensen dus ook in goed vertrouwen aan hun kat met nierproblemen. En dat vind ik dan wel weer schandalig.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:15

Ellebel schreef:
Citaat:
is het ook niet waar dat je voeding lamsvoeding mag noemen, bij 10 procent lam of minder weet het niemee

Je mag op zich vanalles claimen op verpakkingen, zolang het maar geen al te misleidende info is. Echte gezondheidsclaims mogen volgens mij niet meer. Je mag dus wel zeggen dat een voer lam bevat (al is het maar 10%), maar niet dat het lam bevat en dus vachtproblemen tegengaat, da's dan weer een stapje te ver. Maar er zijn veel voerfabrikanten die bijvoorbeeld claimen dat hun voer laag in fosfor is, maar ze zeggen niet ten opzichte waarvan, en dan blijkt het soms alsnog knallend hoog te zijn. En dat mag dus gewoon en dat voeren mensen dus ook in goed vertrouwen aan hun kat met nierproblemen. En dat vind ik dan wel weer schandalig.

inderdaad,

ga dit topic in het oog houden leer hiermee weer wat bij Haha!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:25

Ellebel schreef:
De e-nummers wel en die vind iedereen dan weer heel eng Haha! En niet iedereen weet waarom. Ik vraag me dan af wat een echte "hype" op voedingsgebied nou heeft, wat nou maakt dat mensen die informatie wel aannemen en andere weer niet. Maar ik ben een tikje geobsedeerd, vind voeding heel leuk en rekenen ook dus tsja.

Ellebel je bent niet de enige die geobsideerd is door de voeding enz. Ook hier thuis hebben we door een niet zo'n leuke reden alles uitgezocht wat er nu precies bij onze hond naar binnen gaat.
We zijn hier ook behoorlijk van geschrokken. Vandaar dat onze hond niets van tafel krijgt.
Ook zijn wij heel goed gaan kijken naar de jaarlijkse entingen die onze hond 'moet' krijgen.
We zijn er dus achter gekomen, en dit staat ook beschreven op het internet dat je je honden helemaal niet elk jaar hoeft te enten tegen ziektes. Een aantal entingen zijn zelfs 4 jaar geldig.
Wij hebben dus bewust gekozen voor brok van Farmfood, en in het weekend carnibest.
Ook hebben wij héél bewust besloten om onze hond niet jaarlijks te enten. Hij is nu 5 maanden. Hij heeft gewoon de eerste prikken gehad om wel weerstand op te bouwen. De volgende krijgt hij over 3 jaar.
Ook word hij gewoon ontwormd omdat hij te veel van de grond pakt onder het lopen.
Dus hoe bedoel je een obsessie voor voeding. Hier gaat het nog even een stapje verder Haha!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:46

Ook ik heb geen "normale" hond maar ik ga niet in discussie over wie er beter weet wat zn hond wel en niet nodig heeft

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:47

Ellebel schreef:
Ook ik heb geen "normale" hond maar ik ga niet in discussie over wie er beter weet wat zn hond wel en niet nodig heeft

Slaat dit op mijn verhaal?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:49

Ik vond het een beetje overkomen alsof je vond dat ik me nog lang niet zo veel in mn hond had verdiept als jullie. En aangezien ik niet weet hoe het bij jullie thuis gaat ga ik er ook niet over in discussie. Zo bedoelde ik t Knipoog