Waarom wel of geen stamboom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

baroen

Re: Waarom wel of geen stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:43

even om de vergelijking veulen en pups aan te halen, ThePast03 had het al deeld gedaan hoor, maar een paard krijgt 1 veulen tegelijkertijd, met een draagtijd van 11 mnd.

een hond kan wel 10 tot 15 pups op de wereld zetten, draagtijd 9 weken, reken maar uit .

wanneer er dan iets erfelijk mis is, dan verspreid je dat met honden wel even wat sneller en meer, daarbij ach een pupje is zo aangeschaft, past het kleurtje bij de bank? vinden de kindjes het leuk? hoppa pupje in huis, met een veulen ligt dat wel even anders.

maar ik ben dus ook niet voor zomaar met paarden fokken nee, en of het dan een raszuiver paard is? daar gaat het bij paarden dan helemaal niet om, niet raszuiver wil niet zeggen dat er geen lijnen van bekend zijn, dat er geen onderzoeken vericht kunnen worden, ik denk toch ook dat de meeste paarden een klinisch onderzoek hebben gehad, zeker bij iemand die serieus wil fokken, bij honden is dat niet zo. helaas.
is er iets mis met een hond? is dumpen erg makkelijk, in het asiel dan maar he, bij een paard werkt dat ook weer een stuk anders.
daarbij leeft een paard niet openlijk in de maatschappij of ineen gezin, dus karakter fouten? die zijn vaak alleen erg en/of gevaarlijk voor eigenaren en verzorgers die er zelf voorkiezen om met het dier om te gaan, bij honden wederom een ander verhaal

dus wat mij betreft geen vergelijking, maar goed, als men dat wel vind, wat dan nog dat het bij paarden ook gebeurt? of dat daar ook dingen scheef zitten? maakt dat dan het andere oke?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:47

dus wat mij betreft geen vergelijking, maar goed, als men dat wel vind, wat dan nog dat het bij paarden ook gebeurt? of dat daar ook dingen scheef zitten? maakt dat dan het andere oke?

Nee, natuurlijk is het dan ook niet oke, maar als je de topics leest van: welke hengst past er op deze merrie, dan wordt de TS niet zo uitgezeken.
(Dit topic is gestart naar aanleiding van een ander topic)

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:47

De meeste fokkers die een veulen fokken, zijn gewoon liefhebbers. Met een of twee merries, die serieus hun best doen. De grotere fokkers, proberen de winsten te halen door hun bedrijf uit te splitsen, in opfok van jonge paarden , hengstenhouderij, stoeterij, enz enz.
En de meeste fokkers hebben geen winst van hun veulentje.

Wat mij dan nog het meeste stoort is, dat de bastaardhonden niet meemogen doen met wedstrijden. Mijn vorige hondje was heel goed in behendigheid, is trouwens 14 jaar geworden, maar mocht niet meedoen met wedstrijden. En met mijn tegenwoordige hond, ook een kruising mag ik ook niet meedoen.
Fokken mag ik ook niet, terwijl deze hond zo geduldig is met kinderen, dieren, zoals ik nog nooit eerder gezien hebt. Maar ja, geen rashond, dus dat geweldige karakter gaat verloren.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:51

wij hebben bijde gehad de bastaard hebben allemaal 4/5 jaar langer geleefd dan de zuivere honden..
toevallig hebben we een oud zuivere labrador die nu een jaar ouder is dan zen pa en ma... duss wie weet overtreft hij het

maar het is wel bewezen dat de bastaard sterker is..
omdat ze steviger zijn ofzo... (stond ooit is in een dierenbald)

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:51

mijn mening is dat bijna elke fokker een mooiere hond probeert te creeren dan andere fokkers..
en de uiterlijke kenmerken van die hond zeg maar nog meer te overdrijven.. zodat er honden met gebreken worden gecreeert.

