discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:52

Overigens, mijn katten deden zichzelf buiten, daar hadden wij niet zo gek veel invloed op
Omdat ze nog jong waren, te jong om te steriliseren, wilden we ze de eerste paar maanden binnenhouden. Maar beide katten (los van elkaar) lagen op de loer bij de deur, deden alle mogelijke moeite om de deuren open te krijgen (1tje kon de klinken openspringen) glipten door elk kiertje, etc. 1 van mijn katten is op een bepaald moment ontsnapt en 2 weken niet teruggekomen.

Na een verhuizing hoor je wel dat je katten beter eerst even binnen kunt houden om te wennen, maar ook daar was mijn kat het dus ook niet mee eens, en binnen een dag was 'ie ontsnapt. (En hoe goed je er ook op probeert te letten, als een kat echt z'n best doet te ontsnappen, is het heel lastig om dat tegen te houden.)

Kat kwam binnen een uur met een vogeltje de tuin weer in (leuke manier om kennis te maken met je nieuwe buren! ) en had binnen een paar dagen een vriendje gevonden (echt heel grappig, die katten speelden samen, haalden elkaar af van huis, aten elkaars voer op, etc). Kortom, die voelde zich pas goed als ze ook naar buiten kon, en dat hebben we dan ook niet geprobeerd tegen te houden.

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:53

kimmie261 schreef:
sorry,maar ik lees hier met volle verbazing dat katten eigenaren liever hun huisdier laten doodrijden,als ze binnen te houden...

echt ik heb 3 katten van de straat geschraapt om ze naar een dierenarts te brengen die ze in liet slapen 1 redde de dierenarts niets,bloed is uit die kat zijn bed gespoten,wat had dat beestje het benauwd!!!

de anderen waren "slechts" half plat,en konden daarna door de dierenarts uit hun lijden verlost worden,echt zou het mijn dieren niet aan willen doen!!

nu heb ik geen katten,maar moet er niet aan denken ,dat iedereen zo ook over hun honden gaan denken,tenslotte lopen die ook liever vrij rond als opgesloten te zitten in een huis(of modeverschijnsel,de bench....)

Amen

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:53

Mijn katten passen wel op voor verkeer hoor! Als poes 1 ( tja ik noem maar ff zo, namen zeggen jullie toch niks ) onder een stilstaande auto zit, is ze er al onder weg als de mensen er aankomen en ook als er een auto aan komt rijden is ze snel al weer weg. Ze kijkt echt wel uit. Enne... jij blijft toch ook niet de hele dag binnen omdat het gevaarlijk om straat is ? ( Ok, niet helemaal te vergelijken, maar wat ik wil duidelijk maken is dat iedereen een risico loopt op straat )

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:56

kimmie261 schreef:
sorry,maar ik lees hier met volle verbazing dat katten eigenaren liever hun huisdier laten doodrijden,als ze binnen te houden...

Nou, dat is wel erg hard gezegd. Ik geef mijn kat liever de vrijheid ipv dat ik hem binnenhou.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 22:56

mijn katten zijn alles behalve kussentjes, ze helpen mee opruimen, doen mee de was, gaan mee slapen, kijken mee tv en ook nu liggen er 2 op schoot.
ze rennen vaak met zijn 5en keihard achter elkaar aan trap op en trap af, vliegen door de huiskamer heen, rennen , springen, vallen en staan weer op
ze hebben ontzettend lol met elkaar.

in totaal heb ik er 9
heb een tijdje terug zelfs een reading laten doen met alle katten, en de vrouw zei dat ze het prima naar de zin hadden.
en ik ben daar ook van overtuigt

zelfs op show genieten de meesten van de aandacht die ze daar krijgen, en een paar vinden het zelfs fantastisch dat al die mensen hun komen bewonderen. een enkeling vind het niets op show. die heeft nu zijn kampioenstitel en best in show certificaat en hoeft van mij ook niet meer mee.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:56

