Verdient een ander dier wel pijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jamezy

Re: Verdient een ander dier wel pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:48

MysticTinker schreef:
Je hebt wel gelijk hoor, ik ben vegetarisch, eet geen een dier.

Is dat zo?

Koeien, maar ook geiten, geven pas melk als ze een kleintje krijgen. Die worden in de commerciele veehouderij vaak al binnen een dag bij de moeder weggehaald zodat zij niet zelf de melk opdrinken die wij willen gebruiken. Veel jonge dieren komen terecht in de bio-industrie. Met name de stierkalfjes hebben het slecht getroffen; zij staan vaak de eerste 8 weken van hun leven in boxen en kunnen geen kant uit. Als ze zijn vetgemest, gaan de dieren naar de slager.

Het gemiddelde aantal koeien in Nederland in 2002 bedroeg 3,86 miljoen. Ongeveer 2,75 miljoen koeien werden ingezet bij de zuivelproductie, meer dan 713 duizend kalfjes werden gehouden voor hun kalfsvlees en ruim 391 duizend koeien werden gebruikt voor de overige vleesproductie of als weidevee (ter versiering van het landschap). Van de 2,75 miljoen melkkoeien baarden 1,5 miljoen een kalfje om de melkproductie te starten. Van die 1,5 miljoen kalfjes bestond de helft uit stiertjes, die na opmesting geslacht werden, en de andere helft uit vaarzen, die hun voorgangsters in de melkproductie vervingen. Een groot aantal kalfjes werd bovendien snel na de geboorte geslacht voor een enzym in hun maag. Dit enzym wordt gebruikt om kaas te stollen. Deze cijfers zijn te vinden op de website van het Centraal Bureau voor de Statistiek (www.cbs.nl) en die van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (www.pve.nl).

Calcium (kalk) is in ons lichaam samen met fosfor en magnesium verantwoordelijk voor de harde botstructuur. Calcium wordt geabsorbeerd via de dunne darm. Voedingsvezels houden die darm gezond en beïnvloeden zo de hoeveelheid calcium die door het lichaam opgenomen wordt. Melk bevat geen voedingsvezels. Bovendien veroorzaakt dierlijk eiwit (bijvoorbeeld uit melk) een sterk verhoogde uitscheiding van calcium. De hoeveelheid eiwit en zout in zuivelproducten belemmert voorts de opname van calcium. Zuivelproducten bevatten zelfs zoveel van deze stoffen dat zij calcium afbreken.

Door het consumeren van melk wordt de kans op bloedarmoede (ijzertekort), migraine en verschillende allergieën verhoogd. De bekende Amerikaanse kinderarts Dr. Benjamin Spock schreef in 1998 dat het drinken van koemelk door kinderen bloedarmoede, allergieën, diabetes en op de lange termijn zwaarlijvigheid en hartziekten kan veroorzaken.

Bovendien zit melk vol cholesterol en vet en is het toch niet normaal dat je kunt kiezen hoe je het wilt? Karnemelk, halfvolle melk, volle melk, magere melk... Het komt verdorie uit een dier, het is toch geen frisdrank!

Doordat de productie van vlees zeer inefficiënt is - voor één kilo vlees is minstens vijf kilo veevoer nodig - is er veel ruimte nodig om veevoer te verbouwen. Het veevoer komt grotendeels uit het buitenland, waar het ten koste gaat van waardevolle natuur. In Zuid-Amerika, waar veel van ons veevoersoja vandaan komt, gaat de grootschalige sojateelt gepaard met mensenrechtenschen-dingen en illegale ontbossing van het Amazonewoud. Tegelijkertijd zorgt de grote hoeveelheid dieren in Nederland voor een enorm mestoverschot. Daarnaast is het schrijnend dat wij dieren in de bio-industrie soja, graan en maïs te eten geven terwijl 850 miljoen mensen hongerlijden. (Bron: www.veganisme.org)

Oude koeien bestaan niet: http://www.wereldveganismedag.nl/wvd_n/ ... c_2005.htm
De kip achter het ei: http://www.wereldveganismedag.nl/wvd_n/ ... c_2001.htm

Biologisch gehouden dieren hebben het uiteindelijk geen haar beter. Tuurlijk, een iets ruimer hokkie, ander voer, maar aan het eind van de dag...