engelse bulldogs kunnen niet eens normaal werpen, moet gebeuren via een keizersnede dat zegt al genoeg.
chichuahua hetzelfde verhaal ook een veelste groot hoofd in verhouding..

sharpei,chow chow komen huidinfecties veelvuldig voor, of naar binnen geklapte oogleden (weet niet hoe het heet)
maar de wimpers zorgen dan voor ooginfecties.

boxers hebben vaak last van ademhalingsproblemen of kunnen amper eten..
en ga zo maar door!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:52

CoolCorrie schreef:
De meeste fokkers die een veulen fokken, zijn gewoon liefhebbers. Met een of twee merries, die serieus hun best doen. De grotere fokkers, proberen de winsten te halen door hun bedrijf uit te splitsen, in opfok van jonge paarden , hengstenhouderij, stoeterij, enz enz.
En de meeste fokkers hebben geen winst van hun veulentje.

Wat mij dan nog het meeste stoort is, dat de bastaardhonden niet meemogen doen met wedstrijden. Mijn vorige hondje was heel goed in behendigheid, is trouwens 14 jaar geworden, maar mocht niet meedoen met wedstrijden. En met mijn tegenwoordige hond, ook een kruising mag ik ook niet meedoen.
Fokken mag ik ook niet, terwijl deze hond zo geduldig is met kinderen, dieren, zoals ik nog nooit eerder gezien hebt. Maar ja, geen rashond, dus dat geweldige karakter gaat verloren.

hoho , dit is niet waar, er zijn wel degelijk verenigingen en clubs waar je met een stamboomloze hond terecht kunt en dus ook wedstrijden kunt lopen, er zijn zelfs genoeg rasloze keurings dagen, waar je hond beoordeeld word door proffesionele keurmeesters Knipoog

ach wees gewoon blij met jou hond, en wat betreft het karakter gaat verloren? je kunt het echt niet compleet zeggen of de pups haar goede karakter zouden erfen, daar is meer voor nodig, wat voor moeder zou ze zijn, wat zit er verder achter, wie weet was groot vader wel een kwal van een hond, bv dus he. dat is nou het mooie aan de lijnen kennen waar je mee fokt, alleen naar directe ouderdieren kijken is niet voldoende

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:53

Sinds wanneer mogen bastaardhonden niet mee doen! Volgens mij klopt dat niet.

Verder, wie zegt dat de pups dat 'geweldige karakter' overnemen. Dat is een van de slechtste redenen om een nest te willen.

Citaat:

Als je het topic gelezen had wist je dat dit echt allang achterhaald is. Dus precies zoals je zelf zegt: ooit.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 19:54

Ania schreef:
Maar er blijft nog een vraag over. stel, je krijgt alle kruisingen en bastaards de wereld uit. hoe kan een normaal gezin dan in godsnaam ooit een hond kopen? rashonden kosten zo'n 1000 euro.

Je krijgt de bastaarden (gelukkig!) de wereld niet uit want er zullen altijd ongelukjes gebeuren.
Je hoeft ze dus helemaal niet bewust te fokken en daar ging het om in het topic waar dit vanaf gesplits is.

De hoge pupprijzen vind ik ook niet fijn, gelukkig zijn er nog rassen waar de pupprijs een stuk vriendelijker is.
Blijft bij wel de vraag: Als je die 1000 euro niet bij elkaar kan sparen hoe ga je het dan doen als je kruising geopereerd moet worden of zwaar ziek is en een paar dagen in de dierenkliniek moet blijven?

Wat ik nog erger vind: De Chihuahua is op het moment helaas heel populair bij jonge meiden dankzij Paris Hilton. Natuurlijk storten de geldruikende particulieren/broodfokkers en handelaren zich daar op en wat zie je nu. Pups zonder stamboom (die in vele gevallen niet eens op een Chihuahua lijken) worden op marktplaats voor prijzen aangeboden (soms wel 1200 euro Haha!) waarvan ik achterover sla.

