1 ratje of 2 ratjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

floor__

Re: 1 ratje of 2 ratjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 21:13

Okee! Super bedankt allemaal voor het reageren ik voel me nu ff het blijste meisje van de stad op dit moment

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:14

en dat ze de kooi niet kapot kauwen ze kangen er echt zo doorheen Vind ook dat hij groot genoeg is hoor!
Veel plezier met de ratjes alvast!

poema

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:16

ik heb één ratje, een tweede handsje . Vorige baasje had niet meer zo veel tijd voor haar. Ze is altijd alleen geweest en is als ik het zo bekijk hartstikke gelukkig. Ze is nu al drie jaar, dus ik ga er nu echt niet nog een bij zetten. Maar ik zou als je een jong ratje neemt er gewoon gelijk twee nemen. Maar mij lijkt het dan weer jammer dat ze meer aandacht voor elkaar hebben dan voor jou. Maar daar heb ik geen verstand van dus dat weet ik niet.

floor__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 21:19

Het ligt er ook aan, als ze in hun eentje van de winkel vandaan komen dan kan je er denk ik ook beter 1 nemen ofzo. Maar waar ik ze ga kopen zitten ze met z'n 5en in een kooi, dus dan is het beter als ik daar gewoon 2 van neem. Dan hebben ze elkaar tenminste nog.

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:24

Ik heb zelfs een hele grote groep van 15 en ze zijn nogsteeds hardstikke blij om mij te zien dus het is niet dat ze minder tam zijn als je een grote groep hebt.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:29

ik zou dan twee vrouwtjes nemen. ik had twee mannetjes en die waren constant aan het vechten. hoorde laatst van mijn moeder dat de een de ander opgegeten heeft en dat er alleen nog een leeg vel en een ruggegraat over was. waarom die rat dat doet en of ie t gedaan heeft toen de ander dood was of leefde mogen jullie mij vertellen want heb daar geen verstand van... mocht ie m vermoord hebben pleit dat dus voor twee vrouwtjes...

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 23:03

Je zou er beter twee kunnen pakken inderdaad! Dat je dan meer van de ander zal gaan houden dan van de een zou eigenlijk geen probleem moeten zijn aangezien ze elkaar dan dus hebben! Weet niet wat voor hok je hebt/neemt maar deze moet wel groot genoeg zijn zodat ze meer ruimte hebben dan alleen om te slapen. Bijvoor keur een hoge kooi met tralies waar ze lekker in kunnen klimmen!

Ik raad je trouwens aan om naar een rattery te gaan! De ratten in de dierenwinkel zijn vaak inteelt en hebben sneller kans op ziektes en leven vaak (hoeft niet, mijn ratje uit de dierenwinkel is 5 geworden) minder lang. Maar als je hier dus rekening mee houd en denkt van "ik wil die ratjes in de dierenwinkel ook een fijn leventje geven" moet je dat doen. Al heb je bij een rattery dus vaker wat betere ratten!

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 23:09

lovertjj schreef:
Ik heb besloten:

ik neem 2 vrouwtjes, en ik heb een kooi gezien van 50 diep, 75 breed en 95 cm hoog. Is dat groot genoeg?

Perfecte maat kooi! En dat die zo diep is houd ook weer zooi in het hok. Neem trouwens geen zaagzel maar zachte kattenkorrels of speciaal ratten grind! Vaak hebben ratten last van hun luchtwegen door het stoffige zaagsel
Mijn muizen zitten op kattenkorrels van natuurbasis, ronde staafjes van samengeperst zaagsel/hout. En het houd de nare geur ook nog eens weg! Verder zit in hun nestje gewoon lekker zacht wc papier. Idem bij mijn rat toen, die trouwens ook een tijd op zaagsel had gezeten maar regelmatig aan het niezen was.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 23:49

Heel heel goed dat je 2 ratjes neemt! Een rat alleen is gewoon het ergste wat je kan doen

Het is wel zo dat vrouwtjesratten sneller tumoren krijgen (melkkliertumoren, enz...) dan mannetjes daarom ben ik nu ook overgestapt naar mannetjes omdat mijn vorige ratjes bijna allemaal melkkliertumoren hadden gekregen.

