grommen bij de voerbak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:21

Er is hier trouwens iets helemaal mis gegaan met het posten. Ik werd van internet afgegooid toen ik nog iets aan wilde passen. En toen ik er weer op kon lukte dat niet meer. Mijn tweede bericht hier op rij is mijn reactie. Het bericht erboven klopt niet, maar ik kan 'm niet meer verwijderen of bewerken. Sorry.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:08

Ik ben ook van mening dat je een hond zijn voedsel moet respecteren, dat willen afpakken, is een typisch menselijke gedachte. Maar als je dat toch wilt doen, doe het dan zoals ik beschreven heb in mijn vorige post.

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:48

Ik denk ook dat dit een dominantie probleem is. Ik denk ook niet dat je er bent als je je alleen concentreert op het voeren. Ook in de dagelijkse omgang moet je zorgen dat jij boven de hond staat. Voorbeeldjes; jij gaat altijd als eerste de deur door, dan pas de hond, jij bepaald waneer er gespeeld wordt en je bepaald ook wanneer het spelen is afgelopen, doe geen trekspelletjes met hem, tenzij je zeker weet dat jij altijd wint, het gezin gaat eerst eten dan pas de hond, hond mag niet op de bank etc.

Overigens bij het opspringen bij bezoek, mischien moet je het gewoon negeren, hij doet het waarschijnljk om aandacht te krijgen. Negatieve aandacht is ook aandacht.

malie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:11

ik heb niet het hele topic doorgelezen maar dit is mijn mening:

over voer: dit heet baknijd, hij is bang dat jij zijn voer afpakt, het moeilijk af te leren en het duurt lang! als je daar geen tijd voor hebt laat hem gewoon eten en bemoei je er niet mee! Het is geen dominantie prebleem het heeft te maken met dat hij bang is dat jij zijn voer afpakt!
om het af te leren: moet je mijn maar ff pben dan krijg je het hele verhaal wel haha oke? want anders wordt het te lang hiero

opspringen: als hij opspringt negeer hem en wanneer hij er mee op houdt beloon je hem zo weet hij dat wanneer hij rustig blijft dat hij dan pas aandacht krijgt.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:18

Het is meestal GEEN dominantie als de hond jou respecteert verder in de dagelijkse omgang, het ligt in zijn natuur om zijn eten te beschermen...

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:26

marquez1 schreef:
Ik denk ook dat dit een dominantie probleem is. Ik denk ook niet dat je er bent als je je alleen concentreert op het voeren. Ook in de dagelijkse omgang moet je zorgen dat jij boven de hond staat. Voorbeeldjes; jij gaat altijd als eerste de deur door, dan pas de hond, jij bepaald waneer er gespeeld wordt en je bepaald ook wanneer het spelen is afgelopen, doe geen trekspelletjes met hem, tenzij je zeker weet dat jij altijd wint, het gezin gaat eerst eten dan pas de hond, hond mag niet op de bank etc.

Ik vind het prima als je dit soort dingen doet om boven je hond te gaan staan, maar ik heb er toch wel even een kritische kanttekening bij. Observatie van gedrag binnen roedels heeft aangetoond dat rangorde geen vaststaand feit is, maar dat deze situatieafhankelijk is. Dus in de ene situatie staat bijvoorbeeld roedellid A boven roedellid B, terwijl dat in een andere situatie andersom kan zijn.
Het d.m.v. van de hier genoemde handelingen laten blijken dat jij de roedelleider bent, geeft dus nog niet automatisch de garantie dat je dat ook in andere situaties altijd zal zijn. Dus al zou grommen bij de voerbak een teken van dominantie zijn (hetgeen ik dus bestrijd), dan is het nog niet gezegd dat deze handelingen bijdragen aan het oplossen van dit probleem.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 00:23

ik blijf erbij dat je hem gewoon een klap moet geven

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 00:57

Citaat:

om het af te leren: moet je mijn maar ff pben dan krijg je het hele verhaal wel haha oke? want anders wordt het te lang hiero

't Lijkt mij erg positief als je het toch even 'hiero' plaatst? Er zijn nogal wat mensen die er óók van kunnen leren namelijk...

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 01:04

Ik vind dat je die hond best even met rust kunt laten als hij eet.
Ik word ook chagerijnig als ze mijn bord onder mijn neus wegtrekken.

Lysette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:26

tessyke schreef:

Ja das heel handig. Volgende keer gromt ie niet meer maar bijt ie je meteen vol. Waarom kan gewoon honds gedrag niet worden geaccepteerd of op een leuke manier worden opgelost?

