waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Re: waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:17

@ Manzano: helemaal mee eens! Vogels in kooitjes, brrr.
En er zijn idd zoveel mensen met paarden die het paard de hele tijd op stal hebben staan, met de route van de trein kom ik langs veel van die stallen, als ik 'savonds terug reis staan de paarden nog op stal en ziet er niet naar uit dat ze eruit geweest zijn
Het geldt dus gewoon idd voor elk dier. Maar konijnen worden denk ik wat vaker impulsief gekocht. Handel van de broodfok en dierenwinkels zou verboden moeten worden, dan veranderd er al heel veel!
Er schijnen ook voorlichtingspunten te komen voor het houden van kleine huiusdieren, minister Veerman trekt daar geld voor uit, maar hoe dit in de praktijk zal gaan weet ik niet. Hopelijk wordt er niet de verouderde informatie gegeven en zal het een punt worden waar iedereen die een huisider wil aanschaffen eerst naartoe gaat om goed geinformeerd te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:28

Ik ken je frustraties. Je ziet idd heel vaak konijntjes alleen in een veel te klein hok.

Omdat ik toevallig iets met Syrische hamsters heb, zie ik ook in wel 85% van de gevallen dat de hamster in een veel te klein hokje zit met een wieletje voor dwerghamsters, of juist samen met andere hamsters wat absoluut niet kan...

En idd vogels in kooitjes.. Ik heb zelf 3 grasparkieten. In een voliere welteverstaan. Er werd tegen mij gezegd dat ze zouden verwilderen en datje er niks meer mee kon. Onzin, ik heb ze tam gemaakt toen ze jong waren en ze zijn niet bij me weg te slaan.

Omdat konijnen en knaagdieren zulke kleine dieren zijn, worden ze denk ik als minderwaardig beschouwd. Ook heeft het feit dat ze in dierenwinkels verkocht worden hier mee te maken. De meeste dierenwinkels geven verkeerd advies, en doordat de diertjes er zo schattig uitzien worden er vaak impulsaankopen gedaan.

Honden verkopen in dierenwinkels is taboe, waarom konijnen en knaagdieren dan niet?

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:59

punkies schreef:
Kimmie_Paard schreef:
mijn konijn zit in een hok van 200x50 cm en hij krijgt binnen kort als tie gecastreert is een vriendinnetje:) is dat groot genoeg voor 2 konijnen?

als je naar de natuurlijke leefomgeving van een konijn kijkt is dit natuurlijk véél te klein, als je kijkt naar het gemiddelde hok van een huiskonijn, is het groot, ik zou mijn konijnen er niet in doen, misschien als het voor tijdelijk moest.

maar hij word wel zo vaak en zo lang mogelijk los gelaten in de tuin, maa rhij weet dast hij onder de schutting door kan, hij heeft het een keer gedaan daarna niet meer dus ik laat hem wellis alleen maar als ik weg ga durf ik hem daar niet te laten, en we hebben een hond die ook wellis in de tuin wil, maar hij heeft het hier egt wel goed denk ik

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:05

wij hadden een cavia en een konijn..
stonden alltijd buiten in een hele grote (2.5 bij 3 meter) ren.. alleen s'nachts in een hok (voor de vossen en buizerts)
helaas waren ze op een dag allebij weg
we denken dat het een hermelijn,of buizert was..
(later hadden we het aangevreten lijfje van borrie de cavia gevonden)

maar ik vind het altijd zooo banketstaaf als ze alleen in een hokje zitten en niet naar buiten kunnen..

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:07

wat vinden jullie eigenlijk van vissen??

die van mij zit een (vrij groot) aquarium..
hij/zij is nu ook al 5 (hoe oud kunnen goudvissen eigenlijk worden )

_Mel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:14

Vissen, ik heb een groot aqurium,, voor maar 2 vissen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:24

pff ja konijnen. Ik heb zelf eentje opgevangen die zijn hele leven in een klein hokje hag gezeten. Bij mij was hij alleen, want ik mocht er geen ander konijn bij. Maar hij was dat of in het kleine hokje blijven. Bij met kwam hij in een kippenren van 20 meter bij 10 meter en een binnenhok van 3 bij 3. Hij heeft daar nog een jaartje geleefd, volgens de DA komt zijn dood waarschijnlijk omdat hij in zijn jeugd te ongezond heeft geleefd.
Ik heb toen dat konijntje nog leefde nog een konijntje met het zelfde verhaal geprobeerd te adopteren. Alleen was deze al ouders (7 jaar) en er was nooit wat mee gedaan. Ik wist dat hij niks gewend was en heb alles zo voorzichtig mogelijk proberen te doen. Maar door mijn bewegelijke kippen ging het een beetje te snel waardoor hij uiteindelijk dood is gegaan aan gas.
En nu heb ik weer een nijn, deze zat niet ik zo'n klein hokje maar was gedumpt aan de kant van de weg. (het is een vlaamse reus, in verhouding was zijn hok eigenlijk nog niet zo super )
Bij mij zijn ze alleen ja, omdat de meeste niet geplant zijn en ik ze gewoon wil helpen door ze tenminste ruimte en veel aandacht te schenken.

