Hond te dik & luisterd niet & blaft..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Taat_

Re: Hond te dik & luisterd niet & blaft..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:10

Daar is toch zo'n programma over, gaan ze vervelende honden lief maken Lachen
Net zoiets als eerste hulp bij opvoeden alleen dan met honden Knipoog

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:21

Eerlijk gezegd zijn er een paar dingen die ik niet snap, maar ik zou wel weten wat ik met zo'n hond deed.
Je zegt eerst dat je hem niet zoveel beweging geeft, en dan opeens weer wel. Dus dat snap ik niet helemaal. Verder zeg je consequent te zijn, maar hij gromt en bijt als hij van de bank af moet! Dan ben je overduidelijk niet consequent genoeg. Nou even mijn tips:
Blaffen:
Koop idd een antiblafband. Die dingen werken goed en snel. Doen het dier geen pijn, maar werken wel.
Bijten en grommen:
Heel hard optreden! Leg hem op zijn rug en zorg dat jij boven hem staat. Gewoon heel duidelijk laten weten dat dat niet de bedoeling is. Dit is gewoon onacceptabel gedrag, en kan nog wel eens heel naar uitdraaien als het zo doorgaat. Dus nu gewoon heel streng zijn. En anders laat je hem idd niet meer op de bank.
Te dik:
Idd, gewoon minder voer, of idd toch gewoon sperziebonen dieet. Als hij het niet eet, doe je er wat overheen. Niet veel, maar maar een beetje voor de smaak. Of je doet er een handje brokken doorheen. Gewoon zorgen dat hij het maar gaat eten.
Trekken aan de riem:
Idd een halti zou een oplossing zijn. Dan heb je toch controle erover. Nou kan het zijn dat ik hier commentaar op krijg, maar even een ding: onze hond vloog andere honden aan. Die hing dan ook altijd in de riem. Nu met een haltid oet hij het niet meer. En anders idd een slip erop. En goed bij je roepen. Telkens als je hem roept, even aandacht geven, zodat het leuk is om bij jouw te zijn.
En dan als laatste nog de cursus:
Als die niet in je buurt zijn, dan kan je natuurlijk ook een stukje rijden ervoor. Als je wilt dat je hond hiermee ophoud, zal je er wat voor over moeten hebben. Consequent en duidelijk. Daar heeft de hond ook baat bij.
Nou, veel succes verder, en ik hoop dat het je gaat lukken. Vast wel Ach gut
Groetjes, mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:40

Iemand bij de dierenwinkel waar we eerst kwamen trainde ook honden etc en hij raadde ons de halti echt af, omdat hij gewoon erg trekt, zou hij zichzelf een hernia bezorgen.
Slipketting hebben we gehad maar daar hing hij zich echt gewoon in op.

Anti-blafband gaan we wel proberen, even kijken waar we 'm kunnen krijgen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:19

Ier schreef:
Iemand bij de dierenwinkel waar we eerst kwamen trainde ook honden etc en hij raadde ons de halti echt af, omdat hij gewoon erg trekt, zou hij zichzelf een hernia bezorgen.
Slipketting hebben we gehad maar daar hing hij zich echt gewoon in op.

Anti-blafband gaan we wel proberen, even kijken waar we 'm kunnen krijgen.

Halti's of gentle leaders zijn inderdaad behoorlijk gevaarlijk als een hond als een idioot gaat. Je kunt met dubbele lijnen gaan werken maar dat zou ik altijd onder begeleiding doen.

Anti-blafbanden vind ik echt vreselijke dingen. Het klinkt misschien heel aardig, even een vieze lucht. Maar hoe zou jij het vinden als je voor, in jouw ogen, heel normaal gedrag ineens met je neus in een strontlucht wordt geduwd? Jouw hond weet niet beter dan dat hij moet blaffen. Hij mist leiding en consequentheid en daarom gaat hij dit gedrag vertonen. Besteed het geld van een blafband liever aan een cursus of een gedragstherapeut (die komen aan huis).

