mijn konijn eet graag papier!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:06

Faniek schreef:
PolosportJ schreef:
gewoon alleen biks en hooi. soms een klein stukje brood of appel maar echt niet veel en vaak omdat dat nog niet goed is omdat ie jong is

Echt puur alleen biks of gemengd voer? Onbeperkt hooi?
En wat ik al eerder zei een maatje lijkt me een zeer goeie optie.

alleen biks. en onbeperkt hooi. maar hij is niet zo hele goeie hooieter. Ookal geef ik minder biks. Heb al een kruidenhooi en normale hooi geprobeerd.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:09

Dan is het voerschema prima dan zeg ik toch pure verveling en zeg ik een maatje, want teveel papier is niet goed.

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:12

ja.. toen ik m kocht dacht ik al van als ie zich verveeld dan komt er een cavia bij. Want die heb ik vroeger veel gehad en dat schijnt erg goed te klikken. Maarja cavia's kan je niet zo goed los laten lopen. Die lopen overal tussen en zijn niet zindelijk..

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:15

Cavia's zijn ook niet echt geschikte maatjes voor konijnen, omdat konijnen heel anders in hun doen zijn. Neem je er toch een konijntje bij

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:16

ja maar ik heb volgens mij een mannetje
volgens de dierenwinkel was het voor 80 % een vrouwtje.. maar nu geeft ie overal kinnetjes en merkt hij zijn territorium enz..

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:18

Overal kinnetjes?? Voedsters baken hun plek net zo hard af als rammen hoor vergis je daar niet in
En anders castereren

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:20

ja met de kin ergens overheen gaan enz.. ja idd schijnt sowieso wel beter te zijn he castreren als ze een half jaar zijn.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:26

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:28

ja... dan lijkt het toch op een vrouwtje

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:29

maar 2 vrouwtjes gaan goed?

realmagic

Re: mijn konijn eet graag papier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:29

papier is niet echt goed voor je konijn telefoonboek papier bevat inkt
geef hem dan een knaagsteen ofzo misschien is het wat maar kijk eens op www.blijf.nl daar kan je een test doen om te weten of je goed voor je konijn zorgt en krijg je tips om nog beter voor je huisdier te zorgen.daar heb je ook dat tvprogramma van blijf lang leve je huisdier op sbs6 weet niet of je het kent.succes

monica12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:30

mijn konijn doet het ook; ik leg gewoon geen kranten meer in het hok! en tegen verveling kun je je konijn veel los laten lopen; ook op het gras als je dat hebt
wees wel effe voorzichtig.. binnnen kunnen ze gaan knagen aan kabels enzo en buiten kunnen ze best hard rennen!
verder veel plezier met je bunny

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:31

2 vrouwtjes gaat meestal goed niet altijd 2mannen nooit man/vrouw is beste maar dan moet je wel 1 van de 2 laten helpen anders heb je er heel veel

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:31

heb een knaagsteen maar daar doet ie niks mee

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:38

Vrouwtjes samen gaat vaak goed, maar deze lijkt wel vrij dominant dus ik zou voor bijv. een gecastereerde ram uit de opvang gaan of later uiteraard castereren is wel zo leuk voor de konijnen.

En die knaagsteen? Weg ermee harstikke slecht voor konijnen!

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:55

knaagstenen slecht laat me niet lachen tja je moet ze niet de hele steen in 1 dag op laten eten lijkt me logisch

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 19:57

Faniek schreef:
Vrouwtjes samen gaat vaak goed, maar deze lijkt wel vrij dominant dus ik zou voor bijv. een gecastereerde ram uit de opvang gaan of later uiteraard castereren is wel zo leuk voor de konijnen.

En die knaagsteen? Weg ermee harstikke slecht voor konijnen!

ja schijnen ze nierstenen ofzo van te kunnen krijgen ofzo omdat er teveel calsium is zit ofzo... maarja die van mij eet er toch nie van :p

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:58

enne konijnen en cavias gaan wel samen hoor is hardstikke gezellie alleen dan wel overgaan op caviavoer voor de vit c,het konijn plast de overtollige vit c weer uit cavie kan niet zonder
zitten bij mij in de winkel ook vaak samen thuis ook trouwens

PolosportJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:00

ja heb altijd cavia's gehad dus dat weet ik gelukkig

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:22

Het lijkt me niet echt supergezond.
Misschien bestaan er bijtstaafjes ofzo voor konijnen?

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:31

PAPIER ETEN IS NIET SLECHT (mits het gekleurd papier met inkt is)

Alleen gekleurd papier eten is slecht, zoals krantebpapier, keukenrol met opdruk of van die gekreukte papier snippers in alle kleuren van de regenboog.

Papier is een natuurproduct gemaakt van bomen.

Op mijn werk eten de chinchilla's en konijnen ook van mijn keukenrol papier, vinden ze lekker, nou daar gaan ze dus echt niet dood van hé.

