Welk koeienras is dit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:02

@TeQuiero1

melkvee heeft eerder een 'kapstok' model. De heupbeenderen zijn veel beter zichtbaar. Vergelijk anders eens de Holstein Friesian en het Belgisch Wit Blauw. Je zal meteen zien welke melk is en welke vlees.

Melkvee heeft ook eerder een trapezium-vormige romp, terwijl vleesvee eerder gewoon rechthoekig is.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:03

Blonde D'Aquitaine. Dit zullen zoogkoeien zijn.
Dat werkt zo:

Een kudde met Koeien en hun kalfjes en een stier erbij. In de zomer op het land. De boer krijgt zoogkoeienpremie en de stierkalfjes worden verkocht. De stier dekt zijn koeien (eens in de zoveel jaar een andere stier om inteelt te voorkomen)
De kalfjes moeten er verplicht tot de zoveel maanden bijblijven en de koeien worden meestal niet onthoornt. De stier vaak wel om gevaar te voorkomen.
Deze stier hoeft zeker niet de gevaarlijkste te zijn. Blonde D'Aquitaines maar ook limosines hebben een zeer sterkte drang om het kalf te beschermen.

Meer weten, vraag maar raak. (de ouders van mijn vriend hebben limosines)

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:05

ok melk vee is wat slanker/ranker gebouwd.
Slacht vee is wat voller?
En welk ras zijn dan die mooie koeien zwarte voorkant witte binnen kant en zwarte achter kant die je inhet bruin ook heb? Die zijn toch niet voor de slacht zonde.

CoriienRN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:08

dit is een typiese dikbil koe word gebruikt voor slacht. idd ze zijn best agresief, dus kijk uit!!

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:09

TeQuiero1 schreef:
ok melk vee is wat slanker/ranker gebouwd.
Slacht vee is wat voller?
En welk ras zijn dan die mooie koeien zwarte voorkant witte binnen kant en zwarte achter kant die je inhet bruin ook heb? Die zijn toch niet voor de slacht zonde.

je bedoelt Lakenvelders (goh nu kan ik eens adviseren met mijn veehouderijstudie)
Lakenvelders worden over het algemeen niet voor de melk of slacht gehouden. Meer als een dure grasmaaier door liefhebbers. Ze gaan er wel eens mee naar keuringen of fokken er gewoon mee. Een Lakenvelder met een slecht Laken (ongelijk getekend of te smal/te breed) zal wel worden geslacht. Maar als melkkoe heb je er niet zo veel aan ze geven veel minder melk als een Holsteiner Frisian.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:10

CoriienRN schreef:
dit is een typiese dikbil koe word gebruikt voor slacht. idd ze zijn best agresief, dus kijk uit!!

dit is geen dikbil zoek maar eens een dikbil op die zijn veels en veels zwaarder

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:11

CoriienRN schreef:

De koeien opzich zijn niet agressief ze proberen alleen hun kalf te beschermen en zijn waarschijnlijk een beetje bang van je.

Het is ook zeker geen dikbil ras, een dikbil is vaak een (kruising) belgische blauwe of pimothese (schrijf je dat zo???). Die hebben echt een dikbil-gen

Marlies22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:15

Bij mij op de camping in frankrijk 3 jaar terug, stond in de wei er tegenover een grote kudde van deze koeien, en een x liep ik er langs was de helft eruit ontsnapt.. liep ik daar tussen 15 koeien van 1.60 hoog mét horens.. Gelukkigwas de stier nog ín de wei! Maar k kon ook geen opening in de wei vinden ofzo :S

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:16

Afbeelding
Dit is duidelijk een koe die het Dikbil gen draagt.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:21

Afbeelding
Een stier heeft wel vaak dikkere spieren. Maar koeien zoals deze niet.

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:22

Ok dan dank je wel sies ben ook weer wat wijzer ze staan hier ook vaak naast hele mooie en dure huizen, dus zulke grasmaaiers kunnen ze makkelijk betalen. Ik vind ze wel heel mooi heel apart

Ellebel

Re: Welk koeienras is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:31

Het is inderdaad een Blonde, ben al eens een keer keihard door zo'n beest de stal uitgejaagd. Na een zware bevalling was het kalf er, mams stond binnen twee seconden overeind om ons dringend te verzoeken de stal te verlaten Dan ren je wel. Ze hebben echt een super moederinstinct.
Van die dikbilkoeien krijg ik echt de kriebels, dat die beesten nog steeds gefokt worden....

