Benthe trekt zo, iets anders als een alsband?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Re: Benthe trekt zo, iets anders als een alsband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 23:01

Ik waardeer alle tips, echt waar. Maar waarom wordt er zo snel conclusies getrokken?

Benthe trekt niet, over het algemeen. Tenzij ze iets leuks ziet zoals een kat of een andere ond. Op die momenten blijf ik stilstaan. Ze trekt dan, beseft dat dit niet helpt en gaat netjes zitten. Dit beloon ik door doortelopen.
Andere manier is zodra zij trekt, aar af te leiden door steeds plotseling een andere kant op te lopen. Zodra ze netjes meeloopt vervolg ik de wandeling.

Waar halen jullie vandaan dat ik niet op cursus zit? Wij trainen al vanaf 10 weken bij Martin Gaus. Benthe heeft haar basisdiploma volgende week gehaald, en we gaan starten met vervolg 1.

Citaat:
Met pups moet je toch oppassen met hulptuigjes, ze werken nl makkelijk te snel in, wat bij oudere honden minder kwaad kan. Als je toch besluit één te nemen, doe het dan met voldoende info, niet gewoon gaan trekken, daar snappen ze niets van.

Ik heb geen verstand van tuigjes. Dáárom start ik dit topic, oftewel, om voldoende info te vergaren..

Citaat:
Wat doe je dan om het eruit te krijgen?
Ik lees nu alleen terugtrekken maar dat is niet de oplossing.

ooh?

En aan prikkettingen of slipkettingen of wat dan ook begin ik nooit! Ik wil graag info over humane oplossingen om benthe haar keel te sparen. En met wat voor tuig oid ook, ik blíjf doortrainen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:06

_Lindy_ schreef:

Deze had ik vroeger bij mijn ene hond ook; die kon ook als een idioot ineens op een andere hond afduiken dat hij je de armen uit de kom trok (bij wijze van spreken) Het werkte bijzonder goed moet ik zeggen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:09

geen hulpmiddelen aub zonder proffecioneel uit leg ervan. veel hulpmiddelen kunnen ook een vereerde in werking hebben en ook op de gezondheid .

Zodra de hond trekt stil staan.zodra de lijn weer in een boogje staat weer door lopen. In het begin kan je waar je normaal 5 minuten over doet een half uur over doen, maar hou vol. Als je terug trekt verstrekt je alleen het trekken, en als je een hulp middel gebruikt ontwijkt de hond het omdat het pijn doet, ja ook een halti of een gentle leader of anti trek tuigen. Is dat hond vriendelijk?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:14

een keer flink hard terug trekken, en er dan kort houden tot ze braaf loopt, en dan het touw steeds een beetje langer? zo hielp het bij ons ook.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 23:16

Jolandaa_ ik wil haar niet dwíngen netjes mee te lopen. Dat moet ze uit vrije wil doen.

Pubelia, je tip om te trainen wérk ik al mee. En ja, ik vraag uitleg, ervaringen, de werking ervan etc. zodat ik weet waar ik aan begin

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:17

pubelia schreef:
geen hulpmiddelen aub zonder proffecioneel uit leg ervan.

ja, denk ik ook..... leen je tekst even Duivel

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:23

Pam schreef:
Jolandaa_ ik wil haar niet dwíngen netjes mee te lopen. Dat moet ze uit vrije wil doen.

Pubelia, je tip om te trainen wérk ik al mee. En ja, ik vraag uitleg, ervaringen, de werking ervan etc. zodat ik weet waar ik aan begin

hoe wil je het dan anders doen?

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:25

een hond hoort zijn baasje te volgen aan de voet, dus je riem hoort niet strak gespannen te zijn. als de hond trekt, geef je ene rukje terug, als de hond, net zoals die van jou, echt enorm trek trek je hem terug naar de juiste plaats, want hij hoort daar te blijven lopen, en na de ruk geef je gelijk weer ruimte. zo heb ik het altijd geleerd, en dat heeft ervoor gezorgd dat onze honden ook zonder riem aan de voet volgen. wij geven ook altijd een commando, zodat als hij niet goed volgt je dat comando kan geven, dan gaat hij erop reageren en dan heb je op een gegeven moment de riem niet eens meer nodig.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 23:28

Ik heb geleerd, als ik stop, gaat ze op een gegeven moment zitten of terug lopen, omdat zíj dit bedenkt. Zij bedenkt zelf dat ze door trekken niet verder komt.
Evenals andere kant oplopen. Ik vraag haar om mee te lopen, ik dwing haar niet.

En álles wat ik met benthe onderneem wordt overwogen en heel goed over geinformeerd. Ik doe niet zomaar iets.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:32

Pam schreef:
Ik heb geleerd, als ik stop, gaat ze op een gegeven moment zitten of terug lopen, omdat zíj dit bedenkt. Zij bedenkt zelf dat ze door trekken niet verder komt.
Evenals andere kant oplopen. Ik vraag haar om mee te lopen, ik dwing haar niet.