En dat terwijl er verschillende fokkers zijn die via de rasvereniging fokken en een lagere pupprijs hanteren. Maar mensen willen niet wachten op hun pup, die willen vandaag nog een pup dus betalen ze die belachelijk hoge prijs voor een hond wat niet eens op een Chihuahua lijkt.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:56

personlijk vind ik wel jammer dat er gekruist is niks mis mee zijn hele leuke honden
maar paar jaar elede waren er haast geen zuivere bruine labradors meer..
en ja dan gaan ze weer heel veel fokken... onze reu werd zowiezo 1 keer in de twee weken gevraagt om wat teefjes te dekken en dat ging zon 2 jaar door...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 19:57

CoolCorrie schreef:

Als gediplomeerd behendigheidsinstructrice kan ik je meedelen dat dit niet waar is.
Bastaarden mogen gewoon meedoen op wedstrijden alleen bij de Nederlandse Kampioensschappen worden ze in een aparte klasse ingedeeld.

Je mag niet meedoen aan wereldkampioenschappen, maar neem aan dat je daar weinig last van gehad hebt Knipoog
Er zijn wel aparte wereldkampioenschappen voor bastaardjes overigens.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:58

Tiso schreef:
wij hebben bijde gehad de bastaard hebben allemaal 4/5 jaar langer geleefd dan de zuivere honden..
toevallig hebben we een oud zuivere labrador die nu een jaar ouder is dan zen pa en ma... duss wie weet overtreft hij het

die stelling klopt zo niet, omdat het geen faire vergelijking is, als je over een kruising praat is een genen basis breder en komen dingen anders of niet tot uiting ( of ze dragers zijn? dat weet je dus niet) ga je bv een lijn op zetten met kruisingen, noem maar even: jij hebt een kruising border X terrier, die laat je dekken door een kruising border X D. herder. mensen die daar een pup uit nemen, willen daar ook weer een nest van, laten die hond dekken door ook kruising border X d. Herder, en ojeeeeee uit dezelfde lijnen als pa, waar dus wel degelijk hd en ed in voorkomt, en voila kans op een kruising met problemen is er.

daarbij word er bij kruisingenniet of nauwelijks getest, en er zijn zat honden die oud kunnen worden met HD, Ed enz, zonder daar last van te hebben, maar het wel hebben.
veel oude honden worden (deels) blind, tja bij een kruising word al snel ouderom gezegd, maar wet jij veel? wie weet is het wel erfelijk belaste PRA, cataract of wat dan ook Knipoog

dat is ook het moeilijke aan fokken, van rashonden, je moet dingen uit kunnen zoeken, je moet zorgvuldig kijken wat op elkaar past en zodra er wel problemen komen? dan sluit je dus honden en/of combinaties uit, want niemand beweert dat er bij rashonden niks voorkomt of dat alleen dat papiertje een garantie is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 19:59

Tiso schreef:

Omdat het in een dierenblad staat wil het niet zeggen dat het bewezen is of waar.
Vroeger werd dat inderdaad aangenomen maar dit is allang weer achterhaald.

Verder gaan dit soort opmerkingen over de "totaal onherleidbare" bastaarden en niet over kruisingen van twee rashonden. De totaal onherleidbare bastaarden hebben een enorm uitgebreid genenpakket waardoor erfelijke problemen niet zo snel aan het licht zullen komen.
Kruisingen van twee rashonden nemen gewoon hun eigen specifieke erfelijke gebreken mee, het is niet zo dat die ineens in het niets verdwijnen als je twee rassen met elkaar kruist.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 20:02

enidan23 schreef:
mijn mening is dat bijna elke fokker een mooiere hond probeert te creeren dan andere fokkers..
en de uiterlijke kenmerken van die hond zeg maar nog meer te overdrijven.. zodat er honden met gebreken worden gecreeert.

engelse bulldogs kunnen niet eens normaal werpen, moet gebeuren via een keizersnede dat zegt al genoeg.
chichuahua hetzelfde verhaal ook een veelste groot hoofd in verhouding..

sharpei,chow chow komen huidinfecties veelvuldig voor, of naar binnen geklapte oogleden (weet niet hoe het heet)
maar de wimpers zorgen dan voor ooginfecties.

boxers hebben vaak last van ademhalingsproblemen of kunnen amper eten..
en ga zo maar door!

