aaah, onze kat heeft een konijntje gevangen!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaaatje

Re: aaah, onze kat heeft een konijntje gevangen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 19:45

okeej, bedankt voor de tips. Ik ga er zo snel mogenlijk mee naar de DA, ik vind het zo'n lief beestje! volgens mij is het inderdaad een haasje, maar lopen kan hij niet meer, want zijn voorpootje is volgens mij gebroken!
ik hoop zo dat ze het overleefd,

vraagje: als je de dierenambulance belt, krijg je hem dan terug als het diertje hem red, of wat doen ze er anders mee. Want ik denk dat ik toch de dierenambulance bel! die zijn er vrij snel, en als ik nu naar de DA moet gaan is dat alleen maar stress voor het haasje!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:49

Die zetten het dier weer uit in het wild als het dier het aankan. En dat is ook het beste, want daar horen ze thuis natuurlijk!

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:50

Mijn kat heeft in 2 weken tijd 3 jonge haasjes gevangen en helaas al ervan gegeten. Zelf vertrouwde ik het niet zo dat ze dat deed en heb de da gebeld. Katten kunnen er erg ziek van worden als ze ervan gegeten hebben. Ook hebben hazen andere wormen dan katten wat schadelijk kan zijn.

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:52

Waarom wil je hem terug? Een haas is niet in gevangenschap te houden, zelfs als hij door mensen is grootgebracht. Hij zal doodgaan als hij opgesloten blijft...
Met een konijn is het een ander verhaal, maar dat doet er hier niet toe, aangezien het echt een haasje is...

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:55

ik hebeen keer een jong konijntje gevonden met een vriendin van me, moederziel alleen in de voortuin van een oud vrouwtje, we hebben het toen meegenomen naar de TB want de buren hebben een soort van boerderijtje en hadden net babykonijntjes (hij had zijn ogen nog niet open dus was ongeveer even oud..) en toen hebben we hem bij dat nestje gezet en paste er precies bij, alleen toen hij dus van de stiefmama afgehaald werd en buiten in de loopkooi losgelaten werd is hij na een tijdje over het hek gesprongen
toen waren we onze Nijntje van der Ko dus kwijt...

eigenlijk is de kans dat een wild dier in gevangenschap overerleefd relatief klein, vooral konijnen ed overleven niet snel in een benouwde kooi.. dus, ik hoop dat hij het overleefd en dat je hem dan vrij kan laten in een mooi bos of heide oid

Dat hek was trouwens ruim anderhalf meter hoog

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 20:04

ik hoef het niet persee terug, en als ik hem terug kreeg had ik hem in het bos vrij gelaten, bij ons achter!
maar ik wou gewoon weten wat ze ermee gingen doen!

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:04

Zijn pootje vind ik raar op de foto, zou zeker naar de da gaan, voor de wond en dat pootje, en als het kan bij een centrum binnenbrengen zoals al gezegd. Dan kan hij het beste recupereren, als hij het al overleeft, zo'n kleintje, veel succes!

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:17

oei, zo'n kleintje. Met zoeentje kwam onze kat ook eens aangelopen. (ook al een met een tamelijke grote haas)
iig veel succes ermee.

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:46

Ok, elke opvang zal zo'n dier, als hij het overleeft tenminste, vrijlaten zodra hij daar volwassen en sterk genoeg voor is.
Dat doen wij ook met alle wilde dieren. We zoeken wel steeds een mooi terrein wat bij het dier (konijn, haas, soort vogel etc) past en waar niet of niet veel gejaagd wordt...

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 23:57

spijtig nieuws,
het haasje heeft het niet overleefd!
gek genoeg was ik er best door van me stuk gebracht

toen ik net voor het avond eten ging kijken,
lag ze daar heel mooi stilletjes tussen de handoek!
ze was nog warm!

ik vind het zo jammer!

en ze was nog zo jong!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:17

erg jammer voor het diertje
maar wat ik niet begrijp, is dat je nog steeds niet de dierenambulance of de dierenarts gebeld hebt
dit haasje had gewoon heel snel hulp nodig van mensen die ervaring hebben met jonge haasjes.....
mijn ouders hebben zelf een aantal haasjes met de fles grootgebracht en weer vrijgelaten toen ze groot genoeg waren
mijn vader wist veel van hazen af en daarom is het hun gelukt!!
als kind ben ik dus grootgebracht met jonge haasjes
ik vond het altijd erg jammer als ze weer losgelaten werden, want ze waren zo tam geworden
maar een haas hoort gewoon in de vrije natuur..

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:15

Ik snap ook niet waarom je dat dier de hele dag in huis hebt gehad. en niet een opvang heb gebeld!

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:17

wat apart dat die kat hem gevangen heeft zeg! kwam hij er mee aan lopen ofzo?

LotteB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:16

nou ja ik zou zeggen: volgende keer dat je kat met iets aan komt lopen wat nog leeft,
of GELIJK DA inschakelen OF het beestje gelijk uit zijn lijden verlossen...
Dit is best sneu! en waarschijnlijk had je de hoop hem te kunnen redden.....
maar als je geen dierenarts bent.. is het in dit soort gevallen bijna onmogelijk....

Laat je Kat ff checken of hij geen narigheid heeft opgelopen van het haasje.

