Niet fokken met konijnen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Becky_Claire

Re: Niet fokken met konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:16

nou ik heb ook konijnen 2 allebei vrouwtjes wil dr niet mee fokken je komt ze ten eerste niet kwijt en ten 2e kan ik niet eens afscheid nemen van konijnen haha daarom dus 2 vrouwtjes gebeurt niks Knipoog

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:00

nou ik heb op dit moment ook ( rasloze) konijntjes waarmee ik hobbymatig fok. maar ik let wel degelijk op het karakter gezondheid enz. Ik heb 2 voedsters zitten van nu allebij 6 jaar oud en deze heb ik zelf gefokt. Ze zijn super gezond en kunnen nog jaren mee. ook geef ik duidelijke info mee aan de kopers en als ze het konijn niet meer willen dan kunnen ze hem terugbrengen.

Ik snap je punt wel van de stambomen enz. Ik heb ook cavia's en daar zitten bij allemaal een stamboom. iedeaal voor de achtergrond en de kleurlijnen. helaas is dit bij de konijnen nog niet echt zo.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:32

Ik heb dit jaar voor het eerst een nestje gehad met een rammetje die fokzuiver was en een van mn voedstertjes (jammer genoeg niet fokzuiver, maar is nu eenmaal geen erkend ras), maar ik had graag kleine leeuwenkopjes gehad. Is op zich gelukt en ze hebben allen een prachtige thuis. Dit wil niet zeggen dat ik nu zal blijven fokken, voorlopig niet meer, maar in de toekomst wil ik mij nog een kleurdwergmoertje aanschaffen en dan fok ik enkel nog met raskonijntjes, maar eerlijk gezegd is het niet makkelijk om ze kwijt te raken, tenminste naar een goede thuis. Ik heb gewoon verschrikkelijk veel mensen gehad die mij opbelden, de prijs vraagden en die dan teveel vonden. Dan had ik zo iets van als dat teveel is dan zal er nog veel zijn die teveel zal kosten en meestal zijn dat dan ook van die mensen met een kinderen die als bevlieging een konijn willen en die er dan ook niets van kennen. Dan heb ik dan toch ook zoiets van nee die gaan daar zeker niet heen.
Het is ongelooflijk hoeveel konijnen je op internet ziet staan. Ikzelf heb twee konijnen die ook op die manier ge'fokt' zijn, een heeft olifantstanden (dit ook gemeld aan de mensen waar ik het vandaan haalde, alleen die blijven gewoon doorfokken, terwijl dit dus erfelijk is), en eentje die tegelijk schimmel, diarree en pasteurella heeft. Gelukkig gaat het met beiden goed, tandjes houd ik zelf bij, en het andere konijn is behoorlijk stabiel, hoewel ze nooit zonder niezen en hoesten zal zitten. Maar een ding weet ik zeker, bij mij komen geen konijnen meer van winkels of van particuliere nestjes, enkel nog van fokker, ingeent en getatoueerd.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:57

heej,
ik ben het wel met je eens hoor.
Alleen ik heb mijn konijn 1 keertje laten dekken omdat ik graag gezeldschap wilde hebben voor haar en omdat ze nogal dominant is heb ik geen vreemd konijn gekocht. Dat zal een dood betekenen voor 1 van de 2 konijnen. Wat heel jammer was is dat alle 4 de konijntjes er zwak waren en daarom heb ik ze 8 en sommigen 9 weken bij hun moeder gelaten ( op advies van de dierenarts ) Maar toch zijn ze allemaal niet ouder dan 2 jaar geworden - behalve die wij hadden gehouden die is 6 jaar geworden -. Het lag niet aan mijn konijn zij is nu inmiddels 8 jaar. Later is ze nog een keertje perongeluk gedekt, maar ( gelukkig ) dat was mislukt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 23:52

@horsiegek: ik snap je verhaal niet helemaal. Je laat je konijn dekken omdat je haar dominant vind en bang bent dat het mis gaat met het koppelen? maar inplaats van een vruchtbaar mannetje er bij te gooien had je toch ook gewoon een gecrastreerd mannetje kunnen kopen? Dat maakt voor het konijn geen verschil hoor...

