Waarom zien koeien er toch vaak zo slecht uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Waarom zien koeien er toch vaak zo slecht uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:50

Koeien zijn vaak niet echt dik. Zie de fotos van Loves_asiyah, misschien nog iets meer rib en heup bij de melkkoeien dan de pink, en ja, dat lijkt mager, maar dat is voornamelijk gewoon de bouw. Zeker van zwart/witte. Er lopen bij ons ook rode, dat is dan weer een ander ras, en die zijn qua bouw wat voller.

Ik kan me ook niet herinneren dat er koeien bijlopen die slecht uit zien. Niet goed verzorgde koeien is ook niet genoeg melk, dus de meeste boeren zorgen wel goed voor de dieren hoor Lachen

x_ultimate_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:04

Ik heb ooit ns een koe gekeurd, met n lijstje en wat uitleg erbij (meeloopdag universiteit:S) soms best raar wat wel en niet positief is aan een koe :S

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:34

Het ligt volgens mij inderdaad ook vaak aan de boer. Mijn zwager is boer en heeft zijn koeien er goed bij staan. Ook de schotse hooglanders in het natuurgebied schijten vlaaien, maar wel minder dan de melkkoeien. Melk hoort een bep. percentage aan eiwit te bevatten. Dat kan alleen wanneer ze inderdaad meer eiwitrijk voer krijgen en daardoor meer natte mest. Een continu proces van diarree. Wat vooral de boer goed hoort te begeleiden met voer.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:39

Ik weet wel dat het "mooi" is om magere koeien te fokken. Waarbij de heupen heel erg uitsteken zeg maar. Dan lijken ze heel erg mager maar dat is gewoon hun bouw.
Ik heb mij er trouwens ook ontzettend over verbaasd hoe het er op sommige boerenbedrijven aan toe gaat. Tijdens mijn studie diergeneeskunde verschrikkelijke dingen meegemaakt. Koeien die geen antibiotica toegediend mogen krijgen (ook al is het nodig) wegens kans op pencilinemelk (minder inkomsten voor de boer). Maar vergeet dan ook de varkens- en pluimveeboerderijen niet. Onverdoorfde castraties, kippen zonder snavel omdat ze zo dicht op elkaar leven dat ze elkaar van ellende kunnen gaan pikken, enzovoort. Voor mij dan ook alleen nog maar biologische produkten!

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:48

Ik woon zelf op een boererij. Het klopt dat een koe soms wat mager is. Dit komt doordat ze zoveel melk geeft (50 liter soms nog meer) en daar kan ze niet tegen eten. Geven ze wat langer melk, bv 150 dagen dan zie je dat de koeien dikker worden. Het is ook erg belangrijk om er voor te zorgen dat koeien niet te dik worden want dan kunnen ze ook ziek worden! Vaak is dat erger dan wanner een koe schraal is. Als het vlees tussen de heupen bijna vlak loopt met een kleine holling dan is een koe in een goede conditie.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 00:03

Ik denk dat het idd aan de boer ligt, di foto's van koeien van iemand vind ik er mooi uitzien, en zeker niet wat ik bedoel.
Ik bedoel veel en veel magerder, in Bakel is zo'n straat waar de een na de andere skelettenparade is Boos!

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 00:15

Je hebt mensen die van nature mager zijn en dat is met koeien ook. Roodbonten zitten genetisch zo in elkaar dat ze vanzelf ook meer vlees hebben. Magere mensen zijn vaak gezonder dan dikke mensen, misschien gaat dat ook voor koeien op Pling Bovendien wordt een vrouw die borstvoeding geeft de eerste maanden ook vanzelf dunner. Er zijn nogal wat parallelen te trekken. natuurlijk loopt er in een koppel van 100 stuks vee regelmatig een zieke of kreupele tussen, maar dat is met mensen idem dito. Je moet zo'n dier wel de nodige DA-hulp geven, maar je kunt dieren, koeien net zo min als paarden, niet dwingen om gezond te zijn en lees hier maar op het forum hoe vaak paarden wat mankeren! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:03

Welke straat in Bakel is dat?
Een kijken of ik die mensen ken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:22

Zo zijn koeien nou eenmaal door de mens gefokt en ontwikkeld. Botterig, mat enorme uiers. In het wild zou zo'n dier amper kunnen overleven, enorm onnatuurlijk.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:43

Ja, in het wild kunnen onze koeien niet meer overleven, net als zoveel andere 'huis'dieren. Door de doorgedreven fok worden nu eenmaal die kenmerken gewaardeerd. Heb ook het keuringsformulier gezien, en de grootte uier is echt van belang, naast speenstand ed.

