Hond bij een erkende fokker vandaan halen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 22:09

Ons nestje:

Benthe wordt geent, gechipt, de papieren worden aangevraagd, er worden tests uitgevoerd.. Als de fokkers terug zijn van vakantie zal ik even een mailtje sturen om te vragen waar de kosten uit bestaan We krijgen ook allemaal spullen mee. Onze fokker geeft ons zelfs een 300 pagina tellend boek mee over de Labrador bijv.

Ze houden er misschien wel iets aan over maar niet genoeg om hun brood mee te verdienen. Zie t maar als een aardigheidje, een bedankje

Sirius_

Re: Hond bij een erkende fokker vandaan halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 22:09

Ketaki zit je in t goede onderwerp? I'm lost

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:11

Pam schreef:
Ons nestje:

Benthe wordt geent, gechipt, de papieren worden aangevraagd, er worden tests uitgevoerd.. Als de fokkers terug zijn van vakantie zal ik even een mailtje sturen om te vragen waar de kosten uit bestaan We krijgen ook allemaal spullen mee. Onze fokker geeft ons zelfs een 300 pagina tellend boek mee over de Labrador bijv.

Ze houden er misschien wel iets aan over maar niet genoeg om hun brood mee te verdienen. Zie t maar als een aardigheidje, een bedankje

Ze zal vast erg blij zijn met 'het bedankje'
Mag ik vragen wat je betaalt voor je hondje?

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:13

Schimmelig schreef:
Fokkers, gut. Mensen die zo nodig papieren bij honden moeten hebben... Kijk hoeveel arme rakkers er in het asiel zitten! Dat zou meer gestimuleerd moeten worden ipv de 'mode' hond (labs, dalmatiers, jacks, etc) ... Waarom nog meer beesten fokken, als het meerendeel geen goed huisje heeft

De honden die in het asiel zitten zijn veel vaker afkomstig van broodfokkers, dan van met zorg fokkende rasliefhebbers die met stamboom fokken. Die laatsten kijken veel beter aan wie ze een pup verkopen dan de broodfokker die het niet kan schelen hoe die pup terecht komt, als hij z'n centen maar krijgt. Daarnaast bieden deze rasliefhebbers over het algemeen veel meer nazorg, zodat voorkomen kan worden dat een hond in het asiel belandt.
Je kunt daarom de rasliefhebber die fokt voor het behoud en/of de verbetering van zijn ras, het probleem van het overschot aan asieldieren niet aanrekenen.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 22:13

800,-
Gemiddelde prijs ligt rond de 700,- en 800,- momenteel.

Denk trouwens dta de dekkosten ook wel prijzig zijn?

(Weet niet waar t geld heen gaat weet alleen dat die fokkers geen brood fokkers zijn)

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:14

Ik ken eigenlijk geen fokkers die hondenfokken voor hun brood. De mensen die ik ken moeten overdag erg hard werken in een 'gewone' baan om daar hun hobby, de honden, van te kunnen betalen.

Mensen met fokschuren, want die zijn er natuurlijk, hebben per definitie géén honden met papieren (=stamboom) maar dat is niet hetgeen hier bedoelt wordt wanneer 'fokker' gezegd wordt.

Ik denk dat dat het jammere van deze discussies is....... het woord fokker is nogal beladen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:15

Pam schreef:
Ketaki zit je in t goede onderwerp? I'm lost

ja.
was ook nog een ander topic overhonden dus daarom

wij hebben ook een rashond
(alleen omdat me vader een zwitserse witte herder wou)
maar mij maakt het verder ook niet uit eerlijk gezegd hoor

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:15

Zelf heb ik geen honden maar raskatten. Die heb ik destijds aangeschaft via de kittenbemiddeling van de rasvereniging.
Weet niet zeker of zoiets bij honden bestaat maar als dat zo is zou ik op dezelfde manier een hond aanschaffen. Je hebt dan in ieder geval veel meer kans op een gezonde hond dan via een broodfokker. Bovendien zijn het meestal echte liefhebbers die zorgvuldig de ouderdieren uitkiezen.

