Wat is de beste manier om een hondje te straffen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lysette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:43

LauEef schreef:
Pff, wat een uit eenlopende reacties zeg

Iig: we hebben de vuinisbak verplaatst. Daar kan ze al niks meer uit halen.
Maar nu gaat ze waars. weer ergens anders iets vandaan halen. We kunnen toch niet heel ons huis verplaatsen?
Verder er liggen hier wel 4 tot 5 verschillende boutjes waar ze op kan kauwen, er liggen ook tennisballen en nog wel andere speeltjes. Maar daar kijkt ze niet eens naar.
Ze kan via de ramen naar buiten kijken enz.
En we lopen ook wel vaak met dr. Vaak gewoon om even te plassen of te poepen maar ik wandel wel een aardig stuk met haar en mijn moeder of broertje ook!
Dus afwisseling heeft ze ook genoeg.
In de toekomst willen we onze tuin omheinen zodat ze daar kan los lopen alleen wat doet mevrouw: ze gaat aan het hek knabbelen en maakt een gat zodat ze er door kan.
Ik had daar eerst ook een topic over geopent en daarin zeiden ze dat we meer met haar moesten wandelen, dat doen we nu dus maar nu is ze nog steeds ondeugent.

Ligt het nu gewoon aan ons of hebben we gewoon een probleem hondje? (ze is nu anderhalf jaar).
Kan het probleem ook minder worden als we haar laten helpen? (Laten sterriliseren?)

Over dat 'halstertje' die hebben wij ook. We hebben die 2 weken gebruikt en nu kan ze zonder! Het werkt dus wel goed!

Doet ze het alleen als jullie weg zijn of ook als jullie thuis zijn?
Een kong is zowiezo erg leuk, die kun je vullen met wat lekkers en daar zijn ze een hele tijd mee bezig!
Castreren maakt niet uit.

Ellebel

Re: Wat is de beste manier om een hondje te straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:26

Citaat:
Maar 'dominant zijn' over je hond hoeft gelukkig niet meer

En toch zijn bina alle problemen op de gedragspoli terug te voeren op een verstoorde dominantie-verhouding. Zo gauw de hond duidelijk is wie de baas is, wordt hij niet alleen veel braver, maar ook veel zelfverzekerder. Honden die niet weten waar ze staan zijn vaak enorm onzeker, maar gaan ook proberen. En daar zien we dan op de poli de uitwassen van terug. En dat gaat echt ver hoor, eigenaren die helemaal kapot gebeten worden door de hond, terwijl het diertje zelf ook niet lekker in zijn vel zit. En dan moet je ze na een maandje of twee oefenen weer eens terug zien.
Ik snap ook niet dat dat zo erg is, dominant zijn. Ik weet niet hoe jij dat voor je ziet? Ik bedoel, je hoeft de hond niet continu naar beneden te schoppen. Vaak zijn hele subtiele dingen al genoeg.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:15

Gedragspoli? Heb je het dan over Utrecht? Wat Bart Knol opgezet heeft? Daar gaat het over 'dominantie' ja .

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:21

Lysette schreef:
LauEef schreef:
Pff, wat een uit eenlopende reacties zeg

Iig: we hebben de vuinisbak verplaatst. Daar kan ze al niks meer uit halen.
Maar nu gaat ze waars. weer ergens anders iets vandaan halen. We kunnen toch niet heel ons huis verplaatsen?
Verder er liggen hier wel 4 tot 5 verschillende boutjes waar ze op kan kauwen, er liggen ook tennisballen en nog wel andere speeltjes. Maar daar kijkt ze niet eens naar.
Ze kan via de ramen naar buiten kijken enz.
En we lopen ook wel vaak met dr. Vaak gewoon om even te plassen of te poepen maar ik wandel wel een aardig stuk met haar en mijn moeder of broertje ook!
Dus afwisseling heeft ze ook genoeg.
In de toekomst willen we onze tuin omheinen zodat ze daar kan los lopen alleen wat doet mevrouw: ze gaat aan het hek knabbelen en maakt een gat zodat ze er door kan.
Ik had daar eerst ook een topic over geopent en daarin zeiden ze dat we meer met haar moesten wandelen, dat doen we nu dus maar nu is ze nog steeds ondeugent.

