bijtende honden, fout van de baas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:20

jentel schreef:
Ik denk dat je het hele verhaal even moet lezen...

Ik heb het hele verhaal gelezen hoor, maar ik kan er niks anders van maken dan dat jij dit
Citaat:
de hond gromt na de kinderen en de mensen zeggen, ja, maar .. het is zijn eten!

een voorbeeld vindt van vermenselijking. Misschien heb ik het dan wel verkeerd begrepen, maar wil je me dan misschien uitleggen wat je wel met dit voorbeeld bedoelt?

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:28

jentel schreef:
ja mischien hadden ze hem kunnen plaaatsen, maar ik denk niet dat die ouders daar aan hebben gedacht... zoveel emoties.
trouwens ik ben het eens met de opvoeding van jou honden, welke honden heb je?

ja kan ik me ook helemaal voorstellen, je hebt toch je eerste kind verloren, ik zou dan mijn hond ook even niet meer "vertrouwen" denk ik, en maar op het eerste gegerepen af gaan; aflaten maken.

Ik heb n hond van 8 een kruising duitsstander/ domatier. Een behoorlijk grote hond. Hebben hem nu 4 jaar gelede uit het assiel in leeuwarden gehaalt, daar zat hij 2 weken, en was volgens het assiel een rustige, braafwandelende etc. hond het enige probleem was dat je geen schoenen in de kamer moest laten staan, wand die pakte hij en at hij op
wij hebben deze hond mee genomen, het bleek alleen niet helemaal te kloppen wat ze zijden, deze hond beet, gromde, sprong, was hyper actief, at geen normaal hondenvoer maar at vroerger gewoon met zn baasjes mee. was geslagen en kon deuren open maken. Ook het verhaaltje met de schoennen was niet helemaal waar; hij pakt en sloopt alles behalve de schoenen hahahahaha
Maar na 3 hondencursusen vele bijdinsidenten en bloed zweet en tranen (we wouden deze hond niet meer terug brengen, dat zou zijn dood zijn...) hebben we nu een geweldige hond, en een omgeboud huis hahaha. Maar het is echt een geweldige hond, alleen hij heeft wel aanpak nodig.

de volgende
Rowdy is nu een 6 maande oude kruising rottweiler/labrador/ richback.
Een momenteel echte puber-pup met een geweldig karakter. Waarschijlijk komt dat toch door de rottweiler en richback, maar we zochten ook een hond met uitdaging en we hebben dus ook de goede keuze gemaakt. Maar ook deze hond heeft een best strenge opvoeding nodig (nou ben ik van menging dat elke hond, zelfs goldens, dat nodig hebben)

Dat zijn ongeveer onze hondjes

_janet_

Re: bijtende honden, fout van de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:46

Ik heb zelf een kruizing rottweiler teef van nu 1 jaar, Sem. Ik ben van begin af aan naar puppy cursus en de vervolg cursussen geweest, heb ze ook allemaal afgerond.
Ik ben heel blij met deze beslissing geweest. Sem is heel dominant, maar verder heeft ze echt een geweldig karakter. We hebben ook bepaalde regels in huis. Sem mag niet op de bank, op bed, wij eerst door de deur dan sem, enz. Ze heeft haar eigen mand in huis. Deze regels zijn nodig om een goede rangorde te hebben. Ze is nu op een goede manier onderdanig. Ik denk dat als we dit niet gedaan hadden, dat het dan heel veel problemen zou opleveren.
Ik vind dat bij 99% van de bijtende honden het aan de baas ligt. Alle honden kan je vals maken. Bepaalde rassen zijn er wel "vatbaarder" voor dan andere rassen.
Een hond mag je nooit alleen laten met kinderen. Kinder onder de 12/14 jaar ziet de hond altijd als lagere. Ik vind ook niet dat je altijd de hond de schuld kan geven van bijten. Je hebt van die kinderen die de hond knijpen, slaan en treiteren, vind je het dan gek dat een hond terug bijt???
Ik laat mijn hond nooit alleen met kinderen. Ze is niet met hele kleine kinderen opgegroeid. Je weet niet wat de kinderen of de hond doet. Ze is trouwens ook heel erg op haar speeltjes gericht, dus laat ik een kind nooit aan de speeltjes van Sem komen. Ik neem gewoon geen risico's.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:16

