Aan drukke weg wonen en een kat hebben = wachten op ellende?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 00:18

Als je gaas om de hele tuin zet (wel hoog!!!!) en deze ook nog in een hoek van 90 graden een half metertje naar binnen laat uitsteken kan hij er niet uit..

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:44

Wat erg van je kat Charlotte! Mensen zijn vreselijk dat ze zo'n diertje gewoon laten liggen.

Hoe hoog moet het gaas naar jouw idee zijn? En ik heb even geen idee hoe het met het hek van de oprit moet....want als er iemand aankomt dan kan poeslief alsnog ontsnappen en kan dan dus niet meer terug.

Stiekem baal ik verschrikkelijk dat we voor dit huis gekozen hebben.

Nouska

Re: Aan drukke weg wonen en een kat hebben = wachten op elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:13

Ik heb echt geen idee wat ik zou doen. Sommige katten vinden het prima binnen of in een ren, andere worden zo knettergek. Toen wij nog in de stad woonden met onze katten (die dus ook buiten liepen), lag er 50m van ons huis een heel drukke weg, maar we hebben nooit problemen gehad met de poezen (gecastreerde poes en kater) die we toen hadden. Toen we verhuisden naar het platteland was de kater binnen een paar maanden doodgereden (3km van huis af trouwens), terwijl het verkeer hier toen bestond uit een auto of vijf per dag.

Ik vertrouw vooral mensen zelf niet meer. Een kennis van ons moest uit het raam van haar flat toekijken hoe een auto met jongeren erin in grote vaart expres de stoep opreed alleen maar om haar kater die daar zat te kunnen raken... Daar wordt je toch echt misselijk van als je dat hoort. En sommige andere mensen hebben ook nou eenmaal een hekel aan katten en leggen vergif neer e.d.. Het is helaas ook inderdaad zo dat heel veel mensen tegenwoordig niet meer op of om kijken als ze met de auto een dier overrijden (helaas heb ik daar drie keer ervaring mee gehad, eentje heeft het toen gelukkig wel overleefd). Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.

Als ik nu weer terug zou verhuizen naar de stad of naar een drukke weg, zou ik waarschijnlijk niet eens meer een kat nemen, hooguit een echte binnenkat halen uit het asiel. Als je al een kat hebt zou ik denk ik kiezen voor een ren of laten wennen aan binnenshuis leven. De meeste katten kunnen zo prima leven. Ik zie dat er al veel tips staan over hoe je tuin te omheinen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:27

LCharlotte schreef:
Ze hebben zelfs Chico levend laten liggen! Mijn vader vond hem s morgens vroeg bij het uitlaten van de honden in de goot, krijsend van de pijn ( zijn ruggetje was geroken..) daar heeft hij de hele nacht moeten liggen...

Wat verschrikkelijk. Wat zou ik het daar moeilijk mee hebben als het mijn kat was. Inderdaad, dan is binnen houden toch echt een betere optie.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:30

Nouska schreef:
Ik heb echt geen idee wat ik zou doen. Sommige katten vinden het prima binnen of in een ren, andere worden zo knettergek. Toen wij nog in de stad woonden met onze katten (die dus ook buiten liepen), lag er 50m van ons huis een heel drukke weg, maar we hebben nooit problemen gehad met de poezen (gecastreerde poes en kater) die we toen hadden. Toen we verhuisden naar het platteland was de kater binnen een paar maanden doodgereden (3km van huis af trouwens), terwijl het verkeer hier toen bestond uit een auto of vijf per dag.

Ik vertrouw vooral mensen zelf niet meer. Een kennis van ons moest uit het raam van haar flat toekijken hoe een auto met jongeren erin in grote vaart expres de stoep opreed alleen maar om haar kater die daar zat te kunnen raken... Daar wordt je toch echt misselijk van als je dat hoort. En sommige andere mensen hebben ook nou eenmaal een hekel aan katten en leggen vergif neer e.d.. Het is helaas ook inderdaad zo dat heel veel mensen tegenwoordig niet meer op of om kijken als ze met de auto een dier overrijden (helaas heb ik daar drie keer ervaring mee gehad, eentje heeft het toen gelukkig wel overleefd). Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.

