Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
CoolCorrie schreef:De meeste fokkers die een veulen fokken, zijn gewoon liefhebbers. Met een of twee merries, die serieus hun best doen. De grotere fokkers, proberen de winsten te halen door hun bedrijf uit te splitsen, in opfok van jonge paarden , hengstenhouderij, stoeterij, enz enz.
En de meeste fokkers hebben geen winst van hun veulentje.
Wat mij dan nog het meeste stoort is, dat de bastaardhonden niet meemogen doen met wedstrijden. Mijn vorige hondje was heel goed in behendigheid, is trouwens 14 jaar geworden, maar mocht niet meedoen met wedstrijden. En met mijn tegenwoordige hond, ook een kruising mag ik ook niet meedoen.
Fokken mag ik ook niet, terwijl deze hond zo geduldig is met kinderen, dieren, zoals ik nog nooit eerder gezien hebt. Maar ja, geen rashond, dus dat geweldige karakter gaat verloren.
Citaat:maar het is wel bewezen dat de bastaard sterker is..
omdat ze steviger zijn ofzo... (stond ooit is in een dierenbald)
Ania schreef:Maar er blijft nog een vraag over. stel, je krijgt alle kruisingen en bastaards de wereld uit. hoe kan een normaal gezin dan in godsnaam ooit een hond kopen? rashonden kosten zo'n 1000 euro.
CoolCorrie schreef:Wat mij dan nog het meeste stoort is, dat de bastaardhonden niet meemogen doen met wedstrijden. Mijn vorige hondje was heel goed in behendigheid, is trouwens 14 jaar geworden, maar mocht niet meedoen met wedstrijden. En met mijn tegenwoordige hond, ook een kruising mag ik ook niet meedoen.
Tiso schreef:wij hebben bijde gehad de bastaard hebben allemaal 4/5 jaar langer geleefd dan de zuivere honden..
toevallig hebben we een oud zuivere labrador die nu een jaar ouder is dan zen pa en ma... duss wie weet overtreft hij het
maar het is wel bewezen dat de bastaard sterker is..
Tiso schreef:maar het is wel bewezen dat de bastaard sterker is..
enidan23 schreef:mijn mening is dat bijna elke fokker een mooiere hond probeert te creeren dan andere fokkers..
en de uiterlijke kenmerken van die hond zeg maar nog meer te overdrijven.. zodat er honden met gebreken worden gecreeert.
engelse bulldogs kunnen niet eens normaal werpen, moet gebeuren via een keizersnede dat zegt al genoeg.
chichuahua hetzelfde verhaal ook een veelste groot hoofd in verhouding..
sharpei,chow chow komen huidinfecties veelvuldig voor, of naar binnen geklapte oogleden (weet niet hoe het heet)
maar de wimpers zorgen dan voor ooginfecties.
boxers hebben vaak last van ademhalingsproblemen of kunnen amper eten..
en ga zo maar door!
Berdien schreef:Ik ben het wel met je eens, je moet zeker fokken met beleid. Wij hebben ook een rashondje (Papillon) en afgezien van wat tandproblemen is die kerngezond. Komt ook bij een bekende fokker vandaan. Je wéét gewoon wat je in huis haalt, daar gaat het om.
Naar mijn mening bestaat doorfokken wel degelijk, maar dan in de zin van onverantwoord fokken. Fokken met alles wat los en vast zit, ook met inferieure honden, waardoor het ras uiteindelijk slechter wordt, doorgefokt dus.
ThePast03 schreef:Berdien schreef:Ik ben het wel met je eens, je moet zeker fokken met beleid. Wij hebben ook een rashondje (Papillon) en afgezien van wat tandproblemen is die kerngezond. Komt ook bij een bekende fokker vandaan. Je wéét gewoon wat je in huis haalt, daar gaat het om.
Naar mijn mening bestaat doorfokken wel degelijk, maar dan in de zin van onverantwoord fokken. Fokken met alles wat los en vast zit, ook met inferieure honden, waardoor het ras uiteindelijk slechter wordt, doorgefokt dus.
Als dat er mee bedoelt wordt ja dan bestaat het wel maar dat gebeurd door de mensen die je meestal ook op marktplaats ziet adverteren. Niet bepaald serieuze fokkers genoemd en vaak nog eens zonder stamboom.
Nogmaals een stamboom is geen garantie, nergens op. Als pupkoper heb je ook een eigen verantwoording. Zorg voor voldoende voorkennis over de hond die je wilt aanschaffen, neem contact op met de rasvereniging, bezoek zoveel mogelijk fokkers en vraag ze de oren van het hoofd.
Verdiep je in de erfelijke gebreken die in het ras voorkomen en kijk wat de fokker van jouw keuze er aan doet om te voorkomen dat zijn pups die afwijking(en) meekrijgen.
Kijk ook of hij/zij daar open en eerlijk over is, zegt hij/zij dat er in zijn lijnen nooit afwijkingen voorkomen dan ben ik al weg.
kimmie261 schreef:daarnaast,wat is een topfokker??
iemand die alleen maar superbloedlijnen fokt??het ras verbeterd???
kan een partculier dit dan niet??of zijn deze per definitie slecht bezig?
kimmie261 schreef:hihihi,leuke discussie dit....
tja,moet zeggen,de theorie is natuurlijk wel heel duidelijk,alleen de praktijk werkt nu eenmaal anders...
ik ken genoeg mensen die een mooie teef hebben met stamboom,en deze laten dekken door een reu met stamboom,dit zijn gelegenheids nestjes,of dit dan meteen slechte hondjes zijn??
nee nee, dat word ook niet gezegd, 1 keer een nestje , daar gaat het niet om, het gaat erom dat als er dan 1 nestje komt, dat dat wel verantwoord gebeurt, dus ouderdierenonderzocht en kennis van de lijn waar de honden uit komen ;)
met een dier moet je geluk hebben,dat koop je niet op papier,getuige mijn topgefokte hond welke op 4 jarige leeftijd de strijd tegen kanker verloor...
tuurlijk, ook dat ontkent of weerlegt niemand hier, het blijven dieren, papier of niet
ik heb 6 honden waarvan 2 met stamboom,vanwege een pittbullwet...
mijn overleden rottweiler teef had een stamboom,geen idee waar die is,nooit naar gevraagd,omdat ik gewoonweg niet om papieren geef,deze is 12 jaar geworden.
ik heb 2 stamboomloze rotties lopen,1 van 9 die loopt als een trein,zal nog wel even meegaan,is echt nooit ziek,overgenomen van mensen,dus gekregen op 6 jarige leeftijd,
de ander komt als puppie uit het asiel,moeders bekend ,vaders niet...
2 argentijnse doggen met papier,6 en 7 jaar,beide onder de bulten en 1 ervan heeft HD....
kost een berg aan operaties..helaas..
dat is ook erg jammer :(
en 2 kruisingen,geweldige honden,gefokt in de bijlmer,moeder en vader woonde in 1 flat en kregen puppies,opgevoed bij mensen die gek van ze waren,echt 2 kanjers,kan geen leven zonder ze bedenken,en ze zijn zo mooi,dat veel mensen vragen wat voor ras het is,en de dierenarts in belgie zelfs foto's van ze heeft genomen om aan andere klanten te laten zien..
geen stamboom dus,en tot nog toe,heel erg gezond...
en als ik ooit weer een hondje koop,zal het een rottweiler zijn,en deze kan of uit het asiel komen,of ik koop hem in ieder geval bij mensen vandaan ,welke met liefde de puppies op hebben laten groeien.
maar dat staat bij mij zowiezo op de gedeelde 1e plaats, liefdevol, bewust, verantwoord enz. en tja, zeke met de rottweiler,die toch ook op een grens van de schopstoel staat, is het toch wel heel belangrijk om een pup bij een goede fokker te kopen, een fokker die zich aan de eisen van rv en Raad van beheer houd, dus MAG test op de ouderdieren, HD en Ed foto's
een stamboom is daarbij voor mij onbelangrijk,ik gooi ze in de kast,en daarnaast worden de honden hier geholpen,althans zeker de teven...
1 argentijn komt van een topfokker,maar is opgegroeit in een schuur...en die spoort voor geen meter
we hebben het hier al eens eerder over gehad, jij bent degene die het woord topfokker in de mond neemt, niet ik of iemand anders hier, daarbij, wanneer puppen in een schuur op groeien en dat ook is wat ze die 8 tot 10 weken alleen maar zien? noem ik het een prut fokker, ( het is natuurlijk bij de argentijnen al snel dat er iemand een top fokker genoemd kan worden, een aantal goede resultaten op shows met eigen honden en hoppa, er is natuurlijk weinig vergelijkings materiaal, zoveel fokkers zijn er niet)
en tja, je hebt die hond zelf gekocht,je wist de omstandigheden waarin de pups groot werden![]()
daarnaast,wat is een topfokker??
iemand die alleen maar superbloedlijnen fokt??het ras verbeterd???
kan een partculier dit dan niet??of zijn deze per definitie slecht bezig?
ik ben ook een particulier hoor, daar gaat het helemaal niet om, niet om de status of naam van een fokker
kimmie261 schreef:maar die eerste hond va mij kwam uit een lijn,die echt zo gezond was,en zo gefokt op gezondheid enz enz en natuurlijk ook op mooiheid...
zijn broers en zusjes leven nog steeds,alleen hij werd ziek...![]()
dus je hebt toch pech of geluk???tenminste ik heb verdorie toen der tijd 3500 piek betaald voor de hond...en echt gezocht naar een goede fokker ,super bloedlijnen enz...
mij zegt het allemaal niets meer,die zogenaamde stambomen...
kimmie261 schreef:maar die eerste hond va mij kwam uit een lijn,die echt zo gezond was,en zo gefokt op gezondheid enz enz en natuurlijk ook op mooiheid...
zijn broers en zusjes leven nog steeds,alleen hij werd ziek...![]()
dus je hebt toch pech of geluk???tenminste ik heb verdorie toen der tijd 3500 piek betaald voor de hond...en echt gezocht naar een goede fokker ,super bloedlijnen enz...
mij zegt het allemaal niets meer,die zogenaamde stambomen...