jentel schreef:
gekkeils schreef:
Mijn hond is gewoon ontzettend lief en zou NOOIT bijten, en ja ik weet het het blijft een hond. maar nee, ik durf haaar gerust alleen te laaten met kleine kinderen. ze luisterd biten niet altijd perfect maar ze heeft een hart van goud

Dat is een wel heel groot vertouwen in je hond

JE kunt je hond vertrouwen maar een kat in het nauw maakt rare sprongen. Kleine kinderen zijn nu juist onberekenbaar en ongeleide projectielen. Zij kunnen maken dat een hond TOCH bijt, hoe onschuldig de hond ook is.

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:59

Wij hebben nu een pup van 9 weken, maar ze bijt bes veel. Ik tolereer dit absoluut niet. we gebruiken de methode van negeren bij slect gedrag, maar bijten kan en wil ik niet negeren. Ik be eigenlijk wel een beetje ten einde raad wat ik da zou kunnen doen. Ik weet het is een pup en pups ontdekken met hun mnd, maar ze moet wel al van jongs af aan weten dat dat niet mag vind ik...toch?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 15:06

ikke24 schreef:
Wij hebben nu een pup van 9 weken, maar ze bijt bes veel. Ik tolereer dit absoluut niet. we gebruiken de methode van negeren bij slect gedrag, maar bijten kan en wil ik niet negeren. Ik be eigenlijk wel een beetje ten einde raad wat ik da zou kunnen doen. Ik weet het is een pup en pups ontdekken met hun mnd, maar ze moet wel al van jongs af aan weten dat dat niet mag vind ik...toch?

ja klopt, maar je moet niet vergeten dat de hond nog erg jong is, en de fase van het bijten hoor daar even bij.. negeren is goed.
Ook kun je hem/haar afleiden met een speeltje.. na mate hij/zij ouder word kun je het gaan afstraffen.. maar niet doorstraffen..

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:51

wie kent het verhaal van de lieve trouwe golden die afgemaakt is.... en later 13 nietjes in zijn oor had????

deze hond deed dus ook niets bij kinderen, nou ik had al bij het 1e nietje gebeten

jentel schreef:
gekkeils schreef:
Mijn hond is gewoon ontzettend lief en zou NOOIT bijten, en ja ik weet het het blijft een hond. maar nee, ik durf haaar gerust alleen te laaten met kleine kinderen. ze luisterd biten niet altijd perfect maar ze heeft een hart van goud

ehe bijt jou'n hond nog niet als hij dus inderdaat 13 nietjes in zijn oor heeft?? ik geloof het wel

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:16

Wij hebben hier thuis twee honden, border collies..

En ja, heel eerlijk, mijn honden bijten. Begrijp me nu niet verkeerd.. Er zit geen greintje kwaad in die beesten, en ze luisteren allebei als de beste (opleiding gehoorzaamheid. Dus voedsel wijgeren, apporteren, volgen, terugsturen naar hun 'plaats', verloren voorwerp zoeken,... Alletwee meegedaan aan't Belgisch kampioenschap, zegt genoeg he? .
Maar mijn honden mogen bijten van mij. Natuurlijk wel niet zonder reden. 't zijn en blijven nog altijd beesten met instinctief gedrag.. dus kinderen onder die 12jaar zullen er absoluut niet alleen bij mogen (ook al omdat de ene hond heel dominant is, en jongens in het begin van hun puberteit stoten een bepaalde soort stof af waar honden zwaar op kunnen reageren).
Als een klein kind te 'grof' 'fel' naar de jongste hond gaat dan zal hij durven bijten uit schrik... Als je met de oudere (dominante) met een speelgoedje begint te spelen en hij pakt naar 't speelgoed maar hij mist, dan heeft ie je hand/arm mee... leg dat maar eens uit aan de ouders van een klein kind.
Nog iets waar mijn honden heel sterk "agressief" (meer verdedigend) op reageren is als er iemand vijandig naar iemand van de familie uithaalt. Er moet niemand mij slaan als mijn honden in de buurt zijn, want dan hebben ze namelijk een hond aan hun arm hangen!