En ja, ik eet veganistisch en probeer het gebruik van dierlijke producten verder zo veel mogelijk te vermijden.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:04

Ik wil overigens niemand aanvallen, kwetsen of wat dan ook met mijn reactie... Iedereen maakt zijn eigen keuzes Lachen

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:36

Mijn mening:

Als ik vegetariër zou worden, en daarmee zou de héle slachterij van dieren stoppen en zou ik alles redden. Of ook maar één dier eigenlijk. Dan zou ik metéén vega worden. Serieus. Maargoed, ik weet nu eenmaal dat ik wel vega kan worden, maar die biefstukjes liggen toch al in de winkel, en de slachterij stopt heus niet als ik stop met vleeseten. Komt hard over, maar het is de waarheid. En laat ik nu net verslaafd zijn aan biefstukjes. Schijnheilig En ja, ik vind koetjes héél erg lief, en ben ook tegen die beesten die een kort rotleven hebben en vervolgens geslacht worden.. maarja, wat doe je eraan ? Als iemand zin heeft om actie te gaan voeren bij zo'n bedrijf, kom maar op ! Dan doe ik mee. Maar ik blijf wel vlees eten, zolang het slachten ook nog doorgaat. Die beesten zijn dan tóch al dood, en eigenlijk 'verlost uit het lijden dat ze niet zouden moeten hebben'

Kan je ze net zo goed eten.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:53

hm ben gek op dieren maar vlees eten zal ik altijd blijven doen, mensen zijn alles eters :dus ook vlees.
paardenvlees eet ik niet(waarom om euh tjah..) als de dieren nou op brute wijze af zouden worden gemaakt zou ik het nog niet weten.

maar ze zijn in een x dood zonder pijn. ecologisch eet ik niet dat vind ik nou schande. de dieren staan tot hun buik in de modder (is dat natuur/dier vriendelijk?) geef mij maar gewoon vlees van varkens/koeien die binnen leven, schone hokken hebben, gezond zijn, en genoeg eten krijgen.

even een allerbastend dom voorbeeldje: mensen die gek op groenten zijn die protesteren er toch ook niet tegen? in een plant zit net zo goed leven.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:37

rudi schreef:
Maar denk nog eens na voordat je het ene dier boven het ander verkiest, want allemaal zijn ze op de wereld gezet, ze hebben allemaal -1- kans, -1- leven wat ze is gegeven, en veel te kort en teveel pijn!

Als jij een mug op de muur boven je bed ziet zitten, sla je 'm dan dood? Of lig je 'n nacht wakker van 't gezoem rond je hoofd en vervolgens van de jeuk? Ook muggen hebben die ene kans gehad hoor.
En over welke pijn heb je het? De pijn van 't slachten? Dat is de minst pijnlijke manier om een leven te beïndigen, omdat het dier dood is voordat ze zich bewust worden van de pijn. En pijn tijdens het leven wordt toch echt zo veel mogelijk beperkt, geen enkele veehouder ziet zijn vee graag lijden.

rudi schreef:
Ik weet zelf dat de dieren toch wel geslacht worden, toch *wel pijn leiden, en dat de rest van de mensen vrolijk verder eet.

Gelukkig eet de rest van de mensen vrolijk verder, laten we even vanuit de boer kijken: 1 iemand besluit geen vlees meer te eten op basis van vaak éénzijdige informatie (www.stichtingwakkerdier.nl is een leuk voorbeeld) en hun volledige bestaan valt weg. Geen eten meer, geen schoolgeld meer, niets...

timokyana schreef:
By the way ik lees hier veel over biologisch,maar dat zou ik dus ook maar eens nader onderzoeken,want daar is het dus ook niet allemaal koek en ei en dus niet diervriendelijk.