Het is Chihuahua en die hebben zeker geen te groot hoofd. De gemiddelde leeftijd van de Chihuahua ligt bijzonder hoog, honden van 17 jaar en ouder zijn geen uitzondering dus niet bepaald een goed voorbeeld.

Met bepaalde stellingen hier ben ik het wel eens, zeker vwb de bulldog en Shar Pei, maar de boxers met ademhalingsproblemen of andere erfelijke problemen komen meestal niet bij de fokkers vandaan die aangesloten zijn bij de rasvereniging. Dat zijn nu juist de honden die bij mensen vandaan komen die zo graag een keer een nestje willen en zich verder niet druk maken over erfelijke problemen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:11

Ik ben het wel met je eens, je moet zeker fokken met beleid. Wij hebben ook een rashondje (Papillon Haha! ) en afgezien van wat tandproblemen is die kerngezond. Komt ook bij een bekende fokker vandaan. Je wéét gewoon wat je in huis haalt, daar gaat het om.

Naar mijn mening bestaat doorfokken wel degelijk, maar dan in de zin van onverantwoord fokken. Fokken met alles wat los en vast zit, ook met inferieure honden, waardoor het ras uiteindelijk slechter wordt, doorgefokt dus.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 20:16

Berdien schreef:
Ik ben het wel met je eens, je moet zeker fokken met beleid. Wij hebben ook een rashondje (Papillon Haha! ) en afgezien van wat tandproblemen is die kerngezond. Komt ook bij een bekende fokker vandaan. Je wéét gewoon wat je in huis haalt, daar gaat het om.

Naar mijn mening bestaat doorfokken wel degelijk, maar dan in de zin van onverantwoord fokken. Fokken met alles wat los en vast zit, ook met inferieure honden, waardoor het ras uiteindelijk slechter wordt, doorgefokt dus.

Als dat er mee bedoelt wordt ja dan bestaat het wel maar dat gebeurd door de mensen die je meestal ook op marktplaats ziet adverteren. Niet bepaald serieuze fokkers genoemd en vaak nog eens zonder stamboom.

Nogmaals een stamboom is geen garantie, nergens op. Als pupkoper heb je ook een eigen verantwoording. Zorg voor voldoende voorkennis over de hond die je wilt aanschaffen, neem contact op met de rasvereniging, bezoek zoveel mogelijk fokkers en vraag ze de oren van het hoofd.
Verdiep je in de erfelijke gebreken die in het ras voorkomen en kijk wat de fokker van jouw keuze er aan doet om te voorkomen dat zijn pups die afwijking(en) meekrijgen.
Kijk ook of hij/zij daar open en eerlijk over is, zegt hij/zij dat er in zijn lijnen nooit afwijkingen voorkomen dan ben ik al weg.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:18

ThePast03 schreef:
Berdien schreef:

Als dat er mee bedoelt wordt ja dan bestaat het wel maar dat gebeurd door de mensen die je meestal ook op marktplaats ziet adverteren. Niet bepaald serieuze fokkers genoemd en vaak nog eens zonder stamboom.

Nogmaals een stamboom is geen garantie, nergens op. Als pupkoper heb je ook een eigen verantwoording. Zorg voor voldoende voorkennis over de hond die je wilt aanschaffen, neem contact op met de rasvereniging, bezoek zoveel mogelijk fokkers en vraag ze de oren van het hoofd.
Verdiep je in de erfelijke gebreken die in het ras voorkomen en kijk wat de fokker van jouw keuze er aan doet om te voorkomen dat zijn pups die afwijking(en) meekrijgen.
Kijk ook of hij/zij daar open en eerlijk over is, zegt hij/zij dat er in zijn lijnen nooit afwijkingen voorkomen dan ben ik al weg.

precies, dat zijn ook vaak de fokkers waar alle pups potentiele kampioenen zijn en het neusje van de zalm, nou doehoeii Haha!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:24

Zeker heb je als koper een verantwoording, en je moet altijd je verstand mee laten spreken.