Zulke dingen vind ik echt niet verkeerd. Tuurlijk moet een hond niet zomaar in het wilde weg gaan bijten, maar dat een hond bijt uit Angst/verdediging/zonder opzet dan vind ik daar niets fout aan..

Het is trouwens praktisch altijd de fout van de mensen dat ze gebeten worden (jaja, geloof mij of niet, ik heb namelijk gelijk)

_Loes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:32

roylinde schreef:
wie kent het verhaal van de lieve trouwe golden die afgemaakt is.... en later
13 nietjes

in zijn oor had????

deze hond deed dus ook niets bij kinderen, nou ik had al bij het 1e nietje gebeten

jentel schreef:
gekkeils schreef:

ehe bijt jou'n hond nog niet als hij dus inderdaat 13 nietjes in zijn oor heeft?? ik geloof het wel

Ik ken het verhaal ook ja. Het aantal nietjes wil nog wel eens varieren maar de kern van het verhaal is altijd hetzelfde....

Wij hebben een mechelse herder thuis. Een schat van een beest maar alleen met kinderen? Nooit! Mijn nichtjes wandelen wel met haar en hebben dan de riem vast. Zij zijn dan de baas en dat accepteert mijn hond ook maar ik ben er altijd bij.

Ik vertrouw mijn hond wel maar ik vertrouw de kinderen niet. Hiermee bedoel ik dat veel kinderen geen benul hebben van de denkwijze van een hond. Dit kan je die kinderen absoluut niet kwalijk nemen (soms de ouders wel) maar dit is een reden dat ik een hond nooit alleen met een kind laat. (Kijk ik draai het even om).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 17:07

ikke24 schreef:

Deed Polleke ook. Altijd maar bijten bijten bijtenbijten. Kon haar niet eens knuffelen tenzij ik haar in de houtgreep nam. Het bijten ging over toen ze ouder werd. Is helemaal weg gegaan. Geen enkele moeite voor gedaan. Het is nu eenmaal puppiegedrag en het hoort erbij.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:06

Bijten kan deels erfelijk zijn, maar ligt ook voor een groot stuk in de opvoeding hoor. Sommige pups leren gewoon nooit een bijtremming en dit komt door te vroeg een pup in huis te halen en niet goed aangeleerd. Bijten mag je niet toleren. Ik zou hem toch duidelijk maken dat je pijn hebt en er een woord aan koppelen, en door blijven negeren.

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:03

AstraGirlie schreef:
Bijten kan deels erfelijk zijn, maar ligt ook voor een groot stuk in de opvoeding hoor. Sommige pups leren gewoon nooit een bijtremming en dit komt door te vroeg een pup in huis te halen en niet goed aangeleerd. Bijten mag je niet toleren. Ik zou hem toch duidelijk maken dat je pijn hebt en er een woord aan koppelen, en door blijven negeren.

Dat ligt er natuurlijk wel aan wat je met een hond wilt. Het is niet wenselijk een hond waarmee je de africhting in wilt een bijtremming aan te leren. Als ik een pup heb dan wordt het bijtgedrag nooit afgeleerd maar gereguleerd.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:19

jentel schreef:
gekkeils schreef:

Jeps. heb ik ook! want hij zou echt niet bijten

_janet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:27

gekkeils schreef:
Citaat:

Jeps. heb ik ook! want hij zou echt niet bijten
[/quote]

