HELP! Wat kan ik mijn kittens het beste te eten geven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 00:14

mijn kittens zijn intussen 9 maanden, ik kreeg ze met 8 weken en heb ze toen als volgt gevoerd:

1x per dag een zakje whiskas junior natvoer. (per kitten)
de hele dag stond er een bakje met whiskas junior brokjes. die ze goed konden eten. het kauwen is goed voor de tandjes , maar als t erg veel moeite kost kun je ze idd zacht maken met water of whiskaskattemelk.
af en toe kregen ze ook speciale catmilk maaar niet te vaak

het zijn nu twee gezonde,(als ik niet oplet te ronde) katten geworden

gr

Chubby

Re: HELP! Wat kan ik mijn kittens het beste te eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:34

Lindsey, dank voor je tips... Toevallig heb ik ze allemaal al zo gedaan, maar het mag niet baten We blijven gewoon proberen elke dag, er zal ooit een dag komen dat (hoop ik toch )

Ik woon trouwens 1 hoog en heb een balkon. Mams mag op het balkon komen, maar die ukken blijven mooi binnen wat mij betreft...

Destiny22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 09:08

milou123 schreef:
GEEN MELK!!!!!!!!!!!!!geef ze gewoon water!!!!!

Is speciale kattenmelk ook slecht dan nee toch?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:40

In speciale kattenmelk zitten minder/ geen lactose, maar als je kittens altijd koemelk blijft geven (dus vanaf de zoogperiode) blijven zij tolerant voor lactose en kun je ze dus hun hele leven gewone koemelk blijven geven.

Overigens: kattenmelk is voor mijn volwassen kat een extraatje. Dus dat krijgt ze sporadisch. Zie niet waarom een kat altijd melk zou moeten drinken?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:46

Even voor de mensen die ook kittens van rond de 8 weken hebben, wat wegen die van jullie nu op dit moment?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:46

ik heb geleerd van de dierenarts dat je ze ook volle koffiemelk kunt geven
heb er menig katje mee groot gekregen, ook vanaf 3 weken(moeder aangereden)
niet laten staan want dat wordt vies, maar wat koffiemelk en daar de brokjes wat in weken werkt vaak ook goed
mijn kittens van 5 wk eten trouwens zonder problemen ook al brokjes mee, ook al drinken ze nog heerlijk bij de moeder

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:51

Ik heb mijn poezen met de fles groot gebracht en gaf ze tot 12 weken zeker twee keer per dag poezenmelk. Die van Whiskas (en Athena) vonden ze erg lekker! Verder gaf ik ze soms zachte juniorbrokjes, ook van Whiskas (zo'n maaltijdzakje) Van Royal Canin heb je Babycat34, dit zijn superkleine brokjes die de meeste poesjes wel eten. Maar ook Whiskas heeft juniorbrokjes. Soms liet ik de brokjes weken in warme poezenmelk, dan werd het een soort pap. Succes ermee!

Destiny22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:15

Apple schreef:
Even voor de mensen die ook kittens van rond de 8 weken hebben, wat wegen die van jullie nu op dit moment?

Ik weet niet precies wat die van mij nu precies wegen wil ze vanavond gaan proberen te wegen ik heb gelezen op internet dat ze tussen de 750 en 900 gram moeten wegen met 8 weken en ik denk dat die van mij dat nu wel doen.

Toen ze nog op stal waren kregen ze elke dag verse koeienmelk, maar ik geef ze zelf liever kattenmelk en dat krijgen ze nu ook 1 keer per dag een klein beetje gemengd met nutrix en ze vinden het heerlijk!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:19

Huh, dan zijn die van mij te dik . De een zit op 1010 gram, de ander op 1120 gram. En dat is met 8,5 week.

Destiny22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:21

Apple schreef:
Huh, dan zijn die van mij te dik . De een zit op 1010 gram, de ander op 1120 gram. En dat is met 8,5 week.

haha maar ze komen nog 100 tot 150 gram per week aan dus ze zijn niet heel erg veel te zwaar dan.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:32

Apple het ligt ook aan de bouw van de ouders. Zelf heb ik een erg slank ras en die wegen met 8 weken ongeveer 800 gram. Vrouwtjes zijn als ze volwassen zijn ook ongeveer 3 kilo of net wat minder. Maar als de ouders van jouw kat groot gebouwde katten waren. (Dat is dus wat anders dan een dikke theemut) Dus katten met grovere poten en een langere rug dan is het logisch dat ze ook wat zwaarder wegen. Mannetjes worden ook vaak wat groter zwaarder. Dus waarschijnlijk zijn ze nu niet te zwaar. Ze hebben gewoon een goede start gehad. Wel even in de gaten houden want te dik is niet gezond

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:37

Ik ben benieuwd wat die van mij wegen dan hun moeder is klein en best dun en hun vader is groot en behoorlijk stevig een echte boerderij kat hihi

Vanavond echt maar even doen op de post weegschaal als ze blijven zitten.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:24

Kittens groeien ongeveer met 100 gram per week. Op 6 maanden hebben ze circa 75% van hun volwassen gewicht bereikt.

cecieltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:34

wij gaven onze kittens speciaal voer voor kittens en lieten het gewoon staan. Ze gingen er goed mee om en aten niet te veel.
We gaven/geven 1x (rond het avondeten) 'lekker voer' (van die zakjes).
nu zijn ze allebei alweer een jaar en geven ze nu weer speciaal voet dat ze op gewicht blijven en dus niet van die hele dikke katten worden.