Ik bedoelde inderdaad malafide fokkers etc met mijn vorige post Ja of mensen die er geen benul van hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:37

hihihi,leuke discussie dit....

tja,moet zeggen,de theorie is natuurlijk wel heel duidelijk,alleen de praktijk werkt nu eenmaal anders...

ik ken genoeg mensen die een mooie teef hebben met stamboom,en deze laten dekken door een reu met stamboom,dit zijn gelegenheids nestjes,of dit dan meteen slechte hondjes zijn??

met een dier moet je geluk hebben,dat koop je niet op papier,getuige mijn topgefokte hond welke op 4 jarige leeftijd de strijd tegen kanker verloor...

ik heb 6 honden waarvan 2 met stamboom,vanwege een pittbullwet...

mijn overleden rottweiler teef had een stamboom,geen idee waar die is,nooit naar gevraagd,omdat ik gewoonweg niet om papieren geef,deze is 12 jaar geworden.

ik heb 2 stamboomloze rotties lopen,1 van 9 die loopt als een trein,zal nog wel even meegaan,is echt nooit ziek,overgenomen van mensen,dus gekregen op 6 jarige leeftijd,

de ander komt als puppie uit het asiel,moeders bekend ,vaders niet...

2 argentijnse doggen met papier,6 en 7 jaar,beide onder de bulten en 1 ervan heeft HD....

kost een berg aan operaties..helaas..

en 2 kruisingen,geweldige honden,gefokt in de bijlmer,moeder en vader woonde in 1 flat en kregen puppies,opgevoed bij mensen die gek van ze waren,echt 2 kanjers,kan geen leven zonder ze bedenken,en ze zijn zo mooi,dat veel mensen vragen wat voor ras het is,en de dierenarts in belgie zelfs foto's van ze heeft genomen om aan andere klanten te laten zien..

geen stamboom dus,en tot nog toe,heel erg gezond...

en als ik ooit weer een hondje koop,zal het een rottweiler zijn,en deze kan of uit het asiel komen,of ik koop hem in ieder geval bij mensen vandaan ,welke met liefde de puppies op hebben laten groeien.

een stamboom is daarbij voor mij onbelangrijk,ik gooi ze in de kast,en daarnaast worden de honden hier geholpen,althans zeker de teven...

1 argentijn komt van een topfokker,maar is opgegroeit in een schuur...en die spoort voor geen meter Haha!

daarnaast,wat is een topfokker??

iemand die alleen maar superbloedlijnen fokt??het ras verbeterd???

kan een partculier dit dan niet??of zijn deze per definitie slecht bezig?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 20:43

kimmie261 schreef:

Niemand heeft het hier over topfokkers? Wat jij een topfokker noemt kan ik wel een broodfokker noemen.
Superbloedlijnen zijn voor mij lijnen met gezonde dieren en een goed karakter, showkampioenen doen me verder niets.

Misschien het gedeelte van de eigen verantwoording nog eens doorlezen?
Ook bij de stamboomhonden zitten fokkers die het woord fokker niet waardig zijn.

Verder is jouw verhaal niet een bewijs dat zonder stamboom of rasloos gezonder is.
Ik en meerdere mensen met mij hebben omgekeerde ervaringen.
Een groot serieus onderzoek zou pas duidelijkheid kunnen brengen, alleen kan dat pas als de bastaarden ook geregistreerd worden.