Lysette

Re: grommen bij de voerbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:32

polly2 schreef:
Oprtalj schreef:

Nee, dit heeft helemaal niets met dominantie van doen!
Zoals je zelf al aangeeft zal een ranghogere die een ranglagere toestaat om te gaan eten deze verder met rust laten. Voor een hond is het dus heel tegennatuurlijk als jij zijn eten weer af gaat pakken. Of je nu boven hem staat of niet. En hij heeft dan volgens de regels van normaal hondengedrag het recht om zijn eten te verdedigen.

Dan begrijp jij mijn verhaal dus niet goed. Deze hond doet dit wel degelijk uit dominantie. Er zijn verschillende tekenen van dominatie die een hond kan uiten: haar overeind, staarthouding, grommen, lip optrekken, bijten.....
Grommen is altijd een uiting van dominantie. Als een hond met je speelt en hij gromt is dat ook een teken van dominantie, als hij daarbij tegelijkertijd kwispelt ontkracht hij de dominantie daar weer mee en is het dus okay...snap je?
Wat deze hond doet is dus grommen om te zeggen dat hij het voer niet vrij geeft aan jou...jij bent lager in de rangorde...dus jij moet wachten tot hij klaar is. En dit moet dus weer omgedraaid worden.
Ik ben hondengedragstherapeute...in mijn theorieboeken wordt telkens dit gedrag op dezelfde manier verklaard door de geleerden....dat zal niet voor niets zijn.

Heel eng dat jij je gedragstherapeute noemt Iedere hond heeft zijn recht op eten. Als hij eten heeft mag hij dit verdedigen, ook naar ranghogere. Als jij hem eten geeft geef je dus aan dat jij niet meer hoeft en hij mag. Heel normaal dus, maar niet handig in onze maatschappij. Dus moeten we leren dat het niet vervelend is als wij bij de bak komen maar alleen maar heel erg leuk. Want dan komt er alleen nog maar meer eten bij en lekkere dingen. Deze dingen ga je toegooien vanaf een afstand dat de hond nog net niet gromt.
Grommen is bij lange na niet alleen een teken van dominantie. Zo heb je ook angstagressie waarbij de hond ook zijn tanden laat zien maar wel op een hele andere manier! Als een hond gromt in spel kan dit ook opwinding zijn, wat je vaak ook ziet aan zijn hele houding die geen enkele vorm van dominantie laat zien.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:43

Citaat:

Dus moeten we leren dat het niet vervelend is als wij bij de bak komen maar alleen maar heel erg leuk. Want dan komt er alleen nog maar meer eten bij en lekkere dingen. Deze dingen ga je toegooien vanaf een afstand dat de hond nog net niet gromt.

Helemaal mee eens, op het toegooien na. Niet iedereen is even handig met toegooien Beter lijkt mij om met de voerbak op schoot te gaan zitten en de hond eerst handjes voer uít die bak te voeren. Na verloop van tijd kan de hond uit de bak eten terwijl je hem op schoot hebt en ga jij de meest lekkere dingen toevoegen. De boodschap is, blijft en moet zijn dat een hand bij de voerbak heel goed nieuws is voor de hond! Zéker geen straf!

)wel een van die honden gezien die wijdbeens en zeer gespannen over hun bak heenhangen en hun voer naar binnen ´zuigen´? Die hebben meestal de harde opvoeding gehad.........

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:49

Lysette schreef:
tessyke schreef:

Ja das heel handig. Volgende keer gromt ie niet meer maar bijt ie je meteen vol. Waarom kan gewoon honds gedrag niet worden geaccepteerd of op een leuke manier worden opgelost?

mijn honden moeten mij echt niet proberen te bijten hoor

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:08

Daar gaat het in dit topic niet om. Je kan het ook op een andere manier oplossen.
Met geweld kom je er niet en maak je het gedrag alleen maar sterker.
Wanneer leren sommige mensen nou eens dat een dier geen mens is en dus ook niet menselijk kunnen denken?

Groetjes pammie

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:37

Met geweld los je idd niets op, zo werkt het totaal niet. Zo krijg je op lange termijn een bange/ agressieve hond. Jammer dat mensen dit nog zo doen, is totaal achterhaald. Brokjes bijgooien is het beste wat je kan doen, zo tolereert hij je alvast bij de voerbak. Conclusie van dit alles: voerbak niet wegnemen, is niet geplaatdt in het natuurlijk gedrag van honden, is totaal tegen het respect dat jij hebt als hij eet, net zoals hij jouw eten moet respecteren.

Lysette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:27

tessyke schreef:
Lysette schreef:

Ik heb liever dat ik ze niet in een situatie breng dat ze naar me willen happen, grommen of wat dan ook. Lijkt me voor alle partijen wat gezelliger.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:10

Dus als ik het goed begrijp, de hond gromt als je bij de bak komt en de oplossing is dat je dan brokjes erbij moet gooien???

mijns inziens beloon je hem dan, maar goed, ieder zijn manier.
Bij jullie is er wat mis in de rangorde, de hond zou een paar plaatsen naar beneden moeten volgens mij. Maar het is moeilijk te oordelen als de ts verder weinig meer informatie geeft.