Ligt het nu gewoon aan ons of hebben we gewoon een probleem hondje? (ze is nu anderhalf jaar).
Kan het probleem ook minder worden als we haar laten helpen? (Laten sterriliseren?)

Over dat 'halstertje' die hebben wij ook. We hebben die 2 weken gebruikt en nu kan ze zonder! Het werkt dus wel goed!

Doet ze het alleen als jullie weg zijn of ook als jullie thuis zijn?
Een kong is zowiezo erg leuk, die kun je vullen met wat lekkers en daar zijn ze een hele tijd mee bezig!
Castreren maakt niet uit.

Ze doet het vooral als we dr zijn.
Als ze alleen is gaat ze meestal slapen.
We hebben al gedacht aan zo'n bal, maar we hebben nog niet echt iets gevonden en ook nog niet echt gezocht (maar daar moeten we iets aan doen)

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:06

Mag ik vragen wat voor hond je hebt? (of ik heb er overheen gelezen, kan ook).

Mijn hond heb ik nog nooit geslagen, ik vind dat een beetje overbodig.

Maar het feit dat ze niet naar je stemverheffing luistert, vind ik een teken dat ze geen respect voor je heeft.

Misschien kan iemand op een hondenschool je verder helpen?

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 20:22

We hebben een beagle (en ook nooit meer!).
Ze luistert wel naar stemverheffing (ze laat het voorwerp los) maar ze het gedrag stopt niet!

Ja, we zijn net verhuist en ik weet dus ook eigenlijk niet of hier in de buurt een hondenschool is.
Als ik die vind wil ik er wel heen gaan... (maar dan moet ik wel mogen )

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:38

Maken jullie gebruik van een bench of niet? Wij namelijk wel, is erg handig. Wanneer meneer doet wat niet mag gaat hij er gewoon in. Als hij door blijft klieren en wij hem zat worden, hop dan moetie erin.
Ook als wij gaan eten of wat gaan drinken moet hij erin. Hij is namelijk zo brutaal om met zijn voorpoten op tafel te gaan en lekker in je bord te gaan zitten neuzen. Of je cola uit je glas te likken. Alstie dat nou eens bij de hete koffie deed is hij het misschien meteen eens een keertje goed afgeleerd
Nu hij begint te puberen word het al helemaal een draak

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:55

Citaat:
Wat Bart Knol opgezet heeft? Daar gaat het over 'dominantie' ja

Oh die is er al lang niet meer!!! We hebben Schilder, die is juist heel erg van het belonen van goed gedrag ipv het bestraffen van fout gedrag. Ben ik nog steeds heel erg benieuwd wat jij problematisch vindt aan dominant zijn over je hond, wat voor een dramatische taferelen stel je je daar bij voor ?

audd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:58

Hmmm...bij mijn hond is met een boze toon "nee" of "foei" zeggen al genoeg.
Ze blaft echt heel veel; als er word aangebeld, ze vanuit huis onbekende mensen ziet langslopen, als er visite is, als ze iets vreemds hoort.
En ja; stemverheffen werkt gewoon het beste, want de bench erbij halen doen we alleen als er iets stukgebeten is ofzo.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:20

LauEef schreef:
Ze luistert wel naar stemverheffing (ze laat het voorwerp los) maar ze het gedrag stopt niet!

Ja, we zijn net verhuist en ik weet dus ook eigenlijk niet of hier in de buurt een hondenschool is.

Neem eens contact op met Leen Van Beylen uit Mol (B)leen_vanbeylen@yahoo.com Zij is een erg aardige fokker van Beagles en ze jaagt ook met haar meute. Dit betekent dat haar beagles wél luisteren...... Ze wil je vast wel helpen met beagle-specifieke tips.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:24

Ellebel schreef:

Ben ik nog steeds heel erg benieuwd wat jij problematisch vindt aan dominant zijn over je hond, wat voor een dramatische taferelen stel je je daar bij voor ?

