Waarom gaan mijn vissen dood?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 16:19

Ik ben geen beginnend aquarium houder wij hadden thuis altijd jaren een groot aquarium, en pa heeft er genoeg verstand van. Maar als er een te hoge nitriet waarde in zit, moeten dan niet alle vissen daar last van hebben? De rest van de vissen is juist heel gezond en levendig. En je moet toch zo af en toe het aquarium goed reinigen?

_Lindy_

Re: Waarom gaan mijn vissen dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:46

Ik heb geen idee wat het is, maar ik zou de komende tijd in ieder geval geen nieuwe vissen meer kopen, want als ze het van elkaar krijgen blijf je bezig.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 10:33

Ik heb nog 4 vissen over, dus ik heb ook zeker geenn behoefte aan meer van die beessies

ilske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:44

hey, ook mijn vissen leggen steeds het loodje.. vooral de vrouwtjes.. heb nu 2 nieuwe, en nog van mijn eerste nest jongen 2 kleine over..

heb van de week 2 nieuwe vrouwtjes gekregen, hoop dat ze nu langer mee gaan..

ik heb overgins wel zuurstof planten zonder lood in mijn bak gekocht..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:47

Heb je nu al eens een boekje gehaald bij de bieb of in de dierenwinkel over vissen?!

Zoek eens op of die 25 graden in jouw aquarium wel een temperatuur is die bij guppies past. Verder moet je inderdaad dat loodje eraf halen bij de plantjes, lood is giftig voor mensen en dus ook vissen.

Te vaak je aquarium schoonmaken is niet goed, een aquarium moet inderdaad settlen. Zorg dat je eens in het halfjaar eens alles schoonmaakt (steentjes spoelen etc..) en probeer verder elke week gewoon even een deel water uit je aquarium te halen en weer met schoonwater aan te vullen. Een goed aquarium dat in evenwicht is heeft eigenlijk zowat geen zorg nodig, alleen maar rust om zichzelf in evenwicht te houden.

Van veel voer worden vissen ook suf, ze hebben maar heel weinig nodig (en buiten dat je kan zien dat ze zwanger zijn worden vissen niet dik van veel voer). Het voer dat overblijft verstoort alleen maar het evenwicht je je bak, samen met de vele uitwerpselen van die beestjes en je vissen worden er suf van.

Houdne van een groot aquarium is als het evenwicht er eenmaal in zit een makkie, evenwicht creeeren in een matig aquarium is zo makklijk nog niet.

Succes met je vissen in ieder geval en net als mensen kunnen sommige vissen vatbaarder zijn voor concentraties nitriet als anderen..

Tieme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:22

Welshcobfan schreef:
Ik ben geen beginnend aquarium houder wij hadden thuis altijd jaren een groot aquarium, en pa heeft er genoeg verstand van. Maar als er een te hoge nitriet waarde in zit, moeten dan niet alle vissen daar last van hebben? De rest van de vissen is juist heel gezond en levendig. En je moet toch zo af en toe het aquarium goed reinigen?

Niet alle vissen hoeven er last van te hebben. er zullen altijd wel zwakkere vissen tussen zitten die meteen het loodje leggen. als je pech hebt gaat alles. heb je ook een filter in het water hangen om het water te zuiveren?? ik denk zelf dat je een te hoge nitrietwaarde hebt. ook zal je geen goede bakterie huishouding in je bak hebben. het is helemaal niet nodig en ook niet goed om zo vaak een bak helemaal leeg te maken. een aquarium moet de kans krijgen een goede bakteriehuishouding te krijgen. dit krijg je door eerst de bak een aantal weken leeg te laten draaien. dus plantjes erin, filter erop om water te zuiveren en evt. bakterien toevoegen. hierna pas rustig nieuwe vissen erin. dus niet allemaal te gelijk want dan krijgt een bak echt een oplawaai van de nitriet. hierna hoef je alleen 1x per week ong. 20-25 % van het water te verversen. meteen met de slang de bodem afhevelen zodat je de stront ook meteen kwijt bent. spons van je spoel je voorzichtig uit in een emmer met oud aquariumwater. (alleen als de pomp minder begint te werken.) in zo'n spons gaan heel veel goede bakterien zitten die nodig zijn om je aquariumwater stabiel te houden. door ze in oud aquariumwater te spoelen, gooi je de bakterien niet weg. door de bak helemaal leeg en schoon te maken gooi je alle bakterien weg. denk dus dat dat de grootste oorzaak is van je vissterfte. als er genoeg plantjes in zitten en een filterpomp dan is een zuurstofpompje helemaal niet nodig. zelfs helemaal niet goed. hert verjaagd Co2 uit het water en dit hebben planten juist nodig om goed te kunnen functioneren. een filterpomp zorgt voor genoeg beweging in het wateroppervlak waardoor er genoeg zuurstof in het water komt.

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:39

Welshcobfan schreef:
Water is niet te warm, rond de 24 graden. Heb het verwarmingselement er al uit gehaald. Bak staat nooit in de zon en mijn verwarming is nooit aan. Er zit een lucht filter in, zuurstofplanten en een zuurstofschelpje. Het is een klein aquarium en ze zijn maar met z'n 5-en. Overvoeden doe ik niet, ze zijn ook niet dik

Guppy's zijn tropische vissen, dus stop de verwarmingselement er maar weer gauw in.
Ik weet niet hoe jij de bak schoonmaakt, maar het is zowiezo niet de bedoeling om alles eruit te halen om het vervolgens met sop schoon te gaan schrobben.
Als je de bak toch schoon wilt maken, zorg voor een stuk slang en zuig de bodem schoon.
Koop ook even bij de dierenwinkel een PH-testje, misschien is je biologische evenwicht totaal niet in orde.

As_tom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:13

Je moet een paar dagen voordat je je vissen in je bak doet wat aquasafe in doen dit is een flesje wat je bij je dierenwinkel kan halen, dit is om kraanwater om te zetten in aquarium water! want in kraanwater zit bleek enz en hier kunnen vissen niet tegen!

succes

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 16:41

Aquasafe gebruik ik al een tijdje @ venassa24: mijn verwarmingselement heb ik er al een tijd weer inhangen, maar guppen voelen zich bij 20 graden al wel happy. Ik heb nog nooit mijn bak schoongemaakt met zeep
Ik zal vanaf nu alleen maar het water gedeeltelijk verversen en bij gebrek aan slang zal ik toch de steentjes goed moeten afspoelen, maar dan bewaar ik het oude aquarium water in een emmer en kiep dat wel weer terug We hadden idd met ons grote aquarium lang niet zoveel ellende

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:26

Een kleine aquarium schijnt ook veel meer werk te zijn dan een grote.
Leg je probleem anders voor in de dierenwinkel, zij hebben misschien een oplossing.
Misschien ververs je te vaak, te veel water, waardoor je de biologische evenwicht iedere keer verstoord.
Heb je geen tuinslang? daar kun je ook een stuk van af snijden, de bodem afzuigen is veel beter dan de steentjes uitspoelen.
Misschien doe je wel te veel je best om je vissen te laten leven

Maaaike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:34

FlairS schreef:
En ik kom juist niet van die guppen af..........

Ik ook niet En hoe minder we er aan doen (schoonmaken etc) hoe meer het er worden. Ik heb ooit toen ik 2,5 was een paar gupjes gekregen (met nadruk op een paar, stuk of 4 ofzo) en nu zit die bak nog zo vol dat we regelmatig wat in de vijver over moeten hevelen, zielig, maar 50 guppen in een auquarium is toch een beetje veel.. We hebben ook nooit nieuwe gekocht. Ze verdubbelen zich gewoon met de dag lijkt het wel

Dus uhm.. jouw probleem is niet zo aan de orde bij mij . Alles waar ik aan zou denken (zuurstof genoeg? niet teveel eten? etc), is al gezegd.
Misschien kan de dierenspeciaalzaak, of een speciale auquariumzaak (hebben we hier iig) je verder helpen?

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:35

Als je gewoon eens begint met in plaats van al het water te verversen, maar 1/3 deel. Verder heb je denk ik gewoon pech. Koop eens een keer andere visjes, bijv. platies of zwaarddragertjes. Deze visjes zijn soms net wat sterker. Zeker als je vader aquaria heeft, zal hij toch ook wel tips voor je hebben.

En de guppy's van tegenwoordig zijn ook geen guppy's meer zoals vroeger.
Mijn oma had gewoon een viskom met guppen, gooide de boel 1xweek in een bakje en verschoonde de kom met leidingwater. Er zaten plastiek plantjes in de kom en een borrelsteentje. Geen verwarming, kamertemperatuur was "goed genoeg". Die guppen hadden om de haverklap jongen en deden het dus best!

Joyckuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:37

Zo blijven mijn guppen in leven:
Ik ververs 1x in de 2 weken het water voor 50%, dan maak ik de filter ook voor de helft schoon (in mijn filter zitten 2 dingen die je kan schoonmaken). Ik gebruik inderdaad een stuk slang om ook de bodem schoon te zuigen. Bij het schoonmaken voeg ik per emmer water een eetlepel zout toe. Guppen zijn levenbarende tandkarpers en die hebben zout nodig
Verder is de temperatuur constant 25 graden, er zit een zuurstofpomp in die 's nachts uit gaat aangezien de filter ook al zuurstof toevoegd aan het water. Er zitten genoeg plantjes in het water en ik voer ze 2 a 3x per dag een klein beetje voer, dit is overigens voer waar alle vissen in het aquarium iets aan hebben en dus niet speciaal voor de guppy's.
Voor alsnog doen mijn guppen en de andere vissen het hier heel goed op en de guppen fokken maar door

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:40

Ik hoop dat er iemand bij mij in de buurt woont, want mijn probleem is het tegenovergestelde.
We begonnen met 5 guppen en hebben er nu minstens 30!
Kom maar halen, ze zijn gratis.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:47

Dat heb ik dus ook heah . Vroeger (tot 4 jaar geleden ofzo ) ging het wel goed, vaak jonkies, maar nu met guppy's: al na een paar weken hartstikke dóód! Daarom neem ik ook geen guppy's meer. Heb er tetra's in zitten die echt al 6 jaar meegaan, (en onder wat voor een omstandigheden: als wij weg zijn met de zomer dan blijft het licht gewoon 24 uur per dag 4 weken lang aanstaan, dat systeem van aan/uit is kapot ) en nog wat andere (ben de naam kwijt) en die gaan al 6 jaar mee! Die vissen zijn serieus gewoon van rubber, niet dood te krijgen!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:56

Welshcobfan schreef:
Aquasafe gebruik ik al een tijdje @ venassa24: mijn verwarmingselement heb ik er al een tijd weer inhangen, maar guppen voelen zich bij 20 graden al wel happy. Ik heb nog nooit mijn bak schoongemaakt met zeep
Ik zal vanaf nu alleen maar het water gedeeltelijk verversen en bij gebrek aan slang zal ik toch de steentjes goed moeten afspoelen, maar dan bewaar ik het oude aquarium water in een emmer en kiep dat wel weer terug We hadden idd met ons grote aquarium lang niet zoveel ellende

Jusit door dat gehevel met steentjes en gewervel van het water door heen en weer gooien kun je het evenwicht verstoren.. Even een stukje tuinslang halen in de winkel en dat is ook opgelost. Evenpaar litertjes eruit en viezigheid van de bodem afhalen mbv slang. Rustig weer aquarium bijvullen en klaar. Steentjes dus lekker met rust laten

harlekijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:00

Je moet even kijken of je guppen witte stippen hebben,zo ja dan zijn ze ziek.kan je spul voor halen

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:04

Het is toch ook zo dat je voor 1 man 3 vrouwtjes moet hebben.
Hoe is jou verdeling misschien vechten ze wel ofz.
ik verzin ook maar wat.
maar plantjes en een schelp moeten toch wel voldoende zuurstof zijn?

Zoiezo moet je niet helemaal je kom verschonen en wat je er aan nieuw water bij gooit moet echt bijna precies dezelfde graad zijn want 5 graden meer of minder kan dodelijk zijn.

(sorry als ik nu dubbel typ maar had na de eerste pagina geen zin meer om bij te lezen )

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:58

amondi schreef:
Ik hoop dat er iemand bij mij in de buurt woont, want mijn probleem is het tegenovergestelde.
We begonnen met 5 guppen en hebben er nu minstens 30!
Kom maar halen, ze zijn gratis.

Ga even langs de dierenwinkel, vaak willen zij ze wel hebben.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:03

nop, risico op ziektes

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:59

Ik ben een leek hoor maar een vriendin haar vissen gingen ook steeds dood, ze kwam er later achter dat dat waarschijnlijk kwam van de luchtverfrissen die vlakbij de vissenkom in het stopcontact zat....

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 18:11

Er zijn weer 2 vissen dood, heb er nog maar 2
mijn vroegere verdeling was 1 mannetje op 4 vrouwtjes. nu zijn er maar 2 vrouwtjes over. Aan mijn aquarium heb ik verder niets meer gedaan (dus niet meer schoongemaakt, alleen wat schoon water toegevoegd). Stomme beesten Als die andere 2 ook nog de pijp uitgaan neem ik andere vissies.
Zuig je dan de bodem af door zélf te zuigen?
(mijn pa wist btw ook niet wat er mankeerde aan mijn viskes, want 1 was compleet krom getrokken terwijl de ander recht was dood gegaan)
De vissen zijn echt heel levendig en binnen 2 dagen morsdood...

Joyckuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:44

Misschien hebben ze ergens een tekort aan, misschien ander voer geven?

TalisheJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:54

Als ze idd een zuurstof tekort hebben, en daar lijkt het wel op, kan het komen door die vrij hoge temp. guppen kunnen best in water van 20 graden, en hoe hoger de temp, hoe minder zuurstof er in het water zit.
dus ik zou als ik jou was de temperatuur wat verlagen. ik weet nog wel een goed forum waar je kan zoeken en vragen. (weet niet of ik dat hier neer mag zetten, anders pm je maar)

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:01

Vissies krijgen gewoon goudvissenvlokken, maar dat maakt qua samenstelling niet veel uit met guppenvoer. Dierenwinkel zei dat het geen belangrijk verschil vormde.