Welk dier op kamers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:57

Ziiggy__ schreef:
ik heb een mannetjes cavia.. en zn pis stinkt echt niet meer,, dan toen ik een vrouwtjeshamster had..!!
ik zou een cavia nemen..!

haha heb je het nou over een hamster of cavia

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:00

het ligt voornamelijk aan jezelf of dat je konijn gaat stinken hoor!! gewoon een toiletje in de kooi zetten en om de 2 dagen effe schoonmaken.
Ik heb zelf een dwerfvoskonijntje en dat is een geweldig beest.
Heel erg levendig is ze.
Ik heb haar alleen omdat ze geen andere konijnen in de buurt wil hebben anders bijt ze ze haast dood:(.
Ik zou dus voor een konijntje gaan haha

Jasmijn159

Re: Welk dier op kamers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:08

Ik vind eigenlijk dat je een konijn in de zomer ook zo nu en dan in een ren op het gras moet kunne laten, hoor! Altijd alleen maar binnen in zo'n hokje is ook niet alles. Beter een cavia of hamster idd. Woestijnratjes zijn trouwens ook erg leuk

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:10

ik zou een rat nemen !
echt superbeestjes zoo lief ! en die van mij herkende me gewoon als ik binnenkwam ze stinken bijna niet

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:19

Ik zou een cavia nemen, die zijn zo lief!
En ze piepen als ze je zien enzo
Om je te overtuigen, dit zijn mijn caafjes (toen ik ze net had)
Die schattige kopjes!
Afbeelding
Afbeelding
Het zijn twee vrouwtjes...
Dit was mn andere cavia, ook n vrouwtje, maar die is nu dood , ze is 7 jaar geworden...
Afbeelding

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 22:11

Woestijnratjes zijn toch chinchilla's? Of zeg ik nu iets heel doms..
Kan iemand me daar meer over vertellen, over hoe die zijn enzo?

Cavia's zijn inderdaad echt leuk! Alleen dat gepiep twijfel ik over..

Iemand zei trouwens dat knaagdieren je uit je slaap houden, daar heb ik gelukkig geen moeite mee verder!

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:21

whahah .. nee woestijnratjes zijn niet het zelfde als chincilla's

woestijnratjes lijken heel veel op gewone ratten maar dan meestal wat kleiner . en chinchilla's zijn groter net zoiets als een normaal konijn die zit ofzo. kan het niet echt beter uitleggen , maar ze verschillen heel veel

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 22:35

Oh haha, ze lijken niet eens op elkaar!
Die chinchilla ziet er wel lief uit zeg.
Kan iemand me iets over beide dieren vertellen?

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:52

Een chincilla heeft een hele grote kooi nodig. Voliere formaat, om lekker te kunnen klimmen en klauteren!
Woesteinratjes vind ik zelf niet zo leuk. Een aantal familie-leden hebben deze beestjes gehad. Ze zijn leuk om naar te kijken, maar erg snel en schikkerig. Gewone ratten daarentegen zijn veel aanhankelijker en rustiger, naar mijn idee .

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:21

houdt er rekening mee dat chinchilla's heeeel intensieve verzorging nodig hebben, en met gemak 20 jaar oud worden!

zelf heb ik ratten (die ook mee op kamers gaan), ze zijn zindelijk en kunnen dus altijd loslopen, reageren heel goed op mensen zijn actief genoeg om lekker mee bezig te zijn, en lui genoeg om ze niet constant bezig te moeten houden.
Wel altijd met zn tweetjes (van hetzelfde geslacht)!!!!!
Qua aanschaf kosten ze niet veel, een 2ehandskooi kun je ook snel en goedkoop krijgen (minimale maat voor 2 ratten = 70x45x60 ongeveer)
In de kooi hoef je geen duur speelgoed, een huisje voerbak, wat dozen waar ze in kunnen kruipen, een hangmat, wat hout om mee te klauteren.
Bodembedekking is voor mij ong. 2 euro per maand, voer 3 euro per maand.
Als nestmateriaal geef ik ze altijd gescheurde kranten

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:59

Loesjuh schreef:
Ik heb mij laten vertellen dat met name konijnen best alleen kunnen zijn, aangezien ze in het wild ook alleen maar samenkomen om te paren. Natuurlijk is het wel de bedoeling om lekker te knuffelen enzo maargoed ik moet ook wel eens weg.

Een cavia is wel heel leuk, maar die maken zo'n hard geluid soms, dat gepiep. Weet niet of dat wel geschikt is..

Nope dit is niet waar, konijnen leven in groepen. Waarom stampen ze anders om hun soortgenoten te waarschuwen van hun groep. Zie ook www.bunnybin.nl
Ik zou in ieder geval geen konijn nemen, want een zo'n binnenhok vind ik veelste klein voor het beestje en met z'n 2 nog veel kleiner. Als je het wel doet minimaal 2 uiteraard. Ik heb zelf 10 konijnen en die hebben het goed met elkaar

Ik zou iets van hamster nemen dat zijn inderdaad solitaire dieren.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 12:38

@ Faniek: Dat zag ik inderdaad al toen ik gisteravond meer ging opzoeken.

Ik zoek toch eigenlijk een dier dat alleen kan. De aandacht krijgt ie wel van mij, maar twee dieren mag eigenlijk niet.
Dus dan zou een hamster of cavia de enige oplossing zijn, toch?

