eet je hond mee met de pot? of gewoon brokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoodyJarig

Re: eet je hond mee met de pot? of gewoon brokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 10:38

bedoel er geen gemakzucht mee hoor....
idd blijven de tanden er schoon van, wij geven ook vaak botten, rechtstreeks bij de slager vandaan.. goed voor het tandsteen..
Wij geven ze nu eenmaal brokken omdat wij het gezonder voor ze vinden..

Ik weet wel dat aardappelen erg schadelijk zijn voor honden. zit een bepaalde stof in die honden niet verteren..

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:39

dat doen wij ook vaak mergpijpjes of gewoon een bot bij de slager vandaan !

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:44

Escardo schreef:
bedoel er geen gemakzucht mee hoor....
idd blijven de tanden er schoon van, wij geven ook vaak botten, rechtstreeks bij de slager vandaan.. goed voor het tandsteen..
Wij geven ze nu eenmaal brokken omdat wij het gezonder voor ze vinden..

Ik weet wel dat aardappelen erg schadelijk zijn voor honden. zit een bepaalde stof in die honden niet verteren..

Nee jij niet escardo, Billy schreef eerder over gemakzucht.
Ik vind dan eerder met de pot mee laten eten gemakzucht. Slepen met zakken van 20 kg en bijna €60,- vind ik geen gemakzucht. Zeker als je hond zo'n zak in een mum van tijd leeg eet!! Haha!

Iesj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:44

[quote="Silence"]
Gewoon brokjes en daar moeten ze het mee doen.
Niks in zo slecht als je hond mee laten eten met de pot.
Het is altijd te vet om mee te beginnen. Dan nog niet te spreken over de kruiden e.d die erin zitten.
Nee mij niet gezien. Ik wil mijn hondjes gewoon lekker lang bij me houden en dan doen ze het maar met brokjes. Dat vinden ze zeker zo lekker. En ze worden ook wel verwend hoor, want ze krijgen ook weleens vlees voor honden zoals cesar.[/quote

Eeuhm... voor mij het zelfde!
En als me moeder koffie gaat drinken in middag krijgt ze altijd één beskwietje. (of hoe je het dan ook mag schrijven Haha!)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:46

Hij vreet bij ons met de pot mee Tong uitsteken
Vind ie lekkerder haha.
Dat is dan 's avonds.
Overdag heeftie wel brokken, maar die laat ie vaak staan.

@ Silence en Iesjee, mijn hond is nu 9, en ziet eruit als een hond van een jaar of 4, zo gedraagt hij zich ook. Waarom zou met de pot mee eten slecht zijn? De hond krijgt van alles binnen, en bouwt naar mijn idee zo een grote differientatie wat betreft immuniteit (als ik het goed zeg). Hij is nog nooit ziek geweest, heeft nooit wat, dus ja.

Ohja en edit: hij is níet dik! Tong uitsteken

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:58

Mik_: ik ben het met jou ens ! mijn berner is nu 6 jaar in super conditi mooie vacht ! iedereen hoe oud is sie ! zeg je 6 zo dat zou je neti zeggen.

dus mijn conclusie is dat ze er echt niet slechter van worden als ze mee eten mt wat de pot schaft !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:34

Al onze honden hebben altijd gewoon brokken gehad. En vaak botten en soms een blik sperzibonen.

Kimmie1080. Het hoeft niet slecht voor ze te zijn op het moment dat ze niet anders weten en altijd mensen eten hebben gehad. Op het moment dat je een wat oudere hond die altijd brokken heeft gegeten menseneten geeft zal het niet al te goed voor ze zijn.

Het is misschien niet slecht voor ze, maar al te gezond vind ik het zelf ook niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:36

Onze hond lust geen bonen Tong uitsteken..
Hij krijgt altijd gewoon brokken..
Wel als we pannenkoeken of poffertjes eten krijgt hij een klein stukje, of met patat..
En bakjes van ijs/pudding of vruchtenyoghurtjes mag hij uitlikken Tong uitsteken

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:04

das waar maar mij hond krijgt het al vanafhij hier is !