Wij zijn in Ruiselede gaan kijken naar zo'n stal, en daar vond ik ze best mager, magerder dan op de fotos van daarnet. Die mochten ook niet op de wei, stonden voortdurend in een bindstal...

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:47

Koe

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:02

Je hebt verschillende koeien; Vleeskoeien & melkkoeien grof gezegd. De vleeskoe (de mooiste vind ik) is erg vol in zijn lijf en er komt dus ook veel vlees uit voort, maar de melkkoe daarentegen is niet gefokt voor het vlees, maar voor de melk. Deze koeien kunnen niet dik worden, zo is de bouw. De botten steken gewoon uit. Ik vind het er ook niet zo lekker uitzien, maar zo zijn die koeien gewoon.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:11

De koeien die jij bedoelt zijn vaak ook koeien die voor de slacht zijn weggekocht om nog iets zwaarder te worden en dan weer wat meer op te brengen bij de slacht.
Ze bedoelt denk ik de koeien bij de rotonde naar aarle rixtel, runningkawa.
Zie daar idd wel eens gevallen lopen waar ik spontaan van begin te huilen.
Zo is er ook een boer op de scheepsstal met melkkoeien en die zien er wel lekker rond uit. (zo rond als dat een melk koe kan zijn dan )
Maar als ik de dikbillen van tegenwoordig zie krijg ik ook buikpijn.
Het zijn net bodybuilders met teveel hormonen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:45

Daar bij die rotonde is zover ik weet iets van een slachthuis ja.
Die koeien staan er idd ook niet zo lang.

Zijn dikbil koeien eigenlijk geen mongooltjes?
Dat heb ik ooit eens gehoord, maar weet niet of die persoon dat nou aan het verzinnen was of niet

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:50

Zo zien ze er wel een beetje uit he? Ze kijken in ieder geval niet op een frisse manier uit hun ogen, nouja de meeste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:57

wist je dat bijna alle koeien ook aan de diaree zijn? koeien horen gewoon stevige poep te hebben, maar de meeste hebben vlaaien= diaree dus.. en omdat bijna alle koeien vlaaien hebben vinden mensen het heel normaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:58

Dat was al aangehaald Lachen

Maar waarom krijgt een paard geen diaree bij 24 uur weidegang en een koe wel?
En hebben ze dat nog als ze in de winter ook mais en brok krijgen?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:11

Zou dat niets iets te maken hebben met hun maagstelstel?
Het paard heeft er maar 1, die overigens ook is ingesteld op vezels en stengels. Het lijkt alsof paarden beter tegen die enorme grashoeveelheden kunnen die ze normaal gezien ook niet binnen krijgen in het wild. (maar dan komt eczeem en bevangenheid om de deur kijken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:13

Ja daarom, voor een paard is stengelig harder gras en hooi ook beter.

En in de winter krijgen koeien van alles wat, maar zijn het nog steeds vlaaien.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:19

Ja das waar...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 12:22

Die bedoel ik idd, maar verderop links ri jullie oude stal ( Haha!) staan ook weer van die magere koeien, onvoorstelbaar.

Dat opkopen enzo, mag dat dan zomaar? En er staan wel kalfjes bij! Tsss.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:26

Die 2 plaats is dat alleen met en stal aan de linkerkant, geen huis bij die stal?

Ik denk dat opkopen zo mag.
Als jij paarden opkoopt mag je dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:40

runningkawa schreef:
Zijn dikbil koeien eigenlijk geen mongooltjes?
Dat heb ik ooit eens gehoord, maar weet niet of die persoon dat nou aan het verzinnen was of niet

Volgens mij niet, ze zijn gewoon zo gefokt. Na jarenlange selectie van de allerzwaarsten.
Dat het onnatuurlijke beesten zijn blijkt wel uit het feit dat ze niet op een normale manier geboren kunnen worden. De koeien krijgen dus jaar op jaar een keizersnede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:44

Ik wil natuurlijk niemand tegen het hoofd stoten, maar mongooltjes zijn ook vaak wat ronder in de vormen.
Dat zou volgens die persoon ook zijn met die dikbil koeien.
En daarmee fok je dan uiteraard met de zwaarste, mooiste.

Maar nogmaals, ik weet dus niet of die persoon me wat wijs zat te maken Lachen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:45

voer een paard 's winters maar eens hetzelfde ruwvoer als een koe, dan zul je zien, dat ook de paarden aan de vlaai gaan......
koeien krijgen niet alleen weidegang,maar ook nog eens ruwvoer, daar raken ze van aan de dunne, verder is het niet nodig om wandelende skeletten te hebben, maar inderdaad, ook veel rasverschillen.....