't Gaat er niet om wat ík me erbij voorstel, Ellebel. Ik ken alle boekjes en stromingen wel. 't Gaat erom wat mén zich erbij voorstelt...... en dat is meestal iets anders dan een baasje die zo nodig als eerste door de deur wil. Wil je dat mensen een beetje positief met hun hond omspringen (je hebt hem toch voor je lol??) dan moet je volgens mij het hele woord 'dominant' laten varen.

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:34

bij onze hondenschool zeide ze ons, dat we foei moeste roepen, ma echt op de toon dat je kwaad bent

en mijn hondje, die doet dan zen oorkes plat en likt me,
en ik ben zacht en geef dan toe :p

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:07

We hebben net een week een pup van nu 9 weken. Een kruising malthezer- teckel...supernieuwsgierig, erg slim en zooo ondeugend.
Ze bijt overal in, springt tegen vanalles op, sleept alles overal naartoe. Pantoffels zijn niet veilig, knuffels op de vloer die gaan mee naar haar zitzak..en zelfs de zitzak wordt onder handen genomen.

Dit alles op een erg speelse, onschuldige manier, ze maakt het niet kapot. Het is natuurlijk erg grappig haar rond te zien hobbelen met al dat spul.
Maar nu is ze jong en klein, straks is ze ouder (en nog steeds klein natuurlijk) en dan is dit gedrag niet meer leuk!

We gaan zeker op puppytraining, we beginnen over 2 weken. Aan haar gedrag te zien zal ze dit ook echt leuk vinden. En we zijn duidelijk en consequent. Tikken geven helpt niet, en ik heb het een keer gedaan en ze vond het erg eng. Ze schrikt heel erg en wordt dan bang van de hand die haar voedt! Dus dat doen we niet. Foei zeggen doen we ook, maar dan max 3 keer. Ik kan wel tig keer foei roepen maar dan heeft het echt geen uitwerking meer.
Springt ze tegen de bank op, duw ik haar heel voorzichtig weg en roep op een duidelijke manier..FOEI..dit herhaal ik 2 keer, daarna zeg ik niets meer, maar de handeling blijft hetzelfde.

De eerste paar dagen duurde dit wel 20 keer voordat ze reageerde, nu een volle week later hoef ik het nog maar max 2 keer te doen en ze gaat al weg of spelen.
Bijten vind ik rampzalig. Ze mag best spelen, maar madame heeft zulke scherpe tandjes en in haar overenthousiasme bijt ze redelijk door. Dan roep ik AUW of FOEI en stopt ze met bijten? Geef ik haar haar speeltje waar ze op kan bijten. Stopt ze niet? Dan beweeg ik niet meer...dan is het spelen en bijten zo klaar.

De pantoffels gaan weg uit haar bereik, evenals de knuffels en andere dingen waar ze mee sleept. Na een tijdje gaan ze weer terug op de plek en doet ze het weer, dan gaan ze weer weg.

We hebben een bench en die is bedoeld als haar veilige huisje. Dus ze eet daarin en krijgt haar snoepjes of in de bench of op haar zitzak. Het is de bedoeling dat ze wanneer ze alleen thuis is ze daarin verblijft. Als ik haar dus straf en opsluit in de bench, heeft dit een averechts effect!!! Ik ben hier ook geen voorstander van, maar iedereen heeft zo zijn/ haar eigen manieren. Zolang het diervriendelijk blijft en zowel mens als dier er baat bij hebben, waarom niet?

Straffen doe je met je stem. Duidelijk en consequent. Ik schreeuw niet als ik haar afstraf, wel als ze niet doet wat ze echt niet mag en om haar dan te laten schrikken. Zoals gisteren....hing ze aan de gordijnen...toen ik het zag riep ik heeeeel hard haar naam en weg was ze...ze ging er ook niet meer naar terug maar ging met haar knabbeltouw spelen! En ze wordt echt niet bang van mij hoor.