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:31

Mijn hond krijgt gewoon brokken 's ochtends en 's avonds maar als we wat overhebben bij het avondeten (meestal groenten) krijgt hij die ook gewoon, hij vind het gewoon allemaal heel lekker.. bonen, wortels, sla (geen aardappels) rijst, af en toe wat brood enz.. en hij doet het er gewoon erg goed op hoor Knipoog
We mengen het wel altijd met brokken (vooral omdat hij dan toch moet kauwen... tandsteen e.d) maar ook zodat hij genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt... maar als er wat over is (wat hij mag hebben) waarom zou je het dan weggooien als je hem er een plezier mee kan doen??

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:48

Precies. Haha waarom geen aardappels eigenlijk?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:59

Bij ons eet de hond meestal brokken, maar hij is een slechte eter en eet soms dagenlang niet. Af en toe krijgt hij (na ons natuurlijk) eten van tafel. Gewoon ter variatie (ik zou ook niet graag elke dag hetzelfde eten) en omdat hij dat makkelijker eet.

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:06

Die van ons heeft een hele gevoelige maag en komt het op dezelfde plak als het eringaat ook heel vaak weer uit .. Vandaar dat hij niks krijgt (de bull-mastiff) maar onze Bordeauxdog krijg wel heel vaak wat overblijft. Maar lang niet altijd. Dat is niet goed vor ze Knipoog

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:25

Maar waarmo dan niet Verward

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:55

is zeker goed voor ze als je een beetje op de hoogte bent van wat mag en niet, en in welke hoeveelheid. Zorgt voor variatie Ja

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:37

Onze honden krijgen gewoon hondenbrokken. De oudste is 10 en die krijgt speciale brokken omdat ze dat andere niet lust. Ze krijgen er wel af en toe wat sperziebonen bij, soms wat rijst en misschien heel af en toe wat brood erbij. De oudste krijgt ook haar medicijn in een plakje kaas, maar voor de rest krijgen ze niks anders.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:45

Onze hond krijgt brokken, vlees uit blik ( met groenten er door ) en ze vangt zelf ook wel is wat, ze loopt namelijk los rond en ze eet soms met ons mee omdat m'n kleine broertje nogal knoeit met z'n eten

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:45

onze hond. Krijgt hondenbrokken en elke dag een staafje vuile pens.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:52

Bij ons thuis kregen de honden altijd met de pot mee eten. Dat had mijn moeder van huis uit zo geleerd. WAnt vroeger waren er geen diervoederfabrikanten en de mensen zouden er ook geen geld voor hebben gehad. Mijn moeder heeft daar goede ervaring mee. De honden werden oud en waren gezond en fit.

Sinds ik op mezelf ben gaan wonen en ook Polleke mee nam, ben ik deels over gestapt op goede kwaliteit brokken. Dit echter gemengd met voedsel uit de pot. In de brokken zitten inderdaad dingen die essentieel zijn voor de gezondheiid van de hond. Daarnaast, zoals iemand al eerder opmerkte, het is hard voer en dat is weer goed voor het gebit. Intussen heb ik ook opgemerkt dat vele groentes niet gemakkelijk voor ze te verteren zijn. Die krijgen ze dan ook niet. MAar andere groentes weer wel.

Wolven krijgen ook groenvoer. Maar omdat zij ook groentes niet kunnen verteren, doen hun vegetarische slachtoffers dat voor hun: ze eten de darmen en inhoud op en zo krijgen ze dus toch groenten naar binnen.