Tot die tijd is het een aanname die door de meeste dierenartsen ontkracht wordt.
Honden zonder stamboom worden probleemloos door mensen meegenomen in hun verhaal dat bastaarden gezonder zijn en zo krijg je dus een heel vertekend beeld want die hebben niets met de serieuze hondenfok te maken.

Overigens zijn de meest serieuze hondenfokkers vaak juist particulieren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:49

maar die eerste hond va mij kwam uit een lijn,die echt zo gezond was,en zo gefokt op gezondheid enz enz en natuurlijk ook op mooiheid...

zijn broers en zusjes leven nog steeds,alleen hij werd ziek... Huilen

dus je hebt toch pech of geluk???tenminste ik heb verdorie toen der tijd 3500 piek betaald voor de hond...en echt gezocht naar een goede fokker ,super bloedlijnen enz...

mij zegt het allemaal niets meer,die zogenaamde stambomen...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:50

kimmie261 schreef:
hihihi,leuke discussie dit....

tja,moet zeggen,de theorie is natuurlijk wel heel duidelijk,alleen de praktijk werkt nu eenmaal anders...

ik ken genoeg mensen die een mooie teef hebben met stamboom,en deze laten dekken door een reu met stamboom,dit zijn gelegenheids nestjes,of dit dan meteen slechte hondjes zijn??

nee nee, dat word ook niet gezegd, 1 keer een nestje , daar gaat het niet om, het gaat erom dat als er dan 1 nestje komt, dat dat wel verantwoord gebeurt, dus ouderdierenonderzocht en kennis van de lijn waar de honden uit komen ;)

met een dier moet je geluk hebben,dat koop je niet op papier,getuige mijn topgefokte hond welke op 4 jarige leeftijd de strijd tegen kanker verloor...

tuurlijk, ook dat ontkent of weerlegt niemand hier, het blijven dieren, papier of niet

ik heb 6 honden waarvan 2 met stamboom,vanwege een pittbullwet...

mijn overleden rottweiler teef had een stamboom,geen idee waar die is,nooit naar gevraagd,omdat ik gewoonweg niet om papieren geef,deze is 12 jaar geworden.

ik heb 2 stamboomloze rotties lopen,1 van 9 die loopt als een trein,zal nog wel even meegaan,is echt nooit ziek,overgenomen van mensen,dus gekregen op 6 jarige leeftijd,

de ander komt als puppie uit het asiel,moeders bekend ,vaders niet...

2 argentijnse doggen met papier,6 en 7 jaar,beide onder de bulten en 1 ervan heeft HD....

kost een berg aan operaties..helaas..

dat is ook erg jammer :(

en 2 kruisingen,geweldige honden,gefokt in de bijlmer,moeder en vader woonde in 1 flat en kregen puppies,opgevoed bij mensen die gek van ze waren,echt 2 kanjers,kan geen leven zonder ze bedenken,en ze zijn zo mooi,dat veel mensen vragen wat voor ras het is,en de dierenarts in belgie zelfs foto's van ze heeft genomen om aan andere klanten te laten zien..

geen stamboom dus,en tot nog toe,heel erg gezond...

en als ik ooit weer een hondje koop,zal het een rottweiler zijn,en deze kan of uit het asiel komen,of ik koop hem in ieder geval bij mensen vandaan ,welke met liefde de puppies op hebben laten groeien.

maar dat staat bij mij zowiezo op de gedeelde 1e plaats, liefdevol, bewust, verantwoord enz. en tja, zeke met de rottweiler,die toch ook op een grens van de schopstoel staat, is het toch wel heel belangrijk om een pup bij een goede fokker te kopen, een fokker die zich aan de eisen van rv en Raad van beheer houd, dus MAG test op de ouderdieren, HD en Ed foto's

een stamboom is daarbij voor mij onbelangrijk,ik gooi ze in de kast,en daarnaast worden de honden hier geholpen,althans zeker de teven...

