Uitzending editie NL vechthonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Uitzending editie NL vechthonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:02

Desiree schreef:
Maar sinds wanneer straft een wet dieren? Alsof dieren de verantwoordelijkheid ZELF dragen over hun lot! De mensen moeten behoorlijk gestrafd worden. Niet met een boete, maar met celstraf en een strafblad. Het deugt gewoon niet.

En mensen die zo nodig een stoere illegale hond willen, die nemen van jou of mij toch niet aan dat ze zo'n hond niet moeten kopen. Het heeft gewoon geen enkele zin. Het helpt alleen als ze ZELF de consequenties aan den lijve ondervinden. En dat is als ze vast gezet worden. Niet als hun hond afgemaakt wordt, dan kopen ze wel weer een andere.

Ze krijgen ook een boete.
Maar ik heb geen zin om over een wet te discusseren die niet veranderd. Had dat in 1993 gedaan, toen iedereen dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen.
Misschien kun je het bij het min van landbouw proberen?

En vertel die mensen hoe verkeerd ze bezig zijn door toch zo'n hond te willen, als je dat hier op bokt doet word je een zeur genoemd. Clown

Het zijn niet allemaal criminelen of aso's die zulk soort honden hebben, ze zitten ook bij "normale" mensen die zich niet eerst verdiept hebben toen ze een levend wezen aanschafte.

Je kunt dus niet genoeg waarschuwen tegen deze wet en tegen de fokkers van dit soort kruisingen.
Je moet het probleem bij de basis aanpakken: dus de fokkers en de pupkopers. Die houden dit in stand. Over de wet kun je jaren gaan discusseren, die verandert niet meer en ondertussen dat jij over die wet blijft discusseren zijn er dan alweer een hoop honden zinloos afgemaakt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:03

En terwijl jij mensen aanspreekt op hun aankoop gedrag van honden, zijn er evengoed alweer een hoop honden zinloos afgemaakt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:11

Desiree schreef:
En terwijl jij mensen aanspreekt op hun aankoop gedrag van honden, zijn er evengoed alweer een hoop honden zinloos afgemaakt.

Als ik dat alleen zou doen zou je gelijk hebben, maar ik waarschuw ook mensen voordat ze over gaan tot aanschaf en geef voorlichting. Af en toe zet ik ook een waarschuwing op de advertentie site. En gelukkig ben ik niet de enige.

Discusseren over een wet uit 1993 die niet meer teruggedraaid wordt (hooguit aangescherpt waardoor meer rassen in de problemen komen als we niet uitkijken!) vind ik net zoiets als discusseren hoe belachelijk het wel niet is dat we niet door rood licht mogen rijden. Energie verspilling.
Door het fokken en kopen van pitbull achtige draai je in ieder geval de wet niet terug, in tegendeel: dan loop je kans op aanscherping!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:34

DAn mogen ze de wet in die zin aanscherpen dat de straffen voor de eigenaars hoger worden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:39

Ik ben het nog steeds met je eens ThePast03, maar ik vind nog steeds niet dat de honden afgemaakt moeten worden. Er zijn ook andere manieren om mensen duidelijk te maken dat ze fout zijn. Geldboete, celstraf, en de (brave) honden naar landen overbrengen waar ze wel toegelaten zijn.

Hoe zou jij het vinden als de Cattle dog ineens onder de pittbull-achtigen zou vallen en die van jou heeft ook geen papieren??

Daarbij denk ik dat de fout van de honden zonder stamboom al verder terug te vinden is...
Als de goede fokkers nu eens niet zo'n hoge prijs hadden, hadden broodfokkers ook geen handel Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:41

En als de wet t.a.v. broodfokken eens werd opgezet en AANGESCHERPT, zou dat ook beter helpen het aantal vechthonden te controleren.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:17

griebels schreef:
Hoe zou jij het vinden als de Cattle dog ineens onder de pittbull-achtigen zou vallen en die van jou heeft ook geen papieren??