Ik denk dat het desbetreffende gestorven konijn aan iets anders is overleden, wellicht een intern probleem maar niet door normaal papier! Dus geen kranten of papier met inkt, als die dat eet in grote hoeveelhden is dat wel giftig ja! Maar gewoon wit papier of onbedrukte keukenrol kunnen ze gewoon eten en verwerken hoor.

Beetje jammer dat iemand dan direct roept ,ja mijn konijn is er aan overleden (heb je sectie laten plegen op het lichaam?, zo nee dan weet je niks met zekerheid, is vrijwel altijd een intern probleem)

Glanzend papier en foto papier is inderdaad niet zo goed, maar gewoon blanco gerecycled papier en onbedrukte keukenrol kan prima.

De chin's zijn dol op keukenrol! Als ik een plankje van de kooi met keukenrol schoonmaak trekken ze het direct uit je handen en eten het ter plekke op

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:41

PolosportJ schreef:
at ninja2 -->
echt waar? waardoor?
de mijne heeft ook hele mooie ronde keutels
maar hij heeft ook van die hele lange wat zachtere waarin wel 10 kleine keutels zitten.. en die stinken ook!
volgens mij zijn dat die dingen die die opeet
maar ik zie m niet veel die keutels opeten

Dat zijn idd de keutels die ze opeten

Toen ik mijn konijntje net kocht(bij de intratuin) was ie naar 1 dag heel erg aan de diaree en wou niet meer eten en drinken.
Ik ben naar 2 verschillende dierenartsen geweest.
De ene gaf me medicijnen die ik in zijn drinken moets doen(maar dat werkt natuurlijk niet als ie niet wil drinken)
En die andere daar moets ik hem zelf drinken geven met medicijnen erin.
Dat werkte goed.
Naar een paar dagen was het weer een normaal konijntje en begon die al wat dikker te worden.( ze was veelste licht voor haar leeftijd)

En nu is het echt een geweldig beestje die super tam is en lekker de hele dag rond huppelt.
Ik zou haar voor geen goud willen missen.
Ze is nu al bijna 2 jaar bij ons.
We hadden haar gekocht toen ze 7 weken oud was.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:50

realmagic schreef:
knaagstenen slecht laat me niet lachen tja je moet ze niet de hele steen in 1 dag op laten eten lijkt me logisch

Het maakt niet uit of ze er maar een beetje aan zitten of heel veel het is harstikke schadelijk...
Beetje rare reactie van je (mag ook wel wat vriendelijker)... ik werk al jaren met konijnen.

Bron konijnen.nl
Citaat:
Knaag- of likstenen
Deze stenen bevatten een hoog percentage toegevoegde calcium. Konijnen hebben een afwijkend calciummetabolisme, waardoor een te veel aan ingenomen calcium direct voor blaasproblemen kan gaan zorgen. Een teveel aan calcium wordt niet door het lichaam opgenomen maar direct via de urine uitgescheiden, en slaat vaak op de blaaswand neer als een soort zand. Dit blaasdrab kan al voor grote problemen zorgen (niet kunnen plassen etc.) Ook kunnen zich stenen vormen die pijn bij het plassen veroorzaken, en voor blaasinfectie kunnen zorgen. Regelmatig moet bij konijnen een blaasoperatie uitgevoerd worden om blaasdrab of stenen, door voeding gevormd, te verwijderen. Knaag- of likstenen zijn daarom TABOE voor konijnen.

En ja konijnen en cavia's gaat samen, maar het is voor hunzelf veel beter bij hun soortgenoten. Ze spreken elkaars taal niet. Cavia's maken tal van geluiden om elkaar duidelijk te maken wat ze willen. Zo zal een cavia klappertanden als ze boos zijn. Konijnen doen dit totaal anders grommen en/of stampen. Mocht op zo'n moment de cavia erachter lopen kan die een flinke trap oplopen en ja van een konijn klinkt dat weinig, maar voor een cavia kan het fataal zijn. Konijnen zijn altijd sterker als cavia's. Daarbij verschilt het voedingspatroon gewoon veelste veel. Cavia's hebben veel meer nodig dan een konijn. Maar snoept konijn mee met cavia word konijn weer te dik waardoor er weer zo'n mooie wam ontstaat.

@ TS
Als hij het toch niet eet haal het gewoon weg en gooi het weg

Wat Lydian verder heeft verwerkt hier is waar

realmagic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:20

heb zelf een dierenzaak en alle daarbij behorende papieren dus ik weet best wel waar ik het over heb

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:21

En dierenspeciaalzaken willen verkopen....

Daarbij ben ik al bij zoveel zaken geweest die 0,0 verstand van konijnen hebben dus het is ook niet zo moeilijk om papiertjes te krijgen als je van alles maar een beetje weet.