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:29

Niet fokken, lekker bokken Haha!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:44

Ik ben het helemaal met Wjerdo eens...de boel wordt hier altijd zo opgeblazen...alles wat je leest enzo Rolleyes
Bij elk huisdiersoort komt dit voor. Het is niet goed, das waar.

Konijnen uit de dierenwinkel kunnen snel ziek worden enz. Konijnen die door een fokker gefokt zijn en dus raszuiver kunnen óók ziek worden en ook nakomelingen krijgen die ziek zijn.

Ik fok zelf af en toe ook eens een nestje, wel met raszuivere konijntjes die keurig naar de keuring zijn geweest en goedgekeurd zijn. Waarom? Omdat ik het prachtig vind om dat jonge spul op te laten groeien. Ik doe ze t liefst ook niet weg, als ik fok, fok ik om ze zelf te houden. Als ik de hokken vol heb, dan fok je niet want dan moeten ze verkocht.

Vind het wel goed van je dat je nu zo een topic opent
Wie het wil lezen kan het dan lezen en dan hoeft niet iedereen dat commentaar in een topic te lezen Lachen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:37

Wij hebben een black and tan fokkerij en ik weet niet wat jij allemaal voor idee"en hebt, maar bij onze konijnen krijg je echt geen stamboom ofzo haha!
Wij vragen ook niet bij elke ram die we krijgen of lenen om mee te fokken of zijn vader, moeder, broers, zussen, neefjes, nichtjes, whatever allemaal ziektes hebben gehad. Als de ram niet goed fokt, of zelf ziek is, word hij afgemaakt of aan iemand verkocht die een leuk huisdier wil.
Ze krijgen een tattoeage, zelf houden we bij welk konijn door welke ram is gedekt.
Maar mocht jij een konijn kopen met een tattoeage dan kun je daar nog niks anders uithalen dan de leeftijd en bij welke club die weg komt. En mocht je dan over 2 jaar bij ons komen dan weten wij echt niet meer wie de vader of moeder waren!

Als de konijnen op een keuring een mager Fje (=fraai) of alleen maar een ZG (zeer goed) krijgen dan word er hoogstwaarschijnlijk niet mee gefokt door ons, wij hebben op dit moment zulke goeie konijnen zitten. Wij fokken nu met een U ram, U = uitmuntend, de ram moet dus ontzettend goed zijn wil die een U krijgen. Dus daar hopen we leuke konijntjes mee te krijgen en ik zet wel eens een advertentie op marktplaats of speurders en dan zijn ze binnen no time weg, die we aanhouden maar niet het gewenste resultaat geven worden vaak op de tentoonstelling verkocht.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:41

Super topic!!!
Ik heb bewust er voor gekozen een mannetje en een vrouwtje te nemen... Heb alleen mn mannetje laten casteren...
Ze zijn beide van een ander ras konijn (mannetje is een grote dwergkonijn, zal dus ook niet zuiver zijn. Vrouwtje is een kruizing Angora- Engelse Langoor)

Daarbij is t vrouwtje erfelijk blind (gedeeltelijk) dus ik denk er niet eens aan om met dat te gaan fokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:52

Ik ben het met de TS eens. Verder vind ik hetzelfde gelden voor muizen, ratten en hamsters. Helaas worden die, ik denk omdat ze kleiner zijn, vaak vergeten.....

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:06

Ja Wuis heb je helemaal gelijk in!
Weet nog wel bij ons in de dierenwinkel, nou pff elke week wel een nestje muizen omdat ze de muizen te laat uit elkaar haalden.
Hamsters fokte ik wel mee, voor de verkoop in de dierenwinkel (ik had een aparte kleur hamster dus fokte met een andere leuke kleur en kreeg ontzettend leuke en goed verkopende jongen Knipoog ).
Maar moet ook zeggen dat er veel onkunde in dierenwinkels zijn.. Als het personeel een beetje goed is moeten zij ook bij een 8 weken oud konijn kunnen zien of het een man of vrouw is en bij tijds van elkaar scheiden.