Dan is er nog een overgangsregeling en mag mijn Cattle Dog gewoon blijven nemen. Dan mag ik in de toekomst geen Australian Cattle Dog zonder papieren aanschaffen of misschien zelfs dat ras helemaal niet meer.
Zou ik niet leuk vinden maar ik zou dan ook geen illegale hond nemen die in beslag genomen kon worden en afgemaakt. Gelukkig zijn er nog andere honden genoeg.
Mijn ACD heeft trouwens gewoon een FCI stamboom Knipoog

Niemand wordt verplicht om pitbull achtigen te nemen. Er zijn genoeg kruisingen die niet onder deze wet vallen. Voor mij bestaan er geen excusen om toch zo'n kruising te nemen en mee te werken aan het zinloos afmaken van dieren.

Overigens zijn de prijzen van Staffs zonder papieren (pitbull achtigen) dus ook belachelijk hoog, soms nog hoger dan de pups met stamboom dus die vergelijking gaat een beetje mank. Hetzelfde geldt voor de bewuste kruisingen die onder de pitbull wet vallen en al helemaal voor de zogenaamde echte pitbulls.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:20

En je kunt het wel vreselijk vinden dat die honden worden afgemaakt maar die wet is er nu eenmaal en verander je niet meer(voor de 100e keer).
Het helpt je nu echt niet meer om daar jarenlang over door te discusseren.

Wil je het laten stoppen dan moet eerst de afzet worden gestopt, oftewel niemand moet dit soort pups meer kopen dan worden ze namelijk ook niet meer gefokt.
Ze worden alleen maar gefokt omdat ze makkelijk verkocht worden voor behoorlijke prijzen!

Datzelfde geldt voor de broodfok/handel in het algemeen. Knipoog

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:01

Desiree schreef:
Ben nog niet uitgezocht hoor... en deze wilde ik jullie ook echt niet onthouden!
http://schoveld.web-log.nl/schoveld/200 ... n_dod.html over vechthonden die een krokodil gedood hebben!

En hier het filmpje dat mogeljk gisteren is uitgezonden?
http://www.at5.nl/index.asp?newsid=19857
OF de hond in dit filmpje een pittbull is wordt niets gezegd, maar in ieder geval lijkt hij me niet kwaadaardig.

Ow zou je die mensen uit dat 2e filmpje niet gewoon afschieten Boos!

Ten eerste mag je hond niet los lopen, tenzij het op een speciale plek is. Wie zegt dat je hond niet dood wordt gebeten door de herder van je overburen? Waarom meot het altijd een pitbullachtige zijn?

Ten 2e: wie gaat bepalen of een hond een pitbullachtige is? In (paniek)situaties zijn er altijd dombo's die zelfs een labrador x boxer voor pitbull aanzien. Die is net zo min pitbullachtige als mijn bullie, maar dagelijks moet ik aanhoren dat ik zo'n vechthond heb. Hij staat geeneens op de lijst van honden die een stamboom moeten hebben, dus kijk eerst is uit je doppen voor je je mond open doet.

Pas zag ik een filmpje waarin 50 fotos van pitbullachtigen langskwamen. Achteraf bleken 2 van de 50 honden ook daadwerkelijk tot die groep te horen. 1 pitbull en 1 amstaff op precies te zijn. Bij de andere fotos zaten ook labradors met gecoupeerde oren. Afmaken die handel, ze lijken op een pitbull dus kapot maken die dieren. Gaan een hoop gezinnetjes flink verdrietig worden zo Cool

Zo moest het even kwijt, wat lucht dat op zeg
Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:13

DAt is dus ook mijn probleem Orion. Want wie heeft er nu erg in een pitbullachtige als die een kruising labrador Boxer koopt? Daar denk je toch niet aan! Maar je wordt er evengoed op afgerekend! Men moet maar bewijzen dat het om een echte vechthond gaat. Dat is rechtvaardig. MAar nu wordt mensen en dieren een heel groot onrecht aangedaan. Het lijkt China wel hier!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:17

Desiree schreef:
DAt is dus ook mijn probleem Orion. Want wie heeft er nu erg in een pitbullachtige als die een kruising labrador Boxer koopt? Daar denk je toch niet aan! Maar je wordt er evengoed op afgerekend!