Maar in ieder geval heel veel plezier met je ratjes en breng eens een bezoekje in het Rattentopic

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:21

Heee soprano.. hoe wonderbaarlijk jij ook hier tot snel in Rattentopic

@Topicstarter.. Goed dat je hebt gekozen voor 2ratjes, 1 of 2 maakt in mijn ogen quas onderhoud geen verschil, je merkt er vrij weinig van.. En voor de ratten is het zoveeeeel beter.. Informeer je zelf goed over alles al voer, bodembedekking, karakter, ziektes, en de kooi Is erg belangrijk.. Kijk ook eens in ons Rattentopic.

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:29

Ik had er eerst 3 en toen na een aantal verstreken jaren er 1-tje alleen achterbleef, kwijnde ze ontzettend weg. Ik heb niet lang daarna een rat uit het asiel gehaald en ze waren direct helemaal dol op elkaar en het zielige weg kwijnende oudje knapte ontzettend op. De rat uit het asiel, Ricky, bleek zwanger en beviel 6 dagen nadat ik haar in huis had gehaald. Ze was pas 2 weken in het asiel geweest en was binnen gebracht als zwerver, dus is ze waarschijnlijk gedumpt door het vorige baasje wegens de zwangerschap (denk ik). Ze kreeg 12 jongen en de meeste zijn goed ondergebracht en de 4 overgebleven dames heb ik gehouden. (en de moeder en het oudje uiteraard )

Ik heb wel vaker nesten gehad en vaker 11 ratten gehad, die had ik dan in een frettenkooi met gedraaide sluiting, ook handig in verband met ratten die deurtjes kunnen openen Ratten worden niet meer of minder tam door in een groep samen te zijn. Het ligt ook erg aan het karakter van de rat zelf, de een laat zich makkelijker trainen dan de ander

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:43

http://www.ratten.nl/phpbb2/index.php

een forum met veel rattenkenners!

verstandig dat je er twee hebt genomen!
Alles over bodembedeking, voer, inrichting van de kooi, ziektes,voortplanting enzovoorts staat op het forum!

floor__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 18:54

Oke, heeeel erg bedankt allemaal voor het reageren! Ik heb echt super veel zin in woensdag (dan ga ik ze kopen)!

Larish schreef:
Ik raad je trouwens aan om naar een rattery te gaan! De ratten in de dierenwinkel zijn vaak inteelt en hebben sneller kans op ziektes en leven vaak (hoeft niet, mijn ratje uit de dierenwinkel is 5 geworden) minder lang. Maar als je hier dus rekening mee houd en denkt van "ik wil die ratjes in de dierenwinkel ook een fijn leventje geven" moet je dat doen. Al heb je bij een rattery dus vaker wat betere ratten!

Hm.. dat is misschien wel zo, maar ik heb ook op sites gekeken, maar al die rattery's zijn heel ver weg van waar ik woon... Beetje onhandig dus... Maar ik ga ze kopen bij de Intratuin, en een vriendin van me heeft er daar ook een ratje vandaan, en dat is ook gewoon een heel goed beestje

Ik zal ook zeker even in het rattentopic kijken!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:59

Ik zou ze maar niet bij de intratuin kopen.
De intratuin is een tuincentrum, geen dierenwinkel, en al helemaal geen rattery!

Bij de tuincentra, dierenwinkels koop je vaak ratjes van de broodfokker, slangenfokker.
En hoe meer wij kopen bij de dierenwinkels, tuincentra, hoe meer ze vrolijk doorfokken. ( goede dierenwinkels uitgezonderd... die zijn er, denk aan een eigen lijn opgezet en etc. )
Lekker veel inteelt dus, en de kans is velen malen groter op kanker en andere ziektes.

Bij een rattery selecteren ze op lijnen, goede eigenschappen, gezondheid en stoppen ze bijv met de * fok/lijn* als een rat kanker krijgt o.i.d. Ook hebben ze de rittens al van jongs af aan vast. Gegarandeerd tamme ratjes dus!

