Mager konijn met lange tanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Mager konijn met lange tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 22:45

Ach gossie, dat is sneu zeg..!
Sterkte maar dan, het is nooit leuk als je beessie doodgaat.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:23

dank je, nee vond het ook alles behalve leuk en mis dr nu erg!!

en toen ik dr ging begraven vond ik ook nog eens het skelet van mn oude konijn die er al 8 jaar ligt Boos!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:30

Hoi,

De reden dat je konijn zo mager is, ligt waarschijnelijk voor een groot deel aan de te lange tanden. Bij sommige konijnen moeten de tanden af en toe geknipt worden. Want als ze te lang zijn kunnen ze niet goed meer eten. Je kunt ze ook zelf knippen met een combinatie tang, daarmee knip je de nagels en de tanden. Dit is een speciale tang die verkrijgbaar is bij de betere dierenspeciaalzaken zoals bijvoorbeeld de Pets Place. Maar als je er helemaal geen ervaring mee hebt kun je beter even naar de DA toe, dan kan die ze even knippen.

Het kan ook zijn dat het konijn inwendige of/ en uitwendige parasieten heeft. Het beste kun je dan een wormenkuur halen in de vorm van een pil en vloeibare druppels die je over de pels heen doet. Want als je alleen de druppels gebruikt of alleen een pil dan is het vaak zo dat of de inwendige of de uitwendige parasieten blijven zitten.

Maar goed ik zou gewoon even naar de DA gaan.

Groetjes en sucses nog met je konijn Knipoog

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:35

ons konijn heeft ook lange tanden Knipoog
deze knippen wij om de 2/3 weken.. nooit mee naar de DA geweest.. gewoon zelf geknipt Haha!
je moet gewoon ongeveer knippen... soms bloeit het wat, maar dat geeft niet Lachen
nu zijn zn tanden er plots uit, wat mij een hele misterie is Verward weet iemand mss hoe dat kan

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:37

ja ik heb er wel eens van gehoord maar wat het precies was weet ik niet meer, maar ik ga het voor je opzoeken!!!

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:40

Mijn [inmiddels overleden] konijntje had ook behoorlijk lange tanden, zijn ondertanden groeiden gewoon door omdat hij geen boventanden meer had [is al op jonge leeftijd begonnen]
Wanneer de tanden te lang werden knipten we ze met een tangetje/schaartje wat korter, niet te kort natuurlijk, ik denk dat je zeker niet bij de zenuwen moet komen.
Het knippen was voor hem, voor zover aan hem te zien, niet pijnlijk, en het bloedde ook nooit. Misschien even naar de tanden van een ander konijn kijken voor de lengte?
Mijn konijn was best mager, at ook niet heel veel, maar is wel behoorlijk oud geworden

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:10

nou die van mij is maar 5 geworden... en mn vorige ook maar 6, terwijl de konijnen bij ons op school rustig 10 worden...

lijkt wel een vloek op te rusten.. Boos!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:49

StalHaast schreef:
deze knippen wij om de 2/3 weken.. nooit mee naar de DA geweest.. gewoon zelf geknipt Haha!
je moet gewoon ongeveer knippen... soms bloeit het wat, maar dat geeft niet Lachen
nu zijn zn tanden er plots uit, wat mij een hele misterie is Verward weet iemand mss hoe dat kan

je knipt ze veel te vaak, tanden knippen hoeft hooguit 1 tot 2 keer per jaar te gebeuren, en zeker niet meer. En als het bloed is het toch een teken dat je in de zenuw hebt gezeten en als je daar iedere maand in zit te knippen dan kan deze afsterven waardoor er tanden uitvallen. Jeetje dat zal behoorlijk pijnlijk voor je konijn wezen...
Laatst bijgewerkt door SONY op 01-08-06 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:34

zo hebben wij dat te horen gekregen van kennisen, die er mee naar de DA wasd geweest, die moesten het ook zovaak knippen van de DA...
hij had nooit pijn bij t knippen, bleef altijd netjes zitten...

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:03

SONY schreef:
StalHaast schreef:

je knipt ze VEEL te vaak, tanden knippen hoeft hooguit 1 tot 2 keer per jaar te gebeuren, en zeker niet meer. En als het bloed is het toch een teken dat je in de zenuw hebt gezeten en als je daar iedere maand in zit te knippen dan kan deze afsterven waardoor er tanden uitvallen. Jeetje dat zal behoorlijk pijnlijk voor je konijn wezen...

Dat bloed lijkt me ook niet een goed teken..
Maar 1 tot 2 keer per jaar is echt niet genoeg hoor, wanneer ik dat zou doen bij mijn konijn waren zijn tanden al uit zn mond gegroeid

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:17

bij dat konijn van ons groeide zn tanden in zn neus... dus dat is ook zielig lijkt mij?
dus moest dus echt wel zo vaak knippen....
bloed is een groot woord... gewoon een heeeeeeeeeeeeel klein beetje bloed op t tandje... was na paar seconde ook alweer over...
en nogmaals hij bleef gewoon altijd rustig zitten... verroerde zich niet

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:10

Bijnde meeste konijnen is 1 a 3 keer genoeg per jaar, maar dat hangt ook geheel af van de omgevingsfactoren. Of ze een knaagsteen hebben bijvoorbeeld, of ze deze frequent gebruiken, wat voor voor ze hebben, wat er in dat voer zit is het bijvoorbeeld een volledig voor of alleen een aanvullend voer. Je hebt konijnen die knagen aan alles wat in hun zicht komt zoals het hout van hun hok, zo slijten de tanden ook. maar als je een konijn hebt die dat niet doet zul je wellicht vaker de tanden moeten knippen. Maar het gemiddelde ligt rond de 1 a 3 keer per jaar, en het is per konijn verschillend. Maar het hoort niet te bloeden, ook niet een klein beetje want dat betekent dat je in het leven hebt geknipt ook al is het maar een klein beetje. Maarre @ stalhaast had je konijn geen olifantstanden dan als ze zo snel en in z'n neus helemaal groeiden?

Groetjes Knipoog

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:17

ons konijn knaagt nergens aan... hij is nu weg... de volgende eigenaren brengen hem misschien wel naar de veearts

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:34

dat ma gik hopen dan met zulke tanden....

en idd en tand mag NOOIT EN TE NIMMER bloeden bij het knippen... zelfs nog geen ienieminie beetje bloed...
waarschijnlijk is daardoor ook de tand uitgevallen

kayleighhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:56

ik vindt eht zielig als mensen hun dieren dumpen. ik heb vorig jaar rond deze tijd een cavia langs de weg gevonden die is nu van mij want niemand zocht hem. hij was ook al erg dun aan het worden. nu is hij heel erg blij met zijn 3 cavia vriendjes. ik vind het echt niet kunnen dat konijnen cavia s en andere dieren zomaar ergens gedumpt worden.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:29

Heb je ondertussen al een nieuw huis voor het beestje gevonden?
Ik zou er zo een konijntje bij willen, maar ik denk niet dat het samen gaat met de twee die ik al heb

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:28

ik denk dat het verstandiger is om het beest eerst helemaal aan te laten sterken voordat je een nieuws huis zoekt...

een dier dat zwak is moet niet bloot gesteld worden aan stress... en verhuizen = stress...