Als je de wet doorleest weet je wat voor een risico loopt met honden met bepaalde uiterlijke kenmerken.

Misschien daarom goed om juist zoveel mogelijk te waarschuwen voor deze wet?
Iedere hond die vanwege uiterlijk voldoet aan de pitbull wet hoort een FCI stamboom te hebben, zo simpel is het.

Er is een speciaal team wat de hond beoordeelt of hij wel of niet aan die uiterlijke kenmerken voldoet. Voldoet hij volgens dit team aan de uiterlijkheden en hij heeft geen FCI stamboom dan kan niets of niemand hem redden: geen verklaring van de dierenarts, geen verklaring van de fokker, geen dna test, geen valse papieren.

Een beetje informeren voordat je een pup aanschaft kan een hoop hondenleed voorkomen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:20

Je hebt geen erg in de uiterlijke kenmerken! Je kunt van te voren wel die wet kennen maar je beseft niet als je zo'n pup komt met zo'n onschuldige afstamming dat die straks aan de uiterlijke kenmerken voldoet. En dat is nu juist zo vals aan die wet!

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:27

Als je bij een labrador zijn oren eraf haalt voldoet hij ook aan een paar uiterlijke kenmerken van een pitbullachtige. Als jij een boxer x dalmatier koopt als pup zie je niet dat die later op een amstaff kan gaan lijken. Ik vraag me af hoe dat speciale team daar doorheen gaat kijken.

Leuk voorbeeld: Pas kreeg een kennis van me een nestje chihuahua's. Pa en ma waren beide in het bezit van de familie.
Tot ieders grote schrik kreeg ma 5 jongen, 4 chihuahua's en 1 teckel-look-a-like. Hoe moet je ooit weten wat eruit komt en waar t op gaat lijken?

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:30

Mijn menining is je kan een hond krijgen hoe je zelf wil,mijn buurvrouw heeft 2 ameri-steffer-terrier,maar de honden laten de baas uit,kunnen niet op het strand omdat de een honden aan valt en de andere hebben ze beter opgevoet en hebben geen seintje last van dat beestje,terwijl de eerste hond mijn hond al een paar keer te pakken heeft gehad.Maar als iemand mij kwaat wil doen valt mijn hond(rodasian-ridgeback)ook aan.

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:31

harlekijn schreef:
Maar als iemand mij kwaat wil doen valt mijn hond(rodasian-ridgeback)ook aan.

En gelijk heeft je hond OK dan!

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:33

orion1996 schreef:
harlekijn schreef:
Maar als iemand mij kwaat wil doen valt mijn hond(rodasian-ridgeback)ook aan.

En gelijk heeft je hond OK dan!

Tuurlijk heeft die gelijk.Maar meestal krijgen ze dan ook een stempel mee.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:39

ThePast03 schreef:
En je kunt het wel vreselijk vinden dat die honden worden afgemaakt maar die wet is er nu eenmaal en verander je niet meer(voor de 100e keer).
Het helpt je nu echt niet meer om daar jarenlang over door te discusseren.

Wil je het laten stoppen dan moet eerst de afzet worden gestopt, oftewel niemand moet dit soort pups meer kopen dan worden ze namelijk ook niet meer gefokt.
Ze worden alleen maar gefokt omdat ze makkelijk verkocht worden voor behoorlijke prijzen!

Datzelfde geldt voor de broodfok/handel in het algemeen. Knipoog

Voor de 100e keer weet ik dat dat in 1993 bepaald is. Probleem is echter dat ik toen 16 was en helemaal nog niet met dat soort dingen bezig was. Blijf er aub niet over doordrammen, nogmaals: ik ben het met je eens ik vind alleen dat ze eerlijker moeten zijn tov de honden en de mens maar meer moeten straffen!