- mag de hond op de bank, krijgt hij als eerste zijn eten, wat voor hond is het?, gaat ie altijd als eerste door de deur, enz. enz.
Daar moet je ook naar kijken. Niet alleen maar wat hij doet bij het eten, het is alles bij elkaar waardoor die hond steeds hoger komt. Als die rangorde duidelijk is, zal hij niet meer grommen, maar ik vind dat eerst de baas moet eten, dan de hond, en dan moet je hem wel met rust laten!

Die twee van mij vinden het helemaal niet erg als ik bij de bak kom, heb ik nooit iets extra's voor hoeven doen of moeten afleren.... Als de rangorde maar duidelijk is.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:34

Citaat:

Die twee van mij vinden het helemaal niet erg als ik bij de bak kom, heb ik nooit iets extra's voor hoeven doen of moeten afleren.... Als de rangorde maar duidelijk is.

Of...... als je maar makkelijke honden hebt....... Bosjes honden zullen nooit het idee hebben of krijgen om zoiets te doen. TS heeft er nu eentje die dat wel doet.

Brokjes erbij gooien doe je niet op het moment dat hij gromt maar als therapie om de hond te leren een hand bij de voerbak als prettig te ervaren.

Je hebt het dus bíjna goed begrepen Toeties

Tries_en_Faf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:39

Of als de rangorde duidelijk is..... ik zou het persoonlijk anders doen, maar goed, ieder zijn mening.

ennnnn
een hond is zo makkelijk als je hem maakt

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 00:42

Toeties schreef:
Of als de rangorde duidelijk is..... ik zou het persoonlijk anders doen, maar goed, ieder zijn mening.

ennnnn
een hond is zo makkelijk als je hem maakt

Toch niet begrepen, vrees ik

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:51

Toeties schreef:
Dus als ik het goed begrijp, de hond gromt als je bij de bak komt en de oplossing is dat je dan brokjes erbij moet gooien???

mijns inziens beloon je hem dan, maar goed, ieder zijn manier.

Ik denk dat je het niet helemaal goed begrijpt Je gaat brokjes bij gooien vanaf een afstand dat hij nog NIET gromt. De grens op zoeken dus. Doordat hij jouw aanwezigheid gaat zien als een positieve impuls kun je deze afstand steeds meer gaan verkleinen.

Nogmaals, de hond kan een rangordeprobleem hebben maar baknijd opzich is geen rangorde probleem.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:28

Eingelijk zou je hond helemaal niet hoeven grommen als je hem al vroeg deze techniek geleerd had. Vanaf je een jonge hond of pup hebt, die nog niet gromt, geef je bokjes bij, zo leert hij al van jongsaf jou hand neit als bedreigend te ervaren. Het is geen kwestie van belonen, maar van gewenning, belangijk verschil!

Als je hond dan toch begint te grommen, verergeren mensen het door de bak expres nog langer weg te nemen, en komen zo in een negatieve spiraal terect van kwaad naar erger...

Wat Lysette zegt, is dan de juiste oplossing.

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:50

ik wacht eigelijk nog steeds op de andwoorden van de plaatster van dit topic

Ik vind namelijk dat je niet zo maar je conclusie kan trekken zonder de echtehouding van de hond te zien of beschreven te hebben.
En dus ook niet kan bepalen of deze hond inderdaat rang latere of rang hogere is, of dominand of onderdanig.

tessyke schreef:

mmm moet je ns proberen.

tessyke schreef:
Lysette schreef:
tessyke schreef:

owe wat wou je doen dan ? zeggen dat je ze aflaat maken sorrie hoor, maar hoop niet dat jij ooit mijn hondjes tegen komt...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:06

Dit is geen teken van dominatie. Ook al heb je zon dominante hond, als je hem voert moet je het niet afpakken. Dit is heel onnatuurlijk. In het wild gebeurt dit ook niet, dus waarom moeten mensen it nu weer gaan doen???
Heb zelf een hele dominante hond, maar pak nooit het voer af. En toch is bij ons de rangorde super goed.

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:23

ziggy_janet schreef:
Dit is geen teken van dominatie. Ook al heb je zon dominante hond, als je hem voert moet je het niet afpakken. Dit is heel onnatuurlijk. In het wild gebeurt dit ook niet, dus waarom moeten mensen it nu weer gaan doen???
Heb zelf een hele dominante hond, maar pak nooit het voer af. En toch is bij ons de rangorde super goed.

Ja is apsolut waar maar deze hond gromt (wat ik er uit op kan maken) als ze bij de hond in de buurt komt.... of hem aanraakt..
dat kan natuurlijk ook niet