Maar dat er alleen gefokt wordt uit liefde voor de hond/kat zonder er aan te willen verdienen gaat er bij mij niet in. Heb zelf ook 2x een nestje gehad en ja dat kost veel geld. Testen om te kijken of je kat / hond gezond is, dekgeld, stamboom, inentingen, goede kwaliteit voer, dierenartskosten eventueel. Bij drie kittens zou ik quitte spelen, bij de vierde had ik winst en ja dan ben ik wel zo eerlijk om te zeggen dat ik op 4 kittens hoop. (Meer krijgen ze er meestal niet bij het ras dat ik heb) De eigenaar van de kater reageerde daar toen zeer verontwaardig op. Maar ondertussen hadden ze zelf wel 7 katten. Waaronder 3 dekkaters die echt niet beperkt gebruikt werden en 4 poezen die geregeld een nestje kregen (er bestaan regels voor hoe vaak dit mag maar die weet ik even niet zo snel). Dus hoezo kassa. Ze verdienden wel degelijk aan het fokken maar dat mocht niet gezegd want het was pure liefhebberij.

Nee je brood kan je er niet mee verdienen en als je uitrekend wat de moederpoes kost verdien je dat ook niet meer terug. Maar ik kan wel zeggen dat ik blij was dat er een vierde katje was zodat je er iets extra aan over houd.

De trieste waarheid is dat ook rashonden / katten in het assiel belanden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:16

bij een broodfokker zou ik mijn hond nooit halen!!!

wij hebben onze labrador gekocht bij iemand die je niet echt fokker kan noemen...ze fokten maar heel af en toe een nestje. ze waren wel lid bij de rasvereniging en paps is goed uitgezocht maar er zijn geen stamboekpapieren bij onze hond! dat mochten we zelf kiezen en ons zegt zoon papier niks! paps en mams van onze hond waren ad en hd vrij maar dat hoeft nooit te betekenen dat onze hond nooit wat krijgt! mijn zus heeft het broertje van onze hond en die is totaal anders! allebei labrador reutjes maar kwa karakter en vacht zijn ze heel anders... je zult nooit weten hoe een pup opgroeit en wat ie kan gaan mankeren ookal koop je em bij een goede fokker!

ikke24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:16

Er zijn nu 2 topics over fokkers........Ik vind het even een beetje verwarrend :S

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:19

Oprtalj schreef:
Schimmelig schreef:
Fokkers, gut. Mensen die zo nodig papieren bij honden moeten hebben... Kijk hoeveel arme rakkers er in het asiel zitten! Dat zou meer gestimuleerd moeten worden ipv de 'mode' hond (labs, dalmatiers, jacks, etc) ... Waarom nog meer beesten fokken, als het meerendeel geen goed huisje heeft

De honden die in het asiel zitten zijn veel vaker afkomstig van broodfokkers, dan van met zorg fokkende rasliefhebbers die met stamboom fokken. Die laatsten kijken veel beter aan wie ze een pup verkopen dan de broodfokker die het niet kan schelen hoe die pup terecht komt, als hij z'n centen maar krijgt. Daarnaast bieden deze rasliefhebbers over het algemeen veel meer nazorg, zodat voorkomen kan worden dat een hond in het asiel belandt.
Je kunt daarom de rasliefhebber die fokt voor het behoud en/of de verbetering van zijn ras, het probleem van het overschot aan asieldieren niet aanrekenen.

Statistieken ergens? Hoe weet je dat honden uit het asiel door broodfokkers zijn gefokt? Werk je in een asiel, of heb je het onderzocht? Dieren komen veelal in het asiel terecht van baasjes die er niet meer voor kunnen zorgen (dat kan elk soort baasje zijn), maar om gelijk de conclusie broodfok hierbij te halen
Fokkers die met liefde fokken á lá, maar om belachelijke prijzen voor die beestjes te vragen a 800 per pup (stel 5 pups per nest) is 4000! euro. Een heel maandloon (wedden dat de belastingdienst hier niks van ziet, dus een netto bedrag). Honden laten testen is veelal éénmalig toch? Op erfelijke ziekten e.d.? ... 4000 euro noem ik geen 'bedankje' meer..

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:19

@ ikke24
ik ook.
kom er ook maar half uit
beetje lastig zo

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:23

Pam schreef:
800,-
Gemiddelde prijs ligt rond de 700,- en 800,- momenteel.

Denk trouwens dta de dekkosten ook wel prijzig zijn?