Zeg nooit, nooit. Reken maar dat elke hond bijt als hij in het nou zit. Je hebt angst bijten en agressief bijten. Als een hond een nietje in zijn hoofd wordt geschoten reken maar dat hij bijt

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:06

Een hond kan je nooit 100 procent vertrouwen, zoals ziggy janet zegt, als een klein kind een potlood in zijn oor stopt, is het raak (is al gebeurd)

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:19

AstraGirlie schreef:

Ik vind dit echt onzin. puppies hebben nu eenmaal bijtbehoefte en ze pakken nu eenmaal alles met hun bek omdat elk jong dier (ook kinderen) daarmee dingen verkent. Maar ook omdat ze niets anders hebben om vast te pakken. Puppies bijten niet hard maar puppietandjes zijn zo vreselijk scherp dat het wel hard aankomt. Ze leren het bijten echt wel vanzelf af en ik vind niet dat je ze de hele tijd moet corrigeren als ze met je aan het spelen zjin.

Als een puppie bijt in je handen of zo, geef hem dan iets anders om in te bijten.

AstraGirlie schreef:
Een hond kan je nooit 100 procent vertrouwen, zoals ziggy janet zegt, als een klein kind een potlood in zijn oor stopt, is het raak (is al gebeurd)

Juist. Een hond is niet te vertrouwen als degene die er mee om gaat onberekenbaar is. En voor kinderen geldt dat in het kwadraat want dat zijn vaak ronduit ongeleide projectielen.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:26

, met nietjes weet ik niet.
hij loopt gewoon weg als kinderen gaan knijpe ofzo. laat tie zich niet meer zien.

Loody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:29

Ik heb ook een Mechelse herder die als politiehond heeft gewerkt, hij is nu bijna zes en heb hem nu twee jaar... Hij is super lief, trouw en erg waakzaam..
En ook voor mijn twee kinderen( 6 jaar en 6 maanden) is hij super lief.... maar ik zou hem nooit alleen laten met de kids..
Er zal er maar eentje in zijn oog prikken of aan zijn oor trekken. en hoe je het wend of keert, de hond is nu eenmaal de baas over kinderen( roedelgedrag) en zal ze niet bewust hard bijten, maar een hond kan wel een kind op zijn plaats willen zetten.

Mensen vergeten vaak dat honden ook roedelgedrag vertonen.. en kinderen vallen nu eenmaal laag in de rang(jonge kinderen).

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:34

Nee, je moet hem niet voortdurend zitten corrigeren, maar ik denk na verloop van tijd, hij het zelf wel leert als je , als hij ermee begint, laat kennen dat je het niet zo leuk vindt. Geef een pup een leuke flos waarop je leert dat hij wel mag bijten, desnoods zijn favoriete vod ofzo.

Loody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:54

ik geef puppytraining.. en wij leren dat je puppy's niet in je handen moet laten bijten, maar laat ze spelen met een doekje of een favoriet speeltje.....
Uit ervaring weet ik dat als je het toestaat om ze in je handen te laten bijten, dat ze denken dat het oke is.... en het later als ze ouder zijn nog steeds doen(is niet bij elke hond)

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:56

Dit vond ik op een site:

Tot op zijn minst 12 weken heeft je puppy vlijmscherpe melktandjes en dat zal hij je beslist laten voelen. Als pups in het nest met elkaar spelen, is elkaar bijten één van hun belangrijkste spelvormen. Op die manier leren ze ook beheerst, ingehouden bijten, bijtremming noemt men dat ook.