Wisten jullie trouwens dat de gemiddelde leeftijd van een konijn op 3 jaar licht, dat een konijn van nature 15 jaar kan worden. En dat dit door eenzaamheid of te weinig beweging word veroorzaakt?
De feiten zijn er, jammer dat de meeste er niet naar luisteren.

amigo4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:27

Nee.. ik vind het ook zielig konijn in een klein hok mijne mag ook niet zeuren hij mag altijd lekker door heel de tuin lopen.. soms moeten we hem wel terug van de achterburen halen maar dat maakt niet uitt

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:29

Ik schaam me zo diep.. Ik heb (toen ik klein was) ook een konijntje gehad: en alleen, en in een klein hok. Deze werd wel iedere dag vertroeteld en minstens een keer per week in de tuin los gelaten.. maar dat is natuurlijk ook niet alles voor een konijn .
Nu hebben we 2 konijnen gehad in een groot hok, maar dat vond ik nog steeds zielig. Nu zitten ze sinds 2 dagen in een enorm grote ren met bulten waar ze kunnen graven en rennen en met soortgenootjes zijn en dus helemaal hun zelf!
Ik zou nooit meer konijnen in een hokje kunnen houden.. Helemaal niet nu ik zie hoe ongelooflijk gelukkig ze zijn .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:30

onze hebben genoeg ruimte ze gaan ook elke dag in de tuin

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:33

ik snap het ook niet.
toen ik me konijntje nog had had zij een groot binnen en buitenhok.. en aan het buitenhok nog een hele ren gemaakt zodat ze over het gras kon. ik vind dat zij ook de ruimte moeten hebben net als wij wij willen ook geen kleine kamer.. (zegmaar)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:34

en dan kunnen we ze niet meer vangen maar ze gaan niet weg ik heb ze dat geleerd de weg is verboden dus huppelen ze weleens over de stoep zolang ik maar oplet

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:54

Woow hoe leer je ze dat? Zo veel herseninhoud hebben konijnen ook weer niet dacht ik..

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:05

Vissen passen zich qua lichaamsgrootte aan aan het aquarium. Maar veel goudvissen moeten verblijven in een ronde kom. WAnt dat staat Zo mooi. Maar het is heel slecht voor het welzijn van de vis. Ze worden in een kom meestal maar een jaar of 2 oud hoewel goudvissen veel en veel langer mee kunnen gaan. Dus dat zegt wel genoeg. Mijn ikonijnen zitten ingeschaard in grote verblijven. Probeer nu weer een groepje te formeren maar dat is niet makkelijk.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:36

Gaan wij ook doen deze zomer, er zijn zo'n 3/4 rennen in aanbouw
Dus meerdere groepjes maken, kijk er echt zo naar uit. Maar eerst ervoor zorgen dat de verblijven helemaal dicht zitten, gaas onder de grond etc..en dan maar afwachten of de dames elkaar accepteren (met ex-ram erbij).

Ik heb gehoord dat de ronde vissenkom in opspraak was, is hij niet uit de handel gehaald? In elk geval een dierenwinkelketen heeft dat gedaan!

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:43

Mijn konijntje zit nu in een ruim hok, ik denk dat ze 2,5 bij een meter heeft, en dan kan ze ook nog haar binnenhok inhuppen. Ook ik heb vroeger een zielig konijn gehad, maar toen wist ik er ook niks van. Mijn huidige konijn is een rotbeest, heb ik compleet verkeerd opgevoed *was pas 12*, en daar heb ik nu de sores van... Ben op zoek naar een vriendje, maar vind het doodeng, omdat die van mij zelfs mensen aanvalt... En dus andere konijnen ook niet veilig zijn .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:56

Desiree schreef:
Vissen passen zich qua lichaamsgrootte aan aan het aquarium. Maar veel goudvissen moeten verblijven in een ronde kom. WAnt dat staat Zo mooi. Maar het is heel slecht voor het welzijn van de vis. Ze worden in een kom meestal maar een jaar of 2 oud hoewel goudvissen veel en veel langer mee kunnen gaan. Dus dat zegt wel genoeg. Mijn ikonijnen zitten ingeschaard in grote verblijven. Probeer nu weer een groepje te formeren maar dat is niet makkelijk.

Dat is niet waar, wij hebben een goudvis gehad in een kom (we wisten toen niet beter) en die is wel 20 jaar geworden.

Wat zo jammer is aan konijnen is dat het wél groepsdieren zijn, maar tevens erg moeilijk samengaan met soortgenoten (moeilijk samen te voegen e.d.).

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:01

Ik had de hele schutting agfezet met plankjes, zodat ze er niet uitkunnen. Mooi trappetje gemaakt naar het hoge hok toe, zo konden ze zelf zeggen wat ze wilde. Prachtig met z'n tween in de tuin darrelen.

Ik was eerst nog bang voor katten uit de buurt, maar mijn konijn is daar dus helemaal niet bang voor hij gaat er juist achteraaan haha, dus daar maak ik me niet druk meer over.