Verder is het boek Hondencultuur echt een aanrader!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:21

Niet alle blafbanden werken met een luchtje... Die van ons werkt met stroomstootjes. Eerst een piepje, en als hij verder blaft ene heel klein schokje. En dan narmate hij door blijft blaffen, wordt t schokje steeds iets harder.. Je hebt het ze daarmee zo afgeleerd Knipoog

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:25

Maar pak je daarmee ook de oorzaak van het blaffen aan? Of doe je stomweg aan symptoombestrijding?
Overmatig blaffen heeft een oorzaak, ws het niet goed alleen kunnen zijn. De hond wil dan de roedel bij elkaar roepen omdat hij zich niet veilig voelt, en elke keer als hij dat probeert krijgt hij een stroomstoot.....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:32

Wedden dat jij bonen lust.
Zet hem maar een bak bonen voor en verder niks.
Misschien klinkt het zielig, maar geef hem verder niks anders.
JR kennende, eet hij binnen 2 dagen bonen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:32

Ik bedoel dan hij bonen lust

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:35

Citaat:
Billy schreef:
Maar pak je daarmee ook de oorzaak van het blaffen aan? Of doe je stomweg aan symptoombestrijding?
Overmatig blaffen heeft een oorzaak, ws het niet goed alleen kunnen zijn. De hond wil dan de roedel bij elkaar roepen omdat hij zich niet veilig voelt, en elke keer als hij dat probeert krijgt hij een stroomstoot.....

Ja, dit is wel een feit. Maar onze honden blaffen bijvoorbeeld als er andere honden langs het hek lopen, of als er mensen aan de deur staan. En dit kan je daar heel goed mee bestrijden. Ik weet neit of het een nut heeft, dat blaffen, maar eerlijk gezegd vind ik het toch fijner als ze er mee ophouden. Dit is volgens mij gewoon blaffen om het blaffen... Maar goed... Het werkt dus wel Knipoog .
Groetjes, mij

niknokjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:40

ik zou gewoon proberen tijd te maken zodat hij meer beweging krijgt daardoor kan hij misschien ook al afvallen en over dat aggresief gedoe kan je beter gewoon een tik geven ofzo en gewoon ook al drijgt hij te bijten laten merken dat je niet bang voor hem bent Knipoog het is moeilijk maarja wij hebben in onze straat bij een vriendin van mijn moeder ook zo'n hond maar die beet ofja probeerde dat en dan als je niet laat voelen dat je bang bent kan je zo'n klein hondje wel aan tenminste hij heeft het niet meer gedaan Pling

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:15

Pluttersput schreef:
Niet alle blafbanden werken met een luchtje... Die van ons werkt met stroomstootjes. Eerst een piepje, en als hij verder blaft ene heel klein schokje. En dan narmate hij door blijft blaffen, wordt t schokje steeds iets harder.. Je hebt het ze daarmee zo afgeleerd Knipoog

Net zo misselijk als een luchtje.

De hond moet, voor zijn gevoel daar van alles regelen. Daar heeft hij ook zijn stem bij nodig. Dan kun je dat blaffen wel af gaan leren maar waarschijnlijk wordt hij dan nog veel wilder alleen hij blaft niet. Probleem bij de oorzaak aanpakken lijkt me een beter plan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:46

Als ze het goed doen hoeft hij niks te regelen en dus ook niet te blaffen. Dit blaffen lijkt mij echter niet hier de oorzaak van. Wij hebben wel eens zo'n band gebruikt voor onze vorige hond, die blafte ook om het minste of geringste. Hij werd er echt niet drukker van, eerder bedeesd.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:53

Ik zou geen antibalfband gebruiken dat is geen oplossing. Stel hij is alleen thuis en het gaat onweren, hij blijft maar schokjes krijgen en wordt hierdoor alleen maar banger en daar heb je helemaal niks aan. Een blafband lijkt wel erg leuk maar veel honden worden hier heel bang van omdat ze telkens maar gestraft worden of pijn worden gedaan. Geef toe een schokje is geen fijn gevoel.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:15

Het te dik zijn is gewoon een kwestie van minder eten geven en meer beweging geven..