(Weet niet waar t geld heen gaat weet alleen dat die fokkers geen brood fokkers zijn)

Weet niet precies hoe het met het dekgeld bij de labrador zit, maar bij veel rassen wordt zo 1 1/2 keer de prijs van een pup aangehouden.
Kan best zijn dat, als ze een groot nest hebben, geen complicaties bij de geboorte hebben gehad en dezelfde teef een paar keer een nestje hebben laten krijgen, ze er wel wat aan over houden.
Ik ken echter ook voorbeelden waarin er geld op een nestje toe moest: een relatief klein nest, een pup die dwars lag bij de geboorte, zodat met spoed een keizersnede moest worden uitgevoerd en een te lage melkproductie bij de teef, waardoor bijgevoed moest worden. Vervolgens wilde men vanwege deze problemen niet meer fokken met deze teef, zodat men voor dit ene nestje diverse medische kosten had gemaakt om de teef op diverse aandoeningen te controleren.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:24

lindsey schreef:
Zelf heb ik geen honden maar raskatten. Die heb ik destijds aangeschaft via de kittenbemiddeling van de rasvereniging.
Weet niet zeker of zoiets bij honden bestaat maar als dat zo is zou ik op dezelfde manier een hond aanschaffen. Je hebt dan in ieder geval veel meer kans op een gezonde hond dan via een broodfokker. Bovendien zijn het meestal echte liefhebbers die zorgvuldig de ouderdieren uitkiezen.

Maar dat er alleen gefokt wordt uit liefde voor de hond/kat zonder er aan te willen verdienen gaat er bij mij niet in. Heb zelf ook 2x een nestje gehad en ja dat kost veel geld. Testen om te kijken of je kat / hond gezond is, dekgeld, stamboom, inentingen, goede kwaliteit voer, dierenartskosten eventueel. Bij drie kittens zou ik quitte spelen, bij de vierde had ik winst en ja dan ben ik wel zo eerlijk om te zeggen dat ik op 4 kittens hoop. (Meer krijgen ze er meestal niet bij het ras dat ik heb) De eigenaar van de kater reageerde daar toen zeer verontwaardig op. Maar ondertussen hadden ze zelf wel 7 katten. Waaronder 3 dekkaters die echt niet beperkt gebruikt werden en 4 poezen die geregeld een nestje kregen (er bestaan regels voor hoe vaak dit mag maar die weet ik even niet zo snel). Dus hoezo kassa. Ze verdienden wel degelijk aan het fokken maar dat mocht niet gezegd want het was pure liefhebberij.

Nee je brood kan je er niet mee verdienen en als je uitrekend wat de moederpoes kost verdien je dat ook niet meer terug. Maar ik kan wel zeggen dat ik blij was dat er een vierde katje was zodat je er iets extra aan over houd.

De trieste waarheid is dat ook rashonden / katten in het assiel belanden.

Een investering heeft iedereen (of dat nou in een dier is, of in een zaak), zodra de investering terug is verdiend, verdient de fokker. Ik vind het 'beestjes uitbuiten' (goed, da's mijn mening en zo heeft iedereen er één)

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:31

Schimmelig schreef:
Statistieken ergens? Hoe weet je dat honden uit het asiel door broodfokkers zijn gefokt? Werk je in een asiel, of heb je het onderzocht? Dieren komen veelal in het asiel terecht van baasjes die er niet meer voor kunnen zorgen (dat kan elk soort baasje zijn), maar om gelijk de conclusie broodfok hierbij te halen
Fokkers die met liefde fokken á lá, maar om belachelijke prijzen voor die beestjes te vragen a 800 per pup (stel 5 pups per nest) is 4000! euro. Een heel maandloon (wedden dat de belastingdienst hier niks van ziet, dus een netto bedrag). Honden laten testen is veelal éénmalig toch? Op erfelijke ziekten e.d.? ... 4000 euro noem ik geen 'bedankje' meer..