Het heeft dan ook geen zin om je pup totaal te verbieden om te bijten. Je moet de kans grijpen om hem te leren hoe en wanneer dat wel mag. Je moet hem duidelijk maken dat mensen véél gevoeliger zijn dan zijn nestgenootjes.
Zelfs als jij wel tegen een stootje kan, moet je denken aan de kinderen die je pup wellicht zal tegenkomen. Heel vaak volstaat het om ‘au’ te roepen, als de pup dan loslaat, vertel je hem onmiddellijk hoe flink dat is. Volwassen honden reageren op ongewenste bijtaanvallen door muisstil, stoïcijns en onbeweeglijk te gaan staan, zo groot mogelijk, met de blik op oneindig. Meestal wordt de pup hierdoor onzeker en dwaalt af. Als de volwassen hond beweegt, probeert de pup vaak nog een tweede keer, met dezelfde reactie tot gevolg. Soms leidt de volwassen hond de aandacht van de pup af met een speelgoedje of een knook.
Achteraf nodigt de volwassen hond zelf de pup uit voor een spelletje zachtjes kauwen in elkaar. Door zelf te bepalen wanneer er wel en wanneer er niet gespeeld wordt, merkt de pup ook meteen dat hij niet de touwtjes in handen heeft. Opvallend is dat de ouderen altijd heel erg verdraagzaam zijn, maar owee de pup die echt over de schreef gaat en zo fel bijt dat het echt pijn doet, die wordt zo plots en met zoveel kabaal gecorrigeerd dat hij het echt wel voor een tijdje begrepen heeft (doet dit zelf, alleen maar als het echt nodig is !).

Loody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:23

hier ben ik het mee eens....
Is roedelgedrag.... en dat wordt wel eens vergeten..

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 11:48

Escardo schreef:
Ik heb ook een Mechelse herder die als politiehond heeft gewerkt, hij is nu bijna zes en heb hem nu twee jaar... Hij is super lief, trouw en erg waakzaam..
En ook voor mijn twee kinderen( 6 jaar en 6 maanden) is hij super lief.... maar ik zou hem nooit alleen laten met de kids..
Er zal er maar eentje in zijn oog prikken of aan zijn oor trekken. en hoe je het wend of keert, de hond is nu eenmaal de baas over kinderen( roedelgedrag) en zal ze niet bewust hard bijten, maar een hond kan wel een kind op zijn plaats willen zetten.

Mensen vergeten vaak dat honden ook roedelgedrag vertonen.. en kinderen vallen nu eenmaal laag in de rang(jonge kinderen).

ik heb ook een mechelse herder van de politie...
Net als die van jou is die van ons ook erg braaf gehoorzaam en trouw enz. ik vind het heerlijke honden om bij het gezin te hebben..
Wij hebbeb 2 kinderen een meisje van 10 en een jongentje van 7.. die weten heel goed hoe ze met honden moeten omgaan, ze zijn ermee opgegroeid.. ze hebben ook gezien hoe fel hij kan zijn op een pakwerker en dus zeer goed kan bijten.. ze hebben respect voor de hond en de hond voor hun!
maar als er kinderen komen logeren zorgen we altijd dat de hond niet alleen is met die kinderen, want je weet het maar nooit.

Loody

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:56

is ook erg leuk!,
Mijn vader traint politiehonden en een keer in de week gaan wij ook met onze herder heen om hem ff te laten werken... hij vind het zo heerlijk!!:) mijn zoontje van zes wil het later ook honden trainen en pakwerker worden.. dus hij groeit er mee op...
We hebbe nook nog een labrador(goedzakkie) en mijn zoontje mag met het voorwerpjes zoeken en volgen enz... erg leuk...hond luistert niet echt he........
Maar hij is zeer lief voor de honden en laat ze ook in hun waarde...

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 11:57

Ik heb een aantal weken een pup van 3 maanden hier gehad, de eigenaar had deze herder gekocht om er mee te gaan trainen en uiteindelijk uit te zetten voor beveiliging, deze hond was erg fel en ik merkte echt dat de hond gefokt is om te bijten... hij ging niet aan de kant voor mijn hond en viel gewoon aan, het is dus absoluut niet een gezinshond, en daarom denk ik ook dat het ook aan de ouders van de pup ligt of ze veel of weinig bijten, onze hond liet veel toe met deze pup maar tot op zekere hoogte, en dan word de pup gecorigeerd en op zijn rug gelegd door die van ons!
Maar fel was hij zeker..