Als ik nu weer terug zou verhuizen naar de stad of naar een drukke weg, zou ik waarschijnlijk niet eens meer een kat nemen, hooguit een echte binnenkat halen uit het asiel. Als je al een kat hebt zou ik denk ik kiezen voor een ren of laten wennen aan binnenshuis leven. De meeste katten kunnen zo prima leven. Ik zie dat er al veel tips staan over hoe je tuin te omheinen.

/Ik denk het zelfde als jij. Ik vertrouw ook geen een mens meer, ze zijn bij mij allemaal verdacht. HIer ook op straat: onze Polleke liep over de berm terwijl ik iones aan het uitstappen was. Komt er een auto aan rijden, gaat i.p.v. naar de andere kant van de weg helemaal naar de tegengestelde richting uitwijken waar Polleke liep. Als of hij haar wilde aanrijden. En dat deed hij de daaropvolgende dagen ook als hij de kans kreeg. HEb hem weten te achterhalen en heb zijn werkgever gebeld. De vuile rotzak. In hun auto voelen ze zich zo veilig maar ik had hem willen wurgen.

Er zijn inderdaad mensen die er op uit zijn om je kat of hond te vermoorden. Je kunt bij voorbaat dus geen mens vertrouwen want je hoeft maar 1x de verkeerde te treffen.

Spreeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:42

Ik woon aan een drukke weg waar de katten van veel omwonende het de afgelopen jaren niet overleefd hebben. Maar idd je hebt wel gelijk dat het meestal toch gebeurd in de nacht als het rustig is en automobilisten een beetje gas bijgeven. Blijft toch een risiso, maar als je kat niet binnen te houden is, kun je er weinig tegen doen.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:43

Wij hebben vroeger thuis altijd meerder katten gehad. Ondanks dat we aan een rustig weggetje op het platteland woonden zijn de meesten aan hun eind gekomen door....auto's.
Twee jaar geleden heb ik dan ook in het asiel twee oude binnenkatten gekocht. Dat ging prima, tot ik een jaar geleden naar het platteland verhuisde....en de beesten zijn niet te houden! Ze struinen heerlijk in het rond, en zijn heel gelukkig. Maar ik ben wel bezorgd....Het blijft een dilemma.
Ik kwam laatst een site tegen waar ze 'onzichtbaar' schrikdraad voor katten verkochten. Vier boxjes waarmee je een stukje kunt afzetten. Ik geloof dat als de kat een halve meter er vanaf is, een hoorbaar alarmpje afgaat....gaat de kat nog verder dan krijgt 'ie een schokje......Klinkt best wel gemeen, maar misschien toch wel een oplossing?
Laat het weten als ik de site vind...

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:51

DIT IS ECHT NIET MEER NORMAAL!!!!!!!!

Ze hebben nu al 5 keer katten van ons aangereden, waarvan er 3 dood zijn gereden!
Ik kreeg een sms van mijn moeder dat Jimmy, een rood katertje die ik voor mijn verjaardag had gekregen, omdat Cooky mijn vorige rode kater was doodgereden, ook is doodgereden, mijn moeder kreeg een telefoontje van de dierenambulance dat ze hem hadden gevonden, het was zo'n schatje!!!

Echt, ik snap die mensen niet o m een beestje gewoon achter te laten als je hem hebt aangereden!!!!!!!

Het hek rond de tuin zou ik zo'n 3 meter maken met een half metertje naar binnenkomend aan de bovenkant, zodat hij er niet overheen kan klimmen.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:03

[quote="Sylvia"

Ramen kunnen toch op kantelstand?[/quote]

ja, en daar proberen ze ook uit te komen en hangen ze vast. Mijn kat heeft dat geprobeert, bijna poot afgebeten, zagen net optijd en poot hing er nog hald aan. Bij Da zeiden ze dat dat veel voorkwam en ook vaker met kopje vasthingen en gewoon stikten

Bij mijn ouders zijn alle katten doodgereden,w oonden buiten dorp, overal weiland envelf, en 1 druk weg. Aldtij zaten die beesten bij de weg. nu heb ik 1 kat, woon midden in dorp en die is al 4 geworden.