Mijn moeder is echt een tut met haar. Wel duidelijk en consequent en ze luistert goed naar haar, maar ik ben net iets strenger en dat verschil merk je duidelijk! We zitten zeker op 1 lijn en dat scheelt al de helft!

Echt, je ziet wat af met zo een puppy en sowieso is het opvoeden van een hond niet makkelijk. Plus dat je nooit klaar bent natuurlijk. Na de puppytijd is het opvoeden nog niet voorbij!

Ik zou echt goed nadenken wat ik wil met mijn hond! Wil ik een hondje dat gehoorzaamd en waar we plezier mee hebben op een manier zodat het hondje lekker in zijn vel zit? Of wil ik ertegenop zien thuis te komen naar dat hondje dat niet luistert en ik het liefst achter het behang zou plakken?

Voor mij is de keuze duidelijk, en omdat ikzelf geen expert ben, ga ik ook op training met haar. Belangrijk is dat iedereen in huis op dezelfde lijn zit. Vandaar dat we allemaal meegaan naar training.

Dominant zijn hoeft mijns inziens niet te betekenen dat je een hond in elkaar schopt of alleen maar streng bent. Een hond ziet de mensen die in hetzelfde huis wonen als hij/ zij als roedel. Er is altijd 1 leider, zolang de hond de leider niet is zie ik geen probleem. Zodra je toe gaat geven, ben je verloren en heb je grote kans op grote problemen. De meeste problemen met huisdieren worden veroorzaakt door de baasjes zelf! Kijk op zonder maar eens naar SBS

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:44

Laverne schreef:
We hebben net een week een pup van nu 9 weken. Een kruising malthezer- teckel...supernieuwsgierig, erg slim en zooo ondeugend....

Mijn zus heeft ook een kruising teckel-malthezer. Nu 1,5 jaar. Had er nog nooit van gehoord en nu zie ik dus dat er meer van dit soort kruisingen bestaan.

Hoe ziet die van jullie eruit? Die van mijn zus is een soort langwerpige malthezer, met een teckelkop. Maar ze is super slim.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 10:49

Nannes schreef:
Maken jullie gebruik van een bench of niet? Wij namelijk wel, is erg handig. Wanneer meneer doet wat niet mag gaat hij er gewoon in. Als hij door blijft klieren en wij hem zat worden, hop dan moetie erin.
Ook als wij gaan eten of wat gaan drinken moet hij erin. Hij is namelijk zo brutaal om met zijn voorpoten op tafel te gaan en lekker in je bord te gaan zitten neuzen. Of je cola uit je glas te likken. Alstie dat nou eens bij de hete koffie deed is hij het misschien meteen eens een keertje goed afgeleerd
Nu hij begint te puberen word het al helemaal een draak

Ja, we hebben een bench. Maar wat Laverne zegt. Ze slaapt er 's avond in dus ze moet zich er veilig in voelen. Als ze er in gaat moet ze weten dat ze dan niet stout is geweest!

Rosita schreef:
LauEef schreef:

Neem eens contact op met Leen Van Beylen uit Mol (B)leen_vanbeylen@yahoo.com Zij is een erg aardige fokker van Beagles en ze jaagt ook met haar meute. Dit betekent dat haar beagles wél luisteren...... Ze wil je vast wel helpen met beagle-specifieke tips.

Dankjewel voor het e-mailadres! Ik ga contact met haar opnemen want dat klinkt heel goed!

Laverne schreef:
We hebben net een week een pup van nu 9 weken. Een kruising malthezer- teckel...supernieuwsgierig, erg slim en zooo ondeugend.
Ze bijt overal in, springt tegen vanalles op, sleept alles overal naartoe. Pantoffels zijn niet veilig, knuffels op de vloer die gaan mee naar haar zitzak..en zelfs de zitzak wordt onder handen genomen.

