Een mini kalfje.( 7 weken te vroeg geboren )

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 18:34

ze is trouwens 60 cm hoog, ongeveer!

Bosprez

Re: Een mini kalfje.( 7 weken te vroeg geboren )

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:55

Dit is zo vertederend en schattig!
Veel succes en plezier met haar!

Hoe komt het dat ze te vroeg geboren is, of weten jullie het niet?

groetjes

Naambordje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:24

wat een snoetje zeg..echt lief!!
Ik weet zo niet echt een koeiennaam..het zijn altijd wel van die rare namen vind ik xx

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 12:37

Hahah, ja dat zijn inderdaad altijd wel raare namen, bij ons is het riena, geppa, fabiola, connie, emma, pat ... allemaal dat soort namen!

Maar we hebben geen iedee hoe het komt dat ze te vroeg geboren is, maar het gaat al heel goed, haar haar is al een stuk langer geworden.. en pff ze weegt ook wat kilotjes meer!

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:55

Aahh ze is heel Cute .
Maar gaat dat altijd zo dat de kalfjes meteen weg worden gehaald?Waarom?En wat is er erg aan dat de moeder zich eraan gaat hechten? Komen ze dan niet samen in een kudde?

Haha merk wel dat ik er erg veel verstand van heb

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:13

Volgens halen de meeste boeren het kalf bijna gelijk weg, die melkkoeien hebben..

Mijn oom haalt ze in ieder geval ook weg bij de moeder.
waarom precies weet ik eigenlijk niet, maar volgens mij is het voor de melk dat de moeder meteen productief is...

wel een superschattig kalfje!
je moet gewoon een naam bedenken wat juis geen koeien naam is

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:05

Wat een leukerd zeg!!

Hopelijk gaat ze het redden

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:07

hopelijk red ze het, ze is echt een droppie.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:08

wat lief

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 19:55

TeQuiero1 schreef:
Aahh ze is heel Cute .
Maar gaat dat altijd zo dat de kalfjes meteen weg worden gehaald?Waarom?En wat is er erg aan dat de moeder zich eraan gaat hechten? Komen ze dan niet samen in een kudde?

Haha merk wel dat ik er erg veel verstand van heb

Haha, ja heel erg veel mensen vragen zich dat af, maar als je het kalf een paar weken er bij laat, en dan weg haalt is het nog veel zieliger, en net wat THINKA zegt, de moeder is meteen productief.. Daar hebben we ze tenslotte voor.

Maar ik geef je wel gedeeltelijk gelijk hoor, het is ook niet leuk als je kalf gelijk word weg gehaald. Maar om het kalfd dan zijn hele leven er bij te laten is ook geen optie, omdat we daar geen geschikte stal voor hebben.

De naam heb ik al wel een aantal keer over zitten nadenken.. maar ik weet gewoon niets leuks!

Ik ga ff de foto's uploaden en dan zet ik er weer een paar op!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:00

een naam :
MC (je zegt emsie.. oftewel de afkorting van minicow =))
trouwens ubervet kalfje hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:01

a guppie wat een poepie!!! op de 2e filmpje moet je wel je hooft mee draaien, en is ze in de schaduw net een schaapje die geschoren is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:02

en de mamma van het kalf?

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 20:06

Hier kan je wel ongeveer zien hoe groot ze is!
Afbeelding

Dit was ook een vaarskalf, en was net een paar uur oud.
Afbeelding

En hier ligt zij in een paar hokjes ernaast, daar was ze net een week oud. Dus eigenlijk nog 6 weken te jong!
Afbeelding

Dit waren er ff snel een paar, ik ga er zo nog wel wat mooieren maaken. Ze ziet er op de eerste foto ook niet zo schoon uit!

Ik zal gelijk even uitleggen waarom dat pasgeboren kalf in zo'n klein hokje ligt. Dat ziet er namenlijk ook heel zielig uit, en nee het is geen mest kalf.. Want ook die gaan bij ons niet in zo'n klein hokje.

Maar ze zitten daar de eerste paar dagen in omdat we dan goed overzicht hebben hoeveel en wat ze drinken! als ze in zo'n groot hok rondlopen met anderen kalfjes ( wat ze na een week kunnen ) dan heb je dat overzicht niet, omdat ook de anderen kalfjes hun melk op kunnen drinken.. etc. Dus dat is eigenlijk tot ze een week oud zijn, en dan mogen ze los in het grote hok met anderen kalfjes!

Als je verder nog vragen hebt, kan je ze gerust stellen. Want ik weet ook wel dat bij heel erg veel boeren wel het geval is dat ze in zo'n klein hokje zitten..