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:42

Hmm dat wist ik niet eens. Ik weet wel dat veel hamsters echt niet samen KUNNEN. Maar mijn konijnen heb ik altijd alleen gehouden en die waren super blij hoor.

bemoeial

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:54

Konijnen zijn super levendig en gezellig! Als je ze maar behandeld als een kat. Gewoon leren op de bank te springen e.d. en dus zoveel mogelijk los laten lopen als je thuis bent. Sommige spelen ook met een bal. Ze MOETEN ook een wat kleiner hok hebben en als ze nog jong zijn met dak. Indien ze geen hokje hebben worden ze schuw. Als ze alleen zijn en je geeft 'm veel aandacht wordt ie super aanhankelijk (vooral mannetjes) en kan hij bijna niet zonder je. Vrouwtjes zijn wat eigenwijzer en soms lastiger zinlijk te maken. Mannetjes zijn over het algemeen super schoon zolang je ze maar (net als een kat) laat kastreren voor dat ze gaan sproeien (6-8 maanden) . Als je weg moet zijn knaagdieren goed omdat ze hun eten spreiden i.t.t. honden/katten. Als er maar voldoende water is. Bovendien hebben ze vrijwel geen eten nodig als er altijd maar hooi is. Teveel eten zorgt voor een vieze staart. Stinken is absoluut niet het geval als ze gekastreert zijn (ook vrouwtjes!) en bovendien een laagje houten korrels onder in het hok, dit absorbeert als een gek.

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:58

Ik zou zelf helemaal geen beest nemen, ik neem m'n kat ook niet mee,
hoe jammer ik dat ook vind! Hij blijft lekker thuis bij m'n ouders.
Ik hou er niet van als een beest niet naar buiten kan!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 13:15

manzano schreef:
Hmm dat wist ik niet eens. Ik weet wel dat veel hamsters echt niet samen KUNNEN. Maar mijn konijnen heb ik altijd alleen gehouden en die waren super blij hoor.

Wij hebben inderdaad ook wel eens een konijn alleen gehad.
Ook wel eens twee, en dat werd ruzie!

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:08

Chinchilla's kunnen idd niet goed alleen geloof ik en hebben een flinke kooi nodig om lekker te kunnen klimmen en springen.
Maar het zijn wel onwijs gaaave dieren. Ze piepen iig niet zo irritant als een cavia En ze zijn imo wat minder saai dan een hamster of konijn. En ze zien er onwijs schattig uit, als een konijn met muizenoren en een eekhoorntjesstaart

_Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:24

Een hamster kan je goed op kamers houden.
Ze hoeven niet iedere dag verzorging en maken geen storend
lawaai als je een goed loopradje hebt
Ook kunnen ze alleen (behalve roborovski's) en de kooi hoeft
ook niet super veel ruimte in beslag te nemen..
Het nadeel (of voordeel?!) is wel dat ze alleen savonds/snachts
wakker zijn, maar als je dan juist tijd voor ze hebt is dat wel handig

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:30

Een chinchilla is lief!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:31

Een konijn of een cavia zou ik niet snel nemen als je op kamers gaat. Die beestjes hebben toch vrij veel aandacht nodig (en een chinchilla zou ik al helemaal niet nemen, die vragen veel verzorging, ruimte en aandacht).

Toen ik op kamers zat had ik dwerghamster (siberische). Leuke beestjes, kleine kooi (neemt weinig ruimte in).

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:21

Woestijnrat is volgens mij de foutieve naam voor een gerbil.

Als ik jou was, zou ik voor een (syrische) hamster gaan.
Syrische hamsters zijn volgens mij ook sneller zindelijk dan de dwergjes, dus als je een stukje afzet kunnen ze lekker rondlopen. Ook zijn er zoveel verschillen.
www.dehamster.nl

En anders een gerbil: die zijn ook errug leuk!

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:33

Fredt schreef:
Ja, ratten moeten met z'n 2'en! Dan hebben ze gezelschap van elkaar. Een rat kan snel weg kwijnen als ie alleen zit! Als je meer over ratten wilt weten, kan je me PM'en hoor! Ze zijn niet heel moeilijk hoor !

hoeft helemaal niet per see.. ik heb 3 jaar dezelfde rat gehad (erg lang ) en die was alleen dus tja ..

Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:35

cavia of een konijn is wel leuk

yindey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:37

Maroush schreef:
Chinchilla's kunnen idd niet goed alleen geloof ik en hebben een flinke kooi nodig om lekker te kunnen klimmen en springen.
Maar het zijn wel onwijs gaaave dieren. Ze piepen iig niet zo irritant als een cavia En ze zijn imo wat minder saai dan een hamster of konijn. En ze zien er onwijs schattig uit, als een konijn met muizenoren en een eekhoorntjesstaart

Nee chins zijn groepsdieren!
Maar ik denk dat chinchilla's niet handig zijn voor een studenten kamer! Als ze bezig zijn kunnen ze toch behoorlijk wat geluid maken dus dat wil je gewoon niet in je kamer hebben! (Sja het zijn nacht dieren )
En Chins maken ook behoorlijk wat troep!
Maar ze zijn wel superlief!

Zijn degoes niet iets? Moeten ook wel een redelijk grote kooi maar niet zo'n kolosaal ding als chinchilla's!