Als biologisch veehouder heb je een limiet aan medicijngebruik. Gevolg: dieren krijgen eerst de "kans" zelf te genezen. En als 't echt niet weggaat, ja dan toch maar de veearts erbij. Zullen we het er even over hebben hoe veel pijn dat dier minder geleden zou hebben, had de veearts direct mogen komen?
Mijn advies: scharrelproducten. Voor nu is dat de beste middenweg: meer ruimte, minder ziekte. (En over deze vraag heb ik maanden moeten nadenken/researchen voor mijn opleiding.)

Zelf eet ik trouwens niet bewust paardenvlees, maar wel rund/varken/kippevlees. Met niet bewust bedoel ik dat ik best wel eens een frikandel eet, maar geen paardenbiefstuk bijvoorbeeld. En dat vind ik niet hypocriet: ik zie het paard als een gezelschapsdier, niet als vee. Dus het paard hoort in mijn ogen thuis tussen de honden, katten, enzovoorts. En dus hoort het paard in onze cultuur niet in de slagerij thuis, vind ik.

Ook werd ergens het begrip "aaibaarheidsfactor" genoemd. Even voor de duidelijkheid: koeien zijn goedaardige, vriendelijke dieren. Schapen en geiten zijn wandelende knuffels met gevoel voor humor. Biggetjes en kuikentjes zijn zo schattig als 't wordt. Veel mensen zien deze dieren niet vaak, en daarom vergeet men misschien dat deze dieren ook karakters en vriendelijkheid hebben. Vee is ook aaibaar.

En toen mijn verzorg-koe geslacht werd, heb ik 'n geen rundvlees gegeten tot ik zeker wist dat ze "verwerkt" zou zijn. Dat is wèl hypocriet. Maar dat kon ik gewoon niet over mijn hart verkrijgen.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:41

nee een ander dier verdient geen pijn maar ik eet wel gewoon vlees maar geen paardenvlees!! ik eet wel gewoon een frikkandel overal zit wel een beetje paardenvlees in daar kun je niet op blijven letten.. ik heb er wel eens aan gedacht om vegetarier te worden maar dat lukt me niet.. maar ik vind het wel heel zielig wat er met de dieren gebeurt.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:50

Citaat:
Als jij een mug op de muur boven je bed ziet zitten, sla je 'm dan dood? Of lig je 'n nacht wakker van 't gezoem rond je hoofd en vervolgens van de jeuk? Ook muggen hebben die ene kans gehad hoor.
En over welke pijn heb je het? De pijn van 't slachten? Dat is de minst pijnlijke manier om een leven te beïndigen, omdat het dier dood is voordat ze zich bewust worden van de pijn. En pijn tijdens het leven wordt toch echt zo veel mogelijk beperkt, geen enkele veehouder ziet zijn vee graag lijden

ik zou het niet beter kunnen verwoorden!! prima

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:04

Ik eet gewoon lekker een paardenbiefstukje of paarden gehakt of wat dan ook, ik vind het eigenlijk zieliger voor de rest van de dieren in de bio industrie dan voor paarden, de meeste paarden hebben namelijk best een aardig leventje voordat ze geslacht worden (paardenvlees wordt mals als ze veel kunnen bewegen, dus voor de slacht gebruiken ze geen paard dat op stal staat.). Bovendien worden paarden tot een jaar of 3 gebruikt voor menselijke consumptie (ik bedoel dan biefstuk/gehakt etc), het vlees is namelijk anders niet zacht genoeg (stukje rubber-effect). Dus de oudere paarden worden waarschijnlijk in allerlei andere dingen verwerkt (de kans dat je dus je eige paard opeet is dus nihil). Als je geen paardenvlees wil eten omdat het zielig is, dan moet je 1 lijn trekken en helemaal geen vlees eten, maar dat is mijn onbescheiden mening.

wat ik ook vrij hypocriet vind is vegetariers die geen 'vlees' eten, maar wel met gemak een visje verorberen, vlees is vlees en vis is ook gewoon vlees!

Bovendien vind ik het onnatuurlijk om helemaal geen vlees meer te eten, een mens is niet voor niets een omnivoor, en als veganist mis je ook gewoon nog eens een hoop voedingsstoffen (uiteraard kun je de meeste dmv tabletten aanvullen).