Succes ermee

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:26

irmaaatje schreef:
haha, ja doe dat!

maar als hij het zegmaar overleefd, wat moet ik hem dan voeren, wat hij is nog vrij jong en dus zal hij nog wel melk van zijn moeder krijgen. maar ik denk dat koeien melk niet goed voor hem is!

Ik zou in ieder geval niet wachten met hem te gaan voeren...dat lijkt me namenlijk ook niet zo gezond. Verder zou ik contact opnemen met een opvangcentrum. Die zijn vast wel te vinden.
Een buikwond is wel lastig, zeker als hij wat dieper is kan er vrij makkelijk een infectie van komen en dat moet behandeld worden anders sterft hij alsnog. Konijntjes moeten volgens mij ook om de paar uur gevoerd worden.
Snel wegbrengen dus!!!! Of zelf gaan vieren en antibiotica geven. Maar niet wachten, dan sterft hij waarschijnlijk zowiezo.

*edit* ik lees dus net dat het konijntje al dood is....volgende keer zou ik ook iets sneller hulp zoeken of het diertje laten euthaniseren. Hoe goedbedoeld ook, als je niet kan helpen maak je het vaak alleen maar erger. Sterkte in ieder geval, ik snap dat het je zo aangrijpt zeker omdat je hem graag wilde redden!
Laatst bijgewerkt door Lusitano op 17-05-06 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:27

Lusitano schreef:
irmaaatje schreef:
haha, ja doe dat!

maar als hij het zegmaar overleefd, wat moet ik hem dan voeren, wat hij is nog vrij jong en dus zal hij nog wel melk van zijn moeder krijgen. maar ik denk dat koeien melk niet goed voor hem is!

Ik zou in ieder geval niet wachten met hem te gaan voeren...dat lijkt me namenlijk ook niet zo gezond. Verder zou ik contact opnemen met een opvangcentrum. Die zijn vast wel te vinden.
Een buikwond is wel lastig, zeker als hij wat dieper is kan er vrij makkelijk een infectie van komen en dat moet behandeld worden anders sterft hij alsnog. Konijntjes moeten volgens mij ook om de paar uur gevoerd worden.
Snel wegbrengen dus!!!! Of zelf gaan vieren en antibiotica geven. Maar niet wachten, dan sterft hij waarschijnlijk zowiezo.

Het beestje is al dood....ze heeft niet naar een opvang gebeld.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:41

agh, het arme beestje..
ik zat net alles te lezen en wachten eigelijk op wat de DA of opvang ofzo zou hebben gezegt. maar voordat ik daar achter zou komen was hij al overleden. volgende keer proberen echt sneller actie te ondernemen.
misschien had het beestje het alsnog neit overleefd maar dan liever in de handen van een opvang oid dan nog bij jou.

En ik snap trouwens best dat het nog best aangrijpend voor je is hoor.
Ik spoel mn visjes met tranen in mn ogen door de wc als ze dood zijn..
Ik vraag me eigenlijk af wat je nu met het haasje gaat doen?

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:13

unamie schreef:
erg jammer voor het diertje
maar wat ik niet begrijp, is dat je nog steeds niet de dierenambulance of de dierenarts gebeld hebt
dit haasje had gewoon heel snel hulp nodig van mensen die ervaring hebben met jonge haasjes.....
mijn ouders hebben zelf een aantal haasjes met de fles grootgebracht en weer vrijgelaten toen ze groot genoeg waren
mijn vader wist veel van hazen af en daarom is het hun gelukt!!
als kind ben ik dus grootgebracht met jonge haasjes
ik vond het altijd erg jammer als ze weer losgelaten werden, want ze waren zo tam geworden
maar een haas hoort gewoon in de vrije natuur..

Idd, je had m gelijk ergens naar toe moeten brengen die er verstand van heeft.
Maar daar heb je nu niks meer aan.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 13:22

ja, ik had dus wel naar de dierenambulance van utrecht gebeld, en toen zeiden ze dat ik de dierenbescherming moest bellen, dat had ik ook gedaan.
maar voordat ze kwamen was ze al overleden!
en toen ik het haasje wat beter bekeek had ze nog veel meer wondjes.
En als ik er mee naar een dierenarts moest gaan, dan was ik 20 minuten onderweg, niet dat ik dat erg vind maar ik vraag me af of dat wel goed is voor het haasje.

Ik weet nu iniedergeval wat ik moet doen de volgende keer!

de kat is al nagekeken door de VA,

MMaxje schreef:
Ik snap ook niet waarom je dat dier de hele dag in huis hebt gehad. en niet een opvang heb gebeld!

het haasje was niet in huis, dat zou te druk voor haar zijn dacht ik. en ik heb dus wel de opvang gebeld!

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 13:31

Brammetje16 schreef:
wat apart dat die kat hem gevangen heeft zeg! kwam hij er mee aan lopen ofzo?

ja, hij had hem gevangen. hij was er mee aan het spelen in het achterhuis, het arme ding vloog door de lucht!

@ MustangS : Ik heb hem gewoon begraven, ik zou niet weten waar ik hem anders moet laten!

paardjes___l

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:49

wat jammer dat het konijntje is overleden.
onze kat komt weleens met halflevende vogels aanlopen.
ook niet echt een pretje om te zien

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:57

jammer zeg..
Volgende keer echt snel hulp zoeken hoor!!

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 16:14

ja, dat doe ik zeker!