En álles wat ik met benthe onderneem wordt overwogen en heel goed over geinformeerd. Ik doe niet zomaar iets.

je schreef dat je de methode die ik omschreef al doet, daarom is mijn vraag wat je dan met dit topic wil bereiken? Omdat je eingelijk een hele goede methode al gebruikt. Je moet er alleen heel veel geduld mee hebben....

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 23:39

Ooh zo! Verkeerd begrepen.

Ja dat ik die methodevolgde stond al eerder aangegeven.

Mijn vraag is heel simpel, áls ik iets anders gebruik als een halsband, iets wat dat gehoest en pijn in dr nek verhinderd, wat kan ik het beste gebruiken, hoe werkt dat, hoe ga ik ermee overweg etc.

Ik heb dit topic ook niet gestart voor trainingstips Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:46

Dat tuigje wat ik gebruikte werkte niet echt op de nek maar meer achter de voorpoten. Zoals ik al zei was het voor mijn hond toen DE oplossing. Een gewone slibketting werd ik achteraan gesleept als meneer een andere reu zag. (dominant typje) Bij dit tuigje stond ie wel te blaffen tegen die andere hond maar had niet het lef om van mijn zijde te wijken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:53

Dan kan je niks extra's gebruiken. trektuig doet pijn bij de okels als ze gaat trekken, slipketting doet pijn in de nek als je niet goed gebruikt, wat bij trekken is, ook hier bij slecht voor nekwervels. en honden krijgen er een gigantische nek spieren van waardoor het trekken verergert. halti en gentle leader, is slecht voor de nek wervels als je die verkeerd gebruik of lang gebruikt. Gebruik je die niet lang dan kan je alleen terug op hals band en is het probleem nog niet opgelost.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 00:38

Citaat:

halti en gentle leader, is slecht voor de nek wervels als je die verkeerd gebruik of lang gebruikt.

Heb je hier documentatie van?

pubelia

Re: Benthe trekt zo, iets anders als een halsband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 00:42

Rosita schreef:
halti en gentle leader, is slecht voor de nek wervels als je die verkeerd gebruik of lang gebruikt.

kan ik wel voor je opzoeken als je wil maar dat ga ik morgen voor je doen ga nu lekker naar bed.

Als je logisch nadenkt moet je dat eingelijk zelf wel lunnen beredeneren. zijn zelf in mijn omgeving honden voor ingeslapen omdat de nekwervels gewoon kapot waren getrokken.....

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 00:49

Volgens mij zijn er tuigjes die niet schuren trouwens maar dan moet je wel goed zoeken.

Ben me eerst goed aan het inlezen. Pas dan beslis ik.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 01:13

pubelia schreef:

zijn zelf in mijn omgeving honden voor ingeslapen omdat de nekwervels gewoon kapot waren getrokken.....

wow, hier wil ik graag de dierenartsverklaringen van lezen.

of moet die verklaring van dezelfde DA komen die ooit die 30 nietjes in het oor van een ingeslapen lab/golden/rottweiler vond

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 01:17

Pam schreef:
Volgens mij zijn er tuigjes die niet schuren trouwens maar dan moet je wel goed zoeken.

Het schurende tuigje waar over gesproken wordt is een 'easy walker' de gemiddelde hond haalt het idd niet in zijn hersens om te trekken dan omdat een paar hele nare koorden door de oksels snijden als ze dat doen. Je hebt het dan wederom over vermijdingsleren (pijn toedienen bij ongewenst gedrag, pijn wegnemen bij gewenst gedrag) en dat is niet wat je zoekt.

Een combinatie van een halsband en een gewoon tuig is trouwens ook een optie, tuig om de klappen op te vangen en halsband om toch nog een stuur op je hond te hebben. Tuig en GL kan ook natuurlijk.

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:16

Pam schreef:
JustNanno als je goed leest zie je dat we het eruit trainen, ik zat te denken aan zon borsttuigje. Niet om het míj makkelijker te maken, maar om mijn hondje te sparen. Ze krijgt zon last van haar keeltje door dat getrek van haar. Lachen

We hebben cursus gevolgd, binnekort starten we met vervolg1, benthe weet hoe ze netjes mee moet lopen, dat doet ze ook, tenzij ze iets spannends ziet.