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 20:08

Shanna schreef:
en de mamma van het kalf?

Wat bedoel je daar mee? Hoe het met haar gaat?

Prima, ze geeft per dag nu 20 liter, en is heel gezond. Haar uier is nog wel wat opgezet maar dat is normaal! dat gaat vanzelf over. zal ik eens een foto maken als dat lukt van de mama?

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:09

hebben jullie nog normale kalfjes??
zo ja.. zet es een normaal kalf een dat mini ding bij elkaar.. en dan foto
of een koe » kalf » mini foto
gheghe.. foto's shoot met koetjes =)
oja.. hoe groot word hij"?>?

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 20:14

Ik had nog ergens een foto verslag van onze boerderij, dagt mischien leuk om te kijken

dit is de luchtfoto van onze boerderij.
Afbeelding
Afbeelding
hier staan de koeien die gemolken moeten worden, aan de linkerkant dus.( deze stal heet de ligboxenstal)
Afbeelding
Afbeelding
in dit hok staan de zieken koeien, die op dit moment buiten lopen( wij noemen het de koeien veranda)
Afbeelding
hier zie je de boxen waar ze in liggen.
Afbeelding
Afbeelding
dit is gewoon een lieve koe, zijn linker oor is ontstoken geweest, dus vandaar dat er geen nummer in zit, en hij zo slap hangt!
Afbeelding
bij deze koe vond ik de aftekeningen op zijn hoofd mooi.
Afbeelding
mooie bruine gloed over zijn lijf, door de zon
Afbeelding
dit is een 90 punten koe, dat houd in dat hij voor zijn uiterlijk totaal 90 punten heeft gekregen. 100 is het hoogt, en deze koe heeft zelfs 93 punten gekregen! je kan hem hier niet zo goed zien, want hij ligt in de box, en zijn nummer is ze kwijtgeraakt!
Afbeelding
deze koe moet over een paar weken kalveren. we hebben nog een anderen koe lopen, die is 2 mei uitgerekend, maar nog niet bevallen. ik zal kijken of ik daar foto's van kan maken!
Afbeelding
Afbeelding
let bij deze koe vooral goed op zijn mond ( spaarpot/centebakkie ook wel genoemd)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
dit is een super koe! een knuffel beest, je kan er alles mee doen. ik ben een keer op haar gaan zitte toen ze in de wei lag, en toen stond ze op, haha en ik ben er nog op blijven zitten ook!! dit dezelfde koe waarmee ik in dat blad de veeteeld stond!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
deze koe heeft meer als 60 liter per dag gegeven, toen ze op haar best was. dat is heel goed voor een roodbonte, want die geven wel goed melk maar niet zo goed als de zwartbonte. roodbonte zijn ook altijd iets steviger gebouwd, zb niet!
Afbeelding
Afbeelding
dit is nog een vaars, dat is een eigenlijk een koe die voor de eerste keer gekalft heeft,
Afbeelding
en dit is mijn koe!! dombo genaamd! let maar eens op zijn oren, zo groot dat die zijn. De naam is afgeleid van dat olifantje die van die grote ooren heeft. ook zij is haar nummers kwijt geraarkt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
deze koe is van mijn nicht! ze heet olifant, waarom weet ik niet, maar het was gewoon een leuke naam! ze is aan de dunne kant, maar dat komt omdat haar eerste en 2e bevallingen heel zwaar voor haar waren, en daarom een tijd lang erg ziek was, maar ze gaat nu heel erg vooruit!
Afbeelding
en dit is de melkstal, het is een opentandum 2x4, je ziet maar 6 plaatsen maar dat komt omdat ik die anderen er niet op kreeg. ze worden hier 2 keer per dag gemolken, 's ochtens om half 5 en 's avonds ook!
Afbeelding
dit is een pink, ze is al wel drachtig als het goed is, maar nog nooit heeft ze eerder gekalft!
Afbeelding
en de hele ligboxenstal!
Afbeelding
Afbeelding
en natuurlijk hebben we ook een stier, piet genaamd
Afbeelding
ze staat aan een touw omdat dan de anderen koeien die bij haar staan ook weg kunnen lopen, zodat ze een soort van uitweg hebben laat maar zeggen!
Afbeelding
Afbeelding
het is een hele lieve stier, maar toch moet je altijd met een stier oppassen! daarom ging ik zo verweg van hem staan, dat hij net niet bij me kon, en dus begon hij zijn tong te gebruiken
Afbeelding
Afbeelding
enja, aan mijn hand zit een rare smaak, en dan krijg je dit efect:
Afbeelding
nog een hoofd foto
Afbeelding
zijn mooie gestippelde neus:
Afbeelding
en van de zijkant nog een keer:
Afbeelding
nog een leuke foto van een pink dat bij hem stond, let op neus haren, zijn egt heeeel lang:
Afbeelding
en dan krijgen we de jongvee stal, daar staan de kalfjes in van 2 maanden en ouder:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en de allerjongste, zitten er net een paar dagen. en nu al helemaal ingeburgerd
Afbeelding
Afbeelding
en nog een keer helemaal:
Afbeelding
Afbeelding
we hebben 2 jaar geleden een nieuwe stal gemaakt, en daar staan de pasgeboore kalfjes in, de zwarte is net een week oud, en de rode al 3 weken
Afbeelding
Afbeelding
dan hebben we een paar weken terug een kaleverdrinkauromaat gekocht, ik was er eerst heel erg op tegen, maar toen ik wist hoe het eruit zag vond ik het wel een goed idee. hier krijg je een beetje de indruk hoe het werkt
Afbeelding
dat houten schot in het midden kan heen en weer bewegen, dus de kalfjes kunnen uit beiden hokken drinken, als bijvoorbeeld dat zwarte kalf staat te drinken kan de rode er niet in.
Afbeelding
en dit is de speen waar ze uit drinken
Afbeelding
en dan hebben we natuurlijk ook nog een opslagplaats voor alle melk nodig, want de melkboer komt eens in de 2 dagen. op de foto's is hij nog erg leeg, maar dat is alleen van 1 keer melken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hij is ook wel eens overgelopen daarom is hij zo vies, en er zit een zwaluw nestje is het stalletje ernaast, dus die vliegen er de heletijd over. en hij is gewoon ook heel erg stoffig!!
Afbeelding

