Kattenharen en een slaapmiddeltje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmb

Re: Kattenharen en een slaapmiddeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:15

Onze kat heeft daar dus ook vreselijk last van , heeeeel veeeeel haarverlies (tis een semi-kortharige kat) en braakt dus enorm veel haarballen op. Borstelen/kamme vind ze maar zozo: ze houdt het 5-10 minuten vol en dan kan ze ineens goed uithalen (we kammen trouwens met een vlooienkam, daar haal je heel veel ondervacht mee weg). Om mijn armen te beschermen tegen de plotse aanvallen, trek ik altijd een ovenhandschoen aan! Haha! werkt perfect.
En sinds zaterdag heb ik idd ook een uitdunschaar aangeschaft, daar moet ze tot nu toe niet veel van weten, maar dan heeft ze dus pech gehad... Knipoog
(overigens nageltjes knippen, moet ook met 2 en de kat in een houtwurggreep en de buren van te voren waarschuwen voor eventueel geluidsoverlast.........)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:26

goede voeding doet ook een hele hoop voor een kat zn vacht. Sinds ik over ben op premium voeders en gedeeltelijk vers ben ik ook van het constante verharen af en zitten ze weer netjes in hun 2 jaarlijkse cyclus van verharen Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:29

kennisen van me gaven hun langharige katten twee keer in de week 1 dagskuikens...
werkte enorm goed voor de afvoer van overtollig haar,via de dierenspeciaal zaak is er wel aan te komen.
okee het idee is minder lekker,maar de katten vonden het heerlijk en kwamen heel mooi in de vacht te zitten

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:53

Een uitdunschaar in de vacht van een kat...... Dat heb ik in mijn 25-jarige loopbaan als trimster nog nooit geprobeerd.... Goed kammen en uitplukken is meestal voldoende. Wanneer dat niet meer mogelijk is omdat de viltplaten te groot zijn bijvoorbeeld dan komt de tondeuse er aan te pas.

Negen van de 10 katten in mijn salon doorstaan de behandeling prima en zonder verdoving trouwens.

Die eendagskuikens lijkt me inderdaad een goed plan, daar krijgen ze mooie stevige ontlasting van ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:34

plukken werkt inderdaad ook heel goed, alleen zijn de meeste katten er zo snel zat van..... Knipoog

heb momenteel op mijn werk ( ben huishoudelijk hulp) een binnenkat zitten die erg vervilt in de vacht.
met mijn vingers "kam" ik hem, vind ie overigens heerlijk, plukken vind ie ook fijn, kan er vrij veel vervilte stukjes zo uittrekken..

wat verdoven betreft:
haal calmivet 12.5 mg tablet bij je dierenarts, ik heb het ooit es gehaald vanwege verhuizen van een van mijn gestressede kat, werkte als een tierelier, na half tabletje veranderde de knettergekke zwerf kat in een handzaam knuffelpoesje....

ik kon het zelf zo zonder recept bij de dierenarts weghalen, kat werd wel erg suf ervan, maar kon wel normal eten ,drinken en de kattebak opzoeken, duurde ongeveer 8 uren...

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:47

Citaat:
wat verdoven betreft:
haal calmivet 12.5 mg tablet bij je dierenarts, ik heb het ooit es gehaald vanwege verhuizen van een van mijn gestressede kat, werkte als een tierelier, na half tabletje veranderde de knettergekke zwerf kat in een handzaam knuffelpoesje....

ik kon het zelf zo zonder recept bij de dierenarts weghalen, kat werd wel erg suf ervan, maar kon wel normal eten ,drinken en de kattebak opzoeken, duurde ongeveer 8 uren...

Dit doe ik dus maar nooit. In de eerste plaats ga ik andermans katten niks toedienen. Verder is het een stuk veiliger om poeslief bij zijn positieven te houden en het besef van zijn omgeving te laten behouden. Wanneer zo'n half gedrogeerde kat zich begint te misdragen dan kun je op geen enkele manier voorspellen hoe zich dat verder ontwikkelt. Laat de poesjes bij mij maar lekker weten wat ze doen en wat er met ze gebeurt.
Een volledige narcose van de DA is wat anders, als die goed werkt dan heeft de kat echt geen idee van wat hem gebeurd is.

Maar voor een verhuizing is het vast wel een fijne optie.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:40

Dat van die uitdunschaar had ik anders wel van iemand die mijn kat voorm ij deed trimmen, maar dan meer om de 'broek' uit te dunnen.
Persoonlijk pak ik dan ook de buik een beetje mee. Ik praat dan over de kat die zolas jullie het noemen vervilt zijn, heel erg vervilt.
Ik heb nog een coon maar daar haal ik de 1e kam van de plaatjes doorheen en dan ben ik ook klaar , die heeft een makkelijke vacht. Die andere een hele dikke ondervacht.
en dan is een uitdunschaar errug fijn!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:56

Als jij er maar tevreden mee bent Knipoog

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:48

Wij hebben een langharige, witte pers die een paar jaar geleden heerlijk door de hondenstront had liggen rollen. Wij wilden haar wassen maar wisten dat dit een regelrechte hel voor ons zou worden. Wij dus advies gevraagd aan onze dierenarts en die gaf ons ook zo'n kalmeringspilletje mee.
Afijn, wij onze kat dat pilletje gegeven. Het werkte perfect! De poes was weer schoon en alles was rustig verlopen. Alleen savonds bleef ze nog veel te rustig.... Na totaal 14 uur leek de pil nog helemaal niet uitgewerkt. We waren echt heel erg ongerust en besloten midden in de nacht de dierenarts te bellen. Niet voor niks want het hartje was zowat gestopt met kloppen (klopte nog maar zeer langzaam en zwak) en de kat leek vergiftigd.

Achteraf was niet duidelijk wat er nou precies gebeurd was. Ze had geen overdosis toegedient gekregen en ze was er ook niet allergisch voor.

Ik zou dus nooooit iemand aanraden zelf een kat te verdoven dmv een pilletje of pasta o.i.d. Je weet maar nooit hoe zo'n kat erop reageert.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:31

zo zeg...nee dat is niet mis dan...
bij de mijne bleef de verdovende werking ook heel lang aanhouden hoor, pas na een uurtje of 8 nam het weer wat af...

maar ik neem aan dat een dierenarts dit dan ook niet zomaar mag verkopen???

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:52

hai
ik heb mijn 'haarbal'poes ook even naar een trimsalon gebracht van de week. Zij gaf mij een goede tip:
Dat kammetje met de lange en korte tanden, rijg een rubber elastiekje doorheen, tussen de tanden door,duw het tegen het plastic aan, hier blijft veel los haar aan zitten en kam je de boel goed uit! Suc6!!