Probeer het eens op ee heel andere manier, er gaat wat tijd in zitten, maar t werkt wel.
Ga met je hond lopen, zolang de riem slap hangt is het prima. Als je hond begint te trekken en dus de riem stark hangt stop je pardoes met lopen en blijf je staan. Net zolang totdat de hond weer naast je komt zitten/staan.
Dit herhaal je keer op keer. Zo zal je hond gaan beseffen dat hij met dat getrek niet datgene bereikt wat hij wil en dat is snel vooruit lopen. Hij bereikt juist het tegenovergestelde. probeer het eens, bij de hond van vrienden heeft het geholpen. Als ze nu sowieso even stilstaan.....kom ie al naast hun zitten.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:28

Als ik het goed zie op je avatar heb je een retriever he? Ik heb er ook een en ik weet ook hoe sterk ze kunnen zijn als ze met een andere hond willen spelen.

Ik heb voor mijn hond een tijdje een easy walker geprobeerd op aanraden van mijn instructeur. Dat is een gewone halsband waaraan twee touwtjes worden bevestigd. Die touwtjes lopen onder de voorpoten door en komen aan de achterkant, via twee ringetjes aan de halsband, aan de lijn vast. In principe hangen ze los, maar als de hond gaat trekken, dan spannen ze aan en daardoor zal de hond het trekken gaan associeren met die druk en dus niet meer trekken. Bij mijn hond heeft dat best goed geholpen.
Een halti heb ik ook geprobeerd, maar daar raakte hij helemaal van in paniek, omdat die te dicht bij zijn ogen zat, dus die hebben we snel weer in de kast gegooid.

Nu heb ik een eigen uitvinding. Ik heb een gewone lijn en daaraan loopt hij heel netjes mee. Als hij gaat trekken, of in een hele drukke omgeving, hang de lijn in een lus voor zijn borst. Op die manier komt de druk niet op zijn keel, maar op zijn borst en het werkt voor ons (hond en mij) echt super. Hij weet nu al dat wanneer de riem voor zijn borst komt, hij bij me moet blijven. Wij noemen dat nu de handrem Haha!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 10:53

ikke24 schreef:
Pam schreef:
JustNanno als je goed leest zie je dat we het eruit trainen, ik zat te denken aan zon borsttuigje. Niet om het míj makkelijker te maken, maar om mijn hondje te sparen. Ze krijgt zon last van haar keeltje door dat getrek van haar. Lachen

We hebben cursus gevolgd, binnekort starten we met vervolg1, benthe weet hoe ze netjes mee moet lopen, dat doet ze ook, tenzij ze iets spannends ziet.

Probeer het eens op ee heel andere manier, er gaat wat tijd in zitten, maar t werkt wel.
Ga met je hond lopen, zolang de riem slap hangt is het prima. Als je hond begint te trekken en dus de riem stark hangt stop je pardoes met lopen en blijf je staan. Net zolang totdat de hond weer naast je komt zitten/staan.
Dit herhaal je keer op keer. Zo zal je hond gaan beseffen dat hij met dat getrek niet datgene bereikt wat hij wil en dat is snel vooruit lopen. Hij bereikt juist het tegenovergestelde. probeer het eens, bij de hond van vrienden heeft het geholpen. Als ze nu sowieso even stilstaan.....kom ie al naast hun zitten.

Knipoog goeie tip!
(dit doen we al vanaf dag 1 Knipoog)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:17

pubelia schreef:
Rosita schreef:

kan ik wel voor je opzoeken als je wil maar dat ga ik morgen voor je doen ga nu lekker naar bed.

Als je logisch nadenkt moet je dat eingelijk zelf wel lunnen beredeneren. zijn zelf in mijn omgeving honden voor ingeslapen omdat de nekwervels gewoon kapot waren getrokken.....

Dat is hij dus verkeerd gebruikt want aan een halti/gentle leader mag je absuluut niet trekken of rukken. Maar het probleem is dat veel mensen gewoon een halti/ gentle leader omdoen zonder dat ze weten hoe ze er mee om moeten gaan. Dan gaat het mis ja...

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:18

Pam schreef:

Ben me eerst goed aan het inlezen. Pas dan beslis ik.

Die zijn er genoeg OK dan! Ik heb er zelf die helemaal gevoerd zijn met fleece, vindt ze echt ideaal!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:27

Lysette schreef:

Die zijn er genoeg OK dan! Ik heb er zelf die helemaal gevoerd zijn met fleece, vindt ze echt ideaal!

Vast bij Kebo gekocht Knipoog Keus genoeg Pam http://www.kebo-ned.nl/

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:39

Rosita schreef:

Dat is hij dus verkeerd gebruikt want aan een halti/gentle leader mag je absuluut niet trekken of rukken. Maar het probleem is dat veel mensen gewoon een halti/ gentle leader omdoen zonder dat ze weten hoe ze er mee om moeten gaan. Dan gaat het mis ja...
Maar die mensen zijn zo "slim" geweest om niet naar een honden school te gaan, of goede uitleg te vragen. Ze kwamen pas bij de honden school toen ze hun eerste hond hebben moeten in laten slapen....