Muilkorf een oplossing?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 18:08

@ annepaardoes: ik weet wel wat een slipketting is hoor Maar dan nog zie ik mezelf niet de hele avond op stal met die hond aan de riem lopen

@ Ilindra: klinkt idd als een goede methode, maar ik denk dat madame er niet instinkt. Die kleine hond van mij neemt absoluut niets aan van vreemden, hij heeft geleerd dat dat niet mag. Hij heeft dus ook niet het kots-probleem.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:36

Quellian: ja dat snep ik ook wel maar ik bedoel de manier waarop je een slipketting gebruikt omdat de meerste mensen bij de slipketting een beeld hebben dat de hond er hijgend in hangt, snap je ?
Je hoeft ook niet met de hond de hele avond op stal aan de riem te lopen. Dat is natuurlijk ook onhandig omdat je zelf lekker bezig wilt zijn. Maar om er thuis mee aan de slag te gaan om het te leren (dan leg je bijv. iets wat ze graag wilt hebben op de grond en daar loop je een paar keer langs. Kijkt ze of wilt je er naar toe: corrigeren. Kijkt ze naar jou: uitbundig belonen.
En op stal doet je het een paar keer tot dat ze er niet meer op reageerd en anders leg je der op een plaats af en dat ze daar blijft als jij bezig bent maar dat ze je toch wel kan zien en horen.
Misschien een idee?
Het is natuurlijk ook wel moeilijk om tips te geven via de com.
Anders haal je er is een keertje iemand bij van een hondensportschool of iemand die veel verstand heeft van hondengedrag.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:44

Honden met pups geven hun eten over voor hun pups. Honden met buikpijn geven over na het graseten. Waarom denk je aan maagzuur en problemen door het overgeven? Is dat niet gebaseerd op eigen ervaringen? Volgens mij werkt dat heel anders bij honden....

Wanneer je een strafmethode gebruikt dan bewerkstellig je dat de hond misschien <!> niks meer zal eten waar je bij staat en verder alles zo snel mogelijk naar binnen schrokt vóórdat je hem eventueel zal zien. Dat is geen plezierige situatie. Dit laatste voor de mensen die met slipkettingen aan de slag willen.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:57

Rosita: maar dit zal waarschijnlijk ook gebeuren als je een andere methode probeerd.

EmDee

Re: Muilkorf een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:01

Als je werkelijk goeie hulp wil bij het oplossen van het probleem, kijk dan eens op
http://www.honden-gedragstherapie.nl/
Daar vind je alle bij vakvereniging Alpha aangesloten gedragstherapeuten per provincie.
Dan weet je ook zeker dat je geen verkeerde dingen gaat doen.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:10

annepaardoes schreef:
Rosita: maar dit zal waarschijnlijk ook gebeuren als je een andere methode probeerd.

Nee Annepaardoes, als je kiest en investeert in een methode waar het de hond méér oplevert (positief gezien) om niet te eten dan om wel te eten dan zal de hond kiezen om de poep links te laten liggen. Het 'nadeel' is dat je er flink veel tijd in moet steken én iets moet vinden wat belonender is dan poepeten. Wanneer je aan die dingen voldaan hebt en er goed mee aan de slag bent gegaan dan heb je een hond die kiest om de poep links te laten liggen en een andere beloning te krijgen.

De strafmethode is daarentegen gebaseerd op vermijdingsleren. De hond loopt de kans gestraft te worden als hij poep eet. Hij wíl het nog steeds graag..... De hond zal dan de afweging maken, krijg ik een ram in mijn nek (of erger) en tóch mijn beloning (= poepeten) of laat ik de poep links liggen ter voorkoming van die straf. Ook zal de hond alert zijn op momenten wanneer er níet gestrafd wordt, bijvoorbeeld als je niet aanwezing bent.

Zie je de verschillen?

Denk bij vermijdingsleren aan een rood verkeerslicht. Je wéét dat je er niet doorheen mag rijden en dat je straf kunt krijgen als je het wel doet. Hoe vaak rij jij door rood?