Wat ik overgens niet zeg, is dat een binnenkat een slecht leven heeft, ik denk alleen dat een buitenkat een mooier leven heeft. Tenzij de kat er zelf voor kiest om binnen te blijven ofzo

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:58

crossmonster schreef:
mijn katten zijn alles behalve kussentjes, ze helpen mee opruimen, doen mee de was, gaan mee slapen, kijken mee tv en ook nu liggen er 2 op schoot.
ze rennen vaak met zijn 5en keihard achter elkaar aan trap op en trap af, vliegen door de huiskamer heen, rennen , springen, vallen en staan weer op
ze hebben ontzettend lol met elkaar.

sorry, maar dat gaat mij iets te ver.. Ze helpen mee opruimen ???? Wil je dat uitleggen ?
Laatst bijgewerkt door Liedje op 24-02-06 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 22:58

als een kat niet beter weet, weet hij ook niet wat hij moet missen.

als mijn deur openstaat, komen ze kijken, maar durven geen pas buiten te zetten, ze draaien zich liever om om in de krabpaal te klauteren of te luieren en van het zonnetje te genieten

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:58

liedje,katten kunnen toch de verkeersregels niet???

mijn hemel,zit dit echt met verbazing te lezen!!!als ik al ooit een kat zou nemen(zal niet snel gebeuren omdat ik het geen leuk dier vind),dan zou ik het dier binnen houden,het is mijn verplichting ,als ik een huisdier neem om daar mijn verantwoordelijkheid voor te nemen,evt zou ik een ren maken in de tuin,toch buiten en toch veilig...

daarnaast vind ik het zelf erg fijn te weten waar mijn dieren zijn,al mijn dieren!!!

splash er staat letterlijk dat mensen liever zien dat hun dier doodgereden wordt,dan maar een kort leven,als dat ze binnen gehouden worden(of in een ren,of afgezette tuin oid)

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:59

Mijn katten durven en willen ook niet naar buiten.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 22:59

dat is kattenmensen taal

ze slepen vanalles mee van zolder, of juist van beneden naar boven.
ik bedoel ermee, dat ze altijd mij in de gaten houden wat ik doe en waar ik ben in huis

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:59

Lekker naar buiten hoor met de kat.. Anders stuitert ze de hele avond door de woonkamer.. Ze is gewoonweg niet binnen te houden.

Ik hou mijn kind toch ook niet binnen, omdat er van alles kan gebeuren buiten..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:00

Mijn katten moesten jaren noodgedwongen binnen blijven, toen we verhuisden en ze naar buiten konden werden het hele andere veel tevredener katten. Terwijl ik daarvoor dacht dat ze ook blij en tevreden waren. Een kat hoort te kunnen jagen, hoe wil je dat ooit in je huis realiseren?

Ik vind het egoisme om ze dat te ontzeggen en idd, ik houd mijn knderen ook niet binnen omat er wel eens iets zou kunnen gebueren. Liefde is loslaten....

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:01

morgen alle honden dan ook maar de straat op??????die willen allemaal buiten zijn,de natuur in,katten vangen enzo???dat is nl ook hun natuur...

Liedje

Re:

Nee idd katten kennen verkeersregel niet.. maar ze voelen wel redelijk goed aan dat een auto gevaarlijk is. De mijne zijn echt weg hoor als er een auto aan komt.

Liedje

Re:

kimmie261 schreef:
morgen alle honden dan ook maar de straat op??????die willen allemaal buiten zijn,de natuur in,katten vangen enzo???dat is nl ook hun natuur...

We hebben het over katten.. een hond is een heel ander dier

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:02

ik vind het geen egoisme,
wat als een of andere gek de kat oppakt en hem doodmarteld??
want ja dat gebeurt ook

ik woon in heesch, en daar zitten meerdere kattenmeppers, is zelfs uitgebreid in het nieuws geweest, nee mijn schatjes gaan echt niet buiten
en nogmaals, kom hier maar eens kijken, geen kussentjes, geen ongelukkige depressieve katten , nee maar wel levendige , gezonde , vrolijke poezebeesten !