Ik zou ze gewoon buiten laten, is een risico, maar heb liever dat mn kat gewoon in vrijehid leeft dan opgesloten binnen zit. heb 2 jaar lang volgehouden en na dat ongeluk heb ik ze allebij buiten gelaten, 1 ervan is jaar erna overleden ( met die poot) het zusje heb ik nu nog

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:34

Het ligt eraan wat voorn kat je hebt... Heb je een beetje een domme kat die nergens bang voor is dan zou ik hem binnenhouden of zorgen dat ie niet uit de tuin kan ontsnappen.. Heb je een bange, schuwe kat dan zou ik hem gwn loslaten.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:35

Ik had geen domme katten maar ze zijn wel doodgereden!!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 14:32

Toad schreef:
Het ligt eraan wat voorn kat je hebt... Heb je een beetje een domme kat die nergens bang voor is dan zou ik hem binnenhouden of zorgen dat ie niet uit de tuin kan ontsnappen.. Heb je een bange, schuwe kat dan zou ik hem gwn loslaten.

Tja, ik ga van mijn eigen kat natuurlijk niet zeggen dat ze dom is

Maar ik heb inderdaad een bange/schuwe kat, voor mij een schatje overigens. Ik heb ook niet het idee dat ze de weg over zal steken als het druk is en daarnaast is het ook een behoorlijk brede weg, dus ze zal aan de overkant niet gauw iets spannends zien waar ze op af wil. Aan de achterkant (achter een muur) is weiland.

Maar ook het platteland is niet zonder gevaren (hebben we ook gekeken). Er rijden wel niet zo heel veel auto's, maar die er rijden, rijden vaak als idioten. Daarnaast is het risico weer groter dat ze per ongeluk in een schuur worden opgesloten, vergiftigde muizen eten, bloeddorstige honden tegenkomen enz enz.

Een hek van 3 meter hoog zal niet gaan aangezien je altijd met buren te maken hebt. Maar goed, ze zal de 1e weken toch binnen moeten blijven en dan gaan we er maar eens over nadenken hoe we de boel dicht gaan maken. Helemaal binnenhouden vind ik, naast zeer onhandig, ook wat sneu.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 14:35

Birta schreef:
Ik kwam laatst een site tegen waar ze 'onzichtbaar' schrikdraad voor katten verkochten. Vier boxjes waarmee je een stukje kunt afzetten. Ik geloof dat als de kat een halve meter er vanaf is, een hoorbaar alarmpje afgaat....gaat de kat nog verder dan krijgt 'ie een schokje......Klinkt best wel gemeen, maar misschien toch wel een oplossing?

Dank je. Ik vraag me altijd wel af of dieren de link leggen en niet superonzeker en gestressed raken.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:37

Katten foksters hebben ook hun tuin afgezet Het kan wel, maar dan moet je inderdaad geen moeilijke bruen hebben.
Als je t katje toch naar buiten laat gaan laat hem dan niet te vroeg gaan en zorg dat hij voor de spits weer binnen is. Dat is het enige wat je kan doen....

je hebt trouwens ook van die katten geurpaaltjes die je kan plaatsen rond om de tuin.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 14:41

LCharlotte schreef:
Katten foksters hebben ook hun tuin afgezet Het kan wel, maar dan moet je inderdaad geen moeilijke bruen hebben.
Als je t katje toch naar buiten laat gaan laat hem dan niet te vroeg gaan en zorg dat hij voor de spits weer binnen is. Dat is het enige wat je kan doen....

je hebt trouwens ook van die katten geurpaaltjes die je kan plaatsen rond om de tuin.

Ja, ik ken ook een kattenfokster en die heeft een soort gazen tent over de tuin gezet. Maar dat gaat bij ons niet lukken (+ dat er behoorlijk wat grote bomen staan). Maarre, wat zijn dat voor geurpaaltjes?

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:43

Wij wonen ook aan een hele drukke weg. Onze kat heeft 2 keer een lichte klap gehad. Hij is nu gecastreerd en steekt haast niet meer over.
Onze vorige kat kwam haast nooit buiten daarmee is het dus op een avond misgegaan, achterpootjes verlamd en een paar ribben gebroken dus moeten laten inslapen(was al een oude kat)
Alle katten van de buren zijn doodgegaan door die drukke weg.
Denk ook niet dat wij hierna nog een kat nemen.. Heel jammer maargoed..