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:36

lindsey schreef:
Raskatten gaan trouwens pas met 13 weken naar hun nieuwe adres dus je katje is een beetje te jong bij de moeder weg. Maar ja daar is nu niets meer aan te doen.

8 weken is helemaal niet te vroeg, hoewel ouder natuurlijk altijd beter is.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:19

12 weken is vroeg genoeg hoor! Poesjes blijven in tegenstelling tot bijvoorbeeld puppy's langer bij hun moeder. In de leeftijd van acht tot twaalf weken leren ze ontzettend veel van hun moeder!

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 09:49

Ik heb ze gisteren gewogen en ze wegen ongeveer 760 gram. Is dit goed??

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:46

Ja hoor dat is goed. Je katten zitten met ruim 8 weken wel onder het gemiddelde maar je schreef dat de moeder ook klein was. Dus dan is iets minder dan gemiddeld niet raar. Belangrijk is dat ze per week 90 tot 110 gram groeien. Jammer dat je ze niet eerder gewogen hebt. Misschien waren ze bij de geboorte ook klein. Normaal zijn ze dan ongeveer 100 gram maar het zou best kunnen dat ze kleiner waren en gewoon 100 gram per week zijn aangekomen en dan doen ze het gewoon hartstikke goed.

Ze kunnen de afgelopen week ook iets achterstand opgelopen hebben, omdat je ze wat te jong bij de moeder weg hebt gehaald. Normaal drinken ze dan echt nog melk bij de moeder. Omdat deze dit nu niet meer kunnen kan het zijn dat ze de afgelopen week ietsje minder hard zijn gegroeid dan gewoonlijk omdat de overgang dus iets te groot is.

Maar echt niets om je zorgen over te maken. Dat trekt vanzelf weer bij als ze ouder worden. Vooral als ze gewoon speels en actief zijn. Voor de zekerheid zou je ze over een week weer kunnen wegen. Ze moeten dan ongeveer 90 gram aangekomen zijn.

Als ze wat minder speels en actief worden of heel veel gaan piepen dan moet je je zorgen gaan maken maar eerder hoeft dat echt niet.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 08:48

Nee verder gaat alles heel erg goed met ze alleen En ik ga ze zeker volgende week weer wegen ga het even goed in de gaten houden.

Alleen eentje niest heel erg veel onder het spellen verder gaat alles heel erg goed met haar niet snotterig of vieze oogjes ze is heel erg speels eigenlijk niet moe te krijgen ze is ook niet aan de diarree. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Ik denk zelf dat ze beetje gevoelig is voor stof, maar zou het ook wat anders kunnen zijn?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:27

Ik heb hier ook een incidentele nies gehoord. Misschien idd wat stof, ze komen toch in allerlei kleine hoekjes endergelijke.

Ze moeten sowieso worden inge-ent dus dan kan ik het gelijk even vragen aan de DA.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 11:48

Apple schreef:
Ik heb hier ook een incidentele nies gehoord. Misschien idd wat stof, ze komen toch in allerlei kleine hoekjes endergelijke.

Ze moeten sowieso worden inge-ent dus dan kan ik het gelijk even vragen aan de DA.

Ja maar die van mij nieste gisteren iets van 15 keer in een uur vind ik toch wel erg veel maar inderdaad ze komen onder de bank en alles en daar wordt nou niet elke dag stofgezogen dus kan best wat stof liggen, maar de andere komt er ook maar die niest niet.

Maar ik kijken het nog even aan als het volgende week nog zo is bel ik de DA even of het nodig is om langs te komen. Die van mij moet over 4 weken ingeënt worden. Ik doe het als ze 12 weken zijn omdat het schijnt dat het als ze 9 weken zijn toch niet werkt en dus nutteloos is.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:36

Wij gaven de kittens die hier logeerden ( ben pleegmoeder en vang kittens op voor het plaatselijke asiel) meestal gewoon pap van kitten melk met rijstebloem. Voor de smaak husselde ik er nog wel eens een beetje blikvoer door. Soms hebben we kittens zonder moeder en die krijgen vanaf week 4/5 pap van kittenmelk op een schoteltje met blikvlees. Eerst melk met een flesje en dan die pap totdat ze 9 weken zijn. Dan gaan ze weer terug naar het asiel om een nieuw baasje te krijgen. Dat kitten melk is van die melkpoeder die je in de dierenwinkel kan kopen, is vervangende moedermelk.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 23:44

wat goed zeg dat je dat doet!!!

Die van mij eten nu al meer kattenbrokjes en zijn helemaal weg van een zakje wiskhas! en ze beginnen goed te groeien! Haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:00

De draakjes bij mij hebben ook eindelijk door hoe het werkt, dat eten zonder dat mama in de buurt is Knipoog

Heerlijk hoe die ukken kunnen smakken...