Over de rest? Volgens mij heeft de hond gewoon dominantieproblemen, en jullie opvoedingsproblemen. Een antiblafband gaat daar niet bij helpen, een slipketting evenmin. Een goede training daarintegen wel. Als jullie van het blaffen/grommen en bijten als hij niet op de zetel mag/trekken aan de lijn willen afkomen, dan kan je best naar een goede hondenschool gaan... Daar zijn mensen die serieus weten waar ze mee bezig zijn, en niet gewoon denken dat ze weten waar ze mee bezig zijn.

Dat jullie hond gromt/bijt als hij niet in de zetel mag komen, is een kwestie van dominantie.. (en idd, dat hebben ze op een jonge leeftijd nog niet). Ik zou denken dat't een reu is? Een dominante hond heeft al snel de neiging te denken dat hij boven jullie in de rangorde staat, en dat is juist het probleem. Consequent zijn, en de hond op een juiste manier straffen kan een oplossing zijn. Maar dat moet dan wel op de juiste manier gebeuren, anders escaleert het gewoon.. zoals bij jullie waarschijnlijk. Wat is jullie visie over 'consequent' zijn? Hoe straffen jullie?

Het trekken aan de lijn als je gaat wandelen is simpelweg jullie schuld. Niet slecht bedoeld ofzo, maar dat is opvoeding.. En als je hem dat niet geleerd hebt, dan heb je zulke problemen. Zeker als je dan nog eens een dominante hond hebt. Hondenschool is weer een heel goede oplossing! Daar leer je je hond 'volgen'. Je steekt er misschien wel wat tijd in, maar je hebt er uiteindelijk heel veel plezier aan.. (neem mijn honden bv, als ik ga wandelen lopen ze altijd los.. 10/20 meter voor mij uit, maar van de moment dat ik zeg 'kort' of 'volg' dan plakken ze gewoon aan mijn been en komen ze niet meer dan 20cm van mijn been af)

Als ik van jou was? informeer je bij hondenscholen in de buurt, zoek info op internet op over rangorde bij honden.. Wat te doen, wat niet te doen. Info over dominante honden,...

slipkettings hebben GEEN nut als je niet weet hoe je er moet mee omgaan..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:07

Sappos schreef:
Ik zou geen antibalfband gebruiken dat is geen oplossing. Stel hij is alleen thuis en het gaat onweren, hij blijft maar schokjes krijgen en wordt hierdoor alleen maar banger en daar heb je helemaal niks aan. Een blafband lijkt wel erg leuk maar veel honden worden hier heel bang van omdat ze telkens maar gestraft worden of pijn worden gedaan. Geef toe een schokje is geen fijn gevoel.

Niemand heeft het hier gehad over alleen thuis zijn en dan een blafband om. Het is wel de opzet dat jij zo dicht in de buurt bent dat dit soort dingen voorkomen kunnen worden. Onze hond zit soms in de kennel en blaft dan tegen alles wat los en vast zit. Hij heeft het er wel naar zijn zin dus het is puur aandacht trekken. Dan werkt zo'n band goed, zolang je beangstigende situaties kunt voorkomen.

Zo'n band is geen speeltje, je moet goed weten wat je doet, anders breng je de hond alleen maar schade toe.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:10

tantjeuh schreef:

Is dat niet bij alles zo? het lijkt mij dat je er eerst veel over aan de weet komt en dan pas tot gebruik over gaat. Dit had eigelijk al voor de aanschaf van een hond moeten beginnen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:37

fjordnina schreef:
tantjeuh schreef:

Is dat niet bij alles zo? het lijkt mij dat je er eerst veel over aan de weet komt en dan pas tot gebruik over gaat. Dit had eigelijk al voor de aanschaf van een hond moeten beginnen.

jammer genoeg zijn er wel heel weinig mensen die zo denken..