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:05

annepaardoes schreef:
Ik ben het totaal niet met je eens. Een slipketting is helemaal niet ouder wets. En hoezo zijn er beteRE methodes :S de slip ketting is een ook zeer goede methode om dit soort dingen af te leren.
En waanom zou je een angstige hond krijgen door het gebruik van een slipketting. Dan weet je waarschijnlijk niet de manier waarop en je slipketting gebruikt.

Het gebruik van een slipketting is allang achterhaald, wordt niet meer gebruikt op hondenscholen.
Uit het regelement van mijn hondenschool bijvoorbeeld:
*Het gebruik van prikbanden, anti-trektuigjes, stroombanden en slipkettingen is bij ons niet toegestaan.

Met het straffen van een hond dat ie niet mag eten heb je kans dat de hond inderdaad denkt dat hij niet mag eten. Een hond weet echt niet dat de brokken speciaal hondenvoer zijn en dat hij die dan wel mag eten.
Het leren dat hij niet zomaar wat mag eten maar wel aanpakken uit de hand van de baas kun je wel doen. Ik denk alleen dat het dan nog wel een groot verschil maakt wat voor achtergrond de hond heeft. In het geval van de TS denk ik dat de hond wel gefocused zal blijven op zoveel mogelijk eten.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 22:42

Haha, we hoeven geen gedragstherapeut hoor

Ga gewoon ff zo'n muilkorfding halen en dan zie ik wel wat ze daarvan vindt. Vanavond heeft ze een tijdje vastgelegen aan de riem.

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:51

Esther: Dan leer je hem niet iets van de grond te eten. Maar brokken laat je een hond toch niet van de grond eten. Brokken doe je normaal gesproken in een bak. Dus daarbij weet de hond echt wel het verschil tussen iets wat op de grond ligt en zijn eigen voer.

Rosita: ik bedoel te zeggen dat welke andere methode je gebruikt of het nou clicker training of dergelijk dat als de hond alleen is hij het als nog zal proberen.
Je zult er zowiezo tijd in moeten steken om een hond zoiets af te leren.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:21

annepaardoes schreef:
Rosita: ik bedoel te zeggen dat welke andere methode je gebruikt of het nou clicker training of dergelijk dat als de hond alleen is hij het als nog zal proberen.
Je zult er zowiezo tijd in moeten steken om een hond zoiets af te leren.

En ik, Annepardoes, probeer je het verschil tussen verschillende trainingsmethoden uit te leggen. Daar ben ik duidelijk níet in geslaagd.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:11

annepaardoes schreef:
Esther: Dan leer je hem niet iets van de grond te eten. Maar brokken laat je een hond toch niet van de grond eten. Brokken doe je normaal gesproken in een bak. Dus daarbij weet de hond echt wel het verschil tussen iets wat op de grond ligt en zijn eigen voer.

Mijn hond krijgt brokken in zijn bak, haalt er een mondvol uit en gooit ze op de grond waarna hij ze opeet....
(en ja hij eet ook alles wat los en vast zit buiten, hij hoeft er alleen niet van over te geven, dus ik maak er niet zo'n probleem van. En ja als ik erbij ben en zeg 'nee' dan laat hij het liggen.
Gisteren heeft hij nog de wortel gejat die mijn pony liet vallen, ze hebben leuk achter elkaar aan gerent en gestreden om de wortel...

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:19

Citaat:

Gisteren heeft hij nog de wortel gejat die mijn pony liet vallen, ze hebben leuk achter elkaar aan gerent en gestreden om de wortel...

OT waar haal jij nog wortels Esther? Mijn honden krijgen altijd een worteltje, hoeven ze niet om te strijden;-) maar nu zijn ze op?

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:14

quellian, ik weet niet, misshcien is het wat om een ketting o.i.d op de grond te gooien op het moment dat ze wat wil eten..
Ik deed datm et mijn hond en die weet, als ik die ketting hoor, doe ik iets niet goed.
Zaak is wel dat ze niet ziet dat jij die ketting gooit, anders weet ze nog dat het van jou afkomt. en als jij dus uit beeld bent, gaat ze weer eten.