1 argentijn komt van een topfokker,maar is opgegroeit in een schuur...en die spoort voor geen meter Haha!

we hebben het hier al eens eerder over gehad, jij bent degene die het woord topfokker in de mond neemt, niet ik of iemand anders hier, daarbij, wanneer puppen in een schuur op groeien en dat ook is wat ze die 8 tot 10 weken alleen maar zien? noem ik het een prut fokker, ( het is natuurlijk bij de argentijnen al snel dat er iemand een top fokker genoemd kan worden, een aantal goede resultaten op shows met eigen honden en hoppa, er is natuurlijk weinig vergelijkings materiaal, zoveel fokkers zijn er niet)

en tja, je hebt die hond zelf gekocht,je wist de omstandigheden waarin de pups groot werden
Knipoog

ik ben ook een particulier hoor Knipoog , daar gaat het helemaal niet om, niet om de status of naam van een fokker

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 20:52

kimmie261 schreef:
maar die eerste hond va mij kwam uit een lijn,die echt zo gezond was,en zo gefokt op gezondheid enz enz en natuurlijk ook op mooiheid...

dus je hebt toch pech of geluk???tenminste ik heb verdorie toen der tijd 3500 piek betaald voor de hond...en echt gezocht naar een goede fokker ,super bloedlijnen enz...

Tja zelf zou ik dus nooit 3500 gulden voor een hond over hebben.
En, zoals al eerder gezegd, een fokker die zegt dat de lijn alleen maar gezond is laat ik dus gelijk links liggen.

Met informeren bedoel ik ook advies vragen aan de rasvereniging, andere bezitters van die rashond, andere fokkers etc. etc.
En zelf proberen zoveel mogelijk de lijnen uit te pluizen.

Ja en dan nog kun je pech hebben. Niemand kan garantie geven op levende wezen.
Maar het is wel zo dat je met levende wezens zo min mogelijk risico's wilt nemen en daarvoor heb je kennis nodig over de voorouders.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:58

PUPS ZONDER STAMBOOM
De ongecontroleerde hondenfokkerij...
Omdat een zichzelf respecterende fokker nooit stamboomloze nestjes fokt, komt een stamboomloze pup altijd uit de ongecontroleerde hondenfokkerij. Dat kan een hondenhandelaar zijn (een broodfokker) of een particulier met een gelegenheidsnestje. In beide gevallen koopt u een hondje waar niks over bekend is qua afstamming en gezondheid van de voorouders. U heeft geen enkele zekerheid dat u een mooie, gezonde pup koopt.

deze zin heb ik als eerste even gequote,maar hier staat toch dat als je een hondje zonder stamboom koopt dat je niets weet van de gezondheid van de voorouders??

maar dat is toch niet algemeen??tenminste mijn kruising kwam bij iemand vandaan die beide ouders had rondlopen.

en die laatste zin vind ik een beetje erop wijzen dat men vind dat als je een hondje koopt met stamboom dat je dan wel zekerheid hebt op een gezonde pup(en mooie.. Gestoord alsof dat van een stamboom afhangt)

maar ik zal niet meer topfokker zeggen Tong uitsteken vind het wel een leuke discussie hoor,omdat ik morgen zo weer een hond zou halen uit het asiel of over zou nemen van iemand,zonder daarbij enige kennis van voorouders te hebben...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:59

kimmie261 schreef:

dat is ook zuur Kimmie261, maar het is natuurlijk niet zo, dat deze ervaring ineens al het juiste van stamboom fokken weggooit.

en ja het zijn levende dieren, tuurlijk is pech en geluk aan de orde, er is geen enkele rashonden fokker die een garantie kan geven op een 100 % gezond dier, het enige wat ik en dus andere kunnen doen, is zorgen dat de risico's zo klein mogelijk worden, er alles aan gedaan hebben om dingen uit te sluiten en, zeker niet onbelangijk, jou als pupkoper ook bij te staan wanneer er wel ellende is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:00

dat is netjes baroen...

stel jij jezelf open voor problemen met pups ,als mensen die hebben??

ook na jaren???