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:37

fjordnina schreef:
Onze hond zit soms in de kennel en blaft dan tegen alles wat los en vast zit. Hij heeft het er wel naar zijn zin dus het is puur aandacht trekken.

Als hij het zo naar zijn zin heeft, waarom moet ie dan aandacht trekken?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:01

Ik denk ook dat je veel meer dingen moet gaan doen met je hond, meer bewegen en een deftige hondenschool zoeken. Met alleen middeltjes als blafbanden en geurtjes, redt je het niet...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:51

Lysette schreef:
fjordnina schreef:
Onze hond zit soms in de kennel en blaft dan tegen alles wat los en vast zit. Hij heeft het er wel naar zijn zin dus het is puur aandacht trekken.

Omdat hij gek is op aandacht. Als hij in de kennel zit en ik zet het paard aan het hek, dan is hij gewoon jaloers en begint aandacht te trekken door te blaffen. Iets wat hij op dat moment dan niet krijgt.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:18

fjordnina schreef:
Lysette schreef:

Omdat hij gek is op aandacht. Als hij in de kennel zit en ik zet het paard aan het hek, dan is hij gewoon jaloers en begint aandacht te trekken door te blaffen. Iets wat hij op dat moment dan niet krijgt.

Eerst blaft hij naar alles wat los en vast zit en dan om aandacht te krijgen. Als hij het doet om aandacht te trekken krijgt hij ook wel aandacht (positief of negatief) anders was het gedrag allang uitgedoofd...

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:30

punt 1 laat hem gewoon voldoende uit, 4 x per dag minimaal n kwartier a 20 minuten.

punt 2 geef hem minder eten, vraag eventeueel dierenarts.

punt 3 Grijp niet naar slipkertingen, antiblafbanden, haltie's od!!!
dit verpest echt je hond als je er niet mee om kunt gaan (zo iezo eigenlijk maar oke... laten we het daar maar niet over hebben Koe )

Zorg dat je coniquent bent, ALTIJD EN IEDEREEN!
beloon goed gedrag, als hij b.v. een keer braaf voor je voeten gaat liggen ipv op de bank beloon dat dan ook een keer.
Ik zou je toch aan raden naar een honden cursus te gaan.... of veeeel te lezen en op te zoeken.
Het is namelijk duidelijk een probleem dat met consiquentie te maken heeft, hoe jammer dat ook is.

Ik hoop dat je niet je hond een blafband om gaat doen ofzo... dat maakt echt meer kapot dan je lief is.

veel succes

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 18:41

Lysette schreef:
Eerst blaft hij naar alles wat los en vast zit en dan om aandacht te krijgen. Als hij het doet om aandacht te trekken krijgt hij ook wel aandacht (positief of negatief) anders was het gedrag allang uitgedoofd...

Misschien, maar dan niet van ons. We hebben een hotel en mensen lopen dus ook weleens die kant op, wat die dan zeggen of doen is niet altijd in de gaten te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:23

Het is idd een reu ja, hij is wel gecastreerd, al op vroege leeftijd..
Maar over de opvoeding.
Zon jaar terug kon hij toch zeker goed naast lopen, trok zelde aan de riem. Kon gewoon netjes loslopen, luisterde goed..
Oftewel; Hij was toch echt wel opgevoed.
Maar echt na dat hij in dat hondenpension is geweest is het omgeslagen.. Scheve mond..
Hij is ook bang voor sommige mensen. Dan is t echt blaffen & grommen en elke keer terugdeinsen.. Dat heeft hij bij sommige mensen en bij sommige niet.

Hij krijgt nu 2x per dag voer. En dan niet eens veel.
Gewoon een bodempje.
Hij gaat 3 tot 4 keer per dag uit..
Toch wel zo'n 10 min/ kwartier lopen..
In de vakantie wordt 't wel meer Scheve mond,

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:04

Ier schreef:
Hij gaat 3 tot 4 keer per dag uit..
Toch wel zo'n 10 min/ kwartier lopen..
In de vakantie wordt 't wel meer Scheve mond,

Daar heb je het dus al!