wanneer katje zelfstandig naar buiten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: wanneer katje zelfstandig naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:30

Shaar schreef:
KiWiKo schreef:
hmzzz de mijne liepen met 6 weken al buiten, wel onder moeders paraplu maar buiten lopen ze Haha! nu zijn ze 8 weken en hebben zelfs buiten geslapen gisteren (vooral omdat Thom, de hond, voor het kattenluik lag Lachen )

Hier net zo Ja

Wij hadden onze katten toen ze 8 weken oud waren denk ik, en na een week of 3 liepen ze hier ook al vrolijk buiten Ja

hi hi de mijne zijn nu 8 weken Haha! Haha! ze zijn nog bij mama Haha! en gaan volgende week pas naar een nieuwe eigenaar Haha! Haha!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:54

Mijn Novi en Bram mochten nadat ze 3 a 4 maandjes bij mij waren naar buiten. Dit omdat het nog echte baby's waren en ik geen enkel risico wilde lopen..met daarbij, het was winter, dus niet erg om binnen te houden Knipoog
Ik woon in een rustige wijk gelukkig, dus daar hoefde ik mij geen zorgen om te maken.
Ikzelf vind 14 weken nog veel te jong om naar buiten te laten gaan, aan het lijntje is nog wel te doen. Hoewel ze dan de buitenlucht ruiken he en ze steeds moeilijker binnen te houden zijn.
Als ik jou was zou ik het proberen uit te stellen totdat hij een maand of 3/4 bij je is. Lekker veel met hem spelen binnenshuis en stoeien. Kittens zijn zich nog van geen kwaad bewust, dus ook niet van het verkeer.
Maargoed, dit is enkelt hoe ik het zou doen he Knipoog Veel plezier met je krummel.

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:29

Een rustige wijk is geen garantie hoor. Dan kennen ze het gevaar van auto's zelfs minder en is het gevaar van aanrijding vaak zelfs groter. Tevens is een rustige buurt geen garantie tegen kattenhaters, rattengif, vallen, klapramen, kattenaids, etc...

Als je kan is een kattenren ideaal en anders een tuigje ofzo ^-^

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 13:02

Mariekje22 schreef:
ik zou je kat niet al te vroeg laten castreren, want dan wordt het nooit een stevige kater, door het castreren wordt de groei heel erg geremd en blijft hij altijd klein....

Jammer dat je jezelf niet eerst beter voorlicht voordat je informatie gaat geven op een forum.
Bij dieren die vroeg gecastreerd worden sluiten de groeischijven later en hierdoor worden deze dieren dus juist groter ipv kleiner Knipoog

Sommigen zwaren wat minder uit dan de niet gecastreerde exemplaren maar dat heeft niets met klein te maken en dat gebeurd ook lang niet altijd. Lijkt me ook niet zo belangrijk voor een dier waarmee je niet naar exterieurkeuringen gaat.
Belangrijkste is dat er niet nog meer jonge katjes komen.

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:08

jammer al die felle reacties op mijn berichtje over het castreren. Ik kwam toen ik dat heb getypt net, nou ja de dag ervoor bij de dierenarts vandaan, en die raadde me aan om hem pas na een maand of 8/9 te laten castreren omdat hij anders heel klein zou blijven......vriendin van mij heeft een andere dierenarts en die heeft het haar ook aangeraden......vertel dus alleen maar wat de dierenartsen ons hebben verteld....dus een beetje rustig hoor.....

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:49

Tja ik heb zelf geen katten thuis, maar ik heb dit wel vaker gehoord (laat castreren anders blijven ze klein). Geldt, voor zover ik weet, ook bij honden.
Ben nu eigenlijk wel benieuwd wat waar is dan Verward Aangezien er door verschillende mensen redelijk fel gereageerd wordt op het later castreren van katers, terwijl Mariekje22 zegt dat ze t van de dierenarts heeft..
Google:
Waarom adviseren wij castratie van de kater?