Edit: leeftijd veranderd Knipoog
Laatst bijgewerkt door griebels op 11-08-06 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:40

@ Harlekijn: Ja dat wel. Die heeft mijn hond ook allang al, puur door de vooroordelen en de stomheid van de meeste mensen.

Ze moeten de mensen die fokken met FCI stamboomloze pitbullachtigen, zoals die in de wet beschreven staan, flinke straffen en boetes geven. Daar vermindert/stopt het probleem misschien ooit een keer, niet door alle honden die kenmerken vertonen af te maken. Misschien verdwijnt dat gezeur over 'dat is toch een pibull' dan ook is een keer. Begin maar op marktplaats. Kom je er genoeg tegen Cool

ThePast03

orion1996 schreef:
Leuk voorbeeld: Pas kreeg een kennis van me een nestje chihuahua's. Pa en ma waren beide in het bezit van de familie.
Tot ieders grote schrik kreeg ma 5 jongen, 4 chihuahua's en 1 teckel-look-a-like. Hoe moet je ooit weten wat eruit komt en waar t op gaat lijken?

Als je met stamboom fokt loop je zulke risico's niet. Ik moet tenminste de eerste Chihuahua nog tegenkomen die op een teckel lijkt Haha!

Desiree

Juist! Deze wet is verre van eerlijk, maar zeer onrechtvaardig en VALS. En ik MOET geen hond met stamboom! Ik hou net zoveel van een hondje zonder stamboom! En het geld groeit me niet op de rug. Ik heb allemaal bastaardjes gehad in mijn leven en dat waren de fijnste en de beste honden die je maar kunt hebben.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 11-08-06 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:41

Desiree schreef:
DAt is dus ook mijn probleem Orion. Want wie heeft er nu erg in een pitbullachtige als die een kruising labrador Boxer koopt? Daar denk je toch niet aan! Maar je wordt er evengoed op afgerekend! Men moet maar bewijzen dat het om een echte vechthond gaat. Dat is rechtvaardig. MAar nu wordt mensen en dieren een heel groot onrecht aangedaan. Het lijkt China wel hier!

Als een hond een brede kop heeft wordt hij aangezien als pitbullachtige en dus afgemaakt. Dit zijn de woorden van het asiel, en Desiree weet dat ook. Het asiel heeft dit zelf meegemaakt. Dus een kruising boxer of wat dan ook wordt ook afgemaakt!

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:41

ThePast03 schreef:
orion1996 schreef:

Als je met stamboom fokt loop je zulke risico's niet. Ik moet tenminste de eerste Chihuahua nog tegenkomen die op een teckel lijkt Haha!

Helaas waren dit stamboom honden Cool aangezien een van de 4 wel-chihuahua pups bij ons in de familie woont, inclusief zijn stamboom Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:43

griebels schreef:
Desiree schreef:

Als een hond een brede kop heeft wordt hij aangezien als pitbullachtige en dus afgemaakt. Dit zijn de woorden van het asiel, en Desiree weet dat ook. Het asiel heeft dit zelf meegemaakt. Dus een kruising boxer of wat dan ook wordt ook afgemaakt!

Zouden die mensen daar erg in hebben gehad toen ze het hondje als pup kochten voor het gezin? Boxers zijn zachtmoedige gezinshonden en retrievers ook.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:45

Pitbulls ook Knipoog
Maar mensen maken een hond zijn karakter... De hond kan er niets aan doen dat hij sterke kaken heeft en voor verkeerde doeleinden wordt gefokt en gebruikt!

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:45

griebels schreef:
Desiree schreef:

Mijn rodasian ridgeback,heeft ook een hele brede kop,en meestal vragen de mensen dan of het een vechthond is,raar maar waar.Als ik dan vertel waar ze oorspronkelijk vandaan komen,en waar ze vroeger voor diende,zitten de mensen me toch raar aan te kijken,om dat ze het wel heel raar vinden een hond die vroeger gebruikt werdt om achter de leeuwen aan te rennen,moeten dus wel een beetje gemeen zijn. Haha!