Dit is niet beledigend bedoeld tegenover vegetariers/veganisten of tegen mensen die om medische redenen bepaalde vleessoorten niet eten. Ieder zijn eigen keuze, maar dit is de mijne.

muggen sla ik trouwens pertinent dood, net als horzels! niemand komt aan mij of m'n vp! Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:15

Ieder dier verdient zeker Respect! Die mag je niet zomaar pijn doen! Nee, eigenlijk helemaal geen pijn doen!
Ik eet ook gewoon vlees. Ik zou ook zeker hiermee stoppen als ik alle dieren zou kunnen helpen of de hele vleesindustrie zou platleggen. MAAR het probleem is dat dit niet gebeurd als er een paar mensen stoppen met vlees eten. Dan zou de hele wereld bekant moeten stoppen.

Het is zeer zeker zielig dat je weleens hoor hoe die dieren die geslacht of verscheept worden zwaar mishandeld worden. Dit moet gewoon niet kunnen!
Net zoals een tijdje geleden op tv was dat jonge biggetjes zo worden gecastreerd zonder verdoving, omdat dat het vlees een betere smaak zou hebben. Dat slaat ook nergens op (ik weet ook helemaal niet of dit waar is hoor)

Maar anyway is sla ook een mug of vlieg dood als ie irriteer! Tja, liefst doe ik dit ook met zo'n elektronische, maar soms hebbie die niet bij de hand.
Maar goed ieder zo zijn mening.

In ieder geval is het dan belangrijk dat de dieren ZONDER pijn hun leven eindigen en dat ze een goed leven hebben gehad ongeacht hoe kort dit ook was.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:18

@ rudi: eet jij dan wel vis e.d.????

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:21

Wij eten hier thuis bijna alleen maar wild, mijn vader is namelijk jager. En er zijn nog wel wat mensen die daar commetaar op hebben, maar ik eet 1000x liever wild dan zulke bio industrie beesten...
Paardenvlees eet ik niet, omdat er bij ons nog wel eens een keer een paard is geweest die naar de slager ging, en dat vind ik gewoon een naar idee. Maar volgens mij kun je beter paardenvlees eten dan varkensvlees, want paarden hebben het gemiddelder toch iets beter.

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 17:21

Nee, ik eet ook geen vis Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:27

We moeten zowiezo er wel altijd naar streven de leefomstandigheden van de dieren die met ons tegen wil en dank te maken krijgen optimaliseren. En niet alleen maar dat smerige uitbuiten.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:28

Ik eet absoluut géén paard. Weet niet waarom. Tevens eet ik ook (bijna) geen andere dieren. 1 keer in de week een stukje vlees eet ik ongeveer.

Ik vind niet dat er onderscheid gemaakt mag worden tussen dieren, maar ik deed het zelf vroeger ook. "Ik eet GÉÉN paard" Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:43

Casca schreef:
Ik eet ook af en toe wel paardenvlees (omdat het door de salami zit Tong uitsteken ) maar paardenrookvlees ofzo niet.. Waarom ik koeien/varkensvlees wel meer eet: meer een gewoonte, dat wordt het meest gebakken bij ons thuis dus eet ik mee wat de pot schaft Tong uitsteken

@Wendy_Komen: Kon je geen foto kiezen die minder aandoenlijk is Tong uitsteken Haha!

hier een minder aandoelijke foto:

http://www.wakkerdier.nl/images/school/dikbilkoe.jpg

of dit ligt op je bordt of zit in je tosti of op je pizza of in dat lekkere stukje vlees:

http://www.milieuloket.nl/9292000/g/mil ... arkens.jpg
http://www.varkensinnood.nl/html/filead ... rkens6.jpg
http://www.dse.nl/~oudeslot/varkens/varkens.html
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-06 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:46

ik ben ook vegatarisch ik voel me er beter door ik vind het zielig bieren van hun leven te beroven!!
ben het nu 3 jaar en bij elke koe die ik zi denk ik dat ik die wel misschien heb gered door vegatarisch te zijn voelt SUPER!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:48