De kater is geslachtsrijp op de leeftijd van 6-7 maanden. Wij adviseren de kater te laten castreren op een leeftijd van 9 maanden. Dit in verband met het uitgroeien van de kater met de daarbij behorende katereigenschappen. Mocht de kater eerder in huis gaan plassen en/of sproeien dan is het beter om de kater direct te laten castreren. Anders kan de kat het gedrag aanleren.
In 5 % van de gevallen kan de kater blijven sproeien ondanks de castratie.
Bron: http://dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/kat/castratie.html
-----------------------------
Bijzonderheden:
Wanneer mag je een kater laten castreren?

Antwoord:
Het beste tijdstip is als de kater bijna volgroeid is, maar nog niet gaat sproeien in huis. Hangt mede af van het ras en de ontwikkeling. Meestal is 10-12 maanden een goed moment. Je kan ook even met je dierenarts overleggen.

Succes.
Peter Klaver, dierenarts
Bron: http://www.dierennieuws.nl/katten/darts2e.htm

Lijkt mij dan tog dat de dierenarts van Mariekje22 t bij t rechte eind had...

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:21

LuMy schreef:
Tja ik heb zelf geen katten thuis, maar ik heb dit wel vaker gehoord (laat castreren anders blijven ze klein). Geldt, voor zover ik weet, ook bij honden.
Ben nu eigenlijk wel benieuwd wat waar is dan Verward Aangezien er door verschillende mensen redelijk fel gereageerd wordt op het later castreren van katers, terwijl Mariekje22 zegt dat ze t van de dierenarts heeft..
Google:
Waarom adviseren wij castratie van de kater?

De kater is geslachtsrijp op de leeftijd van 6-7 maanden. Wij adviseren de kater te laten castreren op een leeftijd van 9 maanden. Dit in verband met het uitgroeien van de kater met de daarbij behorende katereigenschappen. Mocht de kater eerder in huis gaan plassen en/of sproeien dan is het beter om de kater direct te laten castreren. Anders kan de kat het gedrag aanleren.
In 5 % van de gevallen kan de kater blijven sproeien ondanks de castratie.
Bron: http://dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/kat/castratie.html
-----------------------------
Bijzonderheden:
Wanneer mag je een kater laten castreren?

Antwoord:
Het beste tijdstip is als de kater bijna volgroeid is, maar nog niet gaat sproeien in huis. Hangt mede af van het ras en de ontwikkeling. Meestal is 10-12 maanden een goed moment. Je kan ook even met je dierenarts overleggen.

Succes.
Peter Klaver, dierenarts
Bron: http://www.dierennieuws.nl/katten/darts2e.htm

Lijkt mij dan tog dat de dierenarts van Mariekje22 t bij t rechte eind had...

Dat is echt onzin. Katers het beste castreren vanaf een half jaar/7 maanden. Dit natuurlijk voordat ze gaan sproeien, anders dikke kans dat het gedrag al normaal is voor ze en niet meer overgaat.
En dat ze kleinr blijven is nooit aangetoond. Bij honden is het ook echt onzin.

Castreren die handel, en daarna pas naar buiten!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:55

. OK dan! precies, kunnen er ook geen ongelukjes gebeuren !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:34

ik ga hem zeker eerst castreren.
meneer zit nu elke dag lekker aan een lijntje in de tuin als ik erbij ben, dat vind hij prachtig. ik laat hem nu zeker nog niet los, hij is nog veel te klein en stuiterig daarvoor.

bedankt voor alle tips!