Mijn ratten komen altijd van een rattery. En zoals je zelf nu al weet, minimaal 2 ratten nemen dus:) 2 ratten uit hetzelfde netsje, en dezelfde sekte. Uit hetzelfde nestje hoeft niet, maar zoals ik lees ben jij een * beginner* en uit hetzelfde nestjes heeft een nihile kans op ruzies en etc.

p.s denk bij een kooi aan eentje van rond de 50 bij 70 cm.
Met spijltjes. Zoals de Ferplast Jenny ( = ook voor fretten ) bijv. Let er wel op dat de spijltjes niet te ver uitelkaar staan ( zoals konijnen hokken, en sommige fretten hokken. )
veel succes met je toekomstige ratjes.

floor__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 19:19

Oow... Maar weet jij een rattery in de buurt van Pijnacker (5km van Delft) dan?

hOlly_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:15

Je zou ook eff google kunnen gebruiken..
in het noorden zijn volgens mij best veel rattery's
en ook mijn ratjes komen van een rattery.. ik heb echt wel wat langer gereden als 5 km.. En dat is het zker waard..
ZULKE LIEVE RATJES ALS IK NU HEB KRIJG IK NOOIT MEER..
teminste ze zijn super mega schattig en liieeeeef!

een half uurtje rijden of langer (misschien 3 kwartier is het zeker waard )

Soprano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:42

lovertjj schreef:

Ik heb een beetje voor je rondgezocht:

http://www.ratterybluemoon.nl/ Is in Haarlem, 44 minuten met de auto rijden.

http://www.ratcity.nl/ Is in Huizen, 57 minuten rijden.

http://home.tiscali.nl/debarrelrat/website/ Is in Alkmaar, 49 minuten rijden.

http://www.scabers.tk/ Is in Amstelveen, 38 minuten rijden.

Hopelijk heb je er wat aan Maar haal alsjeblieft geen ratten uit een dierenwinkel of tuincentra! De enigste wie je daar mee helpt zijn de broodfokkers die ongezonde ratten kweken puur voor het geld!

Deze banner zegt genoeg denk ik
Afbeelding

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:36

@soprano, misschien bij 'ja' ook het asiel? ik vind dat ratten die daar terecht komen ook recht hebben op een goed te huis en veel aandacht!

Soprano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:03

orri schreef:
@soprano, misschien bij 'ja' ook het asiel? ik vind dat ratten die daar terecht komen ook recht hebben op een goed te huis en veel aandacht!

Tuurlijk! Ik ben zelf vrijwilgster in een asiel en alle beestjes verdienen daar een goede thuis. Ratten hebben wij nog nooit in het asiel gehad, muizen wel.
Je hebt ook in Leiden een rattenopvang? Maar ik vind er niet veel van terug...

floor__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 17:51

Soprano schreef:
lovertjj schreef:

Ik heb een beetje voor je rondgezocht:

http://www.ratterybluemoon.nl/ Is in Haarlem, 44 minuten met de auto rijden.

http://www.ratcity.nl/ Is in Huizen, 57 minuten rijden.

http://home.tiscali.nl/debarrelrat/website/ Is in Alkmaar, 49 minuten rijden.

http://www.scabers.tk/ Is in Amstelveen, 38 minuten rijden.

Hopelijk heb je er wat aan Maar haal alsjeblieft geen ratten uit een dierenwinkel of tuincentra! De enigste wie je daar mee helpt zijn de broodfokkers die ongezonde ratten kweken puur voor het geld!

Deze banner zegt genoeg denk ik
Afbeelding

Oke, heeel erg bedankt! Ik heb een rattery een e-mailtje gestuurd, dus nu nog maar op antwoord wachten En als dat nog lang duurt bel ik wel ff Ik heb ook al een kooi gekocht.. Wow, echt super groot Elke dag als ik naar de kooi kijk denk ik weer: 'Ooh had ik ze maar al ' Maarja, ik moet geduld hebben, want bijna alle ratjes die ik kon vinden waren al gereserveerd.. Maar zo schijnt dat altijd te gaan...

btw; leuk plaatje