Annemarie89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:02

kimmie261 schreef:

Ik vind een hond heel wat anders als een kat.
Een kat leer je ook niet; zit blijf af.
Een kat bepaalt zelf wel waar hij/zij zin in heeft
En mijn kat wil naar buiten.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 23:03

Liedje schreef:
kimmie261 schreef:

We hebben het over katten.. een hond is een heel ander dier

maar ook van natura een jager !
dus idd is het net zo zielig die in zijn bench te houden en enkele malen te luchten in de natuur

Kikka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:04

Ach, laat ieder doen wat hij of zij denkt goed te vinden. Ik vind dat bepaalde mensen in dit topic hun mening erg opdringen.

Die van ons gaat overdag naar buiten, ondanks dat onze vorige kat achter ons huis doodgereden is. Govert komt van de boerderij en vindt het heerlijk buiten. Riempie om en rennen maar. Van kattenmeppers hebben wij hier in de buurt nog nooit gehoord (afkloppen!).

_Rijkie_

Re:

Mijn htk kat ging vroeger wel naar buiten maar mijn raskatten wil ik echt niet buiten hebben en dat is niet omdat ik bang ben dat ze gejat worden, maar omdat mijn katten geherplaatst zijn (ik heb ze van een fokker die ermee gefokt heeft) en het absoluut niet gewnd zijn om buiten te komen, ik weet zeker dat als ik mijn katten naar buiten laat, ze nooit meer terug komen.
Ik moest de fokker ook zweren op het graf van mijn moeder dat ik de katten binnen houd.

Shadow0

Re:

Ik denk dat crossmonster bedoelt dat katten nieuwsgierige monstertjes zijn die altijd in de weg willen lopen en met hun neusje overal boven op willen staan
Zo waren de katten van mij tenminste wel

Maar crossmonster:
Citaat:
ls een kat niet beter weet, weet hij ook niet wat hij moet missen.

Dit verschilt dus per kat denk ik. Mijn katten waren echt niet binnen te houden, terwijl ze toch echt niet gewend waren om buiten te gaan, we hebben ze beiden van jongs af aan gehad.

kimmie261 schreef:
katten kunnen toch de verkeersregels niet???

Klopt uiteraard, en een beetje risico is er dan ook zeker wel, maar toch waren mijn katten wel behoorlijk voorzichtig op straat.

Anoniem

Re:

Als je ze buitenlaat vinden ze het leven een stuk leuker, heb het zelf ondervonden.

Ja dat soort dingen gebueren. Er worden ook kinderen ontvoerd, dus moet ik mijn kinderen ook maar niet meer buiten laten spelen?

Een hond is een heel ander die dan een kat en zeker niet alle soorten zijn jagers

Liedje

Re:

crossmonster schreef:
ik vind het geen egoisme,
wat als een of andere gek de kat oppakt en hem doodmarteld??
want ja dat gebeurt ook

ik woon in heesch, en daar zitten meerdere kattenmeppers, is zelfs uitgebreid in het nieuws geweest, nee mijn schatjes gaan echt niet buiten
en nogmaals, kom hier maar eens kijken, geen kussentjes, geen ongelukkige depressieve katten , nee maar wel levendige , gezonde , vrolijke poezebeesten !

Bij ons zijn dat soort kattenmeppers niet. anders hadden wij de poezen ook wel een tijdje binnen gehouden.. geloof me
Nogmaals ik geloof dat een kat binnen best wel gelukkig kan zijn maar buiten is volgens mij gewoon fijner.

Kikka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:05

crossmonster schreef:
maar ook van natura een jager !
dus idd is het net zo zielig die in zijn bench te houden en enkele malen te luchten in de natuur

Een kat is toch ook een jager?