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:02

Mensen die niet voor dieren kunnen zorgen moeten gewoon een knuffeltje kopen die maken tegenwoordig ook geluid en die kun je thuislaten en hoef je niets mee te doen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:59

Wuis schreef:
Desiree schreef:

Dat is niet waar, wij hebben een goudvis gehad in een kom (we wisten toen niet beter) en die is wel 20 jaar geworden.

Wat zo jammer is aan konijnen is dat het wél groepsdieren zijn, maar tevens erg moeilijk samengaan met soortgenoten (moeilijk samen te voegen e.d.).

dus jouw vis spreekt in z'n eentje een onderzoek van vissen in het algemeen tegen? Lijkt me stug.

Het is wel waar wat ik zeg. Pluis alle boeken en websites over vissen maar na.

miilou_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:06

ik krijg binnenkort een nieuw huisdier, het wordt waarschijnlijk een konijntje.
vroeger hadden we er ook een, maar zij is helaas ziek geworden en dood gegaan, dat was het beste voor haar!

maar nu krijg ik een nieuw konijn, gelukig hebben we een tuin waar in we het konijntje los kunnen laten, dat deden we met de oude ook altijd, de kooi moet ik alleen nog gaan kopen, en eventueel een ren erbij.

is het het beste toch 2 konijnen te kopen? of kan een konijn ook samen met een cavia?

en die mensen die hun konijnen in van die kleine hokjes proppen moeten zich eerst maar een realiseren hoe hun het vinden als we ze in een kartonnen doos stoppen!

September

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:09

ik heb ook een hekel aan dat soort mensen!

ik heb zelf 4 konijnen, en ik kan zo de hele dag naar ze kijken! Echt geweldig, hoe ze elkaar schoonmaken en tikkertje spelen en ze liggen constant op een hoop..

Ik snap er ook niets van, konijntjes moet je lekker veel ruimte geven en een leuk maatje! Worden ze ouder, liever en gezelliger van ook! En niet te vergeten, gelukkig!!

Julia.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:09

Onze konijnen lopen vrij in de tuin, langzaam aan laten wennen aan elkaar, ging prima. Een vrouwtje hier was gedumpt omdat ze te 'groot' werd en toevallig zwanger was, dus "weg ermee"! Scandalig....Ze is het liefste konijn dat ik ooit ben tegengekomen. In hoeveel dierenwinkels zie je ze niet zitten, opeengepropt in een hokje, en dan denken die kleine kinderen dat het zo hoort. Of anders worden ze niet tam, heb ik ook al gehoord...

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:13

Desiree schreef:

dus jouw vis spreekt in z'n eentje een onderzoek van vissen in het algemeen tegen? Lijkt me stug.

Het is wel waar wat ik zeg. Pluis alle boeken en websites over vissen maar na.

Ik kan je nog een uitzondering melden. Onze goudvis Ben is dit voorjaar op 17 jarige leeftijd overleden. Heeft zijn hele leven in ronde viskommen doorgebracht. De laatste 5 jaar in een behoorlijke grote. Nu ik dus begin dit jaar hoorde hoe slecht het was voor de vis heb ik natuurlijk de kom op zolder gezet en komt er geen vis meer in.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:17

Toen ons 2de konijn 1 jaar oud was (eerste konijn was overleden), kwamen we met het idee om toch een 2de konijn erbij te doen. Naar de dierenwinkel. Deze verkoopster zei dat het kon: een klein vrouwtje bij een volwassen vrouwtje. Het eerste half jaar ging goed, tot dat het 2de vrouwtje in de "pubertijd" kwam en letterlijk op ons 2de konijn ging rijden. Ze gingen vechten tot bloedens toe (en het in het hok konden makkelijk 2 konijn). Toen hebben we ze op advies van de dierenarts uit elkaar gehaald. Ook nu als je beiden los in de woonkamer hebt lopen vallen ze elkaar aan, terwijl er in de woonkamer echt space genoeg is. Maargoed, onze konijnen staan lekker midden in te tuin (beiden appart hok, dat wel), zien de hele dag vogeltjes etc (een konijn van een vriendin van mij zat in een hokje in een tuinhuisje... echt waarvan je dacht: dat beest gaat door van eenzaamheid, issie ook gegaan trouwens). Ze worden er elke dag uit gelaten, mogen ze (wel appart van elkaar, omstebeurt dus) los lopen in de woonkamer, 1,5 uur (ja, het is bijna niks natuurlijk want een dag duurt 24 uur, maargoed). en in de zomer mogen ze aan het tuigje in de tuin lopen. Kunnen ze lekker graven, grasjes eten, hmmm!

Ow trouwens: floor wordt deze maand 7 jaar, lot dit jaar 6 jaar. Ik weet zeker dat ze nog wel een jaar of 3, 4 mee kunnen! Maar ogod, als je deze leeftijd vergelijkt met de gemiddelde leeftijd van een konijntje nu in deze tijd: 3 jaar. Zitten ze er ver boven!