Idee erachter is dat het geluid wat dat produceert, de hond laat schrikken en ongewenst gedrag afneemt. Maar ik weet niet of jou hond daarvan schrikt, je heb ook honden die het niets boeit namelijk....

Bij mijn honden werkt het die aten ook alles, ze zijn wel zo slim helaas om door te hebben dat ik die ketting gooide....

balance
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:30

Citaat:
Ik ben het totaal niet met je eens. Een slipketting is helemaal niet ouder wets. En hoezo zijn er beteRE methodes :S de slip ketting is een ook zeer goede methode om dit soort dingen af te leren.

Al eens ooit bedacht welk een lichamelijke schade zo'n ketting kan aanrichten?
En dan heb ik het nog niet eens over het gebruik ervan in handen van mensen die het afreageren van hun frustratie 'omdat ie niet doet wat ik zeg' belangrijker vinden dan het oplossen van het probleem.

De slipketting is toch echt even achterhaald als de prikband tegenwoordig, annepaardoes.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:38

aj01 schreef:
Als je werkelijk goeie hulp wil bij het oplossen van het probleem, kijk dan eens op
http://www.honden-gedragstherapie.nl/
Daar vind je alle bij vakvereniging Alpha aangesloten gedragstherapeuten per provincie.
Dan weet je ook zeker dat je geen verkeerde dingen gaat doen.

Maar.... gedragstherapeuten worden meestal pas ingeschakeld als eigenaren met de handen in het haar zitten. Zover is het nog lang niet merk ik, gezien de reakties op alle adviezen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 01:17

avandijk schreef:
Maar.... gedragstherapeuten worden meestal pas ingeschakeld als eigenaren met de handen in het haar zitten. Zover is het nog lang niet merk ik, gezien de reakties op alle adviezen.

Haha nee, helemaal niet zelfs!

Vanavond stond ze weer te snaaien op de mesthoop en ik liep langs en gaf haar in de loop een tik op de kont. Had ze niet verwacht

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:36

Heb je het al geprobeerd met die muilkorf inmiddels???

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:06

Ik gebruikte bij mijn spanjaard ook een slipketting en ik gaf dan 1 goeie ruk hij zei piep, en dan kon ik normaal met hem lopen. Ik heb er jaren van hondeschool op zitten om normaal met hem te kunnen lopen.
Hij liet mij uit en dat is niet de bedoeling.

Noetanchamon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:25

annepaardoes schreef:
Quellian: ik denk dat je een slipketting ziet als een wurgketting. Maar ik kan me idd voorstellen dat je het toch niet wilt doen bij een vroegere mishandelde hond.
Maar als je toch echt iets niet wilt van je hond en als je dat negeerd denkt je hond dat hij dat mag.
Citaat:
Corrigeren kun je ook gewoon doen met een normale halsband. Dit doe je op dezelfe manier als je met een slipketting doet. Alleen is de slipketting wat consequenter.
En negeerd je hond de viezigheid die op de grond ligt dat beloond je hem uitbundig. Zo word de stap tussen 'straf'en belonen wat groter en zal je hond sneller de kant van belonen kiezen.

Positief corrigeren zeker?? Een slipketting is een oude methode waarbij negatief gedrag werd gecorrigeerd. Daarmee leer je geen positief gedrag aan!!
Maar daar gaat het probleem niet over dus daar zal ik niemand mee vervelen oke.

Dit gedrag is dusdanig geconditioneert dat je het van zijn lang zal ze leven niet meer weg zult kunnen trainen (tenzij je er als eigenaar 24/7 bovenop zit.....)
Deze Spaanse rakker heeft op deze manier jaren overleefd en zelfs haar pupjes groot gebracht.
Er zijn zelfs honden die niet uit een bak willen eten maar alleen vanaf de grond, omdat ze dat gewoon gewend zijn.

Met een muilkorf kan een hond drinken, braken, hijgen etc. Alleen niet bijten / eten.

Lijkt me dus een heel erg goede oplossing.