Ik werk zelf niet in een asiel, maar heb er wel veel contacten mee. Iedere asielmedewerker zal je kunnen vertellen dat er daar veel vaker honden die zijn aangeschaft bij broodfokkers of ondoordacht gefokte hondjes binnen worden gebracht, dan met zorg gefokte honden die men bij een rashondenfokker had aangeschaft. Natuurlijk gebeurt dat laatste ook, maar wel veel minder vaak.
Ik heb o.a. 2 honden die afkomstig zijn van een goede fokker. Mocht ik ooit om wat voor reden dan ook niet meer voor mijn honden kunnen zorgen, dan kan ik voor wat betreft mijn 2 stamboomhonden altijd terugvallen op de fokkers van deze honden. Ik zal ze nooit naar een asiel hoeven te brengen. Had ik deze twee honden bij een broodfokker gekocht, dan zou ik daar niet aan hoeven te kloppen.

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:35

Oprtalj schreef:
Schimmelig schreef:

Ik werk zelf niet in een asiel, maar heb er wel veel contacten mee. Iedere asielmedewerker zal je kunnen vertellen dat er daar veel vaker honden die zijn aangeschaft bij broodfokkers of ondoordacht gefokte hondjes binnen worden gebracht, dan met zorg gefokte honden die men bij een rashondenfokker had aangeschaft. Natuurlijk gebeurt dat laatste ook, maar wel veel minder vaak.
Ik heb o.a. 2 honden die afkomstig zijn van een goede fokker. Mocht ik ooit om wat voor reden dan ook niet meer voor mijn honden kunnen zorgen, dan kan ik voor wat betreft mijn 2 stamboomhonden altijd terugvallen op de fokkers van deze honden. Ik zal ze nooit naar een asiel hoeven te brengen. Had ik deze twee honden bij een broodfokker gekocht, dan zou ik daar niet aan hoeven te kloppen.

ff offtopic: wat is een broodfokker en een fokker?

een broodfokker iemand die het puur voor geld doet?
en gewone fokker naar karakter en eigenschappen en eenGOED baasje zoekt?

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 22:36

Een broodfokker is iemand die zoveel mogelijk pups fokt zonder veel kosten te maken (goedkoop en slecht voer, geen entingen etc) zodat hij zoveekl mogelijk winst maakt.

Een goede fokker fokt niet zoveel maar met uiterste zorg en maakt zich druk om waar de pups belanden.

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:39

dank je wel voor de uitleg

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:47

Dit topic is doodgeluld

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 22:49

Kan kloppen, uiteindelijk is het ieders keuze om een oeps nestje te nemen of een broodfok nestje of een gefokt volgens bepaalde lijnen. En ieder heeft zijn eigen beweegredenen.

Ik heb er heel veel tijd in gestoken om bij ons hondje uit te komen en heb zeker geen spijt van

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 07:39

Weet je wat ik niet snap? Waarom fokkers (in dit geval van honden) altijd aangevallen worden over de prijs van de pups.
Dat er mensen zo "dom" zijn gelegenheidsnestjes te hebben, dat er door winkels pups opgekocht worden in het oostblok en dat deze pups waar bij dus zonder enig beleid voor gefokt is voor nog een redelijk bedrag van de hand gedaan worden (maar o.k goedkoper dan de met beleid gefokte rashond) DAAR hoor je niemand over. Altijd wordt de stamboomfokker op de prijs van de hond aangevallen. Maar deze levert er nog veel inspanning voor.

Bijv. de JRT-pup, daarvoor is de adviesprijs 500 euro, maar andere rassen kosten wel het drievoudige. Waarom vallen mensen dan bijv. bij de Jack met papieren over die 500 euro (of meer, sommige fokkers vragen meer), terwijl er voor andere rassen dus nog veel meer gevraagd wordt? Dat snap ik dus echt niet.
Ten eerste snap ik het niet omdat de Jack natuurlijk onzettend leuk is en ten tweede omdat ze bijv. ouder kunnen worden dan veel grote rassen. Is het omdat er zoveel zonder papier te koop zijn?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:04

Oprtalj schreef:
urselin schreef:
(bij mensen kunnen immers erfelijke ziektes ook spontaan ontstaan; het is zeldzaam, maar het bestaat wel)

Een ziekte die spontaan ontstaat is geen erfelijke ziekte.
Het kan wel zijn dat een hond een erfelijke aandoening ontwikkelt waarvan zijn beide ouders (en zelfs de generaties daarvoor) nooit de symptomen hebben gehad, maar dan zat het al wel in het erfelijk materiaal en is het dus niet spontaan ontstaan.