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:47

Eerst woonden wij in een appartement. De kat kon daar naar buiten en ook door de hele flat heen. Toen we gingen verhuizen naar een huis aan een behoorlijk drukke weg hebben we besloten hem binnen te houden (ja, wel op het plaatsje, maar niet verder).

Hij heeft hier eigenlijk nooit een probleem van gemaakt (soms ontsnapte hij weleens, maar dan was hij ook weer snel terug).

Binnenkort komen er twee kittens. Die mogen door het hele huis en op het plaatsje, maar ook niet aan de voorkant eruit. Dat is vragen om problemen.

Nouska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:13

ellenlouise schreef:
Dank je. Ik vraag me altijd wel af of dieren de link leggen en niet superonzeker en gestressed raken.

Dat valt wel mee denk ik. Ze moeten praktisch op dezelfde manier een link leggen als paarden dat moeten tussen tegen een petieterig lintje oplopen en daar een voor hun onbegrijpelijk sterke schok van krijgen als je stroomdraad gebruikt.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 16:14

Het is me nu helaas wel duidelijk dat het een soort Russisch roulette is om je kat los te laten als je aan een drukke weg woont... Het is een flinke tuin dus het zal nog een aardige klus worden om die catproof te maken. En dan moet er ook nog een vriendje komen want ze speelt nu met de katten uit de buurt en dat kan dan niet meer.

Dat wordt nog wat

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:20

Komt helemaal goed joh

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:03

Birta schreef:
Wij hebben vroeger thuis altijd meerder katten gehad. Ondanks dat we aan een rustig weggetje op het platteland woonden zijn de meesten aan hun eind gekomen door....auto's.
Twee jaar geleden heb ik dan ook in het asiel twee oude binnenkatten gekocht. Dat ging prima, tot ik een jaar geleden naar het platteland verhuisde....en de beesten zijn niet te houden! Ze struinen heerlijk in het rond, en zijn heel gelukkig. Maar ik ben wel bezorgd....Het blijft een dilemma.

gemeen? Wat zou erger zijn, een stroomschokje (bij paarden is het toch ook niet gemeen) of aangereden worden?

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:09

Ik heb het gevonden! Een nadeel: ik woon in Engeland....dus ook Engelse sites. Maar het zal vast wel ook in Nederland te vinden zijn. Het leek mij destijds wel een goede oplossing, behalve...dat mijn katten asielbeestjes zijn, en ik ze alleen met gevaar voor eigen leven een halsbandje om zou kunnen doen
http://www.electricfencing.co.uk/DataFo ... ition=PAR:
En nog een met meerdere systemen, misschien zitten er nog goeie ideeen tussen (eerste twee opties):
http://petsafe-warehouse.com/

kamantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:12

Wij hebben voor onze katten een ruime ren gemaakt met daarin genoeg speelmogelijkheden. Ze vinden het heerlijk en kunnen geen kant op Wanneer de katten buiten zijn zitten de konijnen van mij ook bij hun in de ren en dat vinden ze allemaal prima. Voor mij is de ren een goede optie omdat er vervelende honden naast ons wonen die zelfs ons wel willen aanvallen *lees ze hebben al eens achter mijn zusje aangezeten en achter mijn broer aan*

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:24

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:21

wij wonen ook langs een drukke weg... en eerlijk waar dat is precies de reden waarom wij geen kat nemen...
Alle katten die mijn vriend heeft gehad (of eigenlijk die zijn ex vrouw heeft gehad hier) en die buiten mochten komen zijn binnen 3 jaar dood gereden...
Ook de katten van de boerderijen hier in de omgeving liggen regelmatig dood langs de weg, heb al een keer of 8 de dierenambu gebeld of ze het beestje alsjeblieft langs de kant van de weg wilden halen....
We hebben hier km's weiland met 1 drukke weg en elke kat hier in de omgeving word daar op doodgereden lijkt wel een kattenmagneet die weg