MEnsen die hun hond eenzijdig voeren, vooral alleen brokken, zijn in mijn ogen verkeerd bezig. Het maakt de darmen van een hond namelijk zwak.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:22

Ik vind de vraagstelling van dit topic niet helemaal kloppen. Er bestaat namelijk nog zoveel meer dan brokken of met de pot meeëten. Je kunt ook kiezen voor versvlees of voor Barf. Mijn honden en katten staan allemaal op Barf.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:31

Escardo schreef: (en dit doe ik nu maar even met knippen en plakken omdat de quotefunctie telkens een foutmelding geeft)
Ik vraag me af waarom er mensen zijn die hun honden groente en dergelijke geven...
Omdat het goedkoper is dan brokken?
En om steeds maar terug te gaan naar "vroeger" deden ze het ook.. is ook echt eerlijk...
voor iedereen is het eten veranderd en ze hebben niet voor niets hondenbrokken uitgevonden...

Als je denkt dat men hondenbrokken uit een soort idealisme heeft uitgevonden dan moet ik je toch even uit de droom helpen. De enige reden waarom men hondenbrokken heeft bedacht is namelijk vanuit een commercieel oogpunt. Brokken zijn gewoon ooit bedacht door iemand die nog graag iets wilde verdienen aan restanten grondstoffen die niet meer geschikt waren voor menselijke consumptie. Natuurlijk hebben ze er intussen wel wat wetenschappelijk onderzoek op losgelaten, want honden moeten er natuurlijk niet dood van neervallen. Maar de intentie van degene die de hondenbrok uitvond is nooit het verbeteren van de gezondheid van honden geweest.
Laatst bijgewerkt door Grote_Beer op 24-06-06 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:38

Onze hond krijgt eigenlijk alleen brok maar komt er ook op neer dat hij soms aantal restjes krijgt.

Hij is bv dol op boontjes en spruiten. Toen we nog op de boederij woonde ging er standaard (uit zichzelf pakte die hij uit de loods) 1 of 2 rauwe aardappels door heen en in de winter 1 mega grote winterpeen. Ook jat hij nog steeds af en toe een appel uit de emmer voor de paarden die hij half op eet.

Ergo, hij pakt dus zelf zijn eigen groenten terwijl het hem nooit is aangeleerd. Hij zal er dan toch wel behoefte aan hebben anders zou hij er niet zo snel aan beginnen!!!!!!

Hij is er nooit ziek van geweest.
Wel was het zo dat van 2 mega grote winterpeen (die je in de winkel vind zijn mini's vergeleken bij de echte Haha! ) eten op een dag dan waren zijn uitwerpselen duidelijk wat oranje achtig Haha! Haha! Clown
Laatst bijgewerkt door Skipper op 24-06-06 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:39

onze hond eet gewoon met de pot mee
de DA had zelfs een keer gevraagt hoe het kwam dat ze nog zo gezond is en zulke goede tanden heeft onze hond ik namelijk al bijna 16 dus heel oud voor een hond
dus vind het dom dat mensen zeggen dat het slecht is voor honden

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:44

Wat vreemd toch dat zoveel mensen beweren dat honden schone tanden krijgen van brokken. Het merendeel van de hondenpopulatie krijgt brokjes te eten en helaas is mijn ervaring dat het merendeel van de honden vieze tanden heeft.
Honden hebben een gebit dat oorspronkelijk bedoeld was om grote stukken vlees in kleinere stukken te 'knippen'. De stukken worden dan in z'n geheel doorgeslikt. Een hond heeft dan ook geen maalkiezen.
Brokken, die dus al standaard uit kleinere stukjes bestaan, worden door een hond dan ook nauwelijks gekauwd. Wel eens het braaksel van een hond bekeken die vlak na het eten over z'n nek is gegaan? Bestaat meestal uit nog vrijwel intacte brokken. Het effect van het kauwen op brokken kan dus nooit bijzonder groot zijn.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:47

Mijn honden krijgen lam/rijst brokken en sávonds krijgen ze altijd wel een hapje van wat er overblijft. Mijn tante had een hond die van zijn levensdagen nooit een hondebrok gegeten heeft. Altijd wat de pot schafte en die is 17 jaar geworden dus zo slecht zal het wel niet zijn.