Bij de meeste ziektes ja. Maar er bestaat een ziekte, waarbij het nooit eerder in de familie is voorgekomen en de andere leden van de familie dus ook geen genetische drager zijn van die ziekte, die zich ontwikkeld tijdens de 'bevruchting' en wél een erfelijke ziekte wordt.
Ik bedoelde niet dat het ' ineens' ontstaat, maar dat het tijdens de bevruchting ontstaat, terwijl er geen genetische oorzaken ervoor zijn. Misschien een beetje verkeerd verwoord van mij .

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:29

Het gaat te ver om hier over recessiviteit te beginnen denk ik

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:28

Een liefhebber die met zijn ras gaat fokken doet dat idd niet zomaar voor de centen, ik weet uit ervaring dat er heel heel veel geld in gaat, meer dan er over het algemeen uitkomt... Ik geef mijn pups ook niet aan de eerste de beste mee, daar zit zoveel zorg en liefde in... plus dat er meestal een contract is, waarin staat dat de fokker waarborg staat voor de gezondheid (erfelijke factoren) van de bij hem/haar gehaalde pup.

Je hebt fokkers en fokkers en je hebt broodfokkers.. daar zit een onnoemelijk verschil tussen, de broodfokker is dat figuur dat schuren vol met hokken heeft (donker) dat vol zit met teven die elke loopsheid gedekt worden.. de gezondheid en het welzijn van de honden en pups is het minst belangrijk, inspringen op de populairteit van een bepaald ras is belangrijk, zij bieden idd de honden aan voor veel minder dan een erkende fokker dat kunnen ze ook idd makkelijk doen en dan verdienen ze er letterlijk echt op.. maar over de ruggen van de teven.. zijn de teven uitgefokt? dan rest hun slechts nog maar 1 lot!
Hoeveel pups er jaarlijks streven wil je niet eens weten.
De zgn Puppyfarms leveren pups aan dierenwinkels enz en daar wordt weer een mooi verhaal verteld.. maar bij elke pup die daar verkocht wordt, wordt de broodfok in stand gehouden.

Ja pups/honden van erkende fokkers kunnen ook wat mankeren, het is niet zo dat wanneer je een pup met papieren hebt er gelijk niets meer mee kan gebeuren.. ook dan moet je je nog heel goed inlezen in het ras, wat zijn de erfelijke problemen en daar kan je dan mee gaan kijken.
Worden de ouderdieren gerontgent? zijn er epilepsietesten geweest? hoe zit het met entropion of met andere oogaandoeningen, is de fokker heel bewust bezig? Want een goede fokker, een die liefde voor en verstand van het ras heeft is bezig met het "Verbeteren" van het ras, in tegen stelling tot veel mensen die alleen maar "Vermeerderen" en daardoor een ras compleet verzieken.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:31

Rosita schreef:
Het gaat te ver om hier over recessiviteit te beginnen denk ik

Terwijl het heel goed kan dat er uit twee ogenschijnlijk gezonde ouders wel pups met erfelijke afwijkingen geboren worden omdat toevallig beide ouders drager (dus recessief gen) waren. Bij rashonden komt dit eerder voor dan bij kruisingen. Dit omdat kruisingen vaak niet dezelfde erfelijke afwijkingen hebben, als ze dus drager zijn van een afwijking dan is de kans klein dat ze een andere kruising treffen met precies dezelfde afwijking. De kruisingspups hebben dus minder kans dat een erfelijke ziekte zich openbaart. Bij rashonden kan dat zelfs na zeer lange tijd nog optreden terwijl ouders, grootouders, betovergrootouders enz. ogenschijnlijk gezond waren en vrij van die bepaalde erfelijke ziekte.

Ik zal zelf nooit een rashond kopen, geef mij maar kruisingshondjes.
Er is ook nog nooit iemand geweest die aan kan geven wat rasverbetering is. Kijk naar bijvoorbeeld de rassen met een korte neus, is het een verbetering dat ze zo'n korte neus hebben dat ze amper fatsoenlijk kunnen ademhalen? Wie verzint zoiets, wie zet die standaard? Waar houdt het op, wanneer is een ras goed? Wat is belangrijker, honden worden op uiterlijk gefokt en karakter wordt vergeten, is dat rasverbetering? Dit komt niet alleen voor bij broodfokkers, heb het van dichtbij gezien.