lindsey schreef:Zelf heb ik geen honden maar raskatten. Die heb ik destijds aangeschaft via de kittenbemiddeling van de rasvereniging.
Weet niet zeker of zoiets bij honden bestaat maar als dat zo is zou ik op dezelfde manier een hond aanschaffen. Je hebt dan in ieder geval veel meer kans op een gezonde hond dan via een broodfokker. Bovendien zijn het meestal echte liefhebbers die zorgvuldig de ouderdieren uitkiezen.
Maar dat er alleen gefokt wordt uit liefde voor de hond/kat zonder er aan te willen verdienen gaat er bij mij niet in. Heb zelf ook 2x een nestje gehad en ja dat kost veel geld. Testen om te kijken of je kat / hond gezond is, dekgeld, stamboom, inentingen, goede kwaliteit voer, dierenartskosten eventueel. Bij drie kittens zou ik quitte spelen, bij de vierde had ik winst en ja dan ben ik wel zo eerlijk om te zeggen dat ik op 4 kittens hoop. (Meer krijgen ze er meestal niet bij het ras dat ik heb) De eigenaar van de kater reageerde daar toen zeer verontwaardig op. Maar ondertussen hadden ze zelf wel 7 katten. Waaronder 3 dekkaters die echt niet beperkt gebruikt werden en 4 poezen die geregeld een nestje kregen (er bestaan regels voor hoe vaak dit mag maar die weet ik even niet zo snel). Dus hoezo kassa. Ze verdienden wel degelijk aan het fokken maar dat mocht niet gezegd want het was pure liefhebberij.
Nee je brood kan je er niet mee verdienen en als je uitrekend wat de moederpoes kost verdien je dat ook niet meer terug. Maar ik kan wel zeggen dat ik blij was dat er een vierde katje was zodat je er iets extra aan over houd.
De trieste waarheid is dat ook rashonden / katten in het assiel belanden.
Een investering heeft iedereen (of dat nou in een dier is, of in een zaak), zodra de investering terug is verdiend, verdient de fokker. Ik vind het 'beestjes uitbuiten' (goed, da's mijn mening en zo heeft iedereen er één)