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:34

Ik krijg 2 jonge Noorse boskatjes, ook 2 katers. Ik heb gelukkig een achtertuin waar helemaal rondom een schutting staat, dus als het goed is kunnen ze alleen achter het huis blijven. Ik doe dit alleen wanneer ik zelf in de buurt ben, als ik weg ben wil ik dat ze naar binnen gaan.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:38

bij mijn paarden loopt sinds kort ook een kleine kater van 2 maanden en die loopt gewoon los en dat gaat prima Knipoog

der lopen trouwens nog 4 andere kittens die niet van mij zijn omdat een of andere zwerfpoes elk jaar een nestje krijgt bij ons op stal

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:16

luf_horses schreef:
bij mijn paarden loopt sinds kort ook een kleine kater van 2 maanden en die loopt gewoon los en dat gaat prima Knipoog

der lopen trouwens nog 4 andere kittens die niet van mij zijn omdat een of andere zwerfpoes elk jaar een nestje krijgt bij ons op stal

Ja juist, en hoe komt dat? wordt die kleine kater wel geholpen dan? en die poes nog ooit gesteriliseerd of niet? Of blijft dat een kittenfabriekje

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:24

De reden waarom veel dierenartsen nog altijd dat fabeltje zeggen, is omdat de meeste dierenartsen héél erg weinig van katten kennen. Ik heb zelf hier een cursus liggen thuisschool voor dierenartsaasistente en weet je dat het bijna allemaal over honden, vogels en paarden gaat er er amper 1 blaadje op de 50 ofzo over katten gaat?

De meeste informatie over katten kan je eigenlijk best halen bij mensen die continue met katten bezig zijn: goede (betrouwbare) fokkers, opvangadressen, etc. Deze weten vaak 100 keer meer over katten dan een DA.

Spijtige zaak, maar zo is het.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:43

@ JustNanno waarom moeten die dieren perce ''geholpen'' worden, worden die beesten er wel mee geholpen? Waarom zouden alle katten ''geholpen'' moeten worden, die poes die daar rondloopt is niet eens van haar, dus waarom zou ze haar dan moeten ''helpen''. Zolang er geen over last is van die beesten waarom zouden ze dan ''geholpen'' moeten worden?

Anne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:58

snap idd ook niet wat er mis is met ieder jaar een nesje daar op stal.. maarja JustNanno vind het nodig dat àlle katten geopereerd moeten worden... (en liefst nog zo jong mogelijk Verward)
arme poesje, lijkt me behoorlijk pijnlijk zo'n operatie! (en daarbij een zwerf poes, wie gaat er voor de kosten van die operatie opdraaien?)
Ach maakt t uit, bemoei me der verder ook nie meer mee.. Zelfs Dierenartsen hebben ongelijk, dus waarom zou ik t dan wel weten hè.

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:21

Arm poesje? Ik wil even hier gaan 'moeien', maar weet je hoe belastend een zwangerschap is op een poes? Hoe belastend krols zijn is, de gierende hormonen enzo? Hoe veel poezen sterven omdat ze al op 6 maanden zwanger zijn en hun lichaam te klein is om 6 kittens te dragen? Er zijn hier veel mensen die eens een beetje van biologie moeten leren en menslievendheid moeten leren, ook jegens dieren. Ook ik ben voor zo vroeg mogelijk castreren, mede omdat katers dan groter worden vb! Mijn eigen poes is op 5,5 maanden gesteriliseerd, omdat bij poezen het een zwaardere operatie is. Zij is gechipt op 17 weken (ik had haar op 15 weken), maar komt nooit buiten. Dit zullen jullie ook overbodig vinden zeker dan, chippen?

Denk aub eens aan de gezondheid van de kat, ipv jullie eigen gemak!

Ps. in een super wereld zouden alle katten geholpen zijn behalve katten in catteries (ook voor HTK) waar gezond, goed en bewust wordt omgegaan met zwangerschappen, gezondheid, testen, etc.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:25

Wij hebben onze katten al heel snel in de garage laten slapen en naar buiten leren gaan. toen ze 11 weken waren liepen ze al vrij rond. Nooit een probleem mee gehad Lachen

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:48

Mijn kat was al op 4 maanden krols, stel je voor dat je kat buiten loopt en op 4 maanden zwanger wordt. Is ze amper 6 maanden als ze moet bevallen. Dat is hetzelfde als een meisje van 10 jaar zwanger hebben....