Dit alles op een erg speelse, onschuldige manier, ze maakt het niet kapot. Het is natuurlijk erg grappig haar rond te zien hobbelen met al dat spul.
Maar nu is ze jong en klein, straks is ze ouder (en nog steeds klein natuurlijk) en dan is dit gedrag niet meer leuk!

We gaan zeker op puppytraining, we beginnen over 2 weken. Aan haar gedrag te zien zal ze dit ook echt leuk vinden. En we zijn duidelijk en consequent. Tikken geven helpt niet, en ik heb het een keer gedaan en ze vond het erg eng. Ze schrikt heel erg en wordt dan bang van de hand die haar voedt! Dus dat doen we niet. Foei zeggen doen we ook, maar dan max 3 keer. Ik kan wel tig keer foei roepen maar dan heeft het echt geen uitwerking meer.
Springt ze tegen de bank op, duw ik haar heel voorzichtig weg en roep op een duidelijke manier..FOEI..dit herhaal ik 2 keer, daarna zeg ik niets meer, maar de handeling blijft hetzelfde.

De eerste paar dagen duurde dit wel 20 keer voordat ze reageerde, nu een volle week later hoef ik het nog maar max 2 keer te doen en ze gaat al weg of spelen.
Bijten vind ik rampzalig. Ze mag best spelen, maar madame heeft zulke scherpe tandjes en in haar overenthousiasme bijt ze redelijk door. Dan roep ik AUW of FOEI en stopt ze met bijten? Geef ik haar haar speeltje waar ze op kan bijten. Stopt ze niet? Dan beweeg ik niet meer...dan is het spelen en bijten zo klaar.

De pantoffels gaan weg uit haar bereik, evenals de knuffels en andere dingen waar ze mee sleept. Na een tijdje gaan ze weer terug op de plek en doet ze het weer, dan gaan ze weer weg.

We hebben een bench en die is bedoeld als haar veilige huisje. Dus ze eet daarin en krijgt haar snoepjes of in de bench of op haar zitzak. Het is de bedoeling dat ze wanneer ze alleen thuis is ze daarin verblijft. Als ik haar dus straf en opsluit in de bench, heeft dit een averechts effect!!! Ik ben hier ook geen voorstander van, maar iedereen heeft zo zijn/ haar eigen manieren. Zolang het diervriendelijk blijft en zowel mens als dier er baat bij hebben, waarom niet?

Straffen doe je met je stem. Duidelijk en consequent. Ik schreeuw niet als ik haar afstraf, wel als ze niet doet wat ze echt niet mag en om haar dan te laten schrikken. Zoals gisteren....hing ze aan de gordijnen...toen ik het zag riep ik heeeeel hard haar naam en weg was ze...ze ging er ook niet meer naar terug maar ging met haar knabbeltouw spelen! En ze wordt echt niet bang van mij hoor.

Mijn moeder is echt een tut met haar. Wel duidelijk en consequent en ze luistert goed naar haar, maar ik ben net iets strenger en dat verschil merk je duidelijk! We zitten zeker op 1 lijn en dat scheelt al de helft!

Echt, je ziet wat af met zo een puppy en sowieso is het opvoeden van een hond niet makkelijk. Plus dat je nooit klaar bent natuurlijk. Na de puppytijd is het opvoeden nog niet voorbij!

Ik zou echt goed nadenken wat ik wil met mijn hond! Wil ik een hondje dat gehoorzaamd en waar we plezier mee hebben op een manier zodat het hondje lekker in zijn vel zit? Of wil ik ertegenop zien thuis te komen naar dat hondje dat niet luistert en ik het liefst achter het behang zou plakken?

Voor mij is de keuze duidelijk, en omdat ikzelf geen expert ben, ga ik ook op training met haar. Belangrijk is dat iedereen in huis op dezelfde lijn zit. Vandaar dat we allemaal meegaan naar training.