nou dit was het zo'n beetje, nu hebben jullie een beetje de indruk wat er bij ons op het bedrijf speelt, en leeft

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:20

Zullen AID'ers ook bokken??

Ik zal binnenkort eens een foto plaatsen van mijn broers blauwe stier, ruim 4 jaar oud, hij wordt op zo'n 1500 kg geschat.

Mooi bedrijf en mooi vee hebben jullie. Wij hebben nog maar 2 rode melkkoeien, er moet weer aanwas in de rode vaarskalveren komen. Het is zo saai met maar 2 roden op 85 koeien.

Onderstaande foto heeft vorig jaar in de Veeteelt gestaan.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 16-06-06 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:24

haha leuk joh.. sown rondleiding...
ik kom wel vaak op een boerderij.. maar daar hebben ze geen koeienveranda

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:27

Wat een leuk minikalf, dat zal de lieveling van de stal wel worden! (en de brutaalste dus)

Knollboll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:27

Echt lief dat klein kalfje, ik hoop dat hij blijft leven omdat hij te jong is geboren.

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 20:35

Ja, hoop ik ook.. maar ze leeft al 2 weken, dus ik denk het wel! Maarja, je weet maar nooit!

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 20:40

tienus63 schreef:
Zullen AID'ers ook bokken??

Ik zal binnenkort eens een foto plaatsen van mijn broers blauwe stier, ruim 4 jaar oud, hij wordt op zo'n 1500 kg geschat.

Mooi bedrijf en mooi vee hebben jullie. Wij hebben nog maar 2 rode melkkoeien, er moet weer aanwas in de rode vaarskalveren komen. Het is zo saai met maar 2 roden op 85 koeien.

Onderstaande foto heeft vorig jaar in de Veeteelt gestaan.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=DSD74UJH[/img]

Wat een prachtige foto zeg! maar als jij toevallig een trouwe veeteeld lezer bent, heeft er dan ook een keer een meisje met een zwart bonte koe op 2 pagina's groot in de veetilt gestaan..

Whaha,, ja van de AID'ers, pech dan! maar zo'n klein kalfje doen wij geen oornummer in nog!
Laatst bijgewerkt door irmaaatje op 16-06-06 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:42

trouwens..? houden jullie kalfje ook voor de melk?
of gaatiej.. eeeh.. Afbeelding

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 20:48

Ow, neej dat egt niet! het is een super speciaal kalfje. En ik weet niet eens eigenlijk of hij voor de melk gaat! maar ik weet wel dat hij zijn hele leven bij ons blijft! Hij gaat waarschijnlijk als hij groot genoeg is in de geiten wei, bij de geiten!

Maar ik heb foto's gemaakt! kleine selectie:

Om verliefd op te worden toch!
Afbeelding

Dit kalf is dus ongeveer een week na haar geboren..
Afbeelding

Deze zwarte is dus al wat ouder, een week ofzow!
Afbeelding

Ik ga nu nog even in het land foto's maken van de moeder!

tot zo.