Ik vind trouwens niet dat de gehele bio industrie over 1 kam gescheerd moet worden. Niet op alle varkensbedrijven zitten varkens in een kleine ruimte, ik heb er genoeg gezien in een grote ruimte. En verder zijn lang niet alle koeien dikbillen en zo extreem als op de afbeelding van wakker dier. Niet dat ik alles goed keur, maar er zijn gradaties.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:53

Ik eet geen paardenvlees... omdat ik het gewoon vies vind. Haha!
Maar als ik het lekker zou vinden, dan at ik het gewoon. Net zoals koeien en varkens en kippen en vissen. (Meer soorten vlees heb ik - volgens mij - nog niet gehad).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:55

schaap? soarma is schaap namelijk...
kalkoen? hert met kerst? of struisvogel met kerst? konijn met kerst?

zijn een paar voorbeelden..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:56

Shanna schreef:
schaap? soarma is schaap namelijk...

Hier in nederland meestal varkensvlees hoor.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:00

Ik ben al 20 jaar vegetarier (ik eet ook geen vis). Heb de keuze dus op jonge leeftijd gemaakt.

RoWyGo schreef:
Als ik vegetariër zou worden, en daarmee zou de héle slachterij van dieren stoppen en zou ik alles redden. Of ook maar één dier eigenlijk. Dan zou ik metéén vega worden.
Die beesten zijn dan tóch al dood, en eigenlijk 'verlost uit het lijden dat ze niet zouden moeten hebben'
Kan je ze net zo goed eten.

Na aanleiding van de varkenspest is de varkensconsumptie verlaagd. Er werden minder varkens opgefokt aangezien men er per kg minder geld voor kreeg. Hetzelfde tijdens de BSE periode.

Wanneer er minder vraag zou zijn naar vlees, zal de prijs omlaag gaan.
Wanneer de prijs omlaag gaat, gaan boeren minder dieren opfokken (er is immers geen afname en men verdiend er niet aan).
Wanneer boeren minder dieren opfokken, gaan de vermeerderingsbedrijven (fokbedrijven) minder dieren fokken.
Wanneer jij geen vlees koopt, wordt er minder geslacht.
Dus wil jij 1 dier redden........reken eens uit hoeveel kilo vlees je eet per jaar en hoeveel dieren dit zijn Knipoog
Citaat:
LiNdA 1986
Ik eet ook gewoon vlees. Ik zou ook zeker hiermee stoppen als ik alle dieren zou kunnen helpen of de hele vleesindustrie zou platleggen. MAAR het probleem is dat dit niet gebeurd als er een paar mensen stoppen met vlees eten. Dan zou de hele wereld bekant moeten stoppen.

Het is zeer zeker zielig dat je weleens hoor hoe die dieren die geslacht of verscheept worden zwaar mishandeld worden. Dit moet gewoon niet kunnen!
Net zoals een tijdje geleden op tv was dat jonge biggetjes zo worden gecastreerd zonder verdoving, omdat dat het vlees een betere smaak zou hebben. Dat slaat ook nergens op (ik weet ook helemaal niet of dit waar is hoor)

Ja biggetjes castreren zonder verdoving is regel en volkomen geaccepteerd in de varkenshouderij.

Ik wil het omdraaien, wanneer er nu een miljoen mensen weer vlees gaan eten......dan wordt er meer vlees gefokt en geslacht.
Elk mens kan voor zichzelf bepalen of hij vlees eet of niet, maar de gevolgen zijn nu eenmaal dat dieren speciaal voor consumptie gefokt en geslacht worden.

Er zijn zoveel filmpjes met dierenleed, slachthuizen, transporten, stallen waarin niet dierwaardig met dieren wordt omgegaan, dat ik mij erover verbaas dat er mensen zijn die beweren dat dieren niets merken wanneer ze geslacht worden, dat ze in een keer dood zijn, dat ze zo'n slecht leven nog niet hebben gehad.......ben ik de enige die die filmpjes ziet en ze onthoudt?