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:36

Een blonde, kan natuurlijk geboren worden, een dikbil wordt 99% of meer geboren door middel van een keizersnee.
Als je graag vlees haalt via een koeienboer in plaats van uit de winkel. En je wilt dat je goed vlees krijgt en de koeien lekker op de wei staan enz. Kijk dan ook wat voor een koeien het zijn. Die lieve/leuke dikbillen in de wei krijgen wel 2 keizersneeen in hun leven en worden dan geslacht. Die kalveren zijn zo grof en dik, dat het gewoonweg niet past.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 14:42

Misschien dat ik nu een hele domme vraag stel hoor, maar vind dit wel interessant

Is het ook zo dat slachtveerassen om ze zo maar even te noemen, meer op exterieur enzo gefokt worden dan op karakter? Melkkoeien (de bekende zwart-witte (dat zijn toch melkkoeien hè? )) komen wat 'liever' en rustiger over.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:47

Melkkoeien komen liever over omdat ze vaak constant in de hand zijn, net als paarden zeg maar. Ze worden 2x per dag gemolken, staan op stal waar de boer loopt, worden geinsemineerd enz.
Vleesvee (klinkt beter dan slachtvee) staat vaak in de wei en komt minder in contact met mensen, vooral omdat ze niet gemolken worden (2x contact per dag, minimaal).
En er zijn ook wat verschillen in ras. Blonde en Limosines zijn wat meer heethoofden. Net als het verschil tussen arabieren en een fjord bijvoorbeeld.
Maar bij mijn vriend zijn ouders hadden ze een 6 jarige limosinestier (helaas nu geslacht) die was denk ik in zijn vorige leven cavia geweest of zo. Die werd graag geborsteld en kroop in je jaszak als je niet oplet.
De vader van mijn vriend kamt de koeien om ze tammer te maken en als vachtverzorging af en toe met een metalen roskam. Gewoon omdat ze anders ook jeuk krijgen en dan gaan schuren. Vaak gaat dat schuren ten koste van de stal. Ze duwen gewoon dingen kapot.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:57

TeQuiero1 schreef:
Ok dan dank je wel sies ben ook weer wat wijzer ze staan hier ook vaak naast hele mooie en dure huizen, dus zulke grasmaaiers kunnen ze makkelijk betalen. Ik vind ze wel heel mooi heel apart

Afbeelding
Deze bedoel je toch?

Ellebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:58

Sies schreef:
Een blonde, kan natuurlijk geboren worden, een dikbil wordt 99% of meer geboren door middel van een keizersnee.
Als je graag vlees haalt via een koeienboer in plaats van uit de winkel. En je wilt dat je goed vlees krijgt en de koeien lekker op de wei staan enz. Kijk dan ook wat voor een koeien het zijn. Die lieve/leuke dikbillen in de wei krijgen wel 2 keizersneeen in hun leven en worden dan geslacht. Die kalveren zijn zo grof en dik, dat het gewoonweg niet past.

En daarom krijg ik dus de kriebels van die beesten. Dat gaat echt helemaal nergens meer over, het is toch vreemd dat een ras dat in de natuur niet eens zou kunnen bestaan door de mens vrolijk wordt doorgefokt met alle problemen van dien?

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:00

zelfde met bepaalde honden ik zie het ook allemaal liever verdwijnen maar helaas bestaan er teveel mensen die dat niet willen

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:02

Ik zie mijn eigen rundvlees geboren worden en ik zie mijn eigen varkensvlees vanaf dat het een klein biggetje was. Ik weet precies wat ik eet. Die beesten zitten in het stro (ook de varkens) of lopen in de wei. En dat zit mij vriend ook smakelijk te vertellen dat we PRINS (de 6 jarige stier) aan het opeten zijn. En toch geeft dat geen slecht gevoel. Prins heeft een fijn leven gehad (alleen de fokstieren hebben namen)

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:06

ponyzotje schreef:
zelfde met bepaalde honden ik zie het ook allemaal liever verdwijnen maar helaas bestaan er teveel mensen die dat niet willen

Zo worden er ook kalveren geboren met een Bulldog-gen. Deze worden meteen afgemaakt. En de stieren die meerdere van dit soort kalveren nalaten worden teruggetrokken uit de dekdienst. Het bulldoggen is een recessieve eigenschap die ooit ontstaan is door een verandering in de volgorde van de stikstofbasen in een DNA molecuul

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:11

een mutatie dus
goed en logisch dat ze die eruit halen

alleen zijn bv de kromme rasstandaarden van honden daar nog niet mee bezig

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:19

Ja die bedoel ik zijn ze niet schattig

Utrolig

Re: