Ik heb katten en wil op vakantie, pension of oppas zoeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:41

[quote="jokari"]gaat ze straks buiten, en komt ze vanavond terug eten. Maar - ik hoop bij god dat dat nooit gebeurd natuurlijk - ze kan net zo goed door een auto aangereden worden op haar omzwervingen. Ook al ben ik elke dag thuis.

Ik bedoel maar, hoe goed je ook voor je diertje zorgt, een ongeluk zit in een klein hoekje en is snel gebeurd. Een constante aanwezigheid van "verzorgers" houdt dat niet altijd tegen.
(quote]

Daar heb je natuulijk wel gelijk in maar als je een verzorgster hebt die elke dag komt heb je natuurlijk eerder door dat er wat mis is dan als er pas iemand komt over 3 dagen. Dat kan net het verschil maken tussen op tijd actie kunnen ondernemen of niet.

Bovendien heb ik wel binnenkatten (woon op een flat en ze kunnen helaas niet zelfstandig met de lift ) In mijn oude huis kwamen ze wel buiten.

Voor binnenkatten vind ik het wel belangrijk dat elke dag de kattenbak wordt uitgeschept anders kom ik terug in een stinkend huis want dan doen ze het er wel naast. Vers drinkwater en eten vind ik ook gewoon belangrijk. Mijn ene kat is wel schuw en zal niet gauw naar de verzorgster gaan maar van een afstandje kan ze ook wel zien of er wat met hem is. De andere is wel heel aanhankelijk en vind het wel fijn om elke dag aandacht te krijgen.

_Tanja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:27

Normaal pas ik altijd op de katten als mijn ouders op vakantie zijn, maar aangezien mijn vriend en ik precies dezelfde weken gaan, doen wij onze katten naar een pension.

Daar laten ze eerst ff in een kooi een paar uur, kijken hoe ze reageren op de omgeving en andere katten. Als het goed gaat, worden ze los gelaten en kunnen ze naar binnen en buiten, net wat ze zelf willen.

cissy

Re: Ik heb katten en wil op vakantie, pension of oppas zoeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:04

Citaat:
Ik moet zeggen dat ik er best wel van schrik dat veel mensen het normaal vinden om hun kat 3 dagen zonder toezicht te laten.
Zou zelf dan echt niet rustig op vakantie zitten.

helemaal zonder toezicht zijn ze niet hoor, maar als dat de beste oplossing is dan moet het maar even een paar dagen, zeker als ze met meerdere katten zijn dan moet dat kunnen.
Beter in hun vertrouwde omgeving paar dagen alleen zitten, dan van stress wegkwijnen in een pension, waar dan wel ervaren verzorgers zitten maar die zien ook niet alles én kennen de katten niet in hun normale doen. Zij weten ook niet hoe jouw kat normaal reageert op stressituaties.

Maar ieder zn mening, mijn katten blijven thuis, ook geen kans op vlooien en ander ongedierte wat ze in een pension op kunnen lopen.
Ik heb raskatten (komen alleen buiten in een ren) en ik moet er niet aan denken dat ze in een pension gaan vechten met andere katten (die normaliter gewoon los buiten lopen) en een aids of leukemie besmetting met zich mee dragen! Dat risico vind ik groter dan 3 dagen onbeheerd thuis laten.
En nee, ik zit dan ook niet rustig op vakantie hoor! maar moet je dan helemaal niet meer op vakantie?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:08

Ik had hetzelfde probleem: 2 katten van 3 jaar oud, altijd buiten geweest (en als wij weg waren werden ze door mijn broertje en ouders verzorgd) en nu zijn we dus verhuisd. Overigens komen ze nu al niet meer buiten. Twee vriendinnen wilden wel op komen passen, maar ik voelde me er zelf schuldig over. Ik heb dus een zaterdag besteed aan rondrijden in de omgeving van Tilburg en pensions bezoeken.

Al met al een pension of 8 bezocht, waarvan er 2 door mijn screening gekomen zijn 1 die er uit springt, 1 als backup. Naar de eerste zijn Koekie en Elmo inmiddels een weekendje geweest en het is prima gegaan. Ze hebben zich uitstekend gedragen en ze hebben gewoon gegeten, voor mij een teken dat het bevallen is. Vooral Koekie weigert te eten als het niet naar haar zin is. Elmo, mijn grootste vriendje, wilde niet eens meer terug naar huis.

In de vakantie gaan ze dus naar dat pension en ik durf ze er met een gerust hart achter te laten...

Overigens zul je nu niet veel meer vinden als je in de bouwvak een vakantieadres wilt hebben vrees ik...

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:49

effe off topic:
wat ik dus niet begrijp is die mensen die zo afgeven op anderen die naar kattenshows gaan met hun poezels (sielugh, die katten in een kooitje de hele dag) maar dan wel hun kat 2 of 3 weken in een pension doen (in een kooitje) en zelf op het strand gaan liggen. Dát vind ík nou sielugh...

moet wel een heeeeeeeel erg goed pension zijn wil ik mn poezels daarheen brengen. Ik zoek liever een vertrouwd iemand die bij mij thuis komt logeren of een paar keer per week langskomt.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:08

Mag ik me dan even aangesproken voelen? Ik heb nl met onze Pers shows gedaan (en daar vind ik niks zieligs aan als je naar de kat kijkt, de onze kon het goed hebben (rustig van zichzelf), anderen braken de tent af).

Maar ik ben een gigantische zeikerd wat mijn katten betreft. Ik wil niet iemand die een paar keer per week langs komt, ik wil dat mijn katten aandacht krijgen. Daarbij, mijn vrienden wonen 1 tot 2 uur reizen van me vandaan, dat is ook de reden dat ik me schuldig voel als ze 2 weken bij mij bivakkeren. Vandaar dat ik ook lang gezocht heb naar een pension. En ik ben ook geschokken van de indelingen... Kamers van 20 m2 waar in het hoogseizoen 15 katten zitten, soms zelfs meer. Het pension waar ze van de zomer naar toe gaan heeft 2 aardige ruimtes waar maximaal 13 katten per ruimte komen. Diezelfde ruimte wordt bij andere pensions gebruikt voor 25 tot 30 katten Hun eigen kat loopt er ook tussen en er is voldoende aandacht.

Overigens doen veel pensions niet meer aan kooitjes...

Van de zomer maar eens zien hoe het met 2,5 weken in pension gaat, de 3 dagen die ze nu op proef zijn geweest waren in elk geval naar wens. Zoals ik al zei hebben ze gegeten, ze waren rustig, attent, 't waren gewoon mijn katjes.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:14

lindsey schreef:
En Maestro jij vind het dus om te lachen dat iemand om zijn dieren geeft en ze graag elke dag verzorgd te zien. Dat vind ik dus weer erg raar.

Ik vond dit voornamelijk erg grappig "Cissy je zit op bokt dus neem ik aan dat je een dierenliefhebster bent maar dit kan echt niet! Dat vind ik gewoon aan hun lot over laten."

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:06

Overigens, het kattenaids en -leukemie verhaal: de meeste pensions controleren gewoon de entingboekjes en wensen ontvlooide (en soms ontwormde) katten. Maar ik kan me voorstellen dat je een raskat niet in een pension zit, ik kan me ook voorstellen dat die gemakkelijker een paar dagen 'alleen' kunnen zitten. Onze Perzen doen dagen over een bakje brokken en zijn gewoon rustig, die 2 van mij (HTK-kat) vreten zo'n bak in 1,5 dag leeg en breken de tent af als ze geen aandacht krijgen.

Perzik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:10

Ik zal vragen of iemand ze wil verzorgenis toch zo vertrouwd voor ze . Ik heb ook een keer bij iemand een hele maand de kat moeten verzorgen

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:32

Cissy volgens mij heb je een beetje verkeerd beeld van dierenpensions. Een kattenshow is trouwens absoluut niet vergelijkbaar met een dierenpension. Ben met mijn raskat 2x naar een kattenshow geweest en dan zitten de katten inderdaad de hele dag in een heel klein hokje. Daarnaast zijn er dan behoorlijk veel bezoekers die langs de kooien lopen. Mijn raskat vond die aandacht wel aardig. Hoewel ik wel denk dat je geen enkele kat een plezier doet door ze mee te nemen naar zo'n show. Vandaar dat ik maar 2 x ben geweest. Wilde wel graag weten wat ze van mijn kat vonden. Mijn htk kat had ik daar absoluut niet mee naar toe moeten nemen. Die zou totaal gestresst zijn door al die mensen die langs lopen.

Mijn keuze voor wel of geen dierenpensioen hangt trouwens niet af van raskat of niet. Behandel mijn beide katten precies het zelfde.

Een dieren pension is heel anders. Het dierenpension waar ik mijn katten had ondergebracht bestaat helaas niet meer. Maar het was een kleinschalig pension. Ik had expres een pension uitgezocht waar geen honden waren (honden leveren stress op).
Het was in het naseizoen en ik kon kiezen uit een kleine kamer voor mijn 2 katten samen of een hele grote kamer met daaraan vast een buitenren voor meerdere katten. Heb niet gevraagd hoeveel katten daar in gingen maar ze had genoeg mandjes/ krabpalen e.d. dat elke kat ruim kon kiezen uit een plekje om te liggen en er waren voldoende speeltjes en ruimte om lekker te bewegen. Er waren vaste tijdstippen om je kat te kunnen brengen. Daarbij mocht je niet mee de kattenkamer in. Je kon ze wel zien vanaf de buitenren of door het raam van die kamer hoe ze zich gedroegen. Dus de katten hadden niet de stress van vreemde mensen die in en uit liepen. Mijn raskat kwam altijd naar haar toegerend als ze binnenkwam mijn htk dook weg achter een stoel. Dus om te zien hoe het met hem ging moest ze van buitenaf naar hem kijken. Je kon uit een aantal bekende merken kiezen welk voer je wilde. Ander voer kon ook maar moest je zelf meenemen.

Thuis komt er geen vreemde kat het huis binnen. Als ze het wagen voor het huis te komen is er al oorlog. Maar bij het kattenpension is iedereen op vreemd terrein en gedroegen ze zich verassend sociaal naar andere katten.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:36

dat bedoel ik nou sylvia, ik denk precies als jij, je hoeft je niet aangesproken te voelen hoor, ik bezoek nl ook shows heb 2 kampioenen in huis!
Het zijn Noren en als die geen aandacht krijgen of vriendjes hebben om mee te spelen breken ze ook de tent af.

Citaat:
Cissy volgens mij heb je een beetje verkeerd beeld van dierenpensions. Een kattenshow is trouwens absoluut niet vergelijkbaar met een dierenpension.

ben bang dat ik geen verkeerd beeld heb van dierenpensions, de goede daargelaten maar daar zijn er te weinig van, heb er de nodige ervaring mee!
De vergelijking met kattenshow gaat om het kooitje, op show is kooitje zielig en in een pension niet? op show zitten ze maar 1 dag in een kooitje en in pension wel de hele vakantie van de baas.

Op pensions checken ze wel de entingen maar ze nemen echt geen snap-test af hoor! Leuk dat de boekjes dan wel kloppen en ze geen vlooien hebben, maar de rest wordt niet naar gekeken.
De meeste eigenaren weten niet eens van het bestaan van aids en leukemie af en gooien hun poezels lekker naar buiten (moeten ze helemaal zelf weten).
De mensen die met raskatten fokken moeten een snaptest doen voordat ze bij de kater terecht kunnen. En de kater wordt ook regelmatig getest.
De meeste raskatten die dus niet naar buiten komen worden dus ook niet besmet en die zou je dan wel in een pension tussen buitenkatten moeten laten zitten??? no way josé, de mijne niet!

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:41

't punt is idd dat er maar weinig goede pensions zijn, wat ik ook zeg. Ik ben me ook echt geschrokken van de aantallen katten die ze per kamer 'opbergen', een ander woord heb ik er niet voor. En idd, er worden geen testen gedaan. Máár: we hebben met één van onze Perzen een nest willen fokken, testen gedaan en er bleek 1 nier te missen. Was wsn geen probleem, ouders waren negatief getest op PKD en de bloedwaarden van onze Pers waren allemaal in orde. Alleen bleek de test van de vader dus niet juist te zijn en 't beest had wel PKD... Bleek na 3 dode kittens (en de 4e die na 1,5 jaar alsnog gestorven is). Die kater liep al jaren shows en blijkbaar heeft nooit iemand dat beest getest. Dus ook dat zegt niet alles denk ik dan maar.

En mijn HTK-katjes... Sja, die krijgen gewoon elke enting die ze moeten hebben, worden iedere 3 maanden ontwormd én preventief ontvlooid. Ook al komen ze al sinds november niet meer buiten.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:47

Op show zitten ze 1 dag in een kooitje en in een pension zitten ze helemaal niet in een kooitje.

Als ze in een kooitje moesten deed ik de mijne ook nooit meer naar een pension.

Ik heb trouwens de índruk dat ze de mensenmassa's op de show vervelender vinden dan het kooitje.

Ik heb een blauwe rus en een gewone kat. Nu woon ik op een flat en kunnen ze niet meer naar buiten. Maar in mijn andere huis ging mijn rusje ook gewoon naar buiten en kwam in aanraking met andere katten. Heb het gevoel dat de kans dat ze kattenaids en leukemie oplopen nogal mee valt. Ben in ieder geval banger dat ze onder een auto terechtkomen.

Voor een show hoeven ze niet getest te worden. Dan hoeven ze alleen ingeënt te zijn. Testen komen pas aan de orde als je er mee wilt fokken. Dan is het natuurlijk wel zaak dat je als eigenaar van de poes controleerd of de kater wel getest is en de testen niet verlopen zijn. Omgekeerd natuurlijk ook.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:58

ik zeg ook niet dat ze voor een show ergens op getest moeten worden als de entingen kloppen en ze komen door de dierenarts check dan mogen ze naar binnen.
Maar de meeste raskatten worden in huis gehouden en hun ouders zijn (als het goed is) wél gestest op van alles en nog wat en de kans dat ze besmet zijn is heel klein. Alle uitzonderingen daargelaten.
De katten in een pension daarentegen zijn van velerlei pluimage en daar zitten wel eens katten tussen met nare ziektes die ze met buiten spelen hebben opgelopen. En katten van mensen die het niet zo nauw nemen met hun poezels.

Vorig jaar wilde ik ook op vakantie en had een (dacht ik) goed pension geregeld, krijg ik een week vóór mn vakantie een telefoontje dat er niesziekte in het pension zat en dat ik ze toch kon brengen mits mn entingen maar klopten, ze zijn dus niet gegaan!

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:09

Even weer on topic:

ik ben eruit met de vakantie-oppas, mijn jongens blijven lekker thuis en mijn moeder en mijn buurjongen passen op mijn katten, mijn moeder een paar dagen en de buurjongen ook een paar dagen, zo krijgen ze elke dag hun eten en blijven ze lekker in hun eigen huis en kan ik met een gerust hart op vakantie

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:23

kijk eens of er in de buurt een hondenuitlaatservice is die ook katten doet. Wij hebben er eentje in de buurt die ook aan huis komt iedere dag om de katten te verzorgen. Goedkoper dan pension omdat je niet per kat betaalt maar per bezoekje.

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:25

Bij ons passen meestal bekende die in de buurt wonen op ze, gaat altijd wel goed..

We hadden een keer een 'echte kattenoppas' en die zorgde er heel goed voor, ze had alles opgeschreven wat ze gedaan had en wat de katten gedaan hadden per dag in een boek, en toen we thuiskwamen was het huis helemaal schoon en stonden er bloemetjes op tafel, en dat is leuk thuiskomen natuurlijk

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:27

Ik heb zelf een oude poes,(16!) waar ik erg zuinig op ben, dus naar een pension zou ik niet doen met me kat.
ook omdat ze de kracht niet meer heeft denk ik om met andere te spelen/stoeien.
En dat gebeurd daar denk ik.
Dus, mijn opa en oma mogen op komen passen
Me opa vind het ook erg leuk, me kat hangt altijd in z'n benen. Hoe ouder hoe gekker

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:24

je kunt katten beter in hun eigen vertrouwde omgeving laten. Daar hechten ze nogal aan. Daarbij komt dat ze buiten hun natje en droogje goed alleen kunnen zijn, dus als er iemand 1 x dag , of zelfs 1 x per 2 dagen komt voeren en kattebak verschonen komt dat wel goed.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:28

Fijn dat het opgelost is.

En nee, 't klopt dat ze voor shows niet getest worden, was even ergens anders met mijn gedachten. Heb me dus niet al te handig uitgedrukt. Die kater ging mee naar shows, deed het erg goed en werd 'dus' ook ingezet in de fok. Blijkbaar met onjuiste papieren. Helaas voor ons...