Dominant zijn hoeft mijns inziens niet te betekenen dat je een hond in elkaar schopt of alleen maar streng bent. Een hond ziet de mensen die in hetzelfde huis wonen als hij/ zij als roedel. Er is altijd 1 leider, zolang de hond de leider niet is zie ik geen probleem. Zodra je toe gaat geven, ben je verloren en heb je grote kans op grote problemen. De meeste problemen met huisdieren worden veroorzaakt door de baasjes zelf! Kijk op zonder maar eens naar SBS

Ik ga dit onthouden voor als ik (ooit?) nog eens een hondje neem!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:31

Ik heb lang niet alles gelezen, want het was weet ik het hoeveel en ik heb niet zoveel tijd
Maar ik zou zeggen: Als zij of hij te ver gaat, geef hem eens een mep!
Of een draai om z`n oren!
Honden zijn niet van poppenstront!
Je kunt wel blijven gillen: FOEI, STOUT, NEE!
Maar na een tijdje heeft hij door dat je er verder toch nix aan doet, en als ie een beetje slim is, gaat ie steeds verder...
Waarschijnlijk zal ik hier wel wat reactie op krijgen, maar jammer dan..
Ik vind dat je een hond ook best een draai om z`n oren mag geven, maar let wel op dat je dat ALLEEN doet als je hem betrapt! Dus niet nog eens als hij het al een half uur eerder uitgevreten heeft!
SUc6!
Groetjes, [***]

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:09

Straffen heef geen enkele zin. Negatieve aandacht is ook aandacht en een hond ziet aandacht als beloning voor zijn gedrag. Met "straffen" houd je dus het gedrag in stand!

Het beste is om óf een werpketting te gooien (ik heb overigens goede ervaringen met een grote bos sleutels) op het moment dat ze de vuilnisbak leeghaalt óf een grote bus gevuld met knikkers over de tegels te rollen. Nadeel is natuurlijk dat ze dan leert dat ze dat niet mag doen als jullie thuis zijn. Wat je zou kunnen proberen is om die werpketting te gooien vanuit een positie waar ze jou niet kan zien. Overigens moet je de ketting niet óp de hond gooien natuurlijk, maar op de straat. Of je verdekt opstellen en twee pannendeksels tegen elkaar aan slaan op het moment dat ze iets stouts doet. Zij associeert haar gedrag dan met een eng geluid (onaangenaam). Doe dit even consequent en ze is er zo vanaf.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:13

Ik neem aan dat je wel met je hond naar puppycursus of iets dergelijks geweest bent/of nog steeds op zit. Zij zullen veel adviezen voor je hebben. En onthou, ALLES wat een hond doet is goed, als je niet blij met zijn gedrag bent komt dat doordat de eigenaar FOUT is! Niet de hond! Succes ermee!

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:08

ff een beetje offtopic @wyko...ze is erg apart aangezien ze blond is met lichtzwarte haren erdoor. Ze gaat volgens mij richting ruwharige teckel. Ze is erg slim en bijdehand en heeft erg veel humor. Tis een leuke kruising!

Weer on-topic

@freialover; als ik mijn hondje sla, dan vliegt ze door de kamer . Nee, alle gekheid op een stokje, bij het nekvel pakken doet de moeder ook. Dat vind ik persoonlijk nog net kunnen, maar ik ga geen tikken uitdelen. Tis sowieso een beestje van niets en ik ben absoluut geen voorstander van fysieke straffen.

Ik ben onlangs gaan kijken bij een hondentraining om me te oriënteren. Daar zag ik onder toeziend oog van instructeurs mensen hun hond extreem ruw behandelen. Een hele grote zwarte hond, formaat dobermann ongeveer, werd met de knie van de baas tegen zijn hoofd naar achteren " geschopt". Zo een grote hond bijt wel van zich af denk je....oren plat hoor en doodsbang dat ie was...Het spijt me, maar ik wens niet zo een relatie met mijn hond. Daar ga ik dan ook echt niet heen met mijn hondje.