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 00:35

Geeft niks, al die jonge katjes kunnen op marktplaats. gewoon achteraan sluiten in de rij van ZESDUIZEND advertenties Ach gut .

Misschien dat dáárom zoveel mogelijk poezen gecastreerd moeten worden? Voor zoveel katjes vinden we toch nooit een goed tehuis Huilen .

Allerlei instantie's als Dierenbescherming en kattenopvang willen meedenken en meebetálen aan castratieplannen...... Kom op, dit moet volgend jaar minder zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 00:38

Ik weet niet precies hoelang maar zo gauw ze weten waar ze eten krijgen kunnen ze naar buiten hoor!! Dat is met een week of 1/2/3 wel mogelijk!!!! katten zijn niet dom Tong uitsteken

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:42

Een week of 1/2/3? Ik hoop echt dat je nooit katten neemt en in de eerste plaats voor de katten zelf. Sorry, maar er zijn hier énorm veel mensen die echt eens iets over katten moeten leren. De gemiddelde leeftijd van katten die buiten gaan is 7 jaar. Die van katten die binnen blijven of enkel aan een tuigje ofzo is 15/17 jaar. En nee, deze katten zijn NIET ongelukkig, want ongelukkige katten sterven door frustraties en niet meer willen eten etc.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:53

Nou onze katten overleven het prima bij ons thuis, kunnen naar buiten wanneer ze willen etc!!! De ene is 14 jaar oud geworden en natuurlijke dood gestorven de ander is inmiddels alweer 6 jaar oud............

Weet jij wel waar je het over hebt!!??? Daarbij zijn ze netjes gesteriliseerd nooit nestjes gehad......dusse volgens mij moet jij iets leren. Een mens hou je toch ook niet tot zn 40ste binnen of wel!!!

En dan heb ik het over 1/2/3 weken vanaf het moment dat je de kat in huis neemt....

{edit}
Moet je niet eerst eens nadenken voor je een oordeel trekt??? Heb even je beredeneringen in het topic gelezen...

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:02

Een kat moet toch lekker naar buiten kunnen om zich uit te leven,
ik vind een kat binnenhouden altijd een beetje egoistisch.
Oke de kans is misschien groter dat ze aangereden worden maar moet je ze daarvoor hun leven lang binnen in huis houden... Verward

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:03

Moeten wij onszelf ook opsluiten Tong uitsteken

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:22

superpluisje schreef:
Een kat moet toch lekker naar buiten kunnen om zich uit te leven,
ik vind een kat binnenhouden altijd een beetje egoistisch.
Oke de kans is misschien groter dat ze aangereden worden maar moet je ze daarvoor hun leven lang binnen in huis houden... Verward

als jij denkt dat katten alleen de kans lopen om aangereden te worden, moet je eens beter nadenken. Buitenkatten hebben niet alleen veel stress (andere katten in territorium, vaak nieuwe katten in de omgeving), hebben ze kans om vergiftigd te worden, opgesloten, meegenomen, ziektes (en Fip of Felv kom je niet meer vanaf en zijn dodelijk en de kans daarop is verre van gering), overreden. En last but nog least...ze veroorzaken vooral andere mensen heel veel overlast!!
Misschien makkelijk dat ze jouw kattenbak niet gebruiken, maar ze moeten hun behoeftes toch ergens kwijt!

Dus egoistisch is het pas om een kat naar buiten te donderen, en m vervolgens alles zelf maar laten uitzoeken. Katten zijn HUISdieren, betekend dat ze in HUIS horen en afhankelijk zijn van de mens. Gelukkig houden steeds meer mensen hun katten binnen. Want dat hoeft echt niet saai te zijn voor ze! Hier in huis uitdaging genoeg, en ze vermaken zich prima samen.
Daarnaast word ik een beetje moe van die topics as we weer eens een kat dood naast de weg ligt en de baasjes dan weer hier komen uithuilen. Je kiest er zelf voor, dus niet drammen dan!!