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:18

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:03

Ook ik eet geen vlees, vis of andere producten van dieren.
Ik ben er totaal niet op tegen dat iemand anders vlees eet, maar ze moesten wel eens om de diertjes denken.
Mijn vriend eet gewoon vlees en vis (wat ik eigenlijk koop, en klaar maak) maar ik haal het bij iemand weg die zelf zijn eigen vee slacht, ik weet van hem 100% dat ie zijn beesten altijd goed verzorgd heeft en ze staan zomers altijd op land, dus deze koeien, varkens en kippen hebben een zeer goed leven gehad.
Om redenen maak ik zowiezo geen paardenvlees voor hem klaar (hij lust het gelukkig niet eens Haha!)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:19

Weetje waarom ik nog elke dag een heerlijk stukje vlees etc eet? Omdat ik élke dag meemaak hoe onze beesten; koeien en varkens, het hebben. Ik vind dat ze het hartstikke goed hebben; koeien mogen elke dag heerlijk naar buiten, kunnen overdag heerlijk doen wat ze willen, en s'avonds staan ze te dringen om gemolken gemogen te worden. Ze staan nooit vast of wat dan ook, komen naar je toe voor een knuffel etc.
De varkens ook, hebben vloerverwarming, een heerlijk groot hok, dikke laag zaagsel, genoeg ruimte om te spelen en springen en rennen of wat dan ook. De wat oudere biggen hebben zelfs wat speeltjes; een soort jolliebal en rammelketting bijv; wat ze helemaal geweldig vinden. Onverdoofd castreren ja dat gebeurt, maar ik weet niet hoeveel zo'n biggetje er nou eigenlijk van merkt; in max. 2 sec. liggen in een handbeweging z'n balletjes er al uit. Spraytje erop, vitamine spuitje en weer het hok in. Waarom zorgt wakker dier (kan die naam niet uitspreken zonder m'n tanden te knarsen of iets agressief te worden) niet voor betaalbare verdovinkjes? Nee ze dramatiseren alleen alles, aargh. Vreselijke organisatie.
Nog zoiets, het is door die enorm belachelijke mestwet goedkoper om koeien binnen te houden dan buiten op het land, en dan zeuren dat de koeien steeds meer binnen worden gehouden (roll) Erg raar.
Net zoals die rare dramaverhalen over het slachten, de slachterijen die ik ken, en waar onze dieren uiteindelijk ook wel heen gaan; is het bijv. zo dat de kalfjes nieuwschierig snuffelent binnen komen lopen, een poef en ze zijn dood. Ze merken het niet eens.
Kan nog wel uren doortypen over dit onderwerp, maar ik denk niet dat het indruk maakt op vega's of aanhangers van bijv. wakker dier of wat dan ook.
De reden dat je geen vlees eet omdat mensen ook zonder kunnen; accepteer ik. Vind het dan knap dat je geen vlees eet of wat dan ook. Dat het zielig is, en al dat gebazel is niet waar; en kan ik dus niet tegen. Als er meerdere mensen zijn die wakker dier op hun nummer willen zetten, ik meld me aan.

Pfft.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:24

nd423 schreef:
.....
Er zijn zoveel filmpjes met dierenleed, slachthuizen, transporten, stallen waarin niet dierwaardig met dieren wordt omgegaan, dat ik mij erover verbaas dat er mensen zijn die beweren dat dieren niets merken wanneer ze geslacht worden, dat ze in een keer dood zijn, dat ze zo'n slecht leven nog niet hebben gehad.......ben ik de enige die die filmpjes ziet en ze onthoudt?

Zoals ik al zei, ik ken dat beeld niet; wel van filmpjes maar ik maak het níét écht mee. Hoe het écht is, op ons bedrijf en die van de buurt bijv. is gewoon een gezellige beestenboel. Ik krijg daardoor geen schuldgevoelens. (vraag me trouwens nog altijd af waar ze die filmpjes maken, ja echt bedrijven naam en plaats etc.)

Als hier in de buurt een beest word geschopt, en dat komen meerdere mensen te weten (boeren ja) stappen ze zo op die boer af en vragen ze waarom dat nou nodig is.