De ene hond is de andere niet, maar ik merk wel dat onze pup extreem gevoelig is. Inderdaad, ze is niet van poppestront, want omdat ze zo klein is en ze zo rondhuppelt struikel je er soms bijna (letterlijk) over

Ik maak zelf soms rare geluiden om haar af te leiden. Dit werkt ook. Als ik ineens een rare kreet geef stopt ze accuut met waar ze mee bezig is. Ze ziet dat het van mij afkomt, ik hoef dan maar stouterd of foei te zeggen en het is klaar. Ze heet Dribbel, en als ik de r rollend uitspreek en mijn stem wat lager maak, weet ze direct dat er iets niet goed is. Echt, maak je stem lager als ze iets niet goed doen en je zult zien dat dit een heel ander effect sorteert!

Natuurlijk blijft een hond een dier en blijven ze je uit proberen. Je kunt dit ook zien als een teken van intelligentie natuurlijk. Ze weten dondersgoed dat ze het niet mogen doen hoor, maar tis toch leuk om baasje uit te proberen... Doe hier dan wat mee. Is je hondje erg actief en leergierig, ga inderdaad trainen. Er is zoveel meer...behendigheid, gehoorzaamheid, flyball, ga van mijn part fietsen met je hond.

Het is nu eenmaal zo dat je consequent en duidelijk moet zijn en blijven!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:39

Nannes schreef:
Maar we leren idd volg oefening. Eerst aandachtsoefeningen dat hij altijd aandacht voor jouw heeft als jij dat van hem vraagt, en dan pas oefenen met volg omdat je dan die aandacht van hem hard nodig hebt zonder dat snoepje.

wij leerden onze handen in 2 vuisten boven erlkaar voor je borst te houden met een brokje erin en dan zijn naam, reactie is snoepje. Dan uitstellen, over 5 seconden pas het snoepje erin enz.
Nu houden we onze handen ook op die manier, maar dan gewoon met de riem erin. En hij trapt er nog in ook, maar blijft dus wel netjes naast je lopen dan
En dan steeds een andere kant op lopen, vooruit, achteruit, naar links enz. dat hij die aandacht wel naar jouw moet hebben anders wordt hij omver gelopen

Ja zo hadden wij het ook geleerd! onze hond is ook een erge snuffelaar en dan komt niet altijd goed uit als zijn riem te kort is haha vooral als hij je in een veld trekt waar het vol hondepoep ligt

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:48

lieniminnie schreef:

Ja zo hadden wij het ook geleerd! onze hond is ook een erge snuffelaar en dan komt niet altijd goed uit als zijn riem te kort is haha vooral als hij je in een veld trekt waar het vol hondepoep ligt

hou daar maar over op. Eerst zit je hondje onder de strond en daarna loop ik er ook nog ff in
En dat ganzenpoep eten is ook zwaar irri. Ontlopen kan haast niet, want die beesten poepen overal hier

lieniminnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:55

@Nannes: hahah ja, of hij loopt oliedom naar die ganzen toe hahahah

Trouwens, een rangorde schikken kan ook door bijvoorbeeld te zorgen dat jou hondje pas na jullie eet, en laat hem eerst zitten en wachten, zet zijn bak neer en als je dan toemaar zegt mag hij pas eten.... Mijn hond weet dat wij de baas zijn zonder dat hij bang is of dat wij dominant over hem zijn....
Het kan er ook aan liggen dat ze nog klein is, en het is jammer dat ze het hek kapot maakt, anders kon ze daar lekker rennen!
Wij hebben onze hond veel kunstjes geleerd, misschien dat ze dan wat discipline krijg?

Monchou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:18

Laverne schreef:
ff een beetje offtopic @wyko...ze is erg apart aangezien ze blond is met lichtzwarte haren erdoor. Ze gaat volgens mij richting ruwharige teckel. Ze is erg slim en bijdehand en heeft erg veel humor. Tis een leuke kruising!

Weer on-topic

@freialover; als ik mijn hondje sla, dan vliegt ze door de kamer . Nee, alle gekheid op een stokje, bij het nekvel pakken doet de moeder ook. Dat vind ik persoonlijk nog net kunnen, maar ik ga geen tikken uitdelen. Tis sowieso een beestje van niets en ik ben absoluut geen voorstander van fysieke straffen.

Ik ben onlangs gaan kijken bij een hondentraining om me te oriënteren. Daar zag ik onder toeziend oog van instructeurs mensen hun hond extreem ruw behandelen. Een hele grote zwarte hond, formaat dobermann ongeveer, werd met de knie van de baas tegen zijn hoofd naar achteren " geschopt". Zo een grote hond bijt wel van zich af denk je....oren plat hoor en doodsbang dat ie was...Het spijt me, maar ik wens niet zo een relatie met mijn hond. Daar ga ik dan ook echt niet heen met mijn hondje.

De ene hond is de andere niet, maar ik merk wel dat onze pup extreem gevoelig is. Inderdaad, ze is niet van poppestront, want omdat ze zo klein is en ze zo rondhuppelt struikel je er soms bijna (letterlijk) over

Ik maak zelf soms rare geluiden om haar af te leiden. Dit werkt ook. Als ik ineens een rare kreet geef stopt ze accuut met waar ze mee bezig is. Ze ziet dat het van mij afkomt, ik hoef dan maar stouterd of foei te zeggen en het is klaar. Ze heet Dribbel, en als ik de r rollend uitspreek en mijn stem wat lager maak, weet ze direct dat er iets niet goed is. Echt, maak je stem lager als ze iets niet goed doen en je zult zien dat dit een heel ander effect sorteert!

Natuurlijk blijft een hond een dier en blijven ze je uit proberen. Je kunt dit ook zien als een teken van intelligentie natuurlijk. Ze weten dondersgoed dat ze het niet mogen doen hoor, maar tis toch leuk om baasje uit te proberen... Doe hier dan wat mee. Is je hondje erg actief en leergierig, ga inderdaad trainen. Er is zoveel meer...behendigheid, gehoorzaamheid, flyball, ga van mijn part fietsen met je hond.

Het is nu eenmaal zo dat je consequent en duidelijk moet zijn en blijven!

Natuurlijk is het ook zo dat je moet opletten of je hond er wel tegen kan, de ene hond is gevoeliger als de ander...
En het is natuurlijk ook niet de bedoeling om je hond bang voor je te maken, maar zulke straffen als met de knie tegen zijn kop aan hoeft nou ook weer niet...heb ik ook nooit gezegd.
Maar ik denk dat je dit kunt terugkoppelen naar wat de hond (dus de wolf) in de natuur doet. Als een hond in een roedel iets fout doet, krijgt hij ook een knauw hoor, ongeacht of hij daar tegen kan of niet. En dat gaat er echt niet zachtzinnig aan toe.
Mijn mening is dat je met een hond zo natuurlijk mogelijk om moet gaan, en een hond niet moet proberen te vermenselijken.
Het hoeven echt geen harde tikken of trappen te zijn, maar hij mag het best voelen als hij te ver gaat.
Daar bedoel ik niet mee meteen als hij ook maar ìèts verkeerd doet!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:22

En waar in de natuur slaat een hond een andere hond dan?

Monchou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:40

Niet slaat, maar bijt...
Ja je mag je tanden ook wel in je hond zetten als je dat lekker vind!
Het gaat om de manier waaròp hij gestraft wordt...
Ze gooien in de natuur ook niet met sleutelbossen naar elkaar...of wel dan?
Ik vind dat je zo dicht mogelijk bij de natuur moet blijven, maar het gaat natuurlijk te ver om je tanden in de hond te gaan zetten!
Met voeren net zo...ik vind versvoeren het beste, ze eten in de natuur toch ook vlees?
Dat wil niet zeggen dat je met een heel hert